اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مسلمة أصلها فلسطيني تعمل على قانون لحظر الحجاب بالنمسا ... ما رأيكم ؟

Believer

Recommended Posts

3 hours ago, اغابي said:

لاء .. بمناسبة عزيزى او عزيزتى انا بفتح اللينك من موبايل مش كمبيوتر  وفيه مشكلة عندى .. مش كل البيانات بتظهر .. بسبب فيروسات

اما بقى كل ردك بالتفصيص ولاحاجة جذبت انتباهى ارد عليكى والا هنبقى زى اللى داخلين لبعض مناقشة  مفهاش منطق او بنود محددة للنقاش تفيد القارىء

انا مثلا بركز فى نقاط عن تاثير سلبيات الحجاب على فكر المراه وعنف المجتمع وكبته لان الرجل مرتبط بالحاله النفسية للمراه بشكل او اخر  وانتى... تقوليلى  الخليجيات مقارنة باللبنانيات وسوق الخليجيات اجمل من اللبنانيات .. عزيزتى انا مش بحكى فى الجمال ولا مين اجمل .. انا بحكى عن الكبت والخلل الفكرى وبعدين تقوليلى انتى عشتى 14 سنة فى الكويت  ولا تحملى ود للكويت وهذا  شيء لا يخدم الموضوع ولا يخصك احمل ود او كره

وايه حكاية انا لان ليا حضارة لا اعاير جيرانى 

عزيزتى : انا بتكلم بشكل عام عن المراه و

عموما انا لى صديقات هنا جم كندا وكان لهم تجربة خلع الحجاب واتناقشنا كتير فى  عن احساسهم وعن طموحاتهم وما هى العواءق اللى بتشعر بها المراه فترة الحجاب وكانو بيوصفو انهم مخنوقين ومكبوتين ولما بينزلو مصر او فلسطين او سوريا حسب بلادهم بيلبسوه من تانى  .

اخيرا عزيزتى .. بدو الصحراء هيفضلو بدو صحراء

بس الاهم ما يعملوليش غسيل دماغ بفلوسهم وافكارهم وافضل متمسكه بتاريخى

وهنا بقى اسمها // الشخصية القوية  

ياستي بدو الصحراء عيشتي معاهم ولميتي قرشينات ورحت كندا بسبب فلوسهم واتعلمتي عندهم 

والحمد لله حضرتك روحتي كندا  واترحميت من بدو الصحراء والمتخلفين المحجبات 

واللي بيتغسل دماغه هو اللي ماعندوش دماغ وزي ماقولت لحضرتك انت عيشتي معاهم 14 سنة هل غسلوا دماغك ؟؟؟؟ هل الدنانير اثرت على تفكيرك ،حضرتك لميتي الغلة ومشيتي القصه بسيطة لا حجابهم اثر عليكي ولا حاجه 

وهل انت كنت مضهدة في مصر ؟؟؟ ياريت بس المسلمين في مصر يتعرضوا للاضطهاد اللي انت شوفتيه 

وياترى الراهبات المحتشمات المحجبات متخلفات ؟؟؟؟ 

رابط هذا التعليق

احنا لاننا بنهتم بالهوامش والقشور وبنترك الجوهر داه بيخلى اسلوب الكتابة عندنا كله لوكلوك  .. لوكلوك

نعيد كمان  .. انا بتكلم فى بنود محددة ويترد عليا فى بنود تانى خالص ..

اماراتيات ايه ومذيعات ايه وبرفانات ايه وعرى ايه  وليه انت متحمسين اوى للخليج كانه حته مش من بلدكم داه كانه حتى من قلبكم ..

بس يخلصو شوية الجاز وهتشوف الخليج هيبقى ايه .. روقو روقو علينا شوية وانتم . عاملين زى القرعه اللى بتتباهى بشعر بنت اختها .. 

بالنسبة للقرشينات اللى انا اخدتهم ومشيت محسسنى انى كنت بسرق .. داه عقود بتتجدد وشغل محترم وجد مش بنهزر وانا اشتغل فى اى حته فى العالم بس حظي السيء رمانى على التخلف والجهل وياريت الزمن يرجع بيا من تانى .. هاختار اشتغل فى امريكا وكندا طبعا  دى ناس بتفكر بطريقه تانى ومختلفه ..

