اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الذئب .. الذئب

أبو محمد

Recommended Posts

نعرف - منذ الطفولة - قصة الراعى والذئب .. وكيف أن أهل القرية الطيبين صدقوه فى البداية عندما صاح "الذئب .. الذئب" .. صدقوه مرة وصدقوه الأخرى وفزعوا لنجدته حتى تبين لهم أنه كذاب و "بيإلش" .. ثم تركوه فى الثالثة لمصيره هو وخرفانه 

قرأت منذ بضعة أيام لأستاذ "جعلصة" المصطلحات عمرو حمزواى تقريرا على موقع كارنيجى - الشرق الأوسط بعنوان "تقنين السلطوية - زمن القمع الجديد فى مصر" .. التقرير له مظهر أو Format البحث العلمى أو الدراسة العلمية المحترفة مما يجعل جمهور الأستاذ - خصوصا من قطيع الغنم والمتثاقفين - يتابع القراءة مشدوها منبهرا ، فاغرا فاه وفكه الأسفل متدلى أمام مصطلحات مثل "مأسسة العقيدة السلطوية" ومثل "السرديات الشعبوية" لتأليه الجنرال الحاكم ...... وغيرها على غرار "الاعتياش بالمكارثية" والقلقاس بالمهلبية

بعد أن فرغت من القراءة وجدتنى أتساءل .. لو كان ما يصيح به الراعى وغيره من الرعاة - ويصدقه القطيع - من أننا نعيش حكم موسولينى وستالين وشاوشيسكو وستينات مصر - وما أدراك ما الستينات - عندما لم يكن المواطن يجرؤ على فتح فمه إلا فى عيادة الأسنان ، هل كان يستطيع الأستاذ الراعى وفرقة الرعاة الصائحين "الذئب .. الذئب" كتابة ما يكتبونه فى الخارج وفى الداخل دون أن يصطحبه الزبانية فى رحلة إلى ما وراء الشمس أو فى زيارة خلف قضبان حمزة البسيونى ؟ 

يا أساتذة .. حقا نحن لا نعيش فى مدينة افلاطون الفاضلة .. وحقا وصدقا لسنا واحة الديموقراطية .. ولم نصل بعد إلى أعلى درجات سلم احترام حقوق الإنسان .. ولكن من المؤكد أن لا ذئب هناك يأكل أغنامكم أو يفترسكم إلا فى خيالكم 

كتاباتكم التى تهاجمون فيها الجنرال الدكتاتور ونظام الحكم العسكرى ودولة القمع وتكميم الأفواه واستمراركم فى عزف ألحان "الديماجوجية التهييجية" eye:: .. خير دليل على كذبكم وبوار بضاعتكم

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

1 hour ago, أبو محمد said:

نعرف - منذ الطفولة - قصة الراعى والذئب .. وكيف أن أهل القرية الطيبين صدقوه فى البداية عندما صاح "الذئب .. الذئب" .. صدقوه مرة وصدقوه الأخرى وفزعوا لنجدته حتى تبين لهم أنه كذاب و "بيإلش" .. ثم تركوه فى الثالثة لمصيره هو وخرفانه 

قرأت منذ بضعة أيام لأستاذ "جعلصة" المصطلحات عمرو حمزواى تقريرا على موقع كارنيجى - الشرق الأوسط بعنوان "تقنين السلطوية - زمن القمع الجديد فى مصر" .. التقرير له مظهر أو Format البحث العلمى أو الدراسة العلمية المحترفة مما يجعل جمهور الأستاذ - خصوصا من قطيع الغنم والمتثاقفين - يتابع القراءة مشدوها منبهرا ، فاغرا فاه وفكه الأسفل متدلى أمام مصطلحات مثل "مأسسة العقيدة السلطوية" ومثل "السرديات الشعبوية" لتأليه الجنرال الحاكم ...... وغيرها على غرار "الاعتياش بالمكارثية" والقلقاس بالمهلبية

بعد أن فرغت من القراءة وجدتنى أتساءل .. لو كان ما يصيح به الراعى وغيره من الرعاة - ويصدقه القطيع - من أننا نعيش حكم موسولينى وستالين وشاوشيسكو وستينات مصر - وما أدراك ما الستينات - عندما لم يكن المواطن يجرؤ على فتح فمه إلا فى عيادة الأسنان ، هل كان يستطيع الأستاذ الراعى وفرقة الرعاة الصائحين "الذئب .. الذئب" كتابة ما يكتبونه فى الخارج وفى الداخل دون أن يصطحبه الزبانية فى رحلة إلى ما وراء الشمس أو فى زيارة خلف قضبان حمزة البسيونى ؟ 

