اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مصر محتاجة رئيس وزراء مدير .. مش ريس عمال

أسد

Recommended Posts

سمعنا هذا المصطلح منذ سنوات طوال

كل الدنيا تم تفعيل هذا الشئ فيها .. ولكن مصر عادت للخلف في هذا الشأن

اللهم إلا من إنشاء بوابة عقيمة عديمة الفائدة

http://www.egypt.gov.eg/arabic/home.aspx

أي مصري يرغب في إنهاء أي معاملة حكومية في مصر يذوق الأمرين ..

مرور .. سجل مدني .. جوازات... محاكم .. شهر عقاري ... أي حاجة

يذوق الأمرين ... مأساة حقيقية

أماكن تقديم الخدمة بدائية وفي منتهى القذارة.. 

موظفوا تقديم الخدمة عايزين الحرق بصراحة..

مأساة حقيقية.. 

أعتقد أننا في مصر لسنا بحاجة لرئيس حكومة يقوم بدور إداري فعال .... وليس مثلما يحدث اليوم بما يقوم به المهندس محلب بدور ريس العمال أو المفتش..

نحتاج إلى عقلية إدارية قادرة على التخطيط .. ورسم الطريق الصحيح ... 

نحتاج إلى إرادة سياسية حقيقية للنهوض بالمواطن والحفاظ على كرامته .. وآدميته عندما يحتاج أن ينهي أي معاملة حكومية من أي مكان في مصر

نحتاج إلى شخص قادر على إستيعاب التكنولوجيا المتطورة وتطويعها لخدمة الوطن .. والإستفادة في تقديم كافة الخدمات لاجماهيرية للناس

هذا سيوفر جهد ومال على المواطن .. ووقت مهدر كثير جداً..

حتى ولو ضاعفوا الرسوم ... أضعاف مضاعفة .. سيكون أرخص على المواطن أن يحصل على خدماته براحة وسهولة .. وبدون فساد ورشاوي .. وخلافه

يجب أن نعمل بجد في أن نجد قناة للضغط على الدولة لتطبيق الأنظمة الحديثة في الخدمات الجماهيرية والخدمات الحكومية

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

متهيألي محلب مجتهد جدا بس  شخصيته غير قياديه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ان المنبت لا أرضا قطع ولا ظهرا أبقى 

المهندس ابراهيم محلب خلفيته كلنا عارفينها قطاع عاااااااااام وشركة المقاولون العرب كانت من الشركات الرائده ف المنطقة ومع الوقت اصبحت تدار بعقلية حكومية روتينية والنتيجه كما نرى مصر مشكلتها ان القيادات الكبيرة بعيده كل البعد عن التكنولوجيا ولا تعرف عن التكنولوجيا الا انها تحرض الشباب ومفسده في حين ان التكنولوجيا هي العلاج الفعال للرشوة والمحسوبية والفساد اذا اردنا فعلا القضاء عليها وهذا يمكن معرفته بكل بساطة بمقارنة حالنا ف المصالح الحكومية واجراء نفس الخدمة ف دول ليست ببعيده عنا وكنا بالامس القريب نصفهم بالمتخلفين (دول الخليج ) 

وحتى لايزايد احد انا اعمل ف مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات وعن طريق جهات عملت بها في مصر حاولنا كثيررررررررررا ومرارا تطبيق وتفعيل التكنولوجيا فعلا لكن هناك من اجاب ع السؤال اللي كنت مش عارف اجابته 

لماذا لاتوجد رغبة في تفعيل التكنولوجيا في مصر في المعاملات الحكومية ؟؟

الاجابة : امال انا كمدير مصلحه يبىق فايدتي ايه ،لازم الناس تقف ع بابي 

( مهندس في منصب مهم في احدى شركات الكهرباء ومدير مكتبه  وقتها اصبح حاليا متحدث باسم وزارة الكهرباء اعرفه من قبل ما يأخذ الدكتوراه )

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

سمعنا هذا المصطلح منذ سنوات طوال

كل الدنيا تم تفعيل هذا الشئ فيها .. ولكن مصر عادت للخلف في هذا الشأن

اللهم إلا من إنشاء بوابة عقيمة عديمة الفائدة

http://www.egypt.gov.eg/arabic/home.aspx

أي مصري يرغب في إنهاء أي معاملة حكومية في مصر يذوق الأمرين ..