كلمة قرشينات دى بتدل على شخصيتك بتفكر ازاى 

وباقى كل الكلام اللى انت كاتبه هوامش ولا يرقى. ان ارد عليه بجد مينفعش يترد عليه لانه بعيد عن جوهر الموضوع الاصلى اللى انا حكيته .. وهيبقى لت وعجن على الفاضي 

اقرا البنود الل. انا كتبتها وبتانى وهتفهم انا اقصد ايه .. 

افتكرت موقف مهم .. كان ليا 4 سنين منزلتش مصر وبصراحه ال4 سنين دول كانو ما بين تركيا ولندن ولبنان وكندا وامريكا كانو تعب فعلا وافتقدت لمصر  ومقابلنيش الموقف داه غير فى مصر  حتى تركيا ميحصلش من سواق تاكسي رد فعل كدا .. كنت فى زيارة بمصر وقفت على ناصية شارع الف مسكن تحديدا عند كايرو اسكان قصاد المسجد علشان اخد تاكسي لمصر الجديدة كنت انا وبالصدفه واحدة واقفه جنبي تخينة ومحجبة برصوة منتظرة تاكسي وقف السواق قالى معلش الاولوية للاخت المحجبة 

انا مش بركب معايا غير محجبات 

الموقف داه فى سيبتمبر اللى فات من 3 شهور بس  السواق كان شكله عادى ومش بدقن ومشغل اغانى

انا اتصدمت ان مصر وصل بيها الحال كدا ...  داه احنا غلبنا بدو الصحرا واخدنا احكامهم وطبقناها اكتر منهم

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

12 minutes ago, اغابي said:

احنا لاننا بنهتم بالهوامش والقشور وبنترك الجوهر داه بيخلى اسلوب الكتابة عندنا كله لوكلوك  .. لوكلوك

نعيد كمان  .. انا بتكلم فى بنود محددة ويترد عليا فى بنود تانى خالص ..

اماراتيات ايه ومذيعات ايه وبرفانات ايه وعرى ايه  وليه انت متحمسين اوى للخليج كانه حته مش من بلدكم داه كانه حتى من قلبكم ..

بس يخلصو شوية الجاز وهتشوف الخليج هيبقى ايه .. روقو روقو علينا شوية وانتم . عاملين زى القرعه اللى بتتباهى بشعر بنت اختها .. 

بالنسبة للقرشينات اللى انا اخدتهم ومشيت محسسنى انى كنت بسرق .. داه عقود بتتجدد وشغل محترم وجد مش بنهزر وانا اشتغل فى اى حته فى العالم بس حظي السيء رمانى على التخلف والجهل وياريت الزمن يرجع بيا من تانى .. هاختار اشتغل فى امريكا وكندا طبعا  دى ناس بتفكر بطريقه تانى ومختلفه ..

كلمة قرشينات دى بتدل على شخصيتك بتفكر ازاى 

وباقى كل الكلام اللى انت كاتبه هوامش ولا يرقى. ان ارد عليه بجد مينفعش يترد عليه لانه بعيد عن جوهر الموضوع الاصلى اللى انا حكيته .. وهيبقى لت وعجن على الفاضي 

اقرا البنود الل. انا كتبتها وبتانى وهتفهم انا اقصد ايه .. 

افتكرت موقف مهم .. كان ليا 4 سنين منزلتش مصر وبصراحه ال4 سنين دول كانو ما بين تركيا ولندن ولبنان وكندا وامريكا كانو تعب فعلا وافتقدت لمصر  ومقابلنيش الموقف داه غير فى مصر  حتى تركيا ميحصلش من سواق تاكسي رد فعل كدا .. كنت فى زيارة بمصر وقفت على ناصية شارع الف مسكن تحديدا عند كايرو اسكان قصاد المسجد علشان اخد تاكسي لمصر الجديدة كنت انا وبالصدفه واحدة واقفه جنبي تخينة ومحجبة برصوة منتظرة تاكسي وقف السواق قالى معلش الاولوية للاخت المحجبة 

انا مش بركب معايا غير محجبات 

الموقف داه فى سيبتمبر اللى فات من 3 شهور بس  السواق كان شكله عادى ومش بدقن ومشغل اغانى

انا اتصدمت ان مصر وصل بيها الحال كدا ...  داه احنا غلبنا بدو الصحرا واخدنا احكامهم وطبقناها اكتر منهم

ماشي جدا

سيبك من الخليج اللي ياحرام ضيع وقتك وسيبك من اهميته وقرشيناته اللي استافدتي بيها  وانه قيمك احسن

