اذهب الي المحتوي
Suzan

الرحمة

Recommended Posts

قصة اعجبتني

اجبروا خاطر بعض ما يبخلوش بيه علي حد بيعدي علينا اوقات بنحتاج فيها لتطييب خاطرنا ولو بكلمه 
وانا صغير كنت بالعجلة بلعب بيها و راجل كان ف عربيته بس لسه ماتحركش روحت وقفت جنب شباك عربيته من ناحيته وقولتله "عااااموووو جاي سبق؟".. المهم انه بصلي ب ضحكة سخرية تبعتها ابتسامة شقاوة من عيل صغير، وقالي جاي و هو بيغمزلي بنظرة تحدي، طبعاً هو مكنش بيتحداني ولا حاجه، هو شاف عيل صغير جرئ وبنفس الوقت طلبه ده ممكن يكون بالنسباله حلم و منافسة حقيقية هو داخلها.. 
واستعدينا للسبق وبدأت انا أبدل و هو يدوس ع البنزين بهدوء عشان يكون جنبي ع الخط،، هو سايق براحه عشان يكسبني، حس اني هاطير مالفرحه لو سبقته، وانا حاسس انه اسرع مني برغم تساوينا ع الخط، بس انا عايز اسابقه وابص عليه ورايا مش جنبي، وبدأت سرعتي تزيد، وهو ثابت علي سرعته، السبق ده كان ف مسافة نص شارع مش طويل،،بس بالنسبالي تراك مسافته فوق ال 1000 متر، وكسبته فعلاً ولما لحقني بالعربية بصلي بصة عمري ماهنساها وهو بيضحك..
عدي سنين طويله ع الموقف ده، ومن سنتين كنت ف مستشفي بزور حد صاحبي كان عامل حادثة، وانا نازل لقيت الراجل ده قاعد علي كرسي متحرك و شاب يقربله بيزُق الكرسي، شكله كبر اوي،، بس تجاعيد السنين دي كلها ماغيرتش شكله اللي انا عارفه، وقفت للحظه واحده افتكرت فيها الموقف بتاع زمان، لقيت نفسي رايحله من وراه وقولتله بنفس النبرة "عااااموووو جاي سبق؟"..
بصلي و سكت... انا كملت كلامي ماستنتهوش يفتكرني حتي، وقولتله بس لوحدك من غير ما الكابتن ده يزوُقك، قالي اكيد مش هاقدر يابني... قولتله هاتقدر ياعم الشباب و بالفعل وافق، وقفت جنبه وجريت جريه بسيطة لانه عارف اكيد انها مجرد مداعبة، وبدأ يلف عجلة الكرسي وكأنه فعلاً عايز يكسبني، وانا ببطّء ف حركتي لحد ما سبقني، وروحتله لقيته باصصلي نفس البصه اللي بصهالي زمان بس وهو مدمع، كان هاين عليا اني اعيط جداً، ده حتى مش فاكرني ولا عارفني، بس حضنته ساعتها وقولتله مانت زي الفل اهو واسرع مني و انا بضحك بالزق عشان ماعيطش،، طبطب علي كتفي وقولتله ربنا يقومك بالسلامه وتبقي زي الحصان ولينا سباق تاني بس علي رجلينا.. وضحكلي ومشيت، الراجل ده انا روحت عشان ازوره من فترة وعرفت انه مات، مات حتي من غير ما افكره بأن انا اللي جبر بخاطره وهو صغير والسنين لفت و رجعتني ليه واشوفه عشان اجبرله خاطره بنفس الموقف، الراجل ده علمني ان جبر الخواطر ده من اعظم الأشياء اللي ممكن إنسان يديها لحد، وانها داين تدان ولو بعد عمر طويل، وانها خير انت زرعته هاتحصده ف اشد وقت ل إحتياجك ليه..
إجبروا خاطر بعض ان كان ده ف مقدرتكم، ماتبخلوش بيه علي حد عشان هاتتردلكم وكلنا بيعدي علينا اوقات بنحتاج فيها لتطييب خاطرنا ولو بكلمه حلوه.. 
وادعوا للراجل ده بالرحمة لأنه يستحقها، ربنا يرحمه ويرحم جميع موتانا.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يقال دائما جبر الخواطر على الله  و يقال أيضا  مثل الزبيبة لا تترس البطن لكن تجبر الخاطر.

القصة جميلة و المعنى منها جميل جدا  لكن في بلادنا ربما جبر الخواطر أحيانا يكون على حساب المجتمع نفسه ، و إسمحي لي بحكاية صغيرة في أحد زيارات ملكة بريطانيا في الخارج إصطف تلاميذ صغار من الأشبال لتحية الملكة ولد صغير انفعل و تحمس و خرج من الصف و جرى الى الملكة   بمنطوقنا نراها حادثة عادية  لكن النظم و القواعد الانجليزية  تعني ان هذا الطفل تم منعه الى الابد من حضور أي مناسبة مشابهة ... الاصول .. اصول !

قارنوا ذلك بما يحدث عندنا من جبر الخواطر احيانا على حساب المجتمع 

اكرر جبر الخواطر على الله و شكرا للمعني الراقي الذي ذكرتينا به

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

المقصود من القصة هو جبر الخواطر الادمي بين الناس.  وهو الرحمة ومحبة وتسامح وكلمة الطيبة وهو ان ترمي خبزك علي وجه الماء . ويوم ماء ستحصد هذا الحب اكيد . 

غير مقصود جبر الخواطر في المصالح او التعامل الرسمي  .

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
11 ساعات مضت, Suzan said:

المقصود من القصة هو جبر الخواطر الادمي بين الناس.  وهو الرحمة ومحبة وتسامح وكلمة الطيبة وهو ان ترمي خبزك علي وجه الماء . ويوم ماء ستحصد هذا الحب اكيد . 

غير مقصود جبر الخواطر في المصالح او التعامل الرسمي  .

أنتي محقة بالكامل يا سيدتي ، لكن في بلادنا  و في السنوات الأخيرة بالذات  و بدعاوي "الخير و جبر الخواطر" تم إحتلال عدد من المواقع  بمن لا يستحق

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يجب ان يتم الموافقه علي هذا المحتوي قبل نشره.

زوار
انت تقوم بالتعليق كزائر. اذا كنت تمتلك حساب فقم بتسجيل الدخول تسجيل دخول.
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×