اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ليه الناس وسط الناس مشغولين بموبايلاتهم

Fahman

Recommended Posts

السؤال ولا هايف ولا حاجة يا أستاذ فهمان ... سؤال كويس ناس كتير بتسأله  مش بس بتسأله لكنها مُستفزة من المنظر دا 

بس لازم نعرف ان الموبايل مش مجرد تليفون ...دا حياتنا كلها ... احنا بنضع تقريبا كل معلوماتنا الشخصية داخل هذا الجهاز الصغير فأصبح هو هويتنا 

وعلى حسب حاجتك اللحظية بتستعين بجهازك علشان تؤدي عملك او ما تحتاجه او ما تريد أن تتذكره 

عاوز تعرف آخر الأخبار ، عاوز تتصل بصديق او ترسل رسالة فورية ، تسمع الراديو تشوف برنامج مهم فاتك او تتفرج على مسلسل 

ترسم ، تخطط ،  تتعلم ، تتثقف ، تحفظ قرآن ، زهقان وعاوز  تلعب ، تبيع تشتري ، تستورد تصدر ، تترجم  ، توصل لمكان ما تعرفهوش ولا عمرك مشيت فيه هيدلك 

تدفع فواتيرك ، تعمل حساباتك ، تحجز طيارتك  تستعلم عن اي حاجة في الدنيا في ثانية كله هيبقى بين إيدك في التو و اللحظة .. وكمان هيفكرك بكل مواعيدك ،

ويذكرك بمناسباتك العائلية اللي ممكن جدا تنساها وتبقى مشكلة . 

فيه ايه مش بيعمله الموبايل ؟!!

فطبيعي جدا انك تبقى مشغول بموبايلك طول الوقت ... لان موبايلك هو انت ...جزء منك 

يُقال ان قريبا لن يسمح لأي مواطن انه يمشي بدون موبايله لانه هيكون بديل لهويتنا الشخصية . 

من حق هذا الساحر الصغير أن تنشغل به عمن حولك ... خاصة لو كان من حولك يصعب التواصل معهم لاختلاف السن أو الاهتمامات او الثقافة ...الخ. 

فمن حقك أن تهرب منهم الى عالمك أو الى داخل نفسك . 

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

1 ساعه مضت, Grandma said:

خاصة لو كان من حولك يصعب التواصل معهم لاختلاف السن أو الاهتمامات او الثقافة ...الخ. 

هذه الملاحظة هي مربط الفرس ... قبل إختراع التليفون المحمول كان أكيد وارد جدا أن يتواجد مجموعة من الناس لا تجمعهم إهتمامات مشتركة ... أكيد أيضا كانوا يخترعون موضوعات يتحاورون حولها  ... في المعسكرات التي كنا نحضرها في الثانوي أو الجماعة  كنا نشارك في حفلات تسمى  حفلات سمر الحاضرون يتسامرون معا و لا يتشاغلون بسلسلة المفاتيح مثلا

في هذه الأيام لاحظت تقليد جديد حيث يطلب من الضيوف وضع موبايلاتهم في سلة مخصصة لذلك حتى لا ينشغلون بها ....

و يجب ألا ننسى أن واجب المضيف أن يسامر ضيوفه و يبذل جهده أن لا يشعر أي من ضيوفه بأنه معزول عن الآخرين.

أتكلم هنا عن تجمعات الأصدقاء و الأقارب ، لكن ماذا عن الحضور في لجانا و إجتماعات رسمية و يتشاغلون بموبايلاتهم ؟

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

تحياتي

ملاحظة جيدة ولا تغيب عن الأنظار..لكن ألا تروا معي انها حرمتنا من الدفء الأسري؟! حرمتنا من التسامر مع الأصدقاء ..وايضا شغلتنا عن كثير من المهام الحلوة التي كنا نقوم بها زمان..كنا نسافر لنري احبائنا واقربائنا،الحين نكتفي به عوضا عن صلة الرحم! 

انا عن نفسي لأن اولادي كلهمليسوا معي بل ليسوا بمصر كلها كان الهاتف والنت شغلي .اشتري عن طريقه واقرا الصحف واتصفح المواقع والكثير ..اقضي الوقت المكسح اللي عندي ؛ لكن عندما يأتون  لي ارفض ان ينشغلوا به رفضا تاما وممكن بقسوة كمان.

ذات مرة ذهبت مع زوجة ابني وحفيدي لتناول العشاء في احدي الكافيهات التي احبها...هالني ما وجدت أمامي كل طاولة من عليها مشغولون بالموبايلات ولا يتحدثون معا..دخلت بنت جميلة مع امها قلت حسنا سيتبادلا الحديث لكن للأسف نظرا في المنيو ثم اختارا نوع طعامهما وبس الصمت الرهيب والٱنشغال بالموبايل!! 

لا اقو ان أقول انه بلاء العصر لكن نحن جعلناه كذلك للأسف .

سومه

رابط هذا التعليق

هذه الظاهرة اجتاحت البشر في كل العالم...و يبدو انه -للإسف-لا فكاك من ذلك...و الأنكى من ذلك انه لا يمكن العودة لما قبل ذلك...اغلبنا (و انا منهم) اصبحنا مدمنين و اسرى لسجن و معتقل الموبايل و الإنترنت.....

لدرجة ان الإنسان لا يستطيع بسهولة الإستغناء عن الموبايل حتى وقت قيادة السيارات!!!!! وفي دور العبادة و في العزاء بل حتى عند النوم!!!

يكاد ينطبق على اغلبنا حالة ((نسوا الله فانساهم انفسهم))....

