اذهب إلى المحتوى
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

عدم مطابقة المؤهل بمسمى التأشيرة

Recommended Posts

السلام عليكم .. بدون مقدمات .. لدي تاشيرة بالسفارة السعودية بمهنة مهندس ميكانيكا وانا موظف بالتربية والتعليم .. قمت بعمل اجازة بدون راتب من التربية  والتعليم واحضار العقد الموثق من الخارجية المصرية بمهنة مهندس ميكانيكا   وجواب موجة من التربية والتعليم الي الاحوال المدنية بتغيير المهنه من معلم الي مهندس لاستخراج البطاقة ثم جواز السفر ... خرجت البطاقة بمهنة مهندس ميكانيكا بالتربية والتعليم !!!! ... ورفضو في الاحوال حذف كلمة التربية والتعليم الا  في حالة الاستقالة من العمل !!! عملت الجواز بنفس المهنة (مهندس ميكانيكا بالتربية والتعليم )  وبعد الكشف الطبي  والتعب. ... اترفض !!!! والمكتب قلي بسبب الترببة والتعليم  ومن وقتها وانا اكافح مع الاحوال المدنية لنغيير  المهنه الي مهندس ميكانيكا ... بدون اي اضافة  اسف للاطاله ..سوالي هو .. تغيير المهنة ممكن ؟  هل يمكن اخذ التاشيرة بمهنة مهندس ميكانيكا بالتربية والتعليم ؟  ماهو  مهلة انتظار التاشيرةف

ي السفارة ؟

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا استاذنا الكريم...انا تقريبا نفس جالة حضرتك مع شوية اختلافات بسيطة..انا جايلي تاشيرة مهندس كيميائي...و انا اصلا مهندس  نسيج...غيررت الجواز بنفس مسمي التاشيرة و بحاول اشوف حد يخلصهالي استثناء لان المؤهل كده غير مطابق....

ياريت ربنا يرزقنا و يدلنا نعمل ايه لعدم ضياع الفرصة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ارجو الرد جزاكم الله خير

التأشيرة اترفضت بسبب عدم مطابقة المؤهل الدراسى لمسمى التأشيرة هل يوجد حل وموضوع خطاب الاسثناء للكفيل كافى ام لا وماهو الحل ياريت لو حد واجه نفس المشكلة يرد بسرررعه شكراا لكم جميعاااا

رابط هذا التعليق

و الله بالنسبة ليا انا لسة الوضع كما هو عليه..لا جديد...و بندور علي حل ...و ربنا يسهل و نلاقي حل ..مع ان زمان كان الموضوع بيخلص من خطاب من الكفيل و خلاص...بس دلوقتي الاجراءت معقدة اوووي

رابط هذا التعليق

• 3 weeks later...
  • 3 years later...
  • الزوار
Guest عبق الريحان

السلام عليكم انا معلم لغه عربيه بأحد معاهد الأزهر الشريف وحصلت على عقد العمل بالمملكه والمسمى الوظيفى مشرف فى مجال الملابس وهناك اختلاف بين الموهل والمسمى الوظيفى ما هو الحل وهل لو حضر الكفيل استطيع استخراج التاشيره 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • أضف...