من بلدك

والقصه مش قصة ان الخليج بلدنا هي الامور ببساطة ان طبيعي ان اي شخص بيعيش في مكان وبيستفيد منه ماديا ومعنويا بيكون له اثر في حياته ،ليس الا وعموما هي امور نسبية 

خلنيا في المهم 

1- ماهي علاقة الحجاب باهمال المراة لوزنها وشكلها

يراعي ان هناك الكثيرين من غير المحجبات شعرهم منكوش ومفشولين وبنشوفهم كثير في شوارعنا في مصر

2- هل يمكن ان نصف الاخوات الراهبات الفضليات بالتخلف لارتدائهم ملابس محتشمه وحجاب 

3- هل لا يوجد نماذج من الطرفين اي ان هناك مسلمين عنصريين وهناك مسيحيين ايضا عنصريين 

اللي اعرفه واللي شوفته ان فيه من كلا الطرفين ؟؟

4- دولة زي كندا وامريكا بتسمح للهندي السيخي بارتداء العمامة عادي جدا ولم تقل انه متخلف ولا ايضا قالت ان المحجبة متخلفة اكيد الاكتشاف العلمي اللي حضرتك اكتشفتيه ان الحجاب بيتخن وان الحجاب بيصيب بالتخلف   ،ياترى فين نتائج الدراسات العلمية اللي اثبتت ده لانه اكتشاف علمي كبير ؟؟

اتمنى لو حضرتك امكنك توضيح رايك في هذه الامور 

رابط هذا التعليق

انت مين قالك انى روحت كندا بسبب فلوس الكويت ومنين جبت تاريخ حياتى ومنين عرفت انى اتعلمت من فلوس الكويت هههههههه خيالك واسع .. انا عندى فلوس من قبل ما اروح الكويت

و لانى عاوزة اروح كندا لماما واخواتى وكل اهلى فى كندا عايشين ايه يخلينى استنى فى الكويت 

الكويت دى للي زيك تلم منها الغله والرز والعدس وتتعلم منها وتعيش منها .. لكن انا عندى مشاربعى وفلوسى من قبل الكويت ومش اول بلد اروحها الكويت .. سافرت كتير

بتتكلم بشخصنة واهانه وداه مرفوض وانا اقدر ارد عليك واهينك اضعاف الاضعاف .. انا عموما افتكرتك انت قبل كدا كنت برضوه بتهاتى وبتتفلسف كتير لسة متغيرتش زى ما انت 

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

5 minutes ago, اغابي said:

انت مين قالك انى روحت كندا بسبب فلوس الكويت ومنين جبت تاريخ حياتى ومنين عرفت انى اتعلمت من فلوس الكويت هههههههه خيالك واسع .. انا عندى فلوس من قبل ما اروح الكويت

و لانى عاوزة اروح كندا لماما واخواتى وكل اهلى فى كندا عايشين ايه يخلينى استنى فى الكويت 

الكويت دى للي زيك تلم منها الغله والرز والعدس وتتعلم منها وتعيش منها .. لكن انا عندى مشاربعى وفلوسى من قبل الكويت ومش اول بلد اروحها الكويت .. سافرت كتير

بتتكلم بشخصنة واهانه وداه مرفوض وانا اقدر ارد عليك واهينك اضعاف الاضعاف .. انا عموما افتكرتك انت قبل كدا كنت برضوه بتهاتى وبتتفلسف كتير لسة متغيرتش زى ما انت 

حضرتك انا كل اللي قولته كلمة القرشينات ،مش عارف ده غلط 

موضوع الرز ده الحمد لله مش انا اللي قولته عندك مواطن مصري اسمه عباس كامل 

وسواء افتكرتينياو نسيتيني

انا بتكلم مع حضرتك وبتحترمك وكل كلامي بقول حضرتك 

فين الاهانة والشخصنة سيادتك اللي بتغلطي وداخله هجوم وكلامك كله عنصري جدااااااااا

عموما انا اخر رد كان واضح تحبي تردي اهلا وسهلا ماتحخبيش عادي جدا

لكن ردودك كلها عنصرية 

وبرده هستمر ف انتظار الرد 

الاخوات الراهبات يعتبروا متخلفات ؟؟

رابط هذا التعليق

روح يا اخى شغال تهين فيا وتقولى عنصرية ..  بلا عنصرية بلا بطيخ راجع كلمه الغله ولا الرز ولا البقاله اللى انت فتحتها فى حوارك داه  ....

