اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قصاصات عن الوحدة .. الغربة .. وأشياء أخري

Recommended Posts

ماتقلبش علينا المواجع ، اسوأ شئ انك تبقى عارف ان المستقبل مظلم وتعيش الحاضر بتاعه وتحاول تضحك على نفسك

مش عارف ليه مش قادر اتقبل المنطق ده أخي الفاضل !

بالطبع لا أحد منا يقدر يدعي قدرته علي معرفة الطالع أو التنبؤ بالغيب, لكن علي الأقل كلنا نقدر نحلل الواقع ونستنتج منه حاجات .. ومن تحليلي الشخصي للواقع اللي يخصني ومن رؤيتي لواقع ناس كتير حواليا عارف إن المستقبل ممكن يكون فيه بعض الصعوبات ومش هنقول "مظلم" زي م حضرتك قلت عشان الناس اللي بتحب تبص لنص الكباية المليان متزعلش. إنما إني بعد التحليلات دي أقبل إني أعيش حاضر عارف إنه هيوصلني لمستقبل مظلم ده بقي اللي غلط .. غلط ف حق نفسك وف حق أسرتك.

طبعا كلامي كله واضح إنه موجه نحو فكرة الهجرة بالتأكيد .. وللأسف كلامي بتأكده دراسات كتير مفادها إن بلدنا الحبيب علي رأس قائمة طويلة من البلدان اللي بتسمي "طاردة للعمالة" .. وإسمحلي أفكر معاك بصوت عالي: إيه اللي ممكن يربطني أوي بمكان أو بأخر للدرجة اللي معاها يكون مستحيل إني أسيبه واسافر؟ أكيد أهلي وأصحابي وجيراني سبب ويمكن هو السبب الوحيد من وجهة نظري لا أنكر هذا. لكن إسمحلي أصحابك وجيرانك فعلا غير قادرين علي إعانتك في حالة وجدت نفسك في يوم من الأيام مضطر تتسول لقمة العيش, ولا حتي هم قادرين علي إعانة أنفسهم. تبقي مشكلة الأهل واللي أنا شايف إنها بقليل من المجهود ممكن حلها عن طريق لم الشمل مرة أخري ف البلد المراد الهجرة إليه.

شقتي وعربيتي وكل ما يربطني بالمكان كلها أشياء إحنا اللي بنصنع لها أهمية من لا شيء بدليل إنها ف وقت من الأوقات كانت غير موجودة, ومع ذلك ف كلها أشياء يمكن تعويضها مرة أخري. إذن ما المانع من السعي وراء مكانة أفضل طالما إن بلدي نفسها مفيهاش مكانة ولا مكان ؟!

لي صديق عزيز يقطن دولة الإمارات من 10 سنوات تقريبا ومؤخرا عرفت إنه مهاجر بالفعل لنيوزيلند, ولما سألته عن السبب أبدي إشمئزازه من قوانين العمل هناك وكتير من التعقيدات اللي واجهته وفي النهاية بيزعم إنه "معرفش يحوش" والله أعلم بيكذب ولا بيتكلم بجد.

أنا لا أزعم إن الحياة ف بلاد المهجر خالية من المشاكل. عزائي الوحيد إن كل الناس اللي اعرفهم من اللي راحوا إنقطعت أخبارهم تماما وده دليل إنهم ممكن يكونوا نجحوا هناك أو العكس الله أعلم .. كل اللي أعرفه إنه من حقي أنا كمان إني احاول .. ولو حد سألني طب ليه ! هاجاوب بإجابة مختصرة .. because I can

رابط هذا التعليق

• الردود 43
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مش عارف ليه مش قادر اتقبل المنطق ده أخي الفاضل !

بالطبع لا أحد منا يقدر يدعي قدرته علي معرفة الطالع أو التنبؤ بالغيب, لكن علي الأقل كلنا نقدر نحلل الواقع ونستنتج منه حاجات .. ومن تحليلي الشخصي للواقع اللي يخصني ومن رؤيتي لواقع ناس كتير حواليا عارف إن المستقبل ممكن يكون فيه بعض الصعوبات ومش هنقول "مظلم" زي م حضرتك قلت عشان الناس اللي بتحب تبص لنص الكباية المليان متزعلش. إنما إني بعد التحليلات دي أقبل إني أعيش حاضر عارف إنه هيوصلني لمستقبل مظلم ده بقي اللي غلط .. غلط ف حق نفسك وف حق أسرتك.

