اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ارتداء اثواب الغير .....ال شمشون .

Salwa

Recommended Posts

يعنى بجد الموضوع ده بكتبه مش علشان جه فى الام بى سى ...لالالالا...

لكن لأن التعليق هنا فى القنوات الاسبانية كان مستفز فعلا ...

يعنى يعلقوا بقولهم ....سمبسون اسلم .....

المسلمين (( طبعا لم يقولوا العرب )) ..اخدوا حلقات عائلة سمبسون ..

اسموه ...عمرشمشون ..........اسمه فى الحلقات الحقيقية هومر سمبسون ..

زوجته ...منى .........اسمها فى الحلقات الحقيقية ..مارش .

ابنته ...بيسا .....اسمها فى الحلقات الحقيقية ليزا .

ابنه ...بدر ..........اسمه فى الحلقات الحقيقية برت ..

سوف يلغوا طريقة هومر فى تناول الجعة (( وهى سبب شهرته )) وسوف يجعلوه يتناول الصودا ..

واغلب حلقات هومر تعتمد على مفارقات (( صريحة جدا )) بينه وبين زوجته ....فهل سيترجموا هذه ايضا ؟؟ ام سيخترعوا مفارقات اخرى ؟؟ وان كان كذلك ....طيب ليه كل ده من اصله ؟؟

هنيدى وروجينا ووو من سيقوموا بأداء الادوار صوتيا ..

انا كل اللى عاوزة افهمه ...

ليه الناس دى قبل ما يفكروا ياخدوا او يعربوا مسلسل حتى لو كان كارتون ...ميفكروش شوية ؟؟

هل الكوميديا فى كل العالم تتشابه ؟؟

بالطبع لالالا...

شهرة هومر سمبسون فى انه شخص لا مبالى يهوى احتساء الجعة وعايش بالطول والعرض ...

ايه بقى اللى اضنى شبابهم .......وقرروا ياخدوه كواجهة كوميدية ...ويحاولوا (( يغيروا فى الأصل وبالطبع اصبح مسخ لا علاقة له لا بهومر ولا غيره .. )) يضحكوا الناس ؟؟

طيب ما تخترعوا لكم شخصية شبيهة ..........والا ايه ؟؟

والا هو بس تقليد اعمى ؟؟

طالما ده مشهور وبيعجبكم ...اذن لازم يعجبنا يعنى ؟؟ اقصد طالما بيعجب الاميركان يبقى لازم يعجبنا ؟؟....طيب ماهو لو عجبنا وضحكنا يبقى حانضحك على هومر الاميركانى مش على تقليدله وشاذ ؟؟ ..وتانى ...ايه لازمته من اصله ؟؟

وبعدين بصوا فى الاسامى ؟؟ ده حتى من الاسم تعرفوا مين اللى عملوا المسلسل ده ؟؟

اعذرونى اصلى متغاظة ..

شوفوا الاخراج ؟؟ حايقولك ....سام سيمون ..

والله ماحد فاهم لهم حاجة ؟؟

هم الجماعة دول بيحبوا اليهود والا بيكرهوهم ؟؟ طيب بلاش حب وكره ...هم الجماعة دول بيساعدوا اليهود بالشكل القاسى ده ليه ؟؟وبيروجوا لاعمالهم كدة ليه ؟؟

ما هو معنى انهم ياخدوا مسلسل زى ده ويغيروا فيه ....يبقوا مشوا على مبدأ (( حقوق الطبع محفوظة ))

مش عارفة بقول ايه ؟؟

صيام وهدوء وفجأة ...تسمع خبر زى ده تحس ب غيظ وقهر وكل شئ ......من كل شئ .

ربنا يحرق دمهم ..

لما نشوف سى هنيدى ده كمان حايضحكنا ازاى ؟؟؟ منكم لله ضحكتم علينا الدنيا بحالها من التهريج اللى بيحصل ...مبقاش حتى عندكم هوية ...

حسبى الله ونعم الوكيل فى كل اللى بيحصل فى البلد اللى ملهاش اصحاب حقيقيين ..

ححاول اضع لكم لينك لهذا وذاك ..

http://www.thesimpsons.com/index.html

http://www.mbc1.tv/arabic/serials.asp?s_id=76

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ...

والله ياسلوى العزيزة عندك حق فى كل اللى قلتيه..انا احيانا حاجات كتير باكون مستفزة منها وبالاقى الحمد لله الزملاء والاخوة الافاضل فى المنتدى بيتناولوها فى نفس اللحظة وكأنهم على علم بما يدور بخاطرى ...