يا أساتذة .. حقا نحن لا نعيش فى مدينة افلاطون الفاضلة .. وحقا وصدقا لسنا واحة الديموقراطية .. ولم نصل بعد إلى أعلى درجات سلم احترام حقوق الإنسان .. ولكن من المؤكد أن لا ذئب هناك يأكل أغنامكم أو يفترسكم إلا فى خيالكم 

كتاباتكم التى تهاجمون فيها الجنرال الدكتاتور ونظام الحكم العسكرى ودولة القمع وتكميم الأفواه واستمراركم فى عزف ألحان "الديماجوجية التهييجية" eye:: .. خير دليل على كذبكم وبوار بضاعتكم

ده ع اساس ان عمرو حمزاوي وبلال فضل وغيره مسموح لهم بالظهور اعلاميا

رابط هذا التعليق

8 دقائق مضت, herohero said:

بص يا باشمهندس هيرو .. فيه اختبار عند دكاترة العيون إسمه " اختبار مجال الرؤية" .. الحمد لله أنا عملته يوم الاربع اللى فات وطلع "طبيعى" برغم أنى عامل 3 عمليات فى الشبكية .. أنصحك يا ابنى تعمل الاختبار ده .. لأن الواضح لى إن "مجال الرؤية" عندك لسه محصور فى إعلام الدولة .. ومش شايف إن الإعلام السائد إعلام قطاع خاص .. أهم حاجة فيه اللى بيسموها ال Driver نسبة المشاهدة ونسبة التوزيع وما يستتبع ذلك من الاعلانات وبالتالى "السبوبة"

حضرتك مش قادر أو مش عاوز تفهم هذه الحقيقة منذ فيه عقد باسم يوسف مع قناتين متتاليتين .. نفس ال Driver هو اللى دفع يسرى فودة يجرى على قناة DW ودفع غيرهم الاندفاع الى حيث السبوبة

على العموم انت حر فى مجال رؤيتك وفى فهمك

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

12 دقائق مضت, herohero said:

على أساس إيه حكمت بأن الدولة تسمح أو لا تسمح .... تعطي وتمنع ...

هل تحت إيديك قرارات المنع 

دائما وأبدا الكلام مرسل لا دليل عليه 

زي دا على أساس التخمين والظن السيء 

تعليمات إيه يا أستاذ : هيرو 

والله أنا لو ببحث عن مكاسب بالجملة  ...لكنت سلكت الاتجاه الآخر 

ولكن أنا مع الذي أظن أنه الحق وإن فيه مصلحة الوطن وإن صاحبه لا يسدد فواتير لأحد 

اللي عايز يبقى وطني فدا واجب عليه مش محتاج حد يكافئه 

لكن فيه ناس تانية من زمان وهي متعودة على أسلوب الزيت والسكر فنظرتهم للناس من هذا المنطلق 

أخيرا ياباشا التعليمات اللي صدرت فعلا ودليلها الانتشار الواسع في الفيسبوك 

بالوقيعة بين الأزهر والدولة على أساس منع تجديد الخطاب الديني بكل الوسائل 

لكن فيه بشائر كويسة جدا من الأزهر 

اليوم كانت تنقيه مكتبات الأزهر من كتب الإرهاب 

وتم التخلص من كتب القرضاوي ومحمد عمارة وغيرهم وأي كتب سياسية

وسوف يتبع ذلك بقرارات أخرى لكتب تراثية محل جدل كبير

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

1 hour ago, أبو محمد said:

بص يا باشمهندس هيرو .. فيه اختبار عند دكاترة العيون إسمه " اختبار مجال الرؤية" .. الحمد لله أنا عملته يوم الاربع اللى فات وطلع "طبيعى" برغم أنى عامل 3 عمليات فى الشبكية .. أنصحك يا ابنى تعمل الاختبار ده .. لأن الواضح لى إن "مجال الرؤية" عندك لسه محصور فى إعلام الدولة .. ومش شايف إن الإعلام السائد إعلام قطاع خاص .. أهم حاجة فيه اللى بيسموها ال Driver نسبة المشاهدة ونسبة التوزيع وما يستتبع ذلك من الاعلانات وبالتالى "السبوبة"

