اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة للمشاركة فى تطوير محاورات المصريين

عادل أبوزيد

Recommended Posts

أسفل الصفحة الرئيسية ، تقرأ :

عدد الأعضاء الذين تواجدوا خلال الـ15 دقيقة الماضية

58 الزوار ، 5 الأعضاء ، 1 الأعضاء المجهولين .

بما أن تفصيل العدد يشمل كل مرتادي الموقع ، أعضاء و زوارًا ، أقترح تعديل عنوان الإحصائية ليصبح :

عدد الأعضاء و الزوار الذين تواجدوا خلال الـ15 دقيقة الماضية

أو

عدد مرتادي الموقع خلال الـ15 دقيقة الماضية

أو

عدد الموجودين خلال الـ15 دقيقة الماضية

أو ما شابه .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
  • الردود 72
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فعلاً يا دوك انا اضم صوتى اليك فى تغيير كلمة "الأعضاء" الى "المتواجدين" لأن العدد يشمل الأعضاء بالزوار...

هناك موضوع هام يُجدر الإشارة اليه هنا و هو موضوعات ومشاركات المقاولات و هو موضوع تقييمى لكل مشاركات الأعضاء و مواضيعهم ..أرجو أن ينول اهتمامكم جميعاً و جزاكم الله خيراً..

تحياتى ..

رابط هذا التعليق

السلام من عند ربى

كنت حابه تشملوا فى مخططكم الجديد باب يختص بالغه الانجليزية بشكل عام للحابيب يتحدثوا بيها

وباب يكون مختص بشؤن التعليم

يعنى انا مثلا مدرسة لغه انجليزية وعندى خبرة كنت حبه اقدمها لاولياء الامور انهم ازاى يذاكروا مع ابنائهم وخصوصا فى بدايه خطواتهم الاولى وكان عندنى اراء حول نقاط معينه ومذكرات انا عملاها بنفسى بس مكنتش عارفه اضيفها فين بالظبط وكنت حاسه انى لو ضفتها فى باب التعليم اللى انتم فاتحينه كانت هتبقى مش حلوة خصوصا اللى فى مجال التعليم كلهم بيتكلموا عن سياسيات التعليم

كمان انتم متجاهلين حكايه التعليم عن بعد بما ان اسم المنتدى محاورات المصرين يبقى لازم يخدم حاجات المصرين المتعلمين المغتربيين او اللى ضاعت عليه فرصة تكمله تعليهم فى باب يحتوى عن كل ما يخص التعليم عن بعد فى مصر ده ان وجد

وطبعا المنتدى تعجز الكلمات عن وصفه ولولا كده مكنتش اشتركت فيه :unsure: :)

لا يهمنى اسمك لا يهمنى عنوانك

زمانك مكانك

يهمنى الانسان ولو ملوش عنوان

يا ناس يا ناس

هيه ده الحدوته حدوته مصرية

بس اللى يفهم

رابط هذا التعليق

اهلاً و سهلاً يا استاذة متمردة...

آى آم فرى هابى تو سى يور اوبينيون أون ذا سايت :closedeyes:

ندخل فى الموضوع .. :D

باب التعليم و العمل هو يختص بكل شئون التعليم و كل شئون العمل... يعنى من سياسيات تعليم إلى دروس تعليم إلى شكاوى من مشاكل معينة فى الدراسة..

يعنى مش شرط اننا نناقش بس سياسيات التعليم فى باب التعليم و العمل و لكن ايضاً كل ما يخص التعليم..

و بالنسبة للتعليم عن بعد فأرجو اننا نستفيد من حضرتك و نعرف أكتر عن المجال ده و ياريت كمان يكون فى باب التعليم و العمل و إن شاء الله هيكون فى استفادة كبيرة منك و تعم الفائدة و جزاكى الله كل خير ..

تحياتى ...

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

- عند حدوث خطأ ما ، تظهر نافذة عنوانها "رسالة المنتـدى" . أعتقد الأفضل أن يعبر العنوان عن وجود خطأ ما ، في الدخول أو كلمة السر أو عدم الصلاحية للوصول ... الخ .

