اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

جمارك السيارات فى مصر

Recommended Posts

لما تخلص النظارة المظعمه ابقى باصيها :blush:

وكمان بتتبتر يا واحد

طب إنت بتقول فيها

والله العظيم عندي مكبر في المكتب وبأستخدمه في الكلام المنمن ...

بعد ال 6/6 حاد ... الكمبيوتر لحس عنينا يا واحد يانبي

خد بإيدي يابني ربنا ياخد عدوينك ... جول آمين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 68
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لما تخلص النظارة المظعمه ابقى باصيها :blush:

وكمان بتتبتر يا واحد

طب إنت بتقول فيها

والله العظيم عندي مكبر في المكتب وبأستخدمه في الكلام المنمن ...

بعد ال 6/6 حاد ... الكمبيوتر لحس عنينا يا واحد يانبي

خد بإيدي يابني ربنا ياخد عدوينك ... جول آمين

خلصتها ولا لسه ؟؟؟؟؟؟

:P :angry: :blink:

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

بصراحه ومن غير لف ولا دوران انا لي راي في موضو شراء السيارات خصوصا للاخوة المغتربين ذي حالاتي

اشتري اطخن سيارة من مصر بالقسط عن طريق بنك الائتمان الزراعي بطنطا "فرع المعاملات الاسلامية" ودا بياخد نص القيمة وبيقسط الباقي على اربع سنوات

الميزة هتكون فيما يلي

اولا سيارة جديده على الزيرو

ثانيا سعرها بالمصري اقل بكتير من سعرها لو جاية من الخارج بعداضافة الجمارك والمبيعات والشحن وباقيالحواشي والتوابع

ثالثاً وهو الاهم ان القسط بيكون في حدود الف جنيه يعني 180 دولار تقريبا ودا باسعار اليومين دول يعني كمان سنه هتلاقي نفسك بتدفع قسط 150 دولار واللي بعدها قد يصل الى 120 دولار في السنه وفي النهاية وبعد ما تخلص سداد الاقساط سوف تجد ان سعرها مستعمله هو نفس السعر اللي دفعته فيها يوم ما اشتريتها

طبعا بالاضافه الى موضوع الضمان والكفالة ولو اني مش بقتنع بيها في مصر

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ياجماعه انا في الرياض وعايزة اجيب عربيه بيجو 206 وموديل 2007 و1400س س وب 38 الف ريال السؤال بقا جمركها كام وهل المبلغ لما نيجي نحسبو نحسبو بالريال ولا بالجنيه محتاجين الرد وشكرا

رابط هذا التعليق

الاخوه الاعزاء

مش عايز اقولكم انا استفدت اد ايه بالكلام اللى الناس كتباه هنا و شاكر للناس اللى تعبت تعبهم ده بجد الف الف شكر (مصريين كفاءه بجد ) :)

بس هو فى سوااااااااااااااااااااااااال اكيد مش صح بس حسال ومش عايز ضرب :)

انا سمعه ان مواضيع الجمارك دى كلها مفتحوه عشان حيرفعوا الجمارك على السيارت من اول العام القادم :P

مش عارف صح و لا ايه النظام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ويجعلوا عامر بالناس الصاحيه

اخى جاوز الظالمون المدىىىىى........فحق الجهاد و حق الفداءءءء

رابط هذا التعليق

تصورا لية واحد قريبى كان بيجمرك سيارتة من ضمن الضرائب الكثيرة التى تم دفعها ضريبة أسمها ضريبة الإستماع للراديو

حاجة غريبة مش كدة

أنا كنت عايزة أسأل اللى معاة النظارة المظعمة :huh: على متسوبيشى باجيرو 2005 كام الجمرك بتاعها

رابط هذا التعليق

ليه الناس متركبش عربيات مصرى

هو مش المفروض اننا بلد غلبانه

ليه الوزرا يركبوا عربيات مرسيدس

انا رائى نحلها ربانى و نموت كل الجعانين

و بهذا محدش هيجوع

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

شكرا على المعلومات السابقة

بالاضافة الى تصديق فاتورة شراء السيارة من الغرفة التجارية و القنصلية المصرية هل لابد من ارفاق مستند من المرور يفيد بأني مالك أول للسيارة ؟ ام يكتفى بأن اشتريت السيارة في نفس سنة الموديل

و شكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • بعد 1 سنة...

وسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.أود أن أنتهز هذه المشاركة الاولى وأحب أن أشكر جميع المتحاورين لعظم وأهمية معلوماتهم القيمة وبجد الواحد بيستفاد كتير منكم وجزاكم الله عنى خير الجزاء.وأيضا عايز أسال السادة المحترمين .بأنه كم تبلغ القيمة الجمركيه للسياره دايهاتسوا تيريوس موديل2008 سعة المحرك 1500cc.أولا منها .الفل أوبشن ذات الخمس مقاعد .وأيضا ذات القير العادى والاوتوماتك .وللعلم يوجد من نفس السياره دفع ثنائى ودفع رباعى .فلو احد تكرم ويعرفنى القيمه الجمركيه للنوعين من السياره.وأيضا يوجد منها نفس السيارة ذات السبعة مقاعد .فرجاء من أحد الاخوة أن يعرفنى بالتفاصيل وأكون شاكر له .وجزاكم جميعا عنا خير الجزاء.undefinedالمملكة العربية السعوديه

رابط هذا التعليق

هلا بأخوان بلدى .....

بجد ياسى السيد فتحت موضوع مولع يهم كل مصرى بالخارج....

أنا مقيم فى السعوديه وفكرت اشترى سياره جديده اريح حالى من الصيانه وخلافه واتبسط شويه مع عيالى بالتكيف الجديد هههههه

وكانت الكارثه لما روحت مصر عشان اجمرك السياره مع العلم إنى إشترتها 1600 سى سى عشان الجمرك يكون مخفض بس لما روحت جمرك السويس لحظة حاجه هيله جدا وبكل صراحه احب اهنى العقل المصرى عليها ....

هى إيه ؟؟؟

اليابان وكل الدول المصنعه للسيارات أقامة مصانع وتكاليف ومصممين وعمال وخلافه ولم يستطيعو تحقيق نسبة ربح تعادل المشروع المصرى الذى لم يكلف الحكومه غير شوية طوب واسمنت؟؟؟؟؟

عارفين هوه إيه ((( المسطبه ))) انا مرت بالسياره عندها واكتشفت ان جمرك سيارتى والمخفضه جمركيا اكثر من ثمنها بالسعوديه وبدون مصانع وخلافه يعنى مصر بتكسب فى السياره احسن من الإ صنع واستورد واحسن من كل دول وبتكلفة المسطبه .

ولا حول ولا قوة إلا بالله..............

الحياه : سفينه تحتاج الى قبطان ماهر

الحب : اجمل شعور يعتبره الانسان

الحلم والخيال : اسهل ما يمكن على الانسان ان يفعله

الفشل : فيروس يقتحم الكيان البشري ويحطمه اذا لم يكن مسلحابالمرصاد وهي الثقه بالنفس

الاحباط : يفتك بالروح ليحيلها الى ميته

الامل : شعله تشعل القلب توهجا

الغضب : نار تلتهم الاعضاء التهابا بالتغدو المسيطر على النفس

الكراهيه : يبدو المشاعر الصادقه من القلب ليثقله بالبغض

الصداقة : علاقه عندما تندمج تكون جسدان في روح واحده وقلب واحد

القلب : مصدر يضخ كل المشاعر المختلفة في الانسان

العقل : معجزة الانسان يصنها بتوسع مداركه

الحنان : يشد من عضد الانسان ويمنحه القوة

الصراحه : تقرب المسافات وتوضح المبهم

الحقيقة : واقع يجب مجابهته والوقوف عنده

الكذب : حبل قصير يتلاق به الضعيف

الصدق : مسلك يعبره القوي

الكسل : معول يحطم الطموح ويكسر الارادة

الذكريات : كا مابقي للانسان من الماضي

الجهل : راس كل مذله

العلم : بستان يغنيك عن الحاجه

رابط هذا التعليق

اخ ليناردو ديكابوري

انا عندي حاجه على تعليقك مش تقول مين الي كان معاك في السويس و لا انت كنت لوحدك ؟؟؟؟؟؟؟