جاى دلوقتى تقول حضرتك .. بعد ما هزءتنى ..  ما تراجع اللى انت كاتبه وشوف اسلوبك ايه .. وبعدين ما تتهمنيش بالعنصرية .. بلاش تلقيح كلام  .. قال غله قال ايه الكلام داه غله ايه وقرشينات ايه .. ولا بتقولى يا حراام الخليج يا حرام ضيع وقتك وكلها اسلوب استهتار ومسخرة لا ولن اقبلها 

ياللاه روح اختار واحدة من مستوى الفاظك احكى معاها وتفهمو بعض انا مش بفهم طريقة الكلام دى .. لما تبقى كيوت تعالى ابقى اتكلم معايا 

وخلاص رايي قولته بناءا على احتكاكى بالناس وسفرياتى وخبرة معاملاتى مع الكل ومع كل الجنسيات اللى قابلتها وكلهم بحب ارغى معاهم عن الحجاب يعنى  مش من دماغى الكلام داه ولا بناءا على استنتاج 

وقتك معايا خلص ومعنديش وقت اضيعه فى ردود متكررة 

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

1 minute ago, اغابي said:

روح با اخى بلا عنصرية بلا بطيخ راجع كلمه الغله ولا الرز ولا البقاله اللى انت فتحتها فى حوارك داه  ....

جاى دلوقتى تقول حضرتك .. بعد ما هزءتنى ..  ما تراجع اللى انت كاتبه وشوف اسلوبك ايه .. وبعدين ما تتهمنيش بالعنصرية .. بلاش تلقيح كلام  .. قال غله قال ايه الكلام داه غله ايه وقرشينات ايه .. ولا بتقولى يا حراام الخليج يا حرام ضيع وقتك وكلها اسلوب استهتار ومسخرة لا اقبلها 

ياللاه اختار واحدة من مستوى الفاظك احكى معاها

رايي قولته بناءا على احتكاكى بالناس وسفرياتى وخبرة معاملاتى مع الكل ومع كل الجنسيات يعنى  مش من دماغى الكلام داه ولا بناءا على استنتاج 

وقتك معايا خلص ومعنديش وقت اضيعه فى ردود متكررة 

الراهبات المحتشمات المحجبات متخلفات ؟؟

رابط هذا التعليق

الزملاء الأفاضل ..

نذكركم بأن الموضوع تم طرحه للتساؤل عن ارائكم حول قانون لمنع ارتداء الحجاب في النمسا .. ففضلآ  دعونا نناقشه في هذا الإطار فقط ..

رجاء اخذ مداخلة الفاضلة عطر الجنة كنموذج للحوار الهادف دون اللجؤ الي المخاشنة و جاف الكلام و تبادل الأتهامات في معرض حديثنا ...

عن فريق المشرفين

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

6 ساعات مضت, Believer said:

علي العموم في مشايخ مسلمين تكلموا بعدم ضرورة الحجاب آخرهم الدكتور سعد الدين الهلالي

الموضوع اخطرمن حكاية عدم السماح بارتداء الزى الدينى للمسلمين ..

ده اهدار للحقوق ..

بأى انترفيو لوظيفة بيكون اول اسئلته عن الاهتمامات و معرفة الديانة حتى توفر جهة العمل مكان لاقامة الصلوات لعدم اهدار وقت العمل و حتى لا يأخذ من التفكير اى جزء ..

اين منظمة حقوق الانسان ..

اللى اعرفه ان دولة سمحت بوجودى على ارضها و سمحت بعملى هناك .. يبقى عليها واجبات حيالى و منها احترام عقيدتى ..

بصرف النظر عن اى فتوى ..

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

10 hours ago, عطر الجنة said:

الموضوع اخطرمن حكاية عدم السماح بارتداء الزى الدينى للمسلمين ..

ده اهدار للحقوق ..

بأى انترفيو لوظيفة بيكون اول اسئلته عن الاهتمامات و معرفة الديانة حتى توفر جهة العمل مكان لاقامة الصلوات لعدم اهدار وقت العمل و حتى لا يأخذ من التفكير اى جزء ..

اين منظمة حقوق الانسان ..

اللى اعرفه ان دولة سمحت بوجودى على ارضها و سمحت بعملى هناك .. يبقى عليها واجبات حيالى و منها احترام عقيدتى ..

بصرف النظر عن اى فتوى ..

اذا كان حضرتك ناس عاشت معاكي ومعتبره الحجاب تخلف وانه سبب في زيادة وزن المرأة

هتلومي ع الغرب ؟؟؟ تخيلي بقى الصورة اللي بتوصل لهم من ناس عاشت وكلت معاكي 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...