اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×
  1. عادل أبوزيد

عادل أبوزيد

05 مار, 2020 17:41
  2. White heart

White heart

05 يون, 2019 07:30
  • محاورات مشابهه

• تيسيرات فقهية في العبادات يعرضها الدكتور سعد الهلالي ليتكم تعرضوها هنا

الدكتور سعد الدين الهلالي له برنامج يومي يبث على القناة الأولى يوميا الساعة الخامسة مساء و الساعة الخامسة صباحا البرنامج بعنوان كن أنت و يعرض آراء فقهية ميسرة لا يعرفها أغلب الناس و يتجاهلها الخطاب الديني السائد رغم ما فيها من التيسير. من أسبوع تقريبا تكلم في التيسيرات المتاحة لأداء صلاة الجمعة منها إمكانية صلاة الجمعة في المنزل  و كذا جواز الصلاة خلف المذياع أو التليفزيون

في هدى الإسلام

• حواديت الدكتور علي جمعة

منذ أسابيع  نشر الدكتور علي جمعة موضوعا عن نبي الله إدريس  مؤكدا في مقاله أنه علم المصريين الكثير من مظاهر حضارتهم  لا أذكر بالتفصيل محتوى المقال  و بعد أيام قام الدكتور زاهي حواس بالتعقيب على هذا المقال الدكتور زاهي حواس مستنكرا  ما نشره الدكتور علي جمعة  ثم تم الصلح بين الطرفين على أساس أن مقال الدكتور علي جمعة هو نوع من القصص الشعبي السائد و إنتهى الموضوع من صفحات الجرائد. ما سبق كان إستهلالا لابد منه من أيام شاهدت أحد حلقات الدكتور علي جمعة  تحدث فيها عن قارون  الذي علمه سيدنا موسى

في موضوعات خفيفة

• الأستاذ الدكتور : إسماعيل منصور جودة

الأستاذ الدكتور : إسماعيل منصور جودة - رحمه الله تعالى - أراه أعظم علماء العصر الحديث في تخصصه ( الطب البيطري ) وفي علوم الدين - تاريخ حافل وفكر مستنير واجه به بكل شجاعة ما جاء في كتب التراث وخاصة كتب الحديث من جهالات حتى قلقل مضاجع عبدة الأشخاص ومقدسي التراث ( الغير مقدس ) والأوصياء وتجار الدين  - حصل على شهادات عديدة وأكثر من دكتوراة في علوم مختلفة - ربما يأتي الوقت لسردها وتناولها ... اجتمع عليه بعض الجهال يرفضون فكره الاجتهادي التنويري وربما استطاعوا في وقت من الأوقاف - والله أعلم - أن

في موضوعات شخصية

• الدكتور مجدي يعقوب لقاء عن مركز القلب بأسوان

إسم مجدي يعقوب  وحده يعتبر من مفاخر مصر   ....  أنا لا أحب فكرة الفيديو كليب     فيه ناس مش عارف أسميهم إيه  يتسائلون  عن دخوله الجنة  كما لو كانوا  يحوذون مفاتيح الجنة     ما رأيكم

في انجازات المصريين

• يا ... أستاذ .... طلقني (من بريدي)

ي أستاذ  - يانعم ... أنا عايزة أتطلق - حاضر - إيه بقى حاضر دي إن شاء الله !! - حاضر يعني حاضر هاطلقك ... إيه اللي مش مفهوم ف كلامي ؟ - مش عايز تعرف عايزة أتطلق ليه ؟! - كنتي قلتيلي قبل كده كذا حاجة وأكيد عندك أسبابك المنطقية اللي تخليكي تطلبي الطلاق ... إنتي مش صغيرة وعارفة مصلحتك . - يعني إيه بقي مش صغيرة دي ، لأ يا حبيبي أنا لسه صغيرة ونص ولو كنت إنت ... - خلاص ... إنتي صغيرة وعارفة مصلحتك - صغيرة في السن بس عقلي كبير وفاهمة - أكيد أكيد - هتطلقني إمتى بقى ؟! - بعد ما

في دعوة للأبتسام

• اضف...