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

في ٢٧‏/١٠‏/٢٠١٨ at 23:44, Advisor said:

تكلم هنا عن تجمعات الأصدقاء و الأقارب ، لكن ماذا عن الحضور في لجانا و إجتماعات رسمية و يتشاغلون بموبايلاتهم ؟

أكيد اجتماعات مملة  أو مافيش منها فايدة ?

في ٢٨‏/١٠‏/٢٠١٨ at 22:34, suma said:

ذات مرة ذهبت مع زوجة ابني وحفيدي لتناول العشاء في احدي الكافيهات التي احبها...هالني ما وجدت أمامي كل طاولة من عليها مشغولون بالموبايلات ولا يتحدثون معا..دخلت بنت جميلة مع امها قلت حسنا سيتبادلا الحديث لكن للأسف نظرا في المنيو ثم اختارا نوع طعامهما وبس الصمت الرهيب والٱنشغال بالموبايل!!

طيب كدا أحسن ولا يتكلموا و  ينموا على اللي رايح و اللي جاي ؟ ?

ما هم أكيد خلصوا كل الكلام في البيت 

و لو مافيش لغة اتصال بينهم و مافيش موبايل أكيد كنا هنلاقيهم بيقرأوا  مجلة أو كتاب 

في ٢٩‏/١٠‏/٢٠١٨ at 13:12, مسافر زاده الخيال said:

يكاد ينطبق على اغلبنا حالة ((نسوا الله فانساهم انفسهم))....

مين قال انهم بالضرورة نسوا الله !!

ناس كتير بتقرأ قرآن وتنشر الدعوة و تتابع برامج وتترجم كتب دينية على الموبايل 

يا جماعة دا لينك بيبين أكثر و أقل الشعوب اتصالا بالنت و بقليل من التفكير سوف نستنتج العلاقة بين تقدم الدول و اتصالها بالنت 

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
في ٢٧‏/١٠‏/٢٠١٨ at 22:33, Grandma said:

السؤال ولا هايف ولا حاجة يا أستاذ فهمان ... سؤال كويس ناس كتير بتسأله  مش بس بتسأله لكنها مُستفزة من المنظر دا 

بس لازم نعرف ان الموبايل مش مجرد تليفون ...دا حياتنا كلها ... احنا بنضع تقريبا كل معلوماتنا الشخصية داخل هذا الجهاز الصغير فأصبح هو هويتنا 

وعلى حسب حاجتك اللحظية بتستعين بجهازك علشان تؤدي عملك او ما تحتاجه او ما تريد أن تتذكره 

عاوز تعرف آخر الأخبار ، عاوز تتصل بصديق او ترسل رسالة فورية ، تسمع الراديو تشوف برنامج مهم فاتك او تتفرج على مسلسل 

ترسم ، تخطط ،  تتعلم ، تتثقف ، تحفظ قرآن ، زهقان وعاوز  تلعب ، تبيع تشتري ، تستورد تصدر ، تترجم  ، توصل لمكان ما تعرفهوش ولا عمرك مشيت فيه هيدلك 

تدفع فواتيرك ، تعمل حساباتك ، تحجز طيارتك  تستعلم عن اي حاجة في الدنيا في ثانية كله هيبقى بين إيدك في التو و اللحظة .. وكمان هيفكرك بكل مواعيدك ،

يُقال ان قريبا لن يسمح لأي مواطن انه يمشي بدون موبايله لانه هيكون بديل لهويتنا الشخصية . 

من حق هذا الساحر الصغير أن تنشغل به عمن حولك ... خاصة لو كان من حولك يصعب التواصل معهم لاختلاف السن أو الاهتمامات او الثقافة ...الخ. 

اقتباس

بذمتك دي مبررات تقوليها ؟؟

ردك بيحسسنا ان الكل اصبح مثقف ورجل اعمال ووقته من ذهب و و و الخ

ولو تشوفي اغلب المنشغلين بجولاتهم تلاقيهم شغالين لايكات على تفاهات وبوستات اتفه منهم .. حسستينا بردك الغير منطقي ان الناس تطورت في عقلها

هي ايام سوده من قليل ؟؟ حتى ردك من ضمن السواد اللي احنا فيه.. اخيرا انا سجلت فقط عشان ارد على كلامك اللي يؤكد مدى االغباء اللي نعاني منه في حياتنا

اقتباس

تم تعديل بواسطة ayaam soda
رابط هذا التعليق

25 دقائق مضت, ayaam soda said:

بذمتك دي مبررات تقوليها ؟؟

ردك بيحسسنا ان الكل اصبح مثقف ورجل اعمال ووقته من ذهب و و و الخ

ولو تشوفي اغلب المنشغلين بجولاتهم تلاقيهم شغالين لايكات على تفاهات وبوستات اتفه منهم .. حسستينا بردك الغير منطقي ان الناس تطورت في عقلها

هي ايام سوده من قليل ؟؟ حتى ردك من ضمن السواد اللي احنا فيه.. اخيرا انا سجلت فقط عشان ارد على كلامك اللي يؤكد مدى االغباء اللي نعاني منه في حياتنا

شكرااا لذوقك . 

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...
في ٢٧‏/١٠‏/٢٠١٨ at 21:33, Grandma said:

كويس ناس كتير بتسأله  مش بس بتسأله لكنها مُستفزة من المنظر دا 

التليفون اصبح يمثل شخص مهم لا يمكن الاستغناء عنه مهما فعل?مثل الصديق الوفى الذى تضع فيه او تعطيه كل اسرارك فاانا اعتبرهذا الالكترون الصغير حياتى ولكن احافظ على الايلهينى عن واجبى اليومى مثل قراءه القران والمذاكره التنظيف وغيرها من المهام ?

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...