مرور .. سجل مدني .. جوازات... محاكم .. شهر عقاري ... أي حاجة

يذوق الأمرين ... مأساة حقيقية

أماكن تقديم الخدمة بدائية وفي منتهى القذارة.. 

موظفوا تقديم الخدمة عايزين الحرق بصراحة..

مأساة حقيقية.. 

أعتقد أننا في مصر لسنا بحاجة لرئيس حكومة يقوم بدور إداري فعال .... وليس مثلما يحدث اليوم بما يقوم به المهندس محلب بدور ريس العمال أو المفتش..

نحتاج إلى عقلية إدارية قادرة على التخطيط .. ورسم الطريق الصحيح ... 

نحتاج إلى إرادة سياسية حقيقية للنهوض بالمواطن والحفاظ على كرامته .. وآدميته عندما يحتاج أن ينهي أي معاملة حكومية من أي مكان في مصر

نحتاج إلى شخص قادر على إستيعاب التكنولوجيا المتطورة وتطويعها لخدمة الوطن .. والإستفادة في تقديم كافة الخدمات لاجماهيرية للناس

هذا سيوفر جهد ومال على المواطن .. ووقت مهدر كثير جداً..

حتى ولو ضاعفوا الرسوم ... أضعاف مضاعفة .. سيكون أرخص على المواطن أن يحصل على خدماته براحة وسهولة .. وبدون فساد ورشاوي .. وخلافه

يجب أن نعمل بجد في أن نجد قناة للضغط على الدولة لتطبيق الأنظمة الحديثة في الخدمات الجماهيرية والخدمات الحكومية

http://www.youtube.com/watch?v=N7VMb3xqBSs

رابط هذا التعليق

ما هو ده اللي باقوله

عايزين مدير .. مش ريس عمال

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

رابط هذا التعليق

هو ده تمامك

وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

رابط هذا التعليق

أنا معجبة بنشاط واخلاص محلب وردود أفعاله السريعة اللي كنا بنفتقدها فيمن سبقوه 

لكن الحقيقة احنا فعلا محتاجين وزراء شباب لا يزيد سنهم عن 45 سنة و يجيدوا التعامل مع التكنلوجيا الحديثة 

الكل بيحلم بان التكنولوجيا هي التي تسود في المستقبل و دي الحقيقة سياسة دولة تحتاج لاوامر من الرئيس او البرلمان زي ما حدث في دولة الامارات 

وأعتقد ان الرقم القومي الحديث هو الخطوة الاولى في سبيل تحقيق هذا الهدف 

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

أنا معجبة بنشاط واخلاص محلب وردود أفعاله السريعة اللي كنا بنفتقدها فيمن سبقوه 

لكن الحقيقة احنا فعلا محتاجين وزراء شباب لا يزيد سنهم عن 45 سنة و يجيدوا التعامل مع التكنلوجيا الحديثة 

الكل بيحلم بان التكنولوجيا هي التي تسود في المستقبل و دي الحقيقة سياسة دولة تحتاج لاوامر من الرئيس او البرلمان زي ما حدث في دولة الامارات 

وأعتقد ان الرقم القومي الحديث هو الخطوة الاولى في سبيل تحقيق هذا الهدف 

اسف بس لازم اضحك  :D  :D  :D  :D  :D  :D 

حضرتك بتقولي شباب ؟؟؟؟ تاني كدة شباب !!! وفي مصر 

سبحان الله اكيد حضرتك بتتكلمي ع بلد تانية ده بلد العواجيز مش بالسن بس لا بالفكر احنا بنمتاز بفكر الفقر مش فقر الفكر 

يعني افكارنا فقرية تكنولوجيا ايه اللي حضرتك عاوزها تتعمل 

الرقم القومي ده معمول من سنييييييييييييين في دولة الكويت وصاحب الفكرة كان مصري واتحايل عليهم في مصر ولما لقوا حد من الناس اياهم طبقوا الفكرة ونسبت لواحد من ذوي المصالح وبعدين فين استخدام الرقم القومي 

