اذهب الي المحتوي
ArabHosters
عادل أبوزيد

"الأسطى علي " التعليم عشرة على عشرة و طارق شوقي طلع "دؤرم" مش هين

قيم هذا الموضوع:

Recommended Posts

الأسطى علي قالها بحماسة عن التعليم حاليا  إنه عشرة على عشرة طابور الصباح الساعة سبعة و نص ، بنته تأخرت عن الطابور ثلاث أيام  .. إستكتبوها في المدرسة إقرارا بعدم التأخر عن الطابور المدرسي !!

البنت في الصف الثاني الثانوي أدبي ... اليوم سبعة حصص كاملة أكرر كاملة و المدرسين موجودين دائما و يشرحون الدروس  تماما زي زمان

 الأسطى علي دفع المصاريف في البوستة بحوالة بريدية  بدون زيادات

الرجل يحكي بحماس و بلغته يقول الوزير طلع "دقرم" و عارف "القرد مخبي إبنه فين" الأسطى علي سائق خاص  و كان يعاني من الدروس و كانت بنته تقول المدرسين بيقولوا لنا إنتوا جايين المدرسة ليه ؟

هذا الكلام يتناقض تماما مع ما يقال في الجرائد و أميل شخصيا إلى حقيقة كلام الأسطى علي أو قل أتمنى صحته

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

و الله أنا شايفة يا أستاذ عادل ان الأسطى علي دا (  مهولاتي كبير  ) أي مبالغ جدا ، صحيح الأمور أفضل من الأول لكن مش للدرجة دي و لا في كل المدارس .. يعني اللي بيتعمل هو اللي كان مفروض يحصل من زمان أوي والطبيعي في أغلب مدارس الوطن العربي اللي كان عندنا دا اسمه ( فوضى )  

 ما كنا نطمح اليه و نحلم به ونتوقعه  هو ثورة تعليمية شاملة  و أفكار  خارج الصندوق تواكب الثورة العلمية والتكنولوجية اللي حاصلة في بلاد الغرب .. إحنا كدا لسه حنبدأ نتعلم في الأبجديات .

 

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
31 دقائق مضت, Grandma said:

و الله أنا شايفة يا أستاذ عادل ان الأسطى علي دا (  مهولاتي كبير  )

كلام حضرتك مضبوط  و هذا حال بسطاء الناس  لا يفكرون أبدا ب رأس بارد ، و لكنى عندما كتبت تمنيت إن يكون كلامة صح "wishthaught" أو به قدر كبير من الصحة ، لكني لا أكذبه يمكن فعلا فيه تحسن شعر به الرجل و الأرجح هو ذلك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

×
×
  • اضف...