اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×
  • محاورات مشابهه

• قرار جمهوري بتخفيض ضريبة استيراد السيارات 25%

محمد بصلتضمن قرار الرئيس محمد مرسي رقم 184 لسنة 2013 بتعديل التعريفة الجمركية، قراراً مهماً، بتخفيض ضريبة الوارد المقررة على السيارات بنسبة 25%، وذلك بالنسبة للسيارات التي تعمل بالبنزين وكذلك بالغاز الطبيعي. ونص القرار أيضاً على تخفيض ضريبة الوارد على المنتجات النهائية التي يتم تصنيعها في المصانع المصرية، بنسبة 110% من نسبة التصنيع المحلي، إذا بلغت نسبة التصنيع المحلي من 30 إلى 40%، وتخفيض الضريبة 115% من نسبة التصنيع المحلي إذا كانت النسبة حتى 60%، وتخفيض الضريبة 120% إذا بلغت النسبة أكثر م

في مسائل إقتصادية - economic issues

• استيراد سيارة الخارج للمعاقيين

الاخوة الافاضل المحاوريين - لي واحد قريبي معاق موجود في مصر وطلب مني انا اشتري له سيارة بمواصفات معينة وارسالها له الي مصر وهو تقريبا مخلص كل الاوراق وانا محتار جدا انه ازاي اشتريها هنا في السعودية باسمي وبعدين اشحنها له في مصر باسمه - فياريت لو فيه حد عنده خبرة في الموضوع يفيدي ولكم كل الشكر

• الغاز في ارضنا و بنشتريه من الانجليز !!!! «استيراد داخلى» !!!!

خبر جديد قرأته علي موقع المصري اليوم .. اعطاني احساس ان فيه حاجة غلط .. من فترة الدنيا قامت و قعدت عشان تصدير الغاز المصري باسعار زهيده لليهود الصهاينة و الان ندخل نطاق الدول المستورده للغاز و لاول مره في تاريخ مصر و ذلك بعد اعطاء شركة بريطانية حق البحث و التنقيب عن الغاز لمدة 20 سنة مع امتياااااااااااااااااز لنا باولوية الشراء :ninja: ... مش عارف اقول اية !!!! غير .. لا حول و لا قوة الا بالله

في موضوعات جادة

• استيراد عيد وتغيير مسار

استيراد الاعياد كل شيء فى مصر مستور لا أنتاج لا عمل الكل اصبحو تجار شنطة مستوردون حتى الطعام اصبح مستورد كان هناك مكاتب للتصدير والاستيراد تم تغيير مهمتها بل تطويها استيراد بضائع مصنعة وتصدير جنيهات وعملة صعبة وما يدهشنى اننا نستورد اعياد جديدة على مجتمعنا اليس نحن المصريين يطلق علينا اننا شعب محب من قديم الازل وعندنا رومانسية امن شدتها استوردنا لها عيدآ يالة من زمن عجيب ان تقف الدولة بكل طاقتها تحتفل بعيد ليس من اعياد المصريين رغم اننا منذ اسابيع كنا نردد ان مصر هى من تهب كل جيرانها من

في موضوعات جادة

• البترول تدرس استيراد الغاز من العراق لتلبية احتياجات السوق

البترول تدرس استيراد الغاز من العراق لتلبية احتياجات السوق معلش ممكن حد يفهمني الخبر ده اللي في مصراوي ، منين بنصدر غاز ومنين هنستورده انا مش مهندس بترول ياريت بجد حد يقولي المنطق بتاعها اكيد فيه شيئ يعني استيرادنا للغاز من العراق ارخص من استخراجه عندنا يعني هل هي فنيا صح ولا ده اختراعه من اختراعات الحكومة الذكية زي فكرة زراعة القمح في كندا

• اضف...