استاذتي الفاضلة اي زيارة لاي دولة عادية خالص من الدول المحيطة بينا وحضرتك تعرفي اد ايه احنا متطورين تكنولوجيا ومش حكاية فلوس لان انت شايفة لما بنحب نعمل حاجه بنعملها بس المشكلة الاستثمار ف التكنولوجيا الخدمات الحكومية ضد ارادة الدولة 

لان كده هتستغني عن ديناصورات كتير وهيبقى مكانهم المتاحف 

رابط هذا التعليق

ما هو ده اللي باقوله

عايزين مدير .. مش ريس عمال

شئ عجيب واحد خبرته ف شركة روتينية قطاع اعمال ازاي عاوزينه بفكر متطور بامارة ايه ، مالو كان عدل كان نفع نفسه هي المقاولون العرب ايه حنب شركات تانية ؟؟؟ 

ببساطة المهندس ابراهيم محلب ماكينة شغالة وبأقصى قدرة لكن دون توجيه صح ولا ابتكار 

ياسادة مصر محتاجه اللي يفكر خارج الصندوق وحتى الان الديناصورات اللي عندنا مش كدة

رابط هذا التعليق

لا هو ده الرد اللي بيتقال لاي حد بيفكر او بيشغل مخه فحبيت افكر حضرتك بيه ولا ماسمعتوش قبل كدة 

لا يا سيدي ...

مش هو ده الشخص ولا هو ده الرأي ولا هي دي المناسبة اللي تحط فيها الفيديو ده

لما الفيديو ده يبقى رد على مداخلة فيها مشكلة .. ورؤية للحل .. ما يبقاش الفيديو ده هو الرد عليها

إتخاذك لموضع وموقف واحد هو ما يجعلك تسقط تلك السقطات

نحن نؤيد ما يستحق التأييد

وننتقد ما يستحق النقد

ونهاجم ما يستحق الهجوم

وندافع عما يستحق الدفاع عنه

أما أنتم من تحزب "ضد" ... و"ضد" فقط

فهذا هو ديدنكم ومنهجكم ..

القص واللصق .. وإجترار السلبيات فقط .. وإجترارها مرة أخرى ..

ومرات .. والبحث والنكش عما قد يشير إلى الأسوأ .. والسيء

وعليه ... 

فقد كان تعليقي ...

ولن نخرج من أي مأزق .. بالتهكم على المأزق .. ولا حتى بأن نلوم من وضعنا في هذا المأزق ..

بل سنخرج منه بالرؤى الصحيحة .. والتفكير المنطقي .. والعمل والإجتهاد

وحتى لو كان العمل في إتجاه غير صحيح .. أو أنه حتى يسير ببطء أو حتى بعقلية رجعية قديمة

فهو أفضل بكثير من اللي قاعد يتريق على الرايحة واللي جاية .. وقاعد يقص ويلصق كلام عفى عنه الزمن .. بل وتبرأ منه الجميع ..وحتى رسوم كاريكاتورية هم إخترعوها ويريدون أن يقولوا للناس أن هذه هي الصورة

ياريت نرتقي بنفسنا شوية ..

ونخرج من هذا الإطار 

وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

رابط هذا التعليق

لا يا سيدي ...

مش هو ده الشخص ولا هو ده الرأي ولا هي دي المناسبة اللي تحط فيها الفيديو ده

لما الفيديو ده يبقى رد على مداخلة فيها مشكلة .. ورؤية للحل .. ما يبقاش الفيديو ده هو الرد عليها

إتخاذك لموضع وموقف واحد هو ما يجعلك تسقط تلك السقطات

نحن نؤيد ما يستحق التأييد

وننتقد ما يستحق النقد

ونهاجم ما يستحق الهجوم

وندافع عما يستحق الدفاع عنه

أما أنتم من تحزب "ضد" ... و"ضد" فقط

فهذا هو ديدنكم ومنهجكم ..

القص واللصق .. وإجترار السلبيات فقط .. وإجترارها مرة أخرى ..

ومرات .. والبحث والنكش عما قد يشير إلى الأسوأ .. والسيء

وعليه ... 

فقد كان تعليقي ...

ولن نخرج من أي مأزق .. بالتهكم على المأزق .. ولا حتى بأن نلوم من وضعنا في هذا المأزق ..

