اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الكريم كرامل … رؤية جديدة بدون فرن

عادل أبوزيد

Recommended Posts

منذ سنوات طويلة دخلت أحد المطاعم في دبي و تناولت و زوجتي وجبة ظريفة  و عن لي بعدها أن أسأل عندكم إيه حلو ؟ … سؤال بريء و جاء الجواب انهم يقدمون الكريم كرامل 

قدموا لنا الكريم كرامل ساخنا … و النادل الهندي  يؤكد لنا جودة الكريم كرامل  بعبارة انه "بري بري فريش" يقصد انها  very fresh و ظللنا مدة انا و زوجتي نتندر على هذا الكريم كرامل.

أقدم لكم طريقة مبتكرة لعمل الكريم كرامل بدون الحاجة للفرن

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

بس يا ترى يا أستاذ عادل الكريم كراميل اللي أكلته في دبي كان معمول بنفس الطريقة اللي في الفيديو دي ؟ 

على أي حال انا بعمل الكريم كراميل بنفس الطريقة السابقة  على بخار الماء فوق البوتجاز و البودنج كمان بنفس الطريقة .. الفرق اني بضرب المقادير في خلاط كهربائي و المقادير بتكون أكتر من كدا و بحطها في وعاء واحد كبير ودا طبعا حسب الرغبة . 

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

نفسي أعرف إيه لازمته التعب ده؟!! دا كان زمان ممكن نحضره احنا..انا بطلت ..أين أكياس الكريم كراميل الجاهزه؟!! من اي سوبر ماركت علي كريم كراميل وبداخلها الكراميل لوحده في كيس وننفذ الطريق اللي على العلبه  وتوضع في الثلاجة شوية ..وانتهينا 

مساكم الله بكل خير 

سومه

رابط هذا التعليق

في ١٣‏/١٢‏/٢٠١٨ at 01:42, suma said:

نفسي أعرف إيه لازمته التعب ده؟!! دا كان زمان ممكن نحضره احنا..انا بطلت ..أين أكياس الكريم كراميل الجاهزه؟!! من اي سوبر ماركت علي كريم كراميل وبداخلها الكراميل لوحده في كيس وننفذ الطريق اللي على العلبه  وتوضع في الثلاجة شوية ..وانتهينا 

مساكم الله بكل خير 

سومه

عندك حق ياست سومة .. انا احيانا بعمل كدا رغم ان فيه فرق كبير في الطعم و أكيد القيمة الغذائية بين الكريم كراميل البيتي و الجاهز و الأسهل كمان وكمان نشتري الدانيت الجاهز في الثلاجات مع انه بيخلص في معلقة واحدة ?

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...