- المنتدى باللغة العربية ، لكن أحيانًا نحتاج كتابة بعض الألفاظ أو العبارات بالانجليزية . و تكون الكتابة صعبة جدًا خصوصًا لو احتوت العبارة على علامات خاصة مثل علامة التنصيص أو النقطة .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

- في آخر الصفحة الرئيسية تقرأ :

مواضيع اليوم النشطة · الفريق الإداري للمنتدي

و الصواب : الفريق الإداري للمنتدى

- أعلى صفحة مواضيع اليوم النشطة تقرأ :

محاورات المصريين _ الموضايع المفعلة اليوم

و الصواب : محاورات المصريين _ المواضيع المفعلة اليوم

و الأفضل تطابق العنوانين . يعني إما "مواضيع اليوم النشطة" أو "المواضيع المفعلة اليوم" في الصفحتين . فعندما أضغط على رابط يحمل عبارة "مواضيع اليوم النشطة" ، أتوقع أن يأخذني إلى صفحة بنفس العنوان و ليس بعنوان مختلف .

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

فى شيء بصراحه مضيقنى جدا وهو ناس تكتب مواضيع والناس تشترك وتساهم بارائها وصاحب الموضوع ميكملوش كانة جاب كلمتين رماهم وخلاص لا بيناقش ولا بيدافع عن فكرته ولا كلامه

واحيانا كتير عند الكتابة فى المنتدى وسواء احببت احدد االاجاهات او اضافة الوان تظهر الالوان وبجانبها كلام مكتوب وكذلك لو احببت اكتب مثلا من اليسار لليمين يظهر الكتابة وبداخلها يمبن او شمال وهذا يشوه منظر الموضوع المكتوب يا ريت تشوفو حل فى الموضوع دا المفروض لما اختار لون يتغير اللون فقط دون داعى لوجود تفاصيل اللون

مشاكل الدخول للمنتدى

عند التسجيل التفعيل يستغرق اسبوع او اقل علما بان التفعيل المفروض يتم لحظة انتهاء التسجيل وارسال التفعيل على الاميل برده محاولة تكرار التسجيل .

انا اعلم جيدا انا هذا منتدى عربي واللغة السائده العربية ولكن ما المانع من ادراج اللغة الانجليزيه حيث انها اللغة الاولى على مستوي العالم انا اقصد احيانا بيكون فى مواضيع قيمة جدا ولكن لو ترجمت للعربيه بتفقد المعنى واهتقد هذا لا يؤثر على لغتنا العربيه ومما يعطى الفرصه للجميع لتداول اللغة وتحسين المستوى العام واعتقد ان معظم مشرفين المنتديات الافاضل يجيدون الانجليزيه يعنى سوف يكون لديهم المقدرة على مراجعة المواضيع وفهم ما بها ويسيطيتعون التحكم بها زيها زي اى موضوع مكتوب بالعربي

لان معظمنا ليس لديه كيبورد عربي انا اقصد معظم المغتربين واحيانا بيكون اسهل الكتابة بالانجليزيه وهذا لا يتعارض مع لا دين ولا شرع ولا حتى تعدى على حقوق الغير الرجاء النظر فى هذا الموضوع بطريقه جدية وانا قد حزفت لى اكتر من مشاركة بسبب كتابتها بالانجليزيه وعدم استاطعتى لتجرمتها بالعربيه لانها تفقد معناها

واعتقد المنتدى منوع من ناس متعلمين وافاضل وفئات اخرى ويستطيع الكل يفهم ماهو مكتوب

شكرا

نجفة

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

أعتقد أن نتائج البحث دائمًا "صور" من الأصل . والفرق بين "الصورة" والأصل أنه في الأولى تكون كلمات البحث الواردة في محتويات إحدى نتائج البحث مظللة باللون الأصفر . مثال ذلك الرابط في المشاركة #4 للفاضلة فلانة هنـــا . ويبدو أن الرابط كان نتيجة بحثها في باب "التاريخ" عن كلمة "شبرا" .

