اذهب الي المحتوي
Scorpion

يا اهل المحاورات .. عيد اضحي مبارك

Recommended Posts

25d825b925d9258a25d825af25d825a725d92584

 

 

كل سنة و اسرة المحاورات الجميلة بخير ....
كل سنة و احنا كلنا طيبين ..
و احنا كلنا مصريين .. 
بضحكنا .. بزعلنا .. باتفاقنا و خناقاتنا ... 
مصريين قلبهم علي قلب بعضهم ..
و مهما علا الهم و القلق .. التوتر و الخوف ...
يفضل القلب النابض تحت ده كله
قلب مصري عايش عالمودة و الفطرة الأصلية ليه 

السلام و الحب ...


كل سنة و احنا كلنا طيبين ...

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

كل عيد و حضرتك طيب يا أستاذ سكوربيون و بألف خير و صحة و سعادة وراحة بال 

عيد سعيد عليك وعلى مصر و الأمة العربية كلها

 

وعلى أهل المحاورات الطيبين

 

http://www.sm3na.com/audio/1f3467c49a3a

 

العيد جه جه جه واما بيجى العيد نتلم

العيد هيه هيه هيه ايام حلوه يلا يا عم
العيد جه جه جه واما بيجى العيد نتلم
العيد هيه هيه هيه ايام حلوه يلا يا عم
لما يهل هلال العيد مابيبقاش ولا حد بعيد
كل الدنيا جديد فى جديد ايه من العيد اجمل واهم
العيد جه جه جه واما بيجى العيد نتلم
العيد هيه هيه هيه ايام حلوه يلا يا عم
العيد جه جه جه وشجر الدنيا اتلون فرح
العيد هيه هيه هيه وده مش وقت دموع او جرح
العيد جه جه جه وشجر الدنيا اتلون فرح
العيد هيه هيه هيه وده مش وقت دموع او جرح
كل الناس من الفرحه تطير اللى صغير واللى كبير ايام حلوه وايام خير صاحيه الدنيا لحد الصبح
العيد جه جه جه واما بيجى العيد نتلم
العيد هيه هيه هيه ايام حلوه يلا يا عم
العيد جه جه جه العيد جه جه جه

 

e63bcc52ccb043da1b7500ff73ccfb0a.jpg

 

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عيد سعيد على الكون كله

آمين

:)

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

كل عام وانتم جميعا بخير..

جعل الله كل ايامكم اعيادا وافراحا وسرورا..

شكرا يا استاذ سكوربيون على لفتتك الطيبة التى عودتنا عليها...

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

12009732_826192810831736_698266875910102


 


ع الدنيا سعيد


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

كل عام وانتم خير


:copied:  


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

دار الإفتاء تعلن عدم جواز أضحية أعضاء محاورات المصريين  في حالة عدم إعطاء الزميل سكوربيون طبق فتة ماشفهوش من ييجي قرن ...

 

براحتكم بقي ..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

دار الإفتاء تعلن عدم جواز أضحية أعضاء محاورات المصريين  في حالة عدم إعطاء الزميل سكوربيون طبق فتة ماشفهوش من ييجي قرن ...

 

براحتكم بقي ..

 

%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA%D8%A9-%D8%A8%D8

 

كل عام وأنت بخير والجميع 

حاجه كده على ما ييجي المطلوب 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ابو الكرم يا طارق .. من يد ما نعدمها ..

 

بس بجد بجد .. الطبق ده كان من طقوس عيد الأضحي معايا شخصيآ الله يرحم اللي كانت بتضيف طبق اكسترا لصاحب ابنها و شابط معاهم دايمآ في العيد ... 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ابو الكرم يا طارق .. من يد ما نعدمها ..

 

بس بجد بجد .. الطبق ده كان من طقوس عيد الأضحي معايا شخصيآ الله يرحم اللي كانت بتضيف طبق اكسترا لصاحب ابنها و شابط معاهم دايمآ في العيد ... 

كل المصريين لهم ذكريات بالعيد ..

يوم كانت الروابط الاجتماعية تحتل الصدارة فى حياة البشر ..

كان فى حنيه بالقلوب و ود غير مصطنع ..

كانت الاسعار رخيصة .. و كان فى بركة بالاشياء ..