ومن ضمن هذه الاشياء مسلسل ال شمشون ده ..واللى طبعا استنتجت انه مترجم ولكن سيادتك اكدتى ظنى ..واول مالفت نظرى له انهم بيعلنوا عنه انه كارتون للكبار ..فظننت انه دعاية يعنى او خفة دم زايدة شوية ....ولكن من متابعتى له وجدت انه للكبار فعلا...

فى احدى حلقاته والتى اذيعت تحت اسم حبيبى مجلى ...كانت الزوجة الفاضلة منى شمشون بتمارس لعبة البولينج ووقعت فى شباك المدرب واللى مافوتش الفرصة بدوره انه يبثها كلمات الغرام والتى تحمل العديد من الايحاءات الواضحة ...طبعا انا وجوزى بصينا لبعض باندهاش والتزمنا الصمت ..وكان ده اخر عهدنا بمشاهدة ال شمشون لان ولادى كانوا بيتفرجوا عليه يوميا فقررنا عدم مشاهدته اطلاقا تحسبا لاى اسئلة منهم عن معانى تلك الهمسات واللمزات ...والله عندك حق الواحد مش عارف حاجة .. :blush:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

والله يا مدام سلوى كلامك ده جه على الجرح ..

من كام يوم كنت انا ومجموعة من صحابي .. بنتكلم عن الاستهتار ده .. (آل شمشون) قال !!

بقى معقول اننا نتفرج على حاجه لا هي من تقاليدنا ولا طبعنا ولا فيها من الكوميديا حتى .. بدال ما يفكر القائمين على الاعلام العربي انهم يصنعو شخصيه خاصة بينا بدال (بكار) اللي - سوري يعني .. بس الصراحه حلوة - الي شغل الجرافيك اللي فيها ما يعملوش عيل بقلم فولوماستر ؟؟

واللي غاظني وحرق دمي أكتر وأكتر .. اني سمعت كلام من حد المفروض انه من القائمين على الدوبلاج في المسلسل .. بيقول ان ميزانية هذا العمل - آل شمشون - حوالي 5 مليون جنيه !!

يعني احنا مش هانقدر بالمبلغ ده .. نعمل حاجه عليها القيمة .. وتكون عربية ميه الميه !!

باغيب .. لكن بارجع واحس بوحشه للشارع وللحاره
رابط هذا التعليق

عندك كل الحق يا مدام سلوى ... و هو حلقة فى سلسلة سقيا الثقافة الأمريكية و (لا أقول الغربية) الفجة داخلنا .. لقد اصبحنا نعتاد وجود الـ(f -words) حولنا و أصبح من العادى أن نضحك ملء أفواهنا على اسقاطاتهم الفجة فلا نخجل ...

المشكلة كل المشكلة فى ان المبدعين عندنا ليسوا على السطح ... المشكلة أن أنصاف المواهب أو منعدميها هم من يملكون و يتحكمون ... نجحت تجربة الدبلجة (من وجهة نظرهم) فى بعض الاعمال بداية من (Lion King) و مرورا بشركة المرعبين المحدودة فكانت الخطوة التالية هى ما نراه الآن .. و اعتقد منعدمو الموهبة أنهم فهموا قواعد اللعبة جيدا ... احضر عملا حقق النجاح هناك .. دبلجه بممثلين مشهورين .. تحظى بمثل النجاح هنا ... لماذا ؟؟ لأننا شعوب امعة ... ليس لنا أن نعلن أن ما أعجب السادة المحترمين فى مانهاتن ليس بالضرورة أن يعجبنا نحن بدورنا فى شبرا ... تلك حقيقة .. و غيرها محض هراء ...

انه التبجح ... و انه انعدام الموهبة و الافتقار اليها .. انها سياسة ما تكرر تقرر .. سياسة اعلامنا و أمواله ...

و يكون الخيار ... اما ابتذال آل شمشون .. أو سخافة آل بكار ...

و كأننا لا نستطيع أن نصنع متعة حقيقية .. فاما ابتذال امريكا .. أو سخافتنا نحن ...

مهيب

تم تعديل بواسطة مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة سلوى

أشكرك على فتح هذا الموضوع الهام

الحقيقة ان شخصية (SIMPSON) من الشخصيات التي تعكس أخطار متعددة

على كل المشاهدين

هو يقدم (كوميديا) تناسبهم في مجتمعاتهم

حيث يقف في احدى الحلقات ويسب الرب

ويتخيل الكاتبفي حلقة اخرى انه صعد الى السماء

ودار بينه وبين الله كوميديا

طبعا كان الله فيها غلطان !!!

