اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ان شاء الله ساكون متواجد بشكل منتظم للرد علي الاستفسارات بالتعاون مع الاخ الاكبر أ. خالد شحاته

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اﻻخوه الافاضل اعضاء المنتدي المحترمين

انشغلت الفترة الماضية عن الدخول للمنتدي او اﻻنترنت بصفه عامه وعند تصفحي لمواضيع المنتدي و المشاركات الماضية وجدت الكثير من اﻻخوه اﻻعضاء يتذمرون و متضايقون من عدم وجود من يفيدهم او يرد علي استفساراتهم و تساؤلاتهم ، مما قد يضر البعض للسب الاعضاء او التندر عليهم ، وانا اعلم جيدا كيف يكون حال من يبحث عن اجابة لسؤال او حل لمشكله وﻻ يجد من يمد له يد العون ... وبناء عليه فقد عقدت العزم علي التواجد بشكل منتظم في المنتدي واتمني من الله ان يعينني علي مساعدة كل سائل وحل مشاكل اﻻعضاء او علي اﻻقل توضيح الصورة لهم او المساعده بقدر اﻻمكان ... وﻻ ننكر جميعا فضل اﻻستاذ خالد شحاته والذي يبذل مجهود مميز في المساعدة وحل المشكلات و الرد علي التساؤﻻت ولربما ايضا لديه بعض المشاغل قد تمنعه من المتابعه او الرد علي استفسارات الجميع ... في النهاية احب توضيح انني بالفعل اشعر بالسعادة عند مساعدة الاخرين او تقديم يد العون لهم ... خالص تحياتي

رابط هذا التعليق

الا خ الفاضل احمد

يعلم الله اتمني اخدم الجميع  بس بيكون فيه استفسار   وعايز اجابة صحيحه  من المدرية العامه للجوازات وانتم كلكم عارف  بعض الاخوه السعودين  كل  ما ارسل رسائله له برقم الاقامات  بيقولي علي جميع المشاكل ان يدخل مت ومش يدخل متي بس لابد نقدر ظروف بعض كلنا لو الرد التتاخر لان مقدر افتي من عندي   واقول شي يطلع غلط

وتحياتي لحضرتك وربنا يكتب الخير للجميع يارب ونقدر نخدم الجميع وان شاء الله اي استفسار بخصوص الجوازات الرجال عنده شغل الاسبوع الجاي  اي استفسار  نعمل صفحه واحده وفيها جميع ارقام الاقامات الا عايزين نيتفسر عنها تحياتي

رابط هذا التعليق

انا طبعا مقدر انشغالك يا استاذ خالد ومتفهمه تماما لكن وجدت بعض اﻻخوه زعلانين والبعض يقول ده منتدي عديم الفائده ومحدش بيفيد حد واحنا بنكلم نفسنا هنا ههههههههههههه وانت عارف افيهات المصريين ودمهم الخفيف فقولت اكون مساعد لحضرتك في الرد عليهم بما امتلك من خبرة بسيطه في هذا المجال وخصوصا في مصر و لن استطيع ان افتي في موضوعات تتعلق بالانظمه السعوديه فلا يفتي ومالك في المدينه واسمح لنا هنتقل علي حضرتك في اﻻستفسارات الخاصة بالانظمة في المملكه ... وربنا يوفق الجميع وسعيد جدا بتعليق حضرتك

رابط هذا التعليق

جزاكم الله كل خير 
وتحياتي الشخصية لشخصكم الكريم 

ونورت المنتدى  من جديد أستاذ  / أحمد رسلان 
** انا تعاملت مع حضرتك في 2012 ونعم التعامل بصراحه ، والاستاذ خالد شحاته اصدقائي تعاملوا مع المكتب في مصر  قمة الرقي 

رابط هذا التعليق

اهلا اهلا ... عامل ايه فعلا انا فاكر واشكرك شهادتك وسام اعتز بيه وربنا يوفقنا ونخدم الجميع

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الاستاذ احمد رسلان

بعد التحية

انا جديد في الموقع سمعت عنك كتير انا من الاسكندرية ابني جواز سفرة  بكارلوريوس هندسة بتروكيماويات والتاشيرة مهندس كيمائي عام  ممكن تمشي في السفارة ولا تترفض

كيف اغير مسمي الوظيفة في البطاقة الشخصية والجواز مع استعدادي بدفع مصاريف الاتعاب

مع الشكر في انتظار ردكم المشجع

بس انا من الاسكندرية

sakr-hq@Almutlaq.com

هعنوان الايميل للرد علي

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا بحضرتك ...

