اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عادل أبوزيد

Recommended Posts

يتم تداول كل شيئ و التهكم على كل شيئ  و الكاريكاتير السمج في كل الصحف  ... كل هذا هراء و بعيد تماما عن عذابات المصريين  كل هذا مجرد "طق حنك" أو ثرثرة لملأ فراغ صفحات جرائد مملة.

أن لا تجد لنفسك موطئ قدم  في الشقة  المكتوب عليها "الشهر العقاري" و هي شقة في عمارة من الإسكان الشعبي و في أركانها تتراكم أضابير لا يعلم إلا الله محتواها (و ربما عامل الشاي)  رحلة الشهر العقاري هذه تأخذ من المواطن و بالمناسبة ليس مواطنا واحدا بل لكل عملية لها عدة أطراف و شهود على الأقل يوم كامل من العذاب و من يشكو حتى و لو بين نفسه  ينصب عليه من الجميع لأنه لم ينجز.

ستقول  زبائن الشهر العقاري مقتدرين  و يستحملوا !!

ما رأيك  في جولة مع إنسان مطالب بالذهاب إلى القومسيون الطبي للسائقين  الأمر يستحق محتوى لفيلم كوميدي تراجيدي في وقت واحد

تم الإعلان فتح باب القبول في الكلية الحربية  و من الأوراق المطلوبة كشف عيلة .. و ما أدراك ما كشف العيلة ...  لا جد المتقدم - أكرر جد المتقدم - كان متزوجا بزوجة أخري  لابد من إحضار شهادة ميلادها  يا إخوانا دي أكيدة مولودة مع فحت البحر إنما تقول لمين    ... طب رحنا محفوظات القلعة متأسفين جزء من المحفوظات إتحرق و جزء آخر غير موجود  ...   طيب بذمتكم و دينكم  لماذا لا يقوموا هم - أقصد المسئولين - بتوفير المعلومات اللي هما عاوزينها   مش هما الحكومة  و يعرفوا القرد مخبي إبنه فين  .... لأ إزاي  و يريحوا المواطن الغلبان ده حتى يبقا إفترا

لا تقل لي زي "النشتاء"  الرئيس لا زم يصدر أوامره بكذا و كذا    ...  الرئيس نفسه إشتكى - على رؤوس الأشهاد - من عدم تنفيذ توجيهاته

عرفتم فين عذابات المصريين  ... 

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

إحنا أكثر ناس نستهلك أوراق ونطلب أوراق 

أنا شايف إن الحل هو استخراج كل شيء حكومي بطريقة ألكترونية وتيسير ذلك للناس 

أنا مثلا فرحت جدا وأنا بعمل تجديد لبطاقة الرقم القومي لما وجدت إني ممكن استخرجها وأنا في البيت عن طريق إدخال البيانات 

ولكن في آخر خطوة وهي التكلفة عالية وهي 165 جنيه مرشحة للزيادة في حين إن الاستمارة الورقية ب 30 جنيه فقط 

ياريت نتجه لإلغاء الاحتكاك المباشر بين المواطن والموظف الحكومي اللي ممكن يبقى بيروقراطي رويتيني أو خواف ويتعب اللي حواليه ويحيرهم ويزهقهم ويكرههم في الدولة بطلباته اللي المفروض إنها بديهية 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

يااااااااااااااااااااااااااااه

اخيرا حسيته بالسلبيات ده  ولا عشان قربت منكم 

ياساده الكلام ده مايصحش يتقال انتوا كده بتكرهوا البلد ولا ايه ؟؟؟

دلوقت لما السلبيات لمستكم واثرت عليكم

ياجماعه انتوا بتضحكوا ع نفسكم عارفين كويس جدا ان الحكومة الالكترونية هتقضي ع الفساد والسبوبة والرشوة بذمتكم ده ممكن يحصل

انا مش عاوز اعقدكم عشان حضراتكم لو شوفتوا تطبيقات الحكومة الالكترونية هتتصدموا 

فبلاش خليكم مستمتعين بالعذاب اللي بنشوفه كلنا والحمد لله حد منكم جربه فانتقده

استاذ عادل ياريت بقى تحط نفسك او حفيدك في كل موقف انتقدنا فيه التعامل المتخلف

يعني حط نفسك او حفيدك وهو بيستخرج تصريح سفر او ورق الجيش او تجديد رخصه عربية او اتقبض عليه بالغلط

اصل الواحد ما بيحسش بالحاجه الا لما تقرب منه وتلسعه

ف انتظار مواقف تحصل لحضرتك او لاحفادك عشان نسمع نقد حضرتك للتعاملات الحكومية 

ان شاء الله تطلع كشف العيلة مع انه سهل بيطلع من العباسية بس محتاج تفك الكيس ابقى فكه ياعادل بيه واتخن شنب هيعمله ليك 

ان شاء الله ف انتظار مواقف لحضرتك ولاحفادك عشان نسمع النقد ،ماهو طول ما الحكاية بعيد عنك وعن الاحفاد حفظهم الله اكيد تبقى الدنيا فلة ومنورة 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

On 14/07/2017 at 1:27 AM, عادل أبوزيد said:

يتم تداول كل شيئ و التهكم على كل شيئ  و الكاريكاتير السمج في كل الصحف  ... كل هذا هراء و بعيد تماما عن عذابات المصريين  كل هذا مجرد "طق حنك" أو ثرثرة لملأ فراغ صفحات جرائد مملة.