بل سنخرج منه بالرؤى الصحيحة .. والتفكير المنطقي .. والعمل والإجتهاد

وحتى لو كان العمل في إتجاه غير صحيح .. أو أنه حتى يسير ببطء أو حتى بعقلية رجعية قديمة

فهو أفضل بكثير من اللي قاعد يتريق على الرايحة واللي جاية .. وقاعد يقص ويلصق كلام عفى عنه الزمن .. بل وتبرأ منه الجميع ..وحتى رسوم كاريكاتورية هم إخترعوها ويريدون أن يقولوا للناس أن هذه هي الصورة

ياريت نرتقي بنفسنا شوية ..

ونخرج من هذا الإطار 

والله أتمنى ان يكون ف مصرنا العزيزة من يهتم وحريص ع سماع الرأي ، استاذي الفاضل الحمد لله انا لست متحزب لرأي معين 

وبعبر عن راي الشخصي لكن مما نراه ف الواقع اظن ان التغيير شبه مستحيل وخاصة ف الادارة الحكومية في مصرنا العزيزة 

وما قاله تامر امين هو لسان حال الكثيرين وانزل ف مصر وقول ارائك ده وشوف الرد 

والحمد لله انا جربت زمان سنة 2002 وكانت ده مهمتي لكن للاسف الجهات الحكومية رافضه والمدراء رافضين كدة عشان يحسوا بقيمتهم ، اما لو حابب نتكلم كلام اماني واحلام انا مع حضرتك ع طول 

رابط هذا التعليق

السادة الأفاضل إسمحولي بالتعليق علي المشاركة الأخيرة للفاضل أسد

حضرتك فتحت موضوع مفاده إنك حانق وناقم علي بعض الأوضاع, وأخذت تشكو وتهجو بعض المسئولين والقائمين علي الأمر وفي مقدمتهم السيد رئيس الحكومة نفسه. ولما انزلقت قدم أحد السادة الأعضاء لما يمكن أن أسميه أنا "الفخ" إتهمته بالتحزب وبالبحث والنكش عما قد يشير للأسوأ .. علي الرغم من أنه كان بيستعرض تجاربه الشخصية وبناء علي مواقف حدثت له بالفعل.

إعذرني موقف حضرتك هو اللي أحادي فيما يخص هذه النقطة بالذات, وواضح إن حضرتك كنت بتبحث عن نوع من المواساة من وراء الموضوع فلما صرح الأخ herohero باستحالة حدوث ما كنت حضرتك تتمناه في ظل رؤيته للمشهد الإقتصادي والسياسي المفروض علي البلد اليومين دول - مع إنك أقمت بالسعودية وعارف قد إيه الفرق في مستوي الخدمات الحكومية م بينا و م بينهم إلي درجة إستخراج جوازات السفر للسعوديين عن طريق موقع الحكومة الخاص بيهم - ف ساعتها صرحت بإن أكيد هذا الشخص من المعسكر المضاد وكل من يخالفك الرأي.

إذا كنت حضرتك فعلا ممن يهاجم من يستحق الهجوم ويدافع عمن يستحق الدفاع عمه, هات لي قرار واحد لوزير أو مسئول مصري ف العام المنصرم تم اتخاذه ومن شأنه أن يدعم الحياة الإقتصادية أو الإجتماعية في البلد بأي شكل من الأشكال, وساعتها ممكن نتفاهم ما إذا كان مطلبك الخاص بتفعيل نظام للحكومة الإليكترونية في مصر ممكن من عدمه.

وبالمناسبة .. أنا برضه من حزب "ضد"

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الكرام الافاضل اهلا بكم

.

مصر محتاجه واحد

فاهم 

عنده ضميرو نظيف اليد

قادر يبتكر و لديه طاقه للعمل 

و بالقطع تلك الصفات لا توجد لدى من يحكمون مصر منذ 52 

و الدليل 

ما وصلت اليه مصر خلال تلك الفتره التى جثموا فيها على صدر مصر

فوصلوا الى مستويات فشل و انهيار غير مسبوقه 

و المجال اضيق من سرد التفاصيل الموثقه 

يكفى ان محلب الذى يتكلم عنه البعض هنا هو من ضمن من تم اتهامه فى قضيه القصور الرئاسيه

التى حكمت فيها المحكمه على مبارك انه حرامى رسمى هو و اولاده و محلب رئيس مجلس إداره 

المقاولون العرب وقتها و التى ارتبط اسمها بالقضيه الفضيحه خرج منها كالشعره من العجين 

ليس هذا فقط بل هو رئيس وزراء مصر الأن .. و سلم لى على القضاء الشا.....