ببساطة كان فى عبارة الحمد لله ..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

وعلي راي المثل ------


افطروا و اتمخطروا و اتغدوا و اتمدوا و اتعشوا و اتمشوا=====


 بمناسبة العيد واللحمة والسمين ربنا يكفيكوا شر الامراض والترهلات


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ابو الكرم يا طارق .. من يد ما نعدمها ..

 

بس بجد بجد .. الطبق ده كان من طقوس عيد الأضحي معايا شخصيآ الله يرحم اللي كانت بتضيف طبق اكسترا لصاحب ابنها و شابط معاهم دايمآ في العيد ... 

:)

وبالنوسبة للعيدية سيادتك

كنت بتاخدها ولا كنت بتتهاون فى حقك فيها ؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

إخبار الأنام .. بما للعيدية من أحكام

===================

منقولٌ ، منقولٌ ، منقول .. يا ولدى

:)


 

لمن سأل عن حكم"العيدية" من الأحباب نقول:
اختلف أهل العلم في العيدية، فقيل عادة طيبة مستحبة وقيل بل فرض على الكفاية

وقيل بل فرض عين على كل أب وأم وجد وجدة وعم وعمة وخال وخالة

والأخير هو الصواب عند أهل التحقيق والنظر.
وقد تعددت الأقوال في المقدار الذي يصدق عليه وصف العيدية، فقيل أقلها عشرة جنيهات، وقيل بل عشرون، وقيل بل خمسون

والصواب أن أقلها مائة من الجنيهات فإن كانت أقل من ذلك جازت للضرورة والاضطرار

وجاء في مذهب البعض أن أقلها مائتين لكنه قول مردود تخفيفا على المسلمين فإن فيه تكليف بما لا يطاق وهو ممنوع

كما أنه جاء في كلام الحكماء أن الطمع يقلل ما جُمع.

ومن الفقه الواجب في العيدية أن تعجيلها أولى من تأخيرها إلا لمن غلب على ظنه أنه إن أخرها قليلا فستكون قيمتها أكبر

لما يتوقعه من مال سيصل إليه قريبا فيجوز تأخيرها على ألا تتأخر عن ثاني أيام العيد.
ومن أدب آخذ العيدية أن يخفض رأسه ويتواضع إلى أن يحصل له مراده

وإذا شك في مماطلة دافع العيدية فله أن يقول له بلهجة قريبة من لهجة سائق المكيروباص عند الوصول للمحطة الأخيرة

"كل سنة وانت طيب يا حاج" و "يعود عليك الأيام بخير"
فإن وجد ممانعة أو تجاهلا فلا مفر من التصريح بأن يقول له كلمات طيبة نحو

"حل الكيس وادينا بقشيش" أو "بيقولوا العيدية فرض عين يا حاج" وما إلى ذلك.
ومن الإشاعات المضللة ما يروجه البعض من أن عيد الفطر فيه عيدية وعيد الأضحى فيه لحم

فلتكن عزيزي آخذ العيدية مناضلا جسورا مدافعا عن حقك ولتقل بوضوح: أنا عاوز حقي ناشف !
فإن جائت كلمات من نوعية: يعني مش هتاكل معانا من اللحمة؟
قل لهم وأذنيك متدليتان للأرض: لو هنت عليكم يبقى ماشي موافق مش هاكل معاكم !

* ملاحظة مهمة:

هذا الأسلوب الرقيق الأخير صالح مع الأمهات أكثر، وفي صلاحيته مع الآباء قولان أصحهما المنع !

أخيرا: هناك تنبيه مهم جدا
إياك إن تصدق قول الحاجة والدتك حين تقول لك هات العيدية أحوشها لك معايا وأديهالك لما تحتاجها

فأنا أظنك تذكر جيد أن هذا الأمر كلما تكرر تفقد المال ولا يعود إليك أبدا

فخذ من الأعياد السابقة عبرة إن كنت من أهل الاعتبار.

خاتمة:
كانت هذه جمل مختصرة وقواعد ميسورة محررة في أحكام العيدية دفعا وأخذا

اعتمدنا فيها على ما عرفناه من التجارب، وشهد به كل أستاذ وطالب

وأقر بمثله في أمر العيدية كل مغلوب وغالب

ومسالم ومحارب، وساكت عن حقه ومُطالب

ونسأل الله تعالى العون ، وللأموال الصون ، والحمد لله أولا وآخرا، وباطنا وظاهرا.

 

 

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • اضف...