أن لا تجد لنفسك موطئ قدم  في الشقة  المكتوب عليها "الشهر العقاري" و هي شقة في عمارة من الإسكان الشعبي و في أركانها تتراكم أضابير لا يعلم إلا الله محتواها (و ربما عامل الشاي)  رحلة الشهر العقاري هذه تأخذ من المواطن و بالمناسبة ليس مواطنا واحدا بل لكل عملية لها عدة أطراف و شهود على الأقل يوم كامل من العذاب و من يشكو حتى و لو بين نفسه  ينصب عليه من الجميع لأنه لم ينجز.

ستقول  زبائن الشهر العقاري مقتدرين  و يستحملوا !!

ما رأيك  في جولة مع إنسان مطالب بالذهاب إلى القومسيون الطبي للسائقين  الأمر يستحق محتوى لفيلم كوميدي تراجيدي في وقت واحد

تم الإعلان فتح باب القبول في الكلية الحربية  و من الأوراق المطلوبة كشف عيلة .. و ما أدراك ما كشف العيلة ...  لا جد المتقدم - أكرر جد المتقدم - كان متزوجا بزوجة أخري  لابد من إحضار شهادة ميلادها  يا إخوانا دي أكيدة مولودة مع فحت البحر إنما تقول لمين    ... طب رحنا محفوظات القلعة متأسفين جزء من المحفوظات إتحرق و جزء آخر غير موجود  ...   طيب بذمتكم و دينكم  لماذا لا يقوموا هم - أقصد المسئولين - بتوفير المعلومات اللي هما عاوزينها   مش هما الحكومة  و يعرفوا القرد مخبي إبنه فين  .... لأ إزاي  و يريحوا المواطن الغلبان ده حتى يبقا إفترا

لا تقل لي زي "النشتاء"  الرئيس لا زم يصدر أوامره بكذا و كذا    ...  الرئيس نفسه إشتكى - على رؤوس الأشهاد - من عدم تنفيذ توجيهاته

عرفتم فين عذابات المصريين  ... 

ده ع اساس ان الرئيس هو مسئول عن دولة اخرى وان رئيس الوزراء جاي من زحل

يا اخي كفاية بقى بجد يعني انت بتقدر تبرر لنفسك ازاي 

الرئيس اللي مايقدرش يوجه ويلزم حكومته بتنفيذ توجهاته يبقى يعاد النظر فيه

كفاية نفاق انت عارف ان سيادة الرئيس رضي الله عنه احلامه بتتنفذ 

واظن انت شوفت ان اي مشروع يامر بيه بيتم تنفيذه بدون نقاش ولا حوار

كفاية  تضليل بقى 

رابط هذا التعليق

On 14/07/2017 at 10:15 AM, tarek hassan said:

إحنا أكثر ناس نستهلك أوراق ونطلب أوراق 

أنا مثلا فرحت جدا وأنا بعمل تجديد لبطاقة الرقم القومي لما وجدت إني ممكن استخرجها وأنا في البيت عن طريق إدخال البيانات 

ولكن في آخر خطوة وهي التكلفة عالية وهي 165 جنيه مرشحة للزيادة في حين إن الاستمارة الورقية ب 30 جنيه فقط 

ياريت نتجه لإلغاء الاحتكاك المباشر بين المواطن والموظف الحكومي اللي ممكن يبقى بيروقراطي رويتيني أو خواف ويتعب اللي حواليه ويحيرهم ويزهقهم ويكرههم في الدولة بطلباته اللي المفروض إنها بديهية 

ههههههههههههه هي بقت ب165 !!!

لا انا جددتها من سنتين ب50 جنيه

وماله ياطارق بيه ماتدفع نمي موارد الدولة 

انا مطلع برده شهاده المخالفات من سنتين من ع النت

وبصراحه كنت مصدوم ان مصر بقى فيها كده

عموما ماتزعلش ياطارق بيه  المؤامرات ودول الشر هي السبب في كده اننا لسه متخلفين ورافضين تطبيق التكنولوجيا  ياراجل ده الدولة بتطفش الناس بتوعم التكنولوجيا للخارج 

:Thumbsup:عاوزك تستمع بالاحتكاك المباشر وغير المباشر 

رابط هذا التعليق

كتبنا كثيرا عن ضرورة التطوير و كثيرا ما تمت الإشارة إلى أن قاطرة المستقبل - تقريبا - هي تقنية المعلومات  دون أدنى إهتمام من القارئ .

هذه المرة لم أستخدم أي من التعبيرات التي تبدو "متقعرة" لبعض الناس.

