اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقيم بالسعوديه و أرغب عقد قراني على خطيبتي في مصر

Guest عمر صدام

Recommended Posts

• الزوار
Guest عمر صدام

لو سمحت انا مصرى مقيم ف السعوديه عايز اكتب الكتاب و انا هنا و خطبتى ف مصر ايه الاجراءات و ينفع توكيل عام رسمى ولا ايه 

تم تعديل بواسطة عادل أبوزيد
تعديل العنوان للتوضيح
رابط هذا التعليق

أنا شخصيا عقدت قراني على زوجتي و أنا موجود في لندن و خطيبتي وقتها في القاهرة و لم يطلب مني آحد توكيل أو شيئ من هذا القبيل و والدي رحمه الله هو من وقع على وثيقة الزواج ، أنا أتكلم عما حدث معي منذ 43 سنة.

عفوا ربما تغيرت متطلبات عقد القران الآن فأمر يتطلب كشف طبي على الزجين و يتطلب التوقيع على سبعة صور من وثيقة عقد القران على كل منها صور للعروسين (أو العروس لا أذكر بالضبط) و بصمة العروس ، أقترح التواصل مع والد حضرتك أو والد خطيبتك للسؤال عن التفاصيل القانونية المطلوبة ، و جانبي سأحاول من جانبي التقصي عن الوضع الحالي.

في حالة حضرتك لا أتصور وجود مشكلة ، اللهم إذا كانت القوانين و القواعد المعمول بها في السعودية بالنسبة للوافدين تتطلب ورقيات معينة للسماح لك بعدها بإستقدام زوجتك.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      حوار بين مغترب و .. مقيم عدما انتهتْ الأيامُ الأولىَ لدفءِ اللقاءِ مع العائلةِ والأصدقاءِ والجيران، وفي مساءِ يومٍ باهتٍ، مفتعَلٍ جرىَ بينهما الحوارُ التالي: المقيم: سانشغل عنك في الأيام القادمة لأنني أنزل من البيت مبكرًا، وأعود منهـَــكًا في المساء، فألقي بجسدي على الفراش كأنني ميـّـتٌ نصفُه حياة، ويستحيل خلع يومياتي من إطارها المرسوم، وعلىَ كل حال فلك خالص الشكر على الهدايا التي جئت لي بها من الخارج! المغترب: لا تقلق، فأنا سأقوم بعدة زيارات رغم أن الجميع غارقون في أعمالهم ومدارس
    • 15
      معلش ليا استفسار صغير ياريت الاستاذ خالد او اي حد خبره يرد عليا انا مصري مقيم بالسعوديه وكنت عايز اروح الكويت ايه الاجراءات لو سمحتم؟؟؟؟ ولو عايز انزل مصر من الكويت علي طول ينفع وجزاكم الله خيرا
    • 17
      الموضوع باختصار ان واحد عايز يبقى الوكيل لمتاجر موجوده فى امريكا عجباه و حاسس ان ممكن ان سوقها يمشى فى المنطقه بس هوه لا يفقه شيىء فى الموضوع من اساسه لكن حابب جدا يجرب علشان كده انا عايزه حد يفيدنى فى الموضوع ده يعنى انهى الافضل الوكاله و لا حق الامتياز و علشان يطلب يبقى وكيلهم لازم الاول يكون عنده شركه و لا لا و ايه هيه الحاجات الى يخلى باله منها كويس اثناء التفاوض معهم و اهم شروط الوكاله الى لازم يراعيها و متوسط التكلفه لشراء الوكالات او حقوق الامتياز دلوقتى ايه و هل ممكن ما يخدش ا
    • Guest احمد
      3
      السلام عليكم انا موضوعي اني احترم خطيبتي جدا ولاكني لا احبها هيا زوجه صالحه ولاكن انا مش بتشد ليها مش بتوحشني مش بخرج معاها مشوارها تقيل جدا عليا  خايف اسيبها خايف من الاحساس بالذنب خصوصا انها بتحبني جدا و انا مش عارف ليه   كنت مرتبط ببنت قبلها بسنتين و الارتباط انتهى بمشاكل ولاكن بتيجي على بالي كتير انا شخصيه عمليه و متردد جدا في حياتي الشخصيه  معنديش اي خبره في التعامل مع الجنس الاخر انا مش عارف افكر فصلنا اسبوع على اساس اني افكر و كل ما يقترب الموعد قلب
    • 0
      كيفية إلغاء إقامة زوجة مقيم مطلقة خارج السعودية قبل انتهاء الإقامة بشهر
  • أضف...