حضرتك مش قادر أو مش عاوز تفهم هذه الحقيقة منذ فيه عقد باسم يوسف مع قناتين متتاليتين .. نفس ال Driver هو اللى دفع يسرى فودة يجرى على قناة DW ودفع غيرهم الاندفاع الى حيث السبوبة

على العموم انت حر فى مجال رؤيتك وفى فهمك

يعني حضرتك شايف ان لم يتم التضييق

عليهم وان السبوبة هي الحاكم 

رأي يحترم ولكن الا ترى انه ليس من الحكمة ان يكون اعلامنا الحالي هو اعلام الصوت الواحد

رابط هذا التعليق

56 minutes ago, tarek hassan said:

على أساس إيه حكمت بأن الدولة تسمح أو لا تسمح .... تعطي وتمنع ...

هل تحت إيديك قرارات المنع 

دائما وأبدا الكلام مرسل لا دليل عليه 

زي دا على أساس التخمين والظن السيء 

تعليمات إيه يا أستاذ : هيرو 

والله أنا لو ببحث عن مكاسب بالجملة  ...لكنت سلكت الاتجاه الآخر 

ولكن أنا مع الذي أظن أنه الحق وإن فيه مصلحة الوطن وإن صاحبه لا يسدد فواتير لأحد 

اللي عايز يبقى وطني فدا واجب عليه مش محتاج حد يكافئه 

لكن فيه ناس تانية من زمان وهي متعودة على أسلوب الزيت والسكر فنظرتهم للناس من هذا المنطلق 

أخيرا ياباشا التعليمات اللي صدرت فعلا ودليلها الانتشار الواسع في الفيسبوك 

بالوقيعة بين الأزهر والدولة على أساس منع تجديد الخطاب الديني بكل الوسائل 

لكن فيه بشائر كويسة جدا من الأزهر 

اليوم كانت تنقيه مكتبات الأزهر من كتب الإرهاب 

وتم التخلص من كتب القرضاوي ومحمد عمارة وغيرهم وأي كتب سياسية

وسوف يتبع ذلك بقرارات أخرى لكتب تراثية محل جدل كبير

اسناذي اعذرني ع تجاوزي وده لغضبي من اللي بيحصل

ايه الازهر فجاة بقى وحش كتبه بقت هي سبب الارهاب

حضرتك ازهري شايف الخطاب الديني للازهر محتاج تعديل يعملوا ايه

والمرة جاية ايات ف القران محتاجه تعديل وايات بتزعل ناس مننا

انا موافق عدل وظبط بس بصراحه يبقى ع الجميع خليها دولة علمانية بجد بس ع المسلم والمسيحي فتش الجامع والكنيسة .شدد ع الاعتكاف ف المسجد وراقب الخطب وراقب مايقال ف الكنائس وسيل الدعم اللي بيجي للكنائس يتراقب .الكل سواسية

رابط هذا التعليق

ايوه والنبي ... وشوفولنا الأسلحة اللي مالية الكنايس .. و الأسود اللي جوه الأديرة .. و مسرحية الأسكندرية و مدام قسطنطين .. و زكريا بطرس و مصر اللي اتقلبت علي ايد البابا شنودة ... 

الله يمسيك بالخير يا جمل الصحرا .. 

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

2 minutes ago, Scorpion said:

ايوه والنبي ... وشوفولنا الأسلحة اللي مالية الكنايس .. و الأسود اللي جوه الأديرة .. و مسرحية الأسكندرية و مدام قسطنطين .. و زكريا بطرس و مصر اللي اتقلبت علي ايد البابا شنودة ... 

استاذي انا بقول دولتنا تبقي مبنية ع المواطنة

دولتنا تفصل الدين عن السياسة .كلامي غلط ؟؟

ع فكرة كلامي ده قالوه ناس مسيحيين ع قناة DW اريحك موقف البابا السياسي والكنيسة تدخلها ف السياسة للاسف خسرها

فكلامي بسيط وواضح طلع الشيخ والقسيس من لعبة السياسة واعمل قانون دور عبادة واقفل اي قناة بتبث فتن.طبق القانون ع الكل

رابط هذا التعليق

اه هي وجيعة فعلآ بس اتعودنا عليها خلاص ... مافيش جديد ... 