هل ممكن جعل نتيجة البحث "أصل" الصفحة وليست "صورة" منها ؟

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

مرت سنوات علي دعوة المشاركة في تطوير المحاورات التي اطلقها الأستاذ العزيز عادل ابو زيد في ديباجة هذا الموضوع ... و الذي عند مراجعتي له الآن .. وجدت ان هناك اشياء قليلة جدآ قمنا بها و الأعظم لم نتطرق حتي لمناقشتها مرة أخري ...

أعتقد اننا الآن بحاجة الي تقييم جديد و أفكار و مقترحات تتناسب مع المرحلة الحالية .. و هو مطلب مرغوب من فريق المشرفين قبل الأعضاء أنفسهم ...

في انتظار افكاركم تقبلوا كل مودتي و احترامي

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

خير اللهم اجعله خير ....

السكوت علامة الرضا ....

افهم من كده ان كل شيء تمام ....

طيب

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

عندي حاجة مضيقاني بصراحة ولا أدري هل تطرق لها أحد أم لا

المشكلة هي إضافة الرد

أولا بالنسبة للرد السريع ياريت يكون البوكس بتاع الرد السريع متاح في صفحة تصفح الموضوع ، ولا يحتاج الضغط على الأيكونة الخاصة لفتحه.

ثانيا بالنسبة للرد ياريت يظهر فيه النص بالتنسيق المختار ولا تظهر الأكواد ولكن تظهر المشاركة عادية كما سيتم إضافتها يعني تترجم الأكواد في بوكس الرد وليس عند تفعيل الرد في الموضوع

وشكرا :lol:

رابط هذا التعليق

والله يا أخ Scorpion

لدي إقتراح بسيط

في معظم المنتديات .. فية مناصب معينة وبيتم ترقية الأعضاء من عضو إلي مراقب إلي مشرف الي الإدارة الي الي الي ..

وكل منصب من دول لية صلاحيات محددة مسبقا ً من إدارة المنتدي ..

زي مثلا ً مشرف منتدي فرعي مشرف منتدي رئيسي ونكون لجنه زي مجلس الشوي كدا .. مرورا ً بمجلس الشعب ( الإدارة العليا للمنتدي )

عندنا هنا عضو ومشرف فقط !!

عندك أنا مثلا ً أموت ويكون ليا صلاحيات الإشراف في قسم الشهادات المهنية .. بس مش عايز أكتر من كدا :lol:

بالنسبة لباب المغتربين ..

اية المانع ان تقوم الإدارة بتثبيت موضوع المغتربين بالإمارات والمغتربين الكويت والمغتربين بقطر .. ع إعتبار أن المشاركات في المواضيع دي قليلة عكس السعودية .. بحيث الزائر او العضو الجديد لو عندة أي إستفسار يروح ع طول للقسم المطلوب ويطرح إستفسارة .. وميفتحش موضوع جديد وبعدين يتم نقلة ..

بحيث يكون الموضوع المثبت مثلا ً الخاص بقطر .. فية كل شيء عن قطر وهتبقي موسوعة شاملة لاي عضو أو زائر .. لان دلوقتي بتلاقي المواضيع دي في آخرررررررررررررر القسم والناس بتتضطر تفتح موضوع جديد فلية بقا كل دا ؟؟

وباقي القسم اكيد للسعودية " نصيب الأسد "

بالنسبة بقا لنفعيل العضوية ...

بصراحة مش كويسة في ناس ممكن تستني شهر ع ما العضوية تتفعل ولما تتفعل يكون نسي اليوزر نيم والباس وورد !!

وجاتلي رسايل من بعض الأعضاء اللي معانا في قسم الشهادات المهنية بالنسبة للموضوع دا وأخونا سي السيد قام بالواجب ,,

فلية التفعيل بياخد وقت ...

هفكر في شوية حاجات تانية وراجع تاني ,,

عماد حمدي

رابط هذا التعليق

رائع .....