والحاجة التانية والمهمة كل واحد يفكر ينزل سيارة مصر لازم اول ما ينزل من الجمرك يضرب بالنار بالفرفر ويصدروا السيارة منه هيه سيبه ولا ايه

يا جماعة الحك...... مصت دم الناس في مصر وبتتدور على المغتربين وليه تنزل بسيارة وليه تعيش اصلاً

يا جماعة والله بعد الغربة انا شخصياً مش عاوز عربية عاوز اعيش عيشه كريمة

شكراً

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

I hate to say that but its KDB ******* Di Balad

الأخ الكريم ..

لا أعتقد أنه من الطبيعي أن تدرج في أول مداخلة لك في هذا المنتدى ألفاظاً وقحة وخارجة كهذه ..

هذا فضلاً عن كتابتك باللغة الإنجليزية .. علماً بأن لغة المشاركة هنا هي العربية فقط

بالتأكيد تم توجيه إنذار لك ..

أسد

فريق الإشراف

تم تعديل بواسطة أسد
وجود ألفاظ خارجة وحذفها
رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

يا جماعه انا عاوزه اشتى عربيه مستعمله من الامارات حاجه فى هدود 40 الف جنيه و تكون موبيل 2001 او 2002

انا مقررتيش اشترى ايه بس الجمارك هتبقى ايه

انا عاوزه اشترى حاجه فى الضعيف يعنى هيونداى مثلا حاجه كده

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

ياجماعة ممكن حد يفيدنى فى موضوع المالك الاول لانى عاوز انزل سيارة مستعملة مصر يعنى ازى اشترى سيارة مستعملة و اكون انا المالك الاول على فكرة انا مقيم فى دبى

رابط هذا التعليق

ياجماعة ممكن حد يفيدنى فى موضوع المالك الاول لانى عاوز انزل سيارة مستعملة مصر يعنى ازى اشترى سيارة مستعملة و اكون انا المالك الاول على فكرة انا مقيم فى دبى

!!!!!!!!!!!!

طب ازاى ؟ .. مالك اول يعنى اول اسم فى استمارة السيارة .. ولا انصحك بالالتفاف على هذه النقطة باى شكل .

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

معلهش مداخلة سريعة استفسار للاخوة العاملين بالامارات هى ال 128 تمنها كام عندكم بس فى المنطقة الحرة بجبل على عشان متتحملش جمارك مرتين و الاحسن شرائها من هناك ولا من مصر اصلها فى مصر بخمسين الف جنيه بس متأكدتش جنيه ورق ولاجنيه دهب على العموم مش مشكلة على ماتأكد تكونوا عرفتولى تمنها بس ال1300 مش 1100 اصل انا بحب اشترى دايما احسن حاجة ( مكافأة كبيرة للهيجبلى المعلومة دى هفسحه هو وعيلته بال 128 ) المشاركة بتاريخ 26 / 10 / 2008 بجد وممكن تتأكدوا وتبصوا فى النتيجة

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

السلام عليكم

لو سمحتوا كنت عاوز أسأل عن الجمارك المستحقة عن السيارة

نيسان قشقاى 2008

سعة ديزل 1500 cc

قدرة 106 حصان

المكان ايطاليا

الرجاء حساب كافة التكاليف مع تفصيلها

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عاوز الافادة يا جماعه لو سمحتم . انا مصرى عايش فى بلجيكا ومعى عربية فولكس فاجن موديل بورا 2001 اتومانيك 1600 سى سى ممكن تقولولى تكلفنى جمارك كام لو عايز انزلها مصر؟ وسؤال تانى لو سمحتم لو انزلها باسم اخى المعاق بتكون نفس التكلفة ولا بتختلف؟ اشكركم جزيل الشكر وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...