يا ساده حكم العسكر فى مصر هو السبب فى كل ما نحن فيه الأن و لو لم يتم انهاءه 

و عوده المدنيين اصحاب الخبره و الضمير للحكم فلا أمل فى اى شئ

مصر قبل 52 كان يحكمها المدنيين كيف كان حالها حتى و هى تحت الاحتلال الاجنبى

حكموا ضمائركم لوجه الله و تذكروا أن ضريبه الدماء باهظه امام من لا تضيع عنده الحقوق

https://www.youtube.com/watch?v=Q_0do0h2vZw 

و خربوها فعلا و قعدوا على تلها 

حسبنا الله و نعم الوكيل 

يسقط يسقط حكم العسكر

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

اسف بس لازم اضحك  :D  :D  :D  :D  :D  :D

حضرتك بتقولي شباب ؟؟؟؟ تاني كدة شباب !!! وفي مصر 

سبحان الله اكيد حضرتك بتتكلمي ع بلد تانية ده بلد العواجيز مش بالسن بس لا بالفكر احنا بنمتاز بفكر الفقر مش فقر الفكر 

يعني افكارنا فقرية تكنولوجيا ايه اللي حضرتك عاوزها تتعمل 

الرقم القومي ده معمول من سنييييييييييييين في دولة الكويت وصاحب الفكرة كان مصري واتحايل عليهم في مصر ولما لقوا حد من الناس اياهم طبقوا الفكرة ونسبت لواحد من ذوي المصالح وبعدين فين استخدام الرقم القومي 

استاذتي الفاضلة اي زيارة لاي دولة عادية خالص من الدول المحيطة بينا وحضرتك تعرفي اد ايه احنا متطورين تكنولوجيا ومش حكاية فلوس لان انت شايفة لما بنحب نعمل حاجه بنعملها بس المشكلة الاستثمار ف التكنولوجيا الخدمات الحكومية ضد ارادة الدولة 

لان كده هتستغني عن ديناصورات كتير وهيبقى مكانهم المتاحف 

حضرتك اضحك براحتك ... يسعدني انك تضحك

بس ان شاء الله مصر هتتغير ...مافيش تغيير بين يوم وليلة 

اكيد طبعا العواجيز مش عاوزين يسيبوا العز اللي هما فيه ... ومش عاوزين يشعروا اصلا انهم عجزوا

لكن مش بكيفهم المستقبل للشباب ... بس شوية شوية 

بالنسبة للرقم القومي الحكومة بتعمل بطاقة جديدة غير اللي معانا و فيها كل المميزات اللي حضرتك عاوزها

و أعتقد انها هتكون أفضل من البطاقة المدنية الكويتية ... انا معايا واحدة وعلى حسب اللي شوفته انها أكثر تطورا 

الا اذا الكويت طبقت موضوع البصمة الوراثية و ظهر على البطاقة ...دي هتكون طفرة جديدة ياريت مصر تعمل بيها 

انا زرت بلاد عربية و أجنبية كتير ...مصر مش أسوأ بلد عربي بالعكس هي افضل من بلاد كتير

لكن احنا بنطمع انها تكون في مستوى بعض البلاد الاوروبية على الاقل لان أبناءها قادرين على ذلك 

رابط هذا التعليق

مصر محتاجه واحد

فاهم 

عنده ضميرو نظيف اليد

قادر يبتكر و لديه طاقه للعمل 

و بالقطع تلك الصفات لا توجد لدى من يحكمون مصر منذ 52 

طيب هي الصفات دي كانت موجودة عند الاخوان ؟!!

