اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×
  • محاورات مشابهه

• استفسار بخصوص التقديم مدارس تجريبي لغات بالسعودية

سلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،، الاخوات والاخوه الاعزاء عندي بنتى بتاريخ 1/10 ان شاء الله تتم 4 سنين و5 شهور و15 يوم  وعاوزها لما تنزل مصر تدخل تجريبي لغات وانا متواجد بنجران السعودية  مش عارف اعمل اية ولا اقدملها ايه هنا ومش لاقي حد يفهمنى الوضع ومحتار جداا  الرجاء توضيح الامر  جزاكم الله كل خير 

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• يوميات الإقامة الجبرية .. في مدينة مغلقة

كل يوم قرار جديد  كي يقطعوا المدد عنه .. هذا الوباء اللعين .. اليوم قرار صارم .. كل الدولة مغلقة .. ممنوع الأنتقال من مدينة لمدينة ..  بل ممنوع الأنتقال بدون سبب جاد داخل نفس المدينة .. و حتي لو كنت اعيش في منطقة بعيدة نسبيآ عن بؤرات الفيروس .. و لكنه زار البعض هنا ايضآ ... دعوات جادة تصل الي حد التجريم لأبقاء الناس في بيوتها ... كي اذهب لشراء احتياجات المنزل او حتي للصيدلية لشراء دواء حماي يجب ان يكون معي اقرار شخصي بخط سيري و سبب خروجي من المنزل .. و اذا ثبت لكمائن الشرطة ان اقراري هذا كاذب سأ

في موضوعات شخصية

• استفسار

السلام عليكم انا هشام بكالوريوس صيدلة اكلينيكال ومعايا فارما دي وشغال في شركه ومرتبي كويس جدا أثناء الدراسه حصلت ضائقه ماليه اضطر انه يجيب شهاده قياس مهارة كهربائي أدوات كهربائيه عشان كنت بشتغل في تصليح الاجهزه المهم كنت قدمت الخطوبه لواحده خريجه تربيه ومحترمه جدا هل اقولها على حوار اني كنت بشتغل كهربائي أثناء الدراسه ولا لا 

في موضوعات جادة للمناقشة

• استفسار عن سلطنة عمان

السلام عليكم يا جماعة أنا طبيب أسنان عام دفعة 2005 و زوجتى كمان طبيبة أسنان دفعة 2006 جايلنا عرض فى سلطنة عمان الراتب 450 ريال لكل و احد فينا مع توفير السكن فى منطقة القرم فى مسقط مستشفى اسمها علاج حبيت بس أعرف هل الرواتب دى معقولة ؟ و كمان تكاليف المعيشة هناك لفردين حوالى كام فى الشهر خصوصا ان معندناش أطفال و كمان هل فى مواصلات و سعرها أخباره ايه؟ و لو حد يعرف حاجة عن امتحان مزاولة المهنة هو المكتب بيقولولى مش هحتاج أصدق الشهادات لا من الخارجية و لا السفارة هل الكلام ده مظبوط؟ كمان هما

• معلومات عن السكن و مدارس اللغات والعمل فى مدينة المجمعة بالسعودية

سأسافر ان شاء الله مع زوجتى كمرافق لها وهى ستعمل فى وظيفه حكومية فبالتالى الكفاله و الاقامه أعتقد فى هذة الحالة عند الحكومه السعوديه فى مدينة المجمعه بأذن الله تعالى وكنت أرغب طبعا فى العمل فى اى وظيفة مع العلم انى محاسب فكنت أرغب فى معرفة معلومات من السادة ذوى الخبرة فى كيفية تنفيذ ذلك وهل ذلك يتطلب لو لقيت عمل نقل الكفاله او الاقامه على جهه العمل ام يمكن ان اعمل دون المساس بالاقامة او الكفالة ولا مش حاينفع أصلا أشتغل عشان مش جى على جهه عمل من  مصر وشكرا مقدما لاى معلومة ولو أمكن معلومات عن الس

• اضف...