لما الطرشان يفهموا مرة انهم طرشان يمكن الواحد يحاول يتحاور معاهم تاني ...

سلامآ

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

5 ساعات مضت, أبو محمد said:

عندما لم يكن المواطن يجرؤ على فتح فمه إلا فى عيادة الأسنان

في الستينيات كان أغلبنا متحمسين للتجارب السياسية التي نمر بها (هيئة التحرير - الإتحاد القومي - الإتحاد الإشتراكي ) و كان هناك آليات للتنظير للنظام الشمولي و الذي كان سائدا في الكتلة الشرقية   يمكن القول إن موضة وقتها كانت كذلك ... كان عبدالناصر محبا لبلده و حالما و كنا نحلم معه  و إنكسرنا معه  ...  عفوا لعلني خرجت عن سياق الموضوع.

لاحظت كما لاحظت ياسيدي  الإتجاه نحو "جعلصة " المصطلحات و التعبيرات في الجرائد اليومية  .. الهدف و الغاية غير معروفة و غير واضحة  ربما حتى في أذهان كاتبيها ، و يجب ألا نتغافل عن ممولوا الإعلام بدءا من شركات المنتجات الغذائية حتى شركات المنتجات الفكرية  و ربما منها كارنيجي  و لي عودة.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

بالنسبة للفاضل هيرو  هو من الجيل الثاني من المصريين المغتربين  و هذا يعني أن مراحل تكوينه الفكري  في أغلبها في الخليج ، و حواره معنا هنا أكيد سيكون مفيد جدا  المصريين في الخليج في حواراتهم معنا  لا يختلفوا كثيرا عن أفكار الفاضل هيرو و هم ليسوا مؤدلجين !  ترى ماذا عن المستويات الدنيا - ثقافيا و علميا -من المصريين العاملين في الخليج ماذا عن قناعاتهم نحو بلادهم ما أدراهم هم بكنائسنا و مسيحيينا ؟

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

2 hours ago, Scorpion said:

وبعدين بقى.. مش اتفقنا من زمان ننقل القنابل النووية من الكنائس ونحطها فى الاديره..والاسود نحطها فى القلايات.... و المسرحيه خلاص عملنا غيرها وزكريا اتشلح... الله يا سكوب... وبعدين بقى.... وايه لازمه نجيب سيره اللهم احفظناجمل الصحرا... افرض  رجع...ها...هنعمل ايه بقى دوئتى؟؟؟؟؟؟ 

والله مش عارف اقولك ايه يا صاحبى...هيفضل إلى زى وزيك يقاوموا لحد امتى؟؟؟؟؟

انا عن نفسى عمرى ما هازهق ولا استسلم ولو حتى بقى الكل طرشان....هانتنقل ساعتها للخطه.. ب.... هانتعلم لغه الاشاره.

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

5 ساعات مضت, herohero said:

يعني حضرتك شايف ان لم يتم التضييق

عليهم وان السبوبة هي الحاكم 

رأي يحترم ولكن الا ترى انه ليس من الحكمة ان يكون اعلامنا الحالي هو اعلام الصوت الواحد

لا لم يتم التضييق عليهم

إنما بضاعتهم التى صنعت نجوميتهم بارت بعد ٣٠ يونية 

لا يعرفون غيرها .. جربوها .. فانخفضت نسب المشاهدة .. أكل عيشهم وعيش القنوات الخاصة

ولم تعد تغطى أجورهم المرتفعة وتكاليف الانتاج

ومع ذلك مايزال ابراهيم عيسى يصيح ""الذيب .. الذيب" على صفحات جريدة يرأس تحريرها

ومازال عمرو حمزاوى يكتب فى الشروق والأسوانى مش عارف فين والجمل فى موقع نسيت اسمه

ولم تمتد لهم يد

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

3 ساعات مضت, Scorpion said:

هو صحيح ليه كلهم ستات ؟ .. أختنا  وفاء وكاميليا وأميرة

:donknow:

ليه مفيش أخويا سكوربيون ؟

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

15 hours ago, Scorpion said:

اه هي وجيعة فعلآ بس اتعودنا عليها خلاص ... مافيش جديد ... 

لما الطرشان يفهموا مرة انهم طرشان يمكن الواحد يحاول يتحاور معاهم تاني ...

