اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

Recommended Posts

السلام عليكم

اخوانى انا مهندس ميكانيكا 2013 جايلى عرض عمل من شركة سراكو اعمل صيانه بمستشفى على 4500 ريال و مش محددين المكان بس بيقولى غالبا تبوك و مفيش بدل سكن للاستقدام و العقد اعزب السكن و التنقلات عليهم و الاجازة بعد سنتين و العمل 6 ايام 8 ساعات ده كده كويس و لا ايه. مع العلم ان المرتبات دلوقتى رايحه ف داهيه خالص 

رابط هذا التعليق

راتب قليل بالنسبة لمهندس 5 سنين خبرة

السكن في الغالب هايكون مشترك مع زملاء اخرين في االشغل ودا غير مريح

عمل 6 ايام دا غير قانوني ودا معناه انها شركة قد تكون غير محترمة بالاضافة الى انه مع راتب قليل في الاساس

عقد ظروفه صعبة لو متزوج... انما لو أعزب وممكن تستحمل شوية بهدلة ودي الفرصة الوحيدة قدامك ممكن تحاول بس بلاش تطول في الشغلانة دي

خليها مرحلة لحد ما تلاقي حاجة أحسن

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

مشكووووور جدا

انا متزوج فعلا .... و رفعو الراتب ل 4750 بس هيتخصم منهم حوالى 120 ريال شهريا عموله المكتب و ال 2% و السكن فعلا مشترك بس مش عارف نظامه عملت التحاليل و الكشف و رايح للبصمه الاتنين بس لسه العقد موصلش و المفروض اها شركة كبيره ف الصيانه ف السعوديه

رابط هذا التعليق

انا مش عاوز احبطك

بس بغض النظر عن كون الشركة كبيرة ولا صغيرة الراتب لسة قليل حتى بعد الزيادة وبالنظر الى ان العمل 6 ايام في الاسبوع

وبعدين عمولة المكتب دي هاتتخصم بشكل مستمر ولا لفترة معينة؟ 

السكن في الغالب هتلاقي نفسك مع عدد من زملاء العمل ومخصص لك غرفة لوحدك او مع اخرين

طبعا كل ما العدد في السكن بيزيد دا بيشكل بيئة خصبة للمشاكل اكتر

انا شايف انك ماشي في الاجراءات ودا طبعا قرارك، بس حاول على الاقل انك يكون لك غرفة مستقلة في السكن علشان تضمن حد أدنى من الخصوصية والراحة

غير كدا حاول تقرا نظام العمل السعودي من على النت علشان تعرف حقوقك بصورة احسن

وبالتوفيق

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
On 8/6/2018 at 4:35 PM, eng.mali said:

السلام عليكم

اخوانى انا مهندس ميكانيكا 2013 جايلى عرض عمل من شركة سراكو اعمل صيانه بمستشفى على 4500 ريال و مش محددين المكان بس بيقولى غالبا تبوك و مفيش بدل سكن للاستقدام و العقد اعزب السكن و التنقلات عليهم و الاجازة بعد سنتين و العمل 6 ايام 8 ساعات ده كده كويس و لا ايه. مع العلم ان المرتبات دلوقتى رايحه ف داهيه خالص 

شوف يا باشمهندس

الراتب ده فى الظروف اللى فيها المملكة دلوقتى دى حلو مش وحش بس لك أنت فقط يعنى مش هتعرف تعيش انت وزوجتك براتب زى ده

ثانياً: حاول تخللى الاجازة كل سنة 21 يوم لانه ده النظام حسب قانون العمل السعودى ، اجازة 21 يوم مدفوعة الراتب

ثالثاً: انت لو هتوفر 3000 ريال شهرياً وهتصرف 1500 ريال على نفسك كده يبقى كويس طبعاً لان مش هتلاقى فى مصر راتب 14000 جنيه لدفعتك

فباقولك سافر وتوكل على الله بس باقولك تانى مش هينفع تعمل استقدام للزوجة بالراتب ده

وربنا يوفقك

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      هذه الحكايات حكايات من وحى خيال الكاتب والرسام وليست لها أى علاقة بالواقع الجميل حكاية أب شايف المصلحة وعارعرض الصفحة
    • 0
      منذ أيام أعلنت إدارة نادى لاتسيو الإيطالى عن عزمها تعويض جماهير الفريق التى اشترت تذاكر حضور مباراة فريقها مععرض المقال كاملاً
    • 0
      كان ياما كان فى قديم الزمان وسالف العصر والأوان.. بيت صغيرالحب والحنان ملؤه فيه أب وأميرعان أولادهما يعرض الصفحة
    • 0
      وأنا قاعد على القهوة فى انتظار الساعة الثانية عشرة جالى واتس آب من ابن إياس بيقول فيه:والنبى يا ابن البدوى وانعرض المقال كاملاً
    • 25
      طبعا محدش عاجبة وزنة ... واللى معدى المائة وعشرون :D بيقول : نفسى بس انزل لتسعين ..واللى وزنها تمانين خمس وتمانين بتقول : اة بس لوابقى خمسة وستين حتى ;) عموما ممكن نحاول ..حنخسر اية يعنى ...يعنى هى جت على دى تعالوا بينا نشوف اهم الاعشاب المهمة لتزيل الوزن ووصفاتها اية .. ولا شك أن هناك الكثير من المعتقدات المتداولة بين الناس والتى نبعت مما يسمى بالطب الشعبى القديم والذى يعتمد فى المقام الأول على استخدام النباتات والأعشاب الطبيعية المختلفة، وأن هذه المعتقدات وما تقدمه من وصفات تساعد على التخ
  • أضف...