أنا كمسلم اعيش في كندا

لا أدع أولادي يجلسون أمام التلفاز بمفردهم

حتى خلال فترة الكارتون

فوجود كارتون مثل سمبسون

يسرب الى المشاهد أفكار و قيم ومباديء في غاية السخف

ناهيك عن العنف بينه وبين ابنه بارت (BART)

وعن شخصية المهرج اليهودي (RATCY)

أما عن اخواننا الفنانين - منهم لله -

فأنا أرغب ان نقوم جميعا بنقل وجهة نظرنا اليهم شخصيا

ليعلموا أننا نرفض مثل هذا التهريج

فمثلا هنيدي

إنسان ساذج .. وصل به الامر - بعدما كسب ملايين

أن يقوم ببطولة فيلم (يا أنا يا خالتي) الذي أثار استياء الكثير من الأسر

حيث يقول في اغنية الفيلم (عاوزني ابقى ضرتك يا مه)

والاشارة هنا انه يقوم بدور ارمأة تقع في غرام أبيه !!!

شيء تافه وساقاط وغبي

أتمنى أن نحاول ايصال صوتنا اليهم

أننا نرفض ان يلوثوا قيمنا الاصيلة باعمالهم القبيحة

فمن المثير للدهشة

أن هذا الفيلم التافهة

قد حقق ايارادات بلغت 11324855 جنيه مصري

مصدر الخبر

رابط هذا التعليق

لم يبق سوى شىء واحد ..

استبدالنا بشعب آخر

نحن نأكل القمح الأمريكى واللحوم المستوردة " الميتة " ودجاج كنتاكى المستورد " الميت " وجميع الأدوات المنزليه من الإبرة للصاروخ حتى فوانيس رمضان بصوت محمد عبد المطلب وسجادة الصلاة والسبحة والجلاليب البيضاء والأحذية والملابس .. كله صنع الصين الشعبية

الأفلام الكارتون مستوردة ومدبلجة بهيئة وثقافة غربية مائة فى المائة .. ألعاب الأطفال العقيمة والتى تتبع شركة نيو بوى .. التى أصابت أطفالنا بـ العته والتخلف العقلى

اذا لم يبق سوى استبدالنا

سلوى شكرا لك

تحياتى

أقوال مأثورة :

سنأخذ من كل رجل قبيلةةةةةةةةةةةةةةةة

الدفاتر بتاعتنا والتواريخ فى ايدينا , يبقى العدة خلصت وهانعقد يعنى هانعقد

وأطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولى الأمر منكم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى إبريل عام 1952 وقبل ثورة 23 يوليو بثلاثة شهور عرضت دور السينما فيلما بعنوان شمشون ولبلب ويحكى عن شاب مجعرض المقال كاملاً
    • 0
      قلوب الخير.. دايما موصولة ببعض وزى ما قرر ياسين الزغبى بطل حياة كريمة إنه يلف كل محافظات مصر عشان يرسم الفرحةعرض المقال كاملاً
    • 0
      هذا كان العنوان بالخط العريض في موقع ال بي بي سي و المحتوى صادم و أضع هنا رابط الموضوع  https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52311877 How did the biggest cluster in the US emerge in a corner of South Dakota? Infections spread like wildfire through a pork factory and questions remain about what the company did to protect staff.
    • 0
      بسم الله الرحمن الرحيم      كذبت يا من قلت : إن الفوضى يمكن أن تكون خلاقة وفيها ابداع وجديد جميل كذبت. إنها تكاد تكون قاتلة.   أنا لا اتحدث عن كونداليزا هنا وفوضتها بل عن..أنا..لا ادري لم احب الفوضى ؟ أو بالصح  لم جبلت عليها؟ لا مواعيد للنوم ولا للإستيقاظ ..لا تقيد بأنظمةطعام ولا حتى بالدواء فهل يمكن ان نسمي هذا داءا؟!! أحسب ماقيدني فس السابق سوى مواعيد العمل وقتما كنت أعمل..لا سهر ..لاتأخر في النو..مجبرة  كنت ولست مختارة ..لكن الأن لا عمل..لا أولاد معي..لا مسئولي . اذا
    • 95
      الاخوة والاخوات العُزاب نحن فى نعمة نحمد الرب عليها نعمة العُزوبية والحرية والراحة. يعنى لا اطبخي يا جارية حاضر يا سيدي ولا دياولوا انتى ايتها الشابة حرة نفسك . وأحب ان اجعل شعارى هو شعار كل العُزاب وخصوصا البنات . (مطبُخش فى ساعة عشان أكل فى 10 دقايق )انا كتباها عندى فى المطبخ لانها بتحمسي وتخلينى اعمل اى حاجة ااقل من 20 دقيقة ممكن تنطبخ وتتاكل . اليوم بقي هاقولك على طريقة مدةتها فقط 1 دقيقة و30 ثانية . البيض . المقادير عدد 1 او 2 بيضة على حسب اكلتك. طبق قابل للتسخين فى الميكرويف
  • أضف...