سلامآ

استاذي صدقني مشكلتنا اننا لما بنسمع فكرة مش بنشوف مضمون الفكرة اد ما بنشوف ياترى ميول صاحب الفكرة ايه 

واتمنى تكون الرسالة وصلت 

رابط هذا التعليق

14 hours ago, عادل أبوزيد said:

بالنسبة للفاضل هيرو  هو من الجيل الثاني من المصريين المغتربين  و هذا يعني أن مراحل تكوينه الفكري  في أغلبها في الخليج ، و حواره معنا هنا أكيد سيكون مفيد جدا  المصريين في الخليج في حواراتهم معنا  لا يختلفوا كثيرا عن أفكار الفاضل هيرو و هم ليسوا مؤدلجين !  ترى ماذا عن المستويات الدنيا - ثقافيا و علميا -من المصريين العاملين في الخليج ماذا عن قناعاتهم نحو بلادهم ما أدراهم هم بكنائسنا و مسيحيينا ؟

استاذ عادل ع فكرة انا منفتح كثير جدااااااااااااا عن المصريين الجدد القادمين للخليج

انا تربيت منذ طفولتي ع الانفتاح شوفت الفلبينية كمربية وشوفت المدرس المصري والفلسطيني والكويتي والعامل والمهندس الهندي والاوروربي والعملات المختلفة والعقائد المختلفة 

كنت عارف السني والشيعي وفي مصر محدش يعرف كده الخليج منفتح ع ثقافات مختلفة احنا في مصر منغلقين ع نفسنا لفترة قريبة 

انا ايه اللي قولتوا يخص بلدي بسوء؟؟؟

هو انا لما انتقد اشخاص يبقى كده بهين البلد

هو مش من حقي احلم بوطن كويس 

انا مش عاوز اخرج عن الموضوع بس زهقت من نبرة النقد واللوم للمغترب اللي عمره ماخن البلد ولا ضرها بالعكس اللي عايشين فيها  في كثير منهم ضرها ودخل اكل مسرطن وسرق وحرق ونهب وغش

انا يا استاذ عادل اقرب صديق لي ف الغربة مصري مسيحي من اسوان ، ولي اصدقاء كثيرين مش عرب ومش مسلمين بل ان ف وقت من الاوقات كان معي ف نفس السكن هندي هندوسي 

ففكرة ان من يعيش ف الخليج هو منغلق والافكار ده غلط وما يحاول تصديره البعض ان الخليج والفكر الوهابي ياسيدي احنا ف مصر اللي لانتقبل الاخر

آسف ع الخروج عن الموضوع لكن حبيبت ارد واوضح كلامي

رابط هذا التعليق

هذه المداخلة أعلاه تصلح لإنشاء موضوع جديد بعد إذن الأستاذ عادل والفاضل هيرو 

وأقترح أن يكون عنوانها : التكوين الفكري للمصريين في الخليج ...

أو طور التغيير في الفكر للمصريين في الخليج

أو ما شابه 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

1 hour ago, tarek hassan said:

هذه المداخلة أعلاه تصلح لإنشاء موضوع جديد بعد إذن الأستاذ عادل والفاضل هيرو 

وأقترح أن يكون عنوانها : التكوين الفكري للمصريين في الخليج ...

أو طور التغيير في الفكر للمصريين في الخليج

أو ما شابه 

استاذ طارق ما اظنش ان هتلاقي مشاركات 
والقصة مش للدرجة ده فكرة ان فيه تكوين فكري ياساده من واقع احتكاكي بمصريين اللي ف الخليج بيجي بافكارهم وسلبياتهم وبالتالي قليل جدا من يحاول ان ينفتح ع الاخر ويعرف عن بقية الشعوب الاخرى

والي سافر الخليج عارف ان المصريين بيتركزوا ف اماكن معينة وبتلاقي نفس السلع موجودة اللي اعتادوا عليها ف مصر وبالتالي ولا ف تطور ف الفكر ولا شئ لان صحابه مصريين وجيران السكن