بجد رائع و اشكر الأعزاء الغريب و omda2006 علي تعقيباتهم

الموضوع دلوقتي اتفتح فيه محورين .... تقني ... و اداري

و عند تجمع اكبر عدد من الأقتراحات المماثلة ... سأقوم بتلخيصها في نقاط محددة و نحاول معآ الوصول الي أفضل طريقة لتحقيقها ...

اشكركم بأسم فريق المشرفين مرة أخري

:lol:

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

والله يا أستاذ Scorpion بجد انا محتاج فعلا ً صلاحيات في مضوع ورشة عمل لمذاكرة السي ام اية وموضوع السي ام اية العام

الموجودين بقسم الشهادات المهنية لية بقا ..

أولا ً معنا عضو فاضل اسمة Accounting lover بنقدم محاضرات شرح مجانا ً في المنتدي والراجل دا جهبز وأكثر من رائع والموضوع دا خاص

بالأسئلة والإستفسارات العلمية والمنهج فقط .. فبنلاقي مشاركات اتحطط من بعض الأعضاء غلط في لموضوع فبنحاول بقدر الإمكان أننا ننظمة ونخلي الموضوع التاني للماتريال والبرامج والمراجع وكدة ياعني تنظيمة معينة كلنا متفقين عليها قبل طرح الموضوع الجديد ففية مشاركات من هنا دخلت ع هنا ومن هناك ع هنا لخبطة كدة ومشاركات اتكررت

+ عايزين نعدل في المشاركات القديمة علشان روابط الماتيريال انتهت

وع فكرة احنا المنتدي الوحيد ع مستوي المنتديات العربية كلها اللي عندنا محاضرات الشرح دي .. والفترة اللي فاتت انضم لينا أعضاء كتير جدا ومازال الإقبال مستمر وداخلين علشان المضوع دا وأغلبهم أجمع ان يكون ليا ع الأقل انا والأخ Accountiing lover صلاحيات التعديل فقط في الموضوع سابقين الذكر

اقتراح آخر .. دا تقني بقا

ان عايز أعرف كل أسماء الأعضاء اللي في الموضوعين سابقي الذكر .. بحيث يتم إرسال نشرة دورية لهم بكل حلقة جديدة سيتم طرحها

ياعني دلوقتي وضعنا في الموضوع العام 19 حلقة والمحاضرات 8 فكل جديد أحطة لازم أبلغ الاعضاء في شكل رسايل

فرجاء من السادة الإدارة النظر في الأمر .. حيث ان الموضوعين دول إنفرااااااااد لمنتدانا والدليل رأي الأعضاء ..

وأشادوا جميعا ً بإنفرادنا ..

ولسيادتكم حق الإطلاع .. ونتمني النظر في هذا الامر حتي يكون أكثر تنظيما ً وترتيبا ً

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

الأخ سكوربيون

اولا السلام عليكم

ثانيا احب أوضح نقطة هامة بالنسبة لموضوع الشهادات المهنية المحاسبية خاصة موضوع CMA

أولا أحب أتفضل بوافر الشكر والتقدير لسيادتك وللمنتدى على إستضافة هذا الموضوع الهام وإفراد قسم خاص بة بالمنتدى وذلك لما لهذا الموضوع من أهمية لدى الكثير من المحاسبين المحترفين المهنيين في ارجاء الوطن العربي فالعرب أخوة كما أن هذا الموضوع يقرب وجهات النظر بيننا كعرب ويجعلنا كأخوة نتعاون لنطور أنفسنا لأن التحدى القادم بين العرب والغرب هو التطور المهنى للنهوض بأمتنا العربية

ومن هذا المنطلق فإننى أتقدم بخالص الشكر والتقدير للأخ عمدة الذى فتح هذا الموضوع ونظمة في موضوعين فرعيين الأول للكتب والمراجع الخاصة بهذة الشهادة والثانى خاص بورشة الدراسة التى أتاح لى فرصة المشاركة فيها بما لدى ليستفيد الجميع راجيا من اللة أن يوفق الجميع لما فية الخير