هذه المرة كتبت  "على بلاطة"  عارضا معاناة فعلية للناس  الناس لا تهمها ديموقراطية أو عدالة إجتماعية أو أو  فلننظر إلى عذابات الناس  و ليت موظفين مصر  تكون عندهم  هذه الرؤية.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

1 hour ago, عادل أبوزيد said:

كتبنا كثيرا عن ضرورة التطوير و كثيرا ما تمت الإشارة إلى أن قاطرة المستقبل - تقريبا - هي تقنية المعلومات  دون أدنى إهتمام من القارئ .

هذه المرة لم أستخدم أي من التعبيرات التي تبدو "متقعرة" لبعض الناس.

هذه المرة كتبت  "على بلاطة"  عارضا معاناة فعلية للناس  الناس لا تهمها ديموقراطية أو عدالة إجتماعية أو أو  فلننظر إلى عذابات الناس  و ليت موظفين مصر  تكون عندهم  هذه الرؤية.

ومن قال لحصرتك ان الديموقراطية هي طلب الناس ف مصر

ياسيدي الناس في مصر كل حلمها انها تعيش حياة ادمية

والعيشة الادمية من ضمنها ان الخدمات يخصل عليها باسلوب ادمي

ومعاناة حضرتك ده ياما اتكلمنا فيها 

وكويس انك جربت عشان تحس بالمعاناة

والقائمة طويلة باجراءات العذاب

وهريحك مش هتتحل ولا هيستخدموا التكنولوجيا 

عشان الفساد يفضل موجود 

وانت تبقي ف دوامة وتقرف من العيشة

لانك لو ارتحت هتفكر والتفكير مش مطلوب

وبلاش بجد نضحك ع نفسنا كلنا عارفين ان الروتين والقرف الحكومي مش هيتغير

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

من قال أن أي إنسان يمكن أن يكون راضي و سعيد ب عذابات المصريين مع الورقيات ؟

الأمر و ما فيه  أننا نعاني ك أفراد ... كم مرة يقف الواحد في طابور مزدحم ربما مرة كل عدة سنوات لتجديد رخصة السيارة  و مرة مثلا لتحويل ابنك من مدرسة لأخرى مثل عادل إمام في فيلم الارهاب و الكباب - الاسطى على السواق مر بهذه التجربة و رأيت بنفسي ورقة حجم A4 وش و ضهر عليها ٣٨ ختم و ٣٨ توقيع - لو أمكن نظريا إحصاء حجم و تكلفة هذه المعاناة ستكون النتيجة مخيفة.

لا يصح أن نيأس  لاننا بذلك نرحل المسألة لأجيال قادمة 

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

حينما جلست على كرسي المسئولية أكتشفت إن معظم التعقيدات هي من المسئولين أنفسهم ولا تستند إلى لوائح ولكنها تستند لتفسيرات غير صحيحة 

هناك أشيباء كثيرة لها حلول قانونية ولكن البعض لا يحب تمشية الحال ويعشق التعقيد 

كتيرا ما تأتي لي حالات واقفة وأجد السبل لحلها والتخفيف على المواطنين بلا ضرر أو ضرار

أكتر كلمة أسعدتني من الناس حينما يقولون لي : ياريت كل المسئولين زيك 

كان غريبا علي حينما جاءني أمس ولي أمر شاكيا إنه غير قادر على أن ينقل ابنته من مدرسة لأخرى مع إنه غير محل إقامته 

وحينما نظرت إلى الأوراق وجدتها سليمة ولا يوجد ما يمنع سوى مزاج الست مديرة المدرسة 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...
في ١٤‏/٧‏/٢٠١٧ at 09:15, tarek hassan said:

كلام حضرتك سليم جدا ... و هذه الأيام يتردد الكلام في الجرايد على إنجازات الدولة أو قل توجهات الدولة للميكنة بمعنى التعامل الإليكتروني مع البيانات و المعلومات و لكنهم لا يقولونها على بلاطة .... ليه مش عارف  هل هو عيب ان يقولوا الناس عاوزة كدة و في العالم كله بيحصل كدة هل عيب أن يقولوا بناء على رغبة مئات- بلاش ملايين علشان متبقاش سياسة - المواطنين المحشورين في معتقلات الورقيات

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

في ٢٢‏/١٠‏/٢٠١٧ at 20:58, عادل أبوزيد said:

لا يصح أن نيأس  لاننا بذلك نرحل المسألة لأجيال قادمة 

لا يصح أن نيأس .... ما يحدث على الأرض ما كنا لنحلم به  ...... كل موظف حكومة في مكانه قادر أن يحرك ديناصور العمل الحكومى و لو سنتي واحد .... تابع الجرايد و شوف المتغيرات حتى في لغة المسئولين و تصريحاتهم ..... يمكن شكلها وردي لكن تمعن فيها تشعر بأنهم "مشدودين" و لا زم ينجزوا

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 0
      صفحة جديدة فى تاريخ العلاقات المصرية-الروسية بدأت بمدينة الضبعة فى محافظة مطروح حيث شهد الرئيس عبدالفتاح العرض الصفحة
  • أضف...