اللي بيتغير اللي بيحاول يتعرف ع شعوب اخرى ودول قليلين جدا 

وهتلاقي المصريين في الخليج غير خالص اللي ف المهجر

والسبب بسيط جداااااااااا

اللي في المهجر خلاص مصر بالنسبة له حنين وشوق يعني حياته مستقرة ف المهجر ( اوروبا وامريكا وكندا ) واولاده كذلك وبالتالي مصر هتكون بالنسبة له صورة جميلة بكل سلبياتها لان باختصار هو مش هيعيش فيها اخره اجازة قصيرة بيدور فيها ع الحته الحلوة اللي مفتقدها

اما اللي مغترب ف الخليج فمصر بالنسبة له مكان هيعيش فيه ف اي لحظة لان اقامته ف الخليج مؤقتة طالت او قصرت وبالتالي هتلاقيه اكثر ارتباطا بالاحداث وفعلا الامور فارقة معاه

والكلام ده عن تجربة عايشها زميل بمجرد ما اخد الباسبور الكندي بقت مصر حلوة جدااااااااااا بالنسبة له لانها مكان للذكريات ليس أكثر ف حين انه لما كان ف الخليج كانت مصر بيحلل كل شئ فيها وشاغل باله بجد لانه عارف ف اي لحظة انه راجع لها 

هي القصه بكل بساطة لما بتبتعد بتشوف الصورة من فوق اوضح بكثير وبتطلع بره الدوامة اللي عايشها الناس ف مصر وانا مجربها وشايف اد ايه مش بتديك فرصة تفكر 

صدقني يا استاذ طارق المصري في الخليج يهمه شأن مصر جداااااا وبيحلم باليوم اللي تبقى مصر فيه فوق الكل ،وصدقني يمكن يهمه اكثر من المغترب في الغرب اوالمهجر 

يمكن كثير مننا بيخونه التعبير وانا منهم لغضبه وحرصه واستعجاله ان مصر تقوم وتقف بجد 

لاتتصور مدى فرحتنا بأي انتصار لمصر لو ف كرة قدم ،ع فكرة المصري ف الخليج تقدر تقول عليه 

ادعي ع ابني واكره من اللي يقول آمين

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      هل يؤتمن الذئب على الحملان هذا السؤال جعلنى قربت أطلع من هدومى فكيف لنا بهذا الصمت الذى يشبه صمت الحملان والذئب يأكلنا نحن الحملان بعدة طرق بالفقر تارة وبالبطالة تارة أخرى والنهب والسرقة ونحن نصمت أمام هذا الوضع ولكننا لا نتشطر إلا على بعضنا البعض فهل تجروء أن تصتدم ولو بدون قصد بأى حد ماشى بالشارع هل تقوى على التشاجر مع موظف معطل مصالحك ستزيد الأمر تعقيدا فا قانون المفسدة بيقولك أدفع هل تقوى على مقاومة الظلم لا فا أنت صامت ساكت عن حقوقك هل تقوى على أنتخاب رئيس بأختيارك لا فال
    • 19
      لم يكن ما قام به الرئيس الراحل السادات من إطلاق يد الحرية للتيار الديني في مصر من باب إيمان السادات بحرية الرأي والرأي الآخر ،، لكنه كان كما ذكر لمحاربة الوجود الشيوعي في مصر والقضاء على أي تعددية فكرية سياسية في مصر ، ليكتفي بعدها مثقفو مصر وقادتها من المعارضة من كافة الأطياف بمحاربة بعضهم البعض حتى آخر رجل وآخر نفس . لكن لتصادف الأقدار فقد نجح مخطط السادات في ذلك لكنه أول من شرب من كأس الصراعات السياسية المسمومة عندما تم اغتياله عام 1981 على يد الزمر ورفاقه ،، مذ ذاك التاريخ وقد انشغل المصر
    • 7
      [b:post_uid0]وكان زعيم حزب المحافظين البريطاني المعارض أيان دنكان سميث قد قال إنه يؤيد شن هجوم أمريكي وقائي على العراق لأنه يعتقد أن بريطانيا على لائحة أهداف الرئيس العراقي صدام حسين لهجمات صاروخية مستقبلية. ويعتقد زعيم المحافظين، في مقال له في صحيفة الصنداي تايمز ، أن الجيل التالي من الصواريخ العراقية سيكون قادرا على الوصول إلى كافة أنحاء أوروبا ويكتب أن "بمقدورنا إما أن نختار أن نعمل بشكل وقائي وإما أن نعمد إلى اللف والدوران". هل تصدقون ان الذئاب اللئام مذعورة من الحملان؟[/b:post_uid0]
  • أضف...