اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عدم مطابقة المؤهل بمسمى التأشيرة

Recommended Posts

السلام عليكم .. بدون مقدمات .. لدي تاشيرة بالسفارة السعودية بمهنة مهندس ميكانيكا وانا موظف بالتربية والتعليم .. قمت بعمل اجازة بدون راتب من التربية  والتعليم واحضار العقد الموثق من الخارجية المصرية بمهنة مهندس ميكانيكا   وجواب موجة من التربية والتعليم الي الاحوال المدنية بتغيير المهنه من معلم الي مهندس لاستخراج البطاقة ثم جواز السفر ... خرجت البطاقة بمهنة مهندس ميكانيكا بالتربية والتعليم !!!! ... ورفضو في الاحوال حذف كلمة التربية والتعليم الا  في حالة الاستقالة من العمل !!! عملت الجواز بنفس المهنة (مهندس ميكانيكا بالتربية والتعليم )  وبعد الكشف الطبي  والتعب. ... اترفض !!!! والمكتب قلي بسبب الترببة والتعليم  ومن وقتها وانا اكافح مع الاحوال المدنية لنغيير  المهنه الي مهندس ميكانيكا ... بدون اي اضافة  اسف للاطاله ..سوالي هو .. تغيير المهنة ممكن ؟  هل يمكن اخذ التاشيرة بمهنة مهندس ميكانيكا بالتربية والتعليم ؟  ماهو  مهلة انتظار التاشيرةف

ي السفارة ؟

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا استاذنا الكريم...انا تقريبا نفس جالة حضرتك مع شوية اختلافات بسيطة..انا جايلي تاشيرة مهندس كيميائي...و انا اصلا مهندس  نسيج...غيررت الجواز بنفس مسمي التاشيرة و بحاول اشوف حد يخلصهالي استثناء لان المؤهل كده غير مطابق....

ياريت ربنا يرزقنا و يدلنا نعمل ايه لعدم ضياع الفرصة

رابط هذا التعليق

يا ريت لو حد يرد علينا

هل لو الكفيل السعودي اومفوض عنه ابنه مثلا نزل وراح القنصلية بنفسه 

الموضوع يخلص ولا ايه

تم تعديل بواسطة ابو حودة
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ارجو الرد جزاكم الله خير

التأشيرة اترفضت بسبب عدم مطابقة المؤهل الدراسى لمسمى التأشيرة هل يوجد حل وموضوع خطاب الاسثناء للكفيل كافى ام لا وماهو الحل ياريت لو حد واجه نفس المشكلة يرد بسرررعه شكراا لكم جميعاااا

رابط هذا التعليق

هناك عدة موضوعات عن مشكلة عدم مطابقة المؤهل الدراسي لمسمى التأشيرة ، و هناك عدة نصائح في هذه المسألة

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

و الله بالنسبة ليا انا لسة الوضع كما هو عليه..لا جديد...و بندور علي حل ...و ربنا يسهل و نلاقي حل ..مع ان زمان كان الموضوع بيخلص من خطاب من الكفيل و خلاص...بس دلوقتي الاجراءت معقدة اوووي

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
  • بعد 3 سنة...
  • الزوار
Guest عبق الريحان

السلام عليكم انا معلم لغه عربيه بأحد معاهد الأزهر الشريف وحصلت على عقد العمل بالمملكه والمسمى الوظيفى مشرف فى مجال الملابس وهناك اختلاف بين الموهل والمسمى الوظيفى ما هو الحل وهل لو حضر الكفيل استطيع استخراج التاشيره 

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 22
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قبل سفري الى السعوديه عملت توكيل عام لأخي وعندما حاولت اعمل استقدام طلبوا منى شهادة المؤهل موثقة من القنصليه السعودية بمصر مع العلم اني وثقتها من مكتب التصديقات في مصر فقط قبل ان اسافر المهم ارسلت اخي ليصدقها من القنصليه السعوديه فرفضوا فهل هناك طريقه لتوثيقها من القنصليه السعودية وجزاكم الله خيرا
    • 0
      inutes ago السلام عليكم و رحم الله و بركاته انا معايا بكالوريوس نظم معلومات اداريه وصلني تأشيرة محلل نظم عام  المكتب لما دخل الباسبور علشان يأشر السفاره قالت المؤهل غير مطابق للمهنه  جبت خطاب من الشركة استثناء و ارفقت 2 شهادة خبرة و الشهادات العلمية في المجال  هل دا كافي ولا ممكن تترفض ؟؟ و جزاكم الله خيرا
    • 0
      يختلف نجوم كرة القدم فى قراراتهم الخاصة بالحصول على مؤهل دراسى بجانب احترافه للعبة كرة القدم وبين من يفضل تجذعرض الصفحة
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله  اصدقائى كنت حابب استفسر عن حاجة مؤهلى الدراسى بكالوريوس فنون تطبيقية قسم تصميم داخلى واثاث ..و التأشيرة بمسمى رسام معمارى الرد من السفارة انه المؤهل الدراسى غير مطابق مع انى مستغرب من الرد ده وشايف انه مفيش تعارض بس ايه الحل فكده؟  
    • 0
      برجاء الافادة عن مسمى تأشيرة اخصائى عقود والمهنة بالباسبور محام حر ...هل سبق لاحد التعامل على هذا المسمى ..؟!! وهل هناك مشكلة فى المهنة فى الباسبور ؟!
  • أضف...