بالنسبه للمؤهل ومسمي التاشيرة مفيش مشكله تمشي ان شاء الله

بالنسبه لتعديل المهنه في البطاقه والجواز بيكون من خلال العقد .. هيتم توثيق العقد من القنصليه السعوديه وبعدها يتم تصديقه من الخارجيه ويتقدم مع اوراق البطاقه للسجل المدني وبناء عليه بيتم تعديل المهنه في البطاقه وبعدها يتم عمل الجواز بالمهنه الموجوده في البطاقه والمثبه في مسمي التاشيرة والعقد

خالص تحياتي وبالتوفيق ،،،،

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا بحضرتك ...

بالنسبه للمؤهل ومسمي التاشيرة مفيش مشكله تمشي ان شاء الله

بالنسبه لتعديل المهنه في البطاقه والجواز بيكون من خلال العقد .. هيتم توثيق العقد من القنصليه السعوديه وبعدها يتم تصديقه من الخارجيه ويتقدم مع اوراق البطاقه للسجل المدني وبناء عليه بيتم تعديل المهنه في البطاقه وبعدها يتم عمل الجواز بالمهنه الموجوده في البطاقه والمثبه في مسمي التاشيرة والعقد

خالص تحياتي وبالتوفيق ،،،،

استاذي الكريم  عقد العمل موثق من الغرفة التجارية ووزارة الخارجية السعودية

هل تقصد بعد استلام العقد يوثقة من السفارة السعودية والخارجية المصرية

ارجو الرد

مع شكري وتوفيقي لكم بدوام الصحة والعافية

رابط هذا التعليق

بالظبط كده

استاذ احمد بعد مساء الخير

في مصر قالوا خد العقد روح سجل في تامينات المصريين بالخارج 80 دولار واختم اوراق البطاقة روح السجل  لاستخراج بطاقة بالمسمي الجديد طبقا للعقد

انا محتار اسمع كلام مين

رابط هذا التعليق

الســلام عليكم 

دلوقتي أنا جايلي وظيفة محاسب بتأشيرة محاسب في السعودية 

والباسبور والبطاقة عندي مكتوب فيهم أني " مدير مالي "

المكتب قالي أروح الشهر العقاري أعمل أقرار أني موافق أني أسافر علي مهنة محاسب 

روحت الشهر العقاري قالولي هناك أني لازم أحط في الاقرار الراتب الي هخده هناك ومدة العمل ،،

الموظفة قالتلي حط أي راتب تقريبي كدا ،،، حطيت 1500 جنيه ،، حسبتلي الرسوم طلعت أني لازم أدفع 100ج 

أنا الصراحة خفت بعدها لان الورق ده هيدخل السفارة فخفت أني ألعب في مبلغ المرتب ،، كلمت المكتب قالي أنهم بيعقدوا الدنيـــا وأن الاقرار ده مش لازم يتكتب فيه الراتــب ،، وقالي روح أي شهر عقاري تانــــي ،،،، أيه الحل ؟؟؟

تم تعديل بواسطة محمود مرزوق
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ... انا دكتور صيدلى وجايلى عقد عمب ف السعودية وعملت التحاليل من يوم ٣٠-١١ والنتيجة طلعت والحمد لله كله تمام بس الجواز دخل السفارة علشان التاشيرة من يوم ١٥-١٢ ولحد دلوقتى مفيش اى اخبار وعلى انجاز بيقول خطا ف البيانات لحد مازهقت هوة كدة ممكن تكون التاشيرة اترفضت ولا عادى ولا ايه النظام وكل ماكلم المكتب يقولى عادى

رابط هذا التعليق

لا مش عادي طالما ورقك تمام ومؤهلك مطابق وكشوفاتك سليمه ... ده معناه ان مفيش تاشيره اصلا

راجع المكتب وافهم سبب الرفض ﻻزم يكون في سبب واضح ومكتوب

رابط هذا التعليق

• بعد 5 سنة...
On 12/3/2015 at 4:45 PM, خالد شحاته said:

الا خ الفاضل احمد

يعلم الله اتمني اخدم الجميع  بس بيكون فيه استفسار   وعايز اجابة صحيحه  من المدرية العامه للجوازات وانتم كلكم عارف  بعض الاخوه السعودين  كل  ما ارسل رسائله له برقم الاقامات  بيقولي علي جميع المشاكل ان يدخل مت ومش يدخل متي بس لابد نقدر ظروف بعض كلنا لو الرد التتاخر لان مقدر افتي من عندي   واقول شي يطلع غلط

وتحياتي لحضرتك وربنا يكتب الخير للجميع يارب ونقدر نخدم الجميع وان شاء الله اي استفسار بخصوص الجوازات الرجال عنده شغل الاسبوع الجاي  اي استفسار  نعمل صفحه واحده وفيها جميع ارقام الاقامات الا عايزين نيتفسر عنها تحياتي

الاستاذ خالد شحاته انا مؤهل اخد من قنصليه اسكندريه غير مطابق انا تاشيرتي محاسب وكنت عايز اعمل استثناء 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...