وبناءا على ذلك وللمجهود المشرف الذى بذلة الأخ عمدة فإننى أرى ان تتاح لة صلاحيات الإشراف ليكون مشرفا على قسم الشهادات المهنية خاصة شهادة CMA وذلك حتى يستطيع أن ينظم الموضوعات وتكون بشكل مسلسل يسهل على أي عضو أن يتابع الموضوع ويستبعد الأمور العشوائية

ارجو ان يجد رايي هذا لديكم صدى فأساس النجاح هو الديمقراطية التى أتمنى أن تكون منهاجنا كعرب

تقبل تحياتي

ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

ما شاء الله

انا باشكر ادارة المنتدى هنا على تفهمها و سعة افقها و نظرتها العملية للامور

و سعيد جدا اني انضممت مؤخرا لأسرة هذا المحفل الجميل

و ارجو اني اجد من سعة صدركم ما يغفر لى و انا حديث العهد بالمنتدى

اني اتدخل و اطلب و ارشح وجود الاخ عماد مشرف على الساحة للشهادات المهنية

او على الاقل اعطاؤه صلاحيات تتيح له مزيد من التحكم فى المواضيع هناك

بصراحة ..

انا فخور لوجود منتدى و ادارة و فهم و وعي بهذا الشكل

اصلح الله لكم اعمالك و جزاكم الله عنا كل الخير

و جعله الله فى ميزان حسناتكم

تم تعديل بواسطة Abou Aly
رابط هذا التعليق

الاخ Scorpion

السلام عليكم ورحمة الله لكم جزيل الشكر ولإدارة المنتدى على إستضافة موضوع الcma الرجاء أن يكون الاخ عمدة مشرف على قسم الشهادات المهنية لتحقيق أقصى إستفادة ممكنة للجميع ولكم جزيل الشكر :roseop: ;) :wub:

رابط هذا التعليق

الاخ سكوربون

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحة اول منتدى ادخله اكتر من مرة ممكن فى اليوم

الاول كان دخولى لاى منتدى اسجل وانزل ملف وشكرا

المنتدى بتاعكوا اكثر من رائع ودا يدل على صدق الموءسسين لهذا المنتدى وربنا يجعله فى ميزان حسناتكم

الامر التانى انى مشترك مع الاخوة فى حوارات حول الشهادة المهنية اللى اسسه الاستاذ عماد

وبصراحة هوه والاستاذ محب المحاسبة اللى حببونى فى المنتدى وبصراحة مجهود جبار بيبذل هناك من الاستاذين

فاحنا الاعضاء عندنا شبه اتفاق واعتقد ان رأى حضرتك معانا ان اى شىء مشترك فيه مجموعة لازم يتنظم

وعادتنا احنا العرب ضد النظام بس طبعا الاسلام هذب هذه العادات

واوصانا صلى الله عليه وسلم اذا كنا ثلاثة ان نؤمر علينا احدنا

فبصراحة الاخ عماد مؤسس الموضوع نأمل ان تجعلو له صلاحيات تنظيم الموضوع

وشكرا

Ibrahim Muslim Man

اللهم علمنا ما ينفعنا

رابط هذا التعليق

تحية طيبة للجميع.. زائرين، أعضاء، مشرفين

بعد إذن جميع المشرفين، وبعد الرجوع لقوانين وأعراف المنتدى

أُؤيد إعطاء الأخ/ عماد حمدي omda صلاحيات في الموضوعات الخاصة بالشهادات المهنية، فيما يكون فيه النفع العام إن شاء الله

هل صليت الصبح في جماعة؟؟

رابط هذا التعليق

فين البرادعى ؟؟

قصدى فين الإنتخابات ؟؟

يوووه قصدى ... التطوير طبعا مهم :wub:

ممكن لو سمحتوا قسم الأسرة والطفل ممكن يتم فيه استخدام اللون "البينك " :roseop:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 0
      صفحة جديدة فى تاريخ العلاقات المصرية-الروسية بدأت بمدينة الضبعة فى محافظة مطروح حيث شهد الرئيس عبدالفتاح العرض الصفحة
  • أضف...