رابط هذا التعليق

sch:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

i*: 

هه ؟ .. نعم ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

حضرتك اضحك براحتك ... يسعدني انك تضحك

بس ان شاء الله مصر هتتغير ...مافيش تغيير بين يوم وليلة 

اكيد طبعا العواجيز مش عاوزين يسيبوا العز اللي هما فيه ... ومش عاوزين يشعروا اصلا انهم عجزوا

لكن مش بكيفهم المستقبل للشباب ... بس شوية شوية 

بالنسبة للرقم القومي الحكومة بتعمل بطاقة جديدة غير اللي معانا و فيها كل المميزات اللي حضرتك عاوزها

و أعتقد انها هتكون أفضل من البطاقة المدنية الكويتية ... انا معايا واحدة وعلى حسب اللي شوفته انها أكثر تطورا 

الا اذا الكويت طبقت موضوع البصمة الوراثية و ظهر على البطاقة ...دي هتكون طفرة جديدة ياريت مصر تعمل بيها 

انا زرت بلاد عربية و أجنبية كتير ...مصر مش أسوأ بلد عربي بالعكس هي افضل من بلاد كتير

لكن احنا بنطمع انها تكون في مستوى بعض البلاد الاوروبية على الاقل لان أبناءها قادرين على ذلك 

لا حضرتك انا مش طماع راضي تبقى زي دول عربية كتيرة  i*:  i*: 

مش عارف ليه مصرين اننا نختزل القصه في أفراد انا بتكلم ع الية تفكير ف اخوان او غيره  ،انا غير راضي عن الية اتفكير المهندس ابراهيم محلب لانه تربى ونشأ ف فكرة حكومي بحت وغيره كثيرين لكن لو افترضنا جدلا ان جاء رئيس وزراء معاه كل الصلاحيات ( حتى الان مش عندنا النقطة ده ف مصر اوغيرها من الدول العربية ) لكن هفترض كده جدلا ياترى هل هيقدر يتعامل مع هذه المنظومة الحكومية الروتينية الغارقة ف البروقراطية 

انا لما ذكرت نموذج البطاقة المدنية الكويتية وهي سنة 81 !!!! اكيد تم تطويرها والبطاقة الجديدة في مصر ع الورق ممتازة لكن مشكلتنا في مصر اننا لا نجيد عمل منطومة متكاملةIntegrated  Solutions  دائما انظمتنا في مصر غير متكاملة 

وانا مش عاوز استفيض ف الشرح حتى لا اتهم بالخروج عن الموضوع لكن مازلت مصر ان الحل هو التكنولوجيا يجب ان نطبقها وبارادة حقيقية كم هو الوقت المفقود ف اشياء حلتها التكنولوجيا ومازلنا مصرين ف مصر ع اهدار الوقت باتباع طرق تقليدية 

موضوع ان مصر احسن من دول عربية كثير والكلام ده انا ضده انا بقارن مشروع تم تطبيقه لا يخصني اسم الدولة 

يعني مثلا ( الكارتة ) في مصر للسائقين النقل والنقل العام = نظام اسمه سالك في دبي ونظام ناجح جدا

سداد المدفوعات في مصر ( فوري ) = نظام سداد الالكتروني في السعودية ناجح جدااااااااااا حل ازمة كبيرة وكل المدفوعات تتم عن طريقه ووفر كتير ع الدولة 

المخالفات المرورية والرادار وغيره = نظام ساهر في المملكة العربية السعودية مجرد ماتتخالف سرعه مثلا تيجي لك رسالة ع الموبايل بقيمة المخالفة وضرورة سدادها في خلال 30 يوم والا تضاعفت ، وبالتالي قضينا ع فكرة رشوة العسكري وجيبنا موارد للدولة 

وحاجات كتير اووووووووووووووووي ( تجديد رخصة القيادة - اصدار تاشيرة استقدام -تجديد جواز السفر - .... الخ )

ده اسمها انظمة متكاملة !!! قد يراها كثيرون في مصر درب من دروب الخيال ( احنا في مصر مازلنا نتعامل تعامل محدود مع بطاقات الفيزا ولاتوجد ماكينات صراف آلي ATM  كثيرة ف حين ان دول جارة لنا ماكينات الصراف الالي تفاعلية تستخرج لك دفتر شيكات بطاقة صراف الى جديدة -تقرأ الشيكات وتودعها في حسابك )

الشرح يطول لكن السؤال هل حكومتنا ترغب في ذلك ؟؟؟؟ الاجابة لا لا لا لا لا لا 

انا بقول ترغب فما بالكم بالتنفيذ

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...