طبعا كلامي كله واضح إنه موجه نحو فكرة الهجرة بالتأكيد .. وللأسف كلامي بتأكده دراسات كتير مفادها إن بلدنا الحبيب علي رأس قائمة طويلة من البلدان اللي بتسمي "طاردة للعمالة" .. وإسمحلي أفكر معاك بصوت عالي: إيه اللي ممكن يربطني أوي بمكان أو بأخر للدرجة اللي معاها يكون مستحيل إني أسيبه واسافر؟ أكيد أهلي وأصحابي وجيراني سبب ويمكن هو السبب الوحيد من وجهة نظري لا أنكر هذا. لكن إسمحلي أصحابك وجيرانك فعلا غير قادرين علي إعانتك في حالة وجدت نفسك في يوم من الأيام مضطر تتسول لقمة العيش, ولا حتي هم قادرين علي إعانة أنفسهم. تبقي مشكلة الأهل واللي أنا شايف إنها بقليل من المجهود ممكن حلها عن طريق لم الشمل مرة أخري ف البلد المراد الهجرة إليه.

شقتي وعربيتي وكل ما يربطني بالمكان كلها أشياء إحنا اللي بنصنع لها أهمية من لا شيء بدليل إنها ف وقت من الأوقات كانت غير موجودة, ومع ذلك ف كلها أشياء يمكن تعويضها مرة أخري. إذن ما المانع من السعي وراء مكانة أفضل طالما إن بلدي نفسها مفيهاش مكانة ولا مكان ؟!

لي صديق عزيز يقطن دولة الإمارات من 10 سنوات تقريبا ومؤخرا عرفت إنه مهاجر بالفعل لنيوزيلند, ولما سألته عن السبب أبدي إشمئزازه من قوانين العمل هناك وكتير من التعقيدات اللي واجهته وفي النهاية بيزعم إنه "معرفش يحوش" والله أعلم بيكذب ولا بيتكلم بجد.

أنا لا أزعم إن الحياة ف بلاد المهجر خالية من المشاكل. عزائي الوحيد إن كل الناس اللي اعرفهم من اللي راحوا إنقطعت أخبارهم تماما وده دليل إنهم ممكن يكونوا نجحوا هناك أو العكس الله أعلم .. كل اللي أعرفه إنه من حقي أنا كمان إني احاول .. ولو حد سألني طب ليه ! هاجاوب بإجابة مختصرة .. because I can

حضرتك لم يصل لك المعنى الذي أقصده ، ما اقصده بالمستقبل اللي وفق الحسابات غير مشرق بل قد يكون مظلما من وجهة نظري ومن الواقع هو المستقبل ف العالم العربي عموما ومصرنا العزيزة خصوصا 

حضرتك بتكلم مغترب من الجيل الثاني غادر الوالد مصر سنة 76 واستمر الابن ف المشوار واتوقع ان الحفيد ايضا سيستمر 

وبالتالي كان مبدئي غربة بغربة يبقى غربة صح 

بلاد المهجر ليست الدول اللي تقدر تحقق فيها فلوس بسرعه وبصراحه لو ع تحقيق الفلوس بل التهليب ف مصر اول دولة واعرف كثيرين ماكانوا سيحققون ماحققوه من اموال ف دولة غير مصر بس بسكك تانية خالص خارج حسابات ادارة الاعمال والكلام الحلو 

بحاجه اسمها ( التهليب وتفتيح المخ ) ده لسه لم يصل لها العلم 

دول المهجر مش محتاج تحقق فلوس لان الضرائب اللي بتدفعها بتحقق لك كل ماتريده هو انت ف الخليج او مصر بتحوش فلوس ليه ؟؟؟ لان من الاخر مش ضامن بكرة ف بلد زي مصر انت بتعمل لك دولتك ( طبيب خاص -مدرس خاص- بيت خاص وياسلام لو جوا كومباوند - حراسة خاصة - بتعمل لك شوية علاقات "امين شرطة-ضابط -وكيل نيابة وده بسميها الحكومة الموازية ) من الاخر انت بتعمل كده لانك مش عايش ف دولة اما ف الغرب فانت مهمتك 

تشتغل كتير وتتطور وتبدع وتعبد ربنا وتستمتع بحياتك صح والدولة تكفل لك الباقي !!!!

http://www.youtube.com/watch?v=yAj5RE2rL1Y

الحل اهو يابشمهندس 

http://www.youtube.com/watch?v=N7VMb3xqBSs

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

في دول المهجر مش محتاج تحقق فلوس لان الضرائب اللي بتدفعها بتحقق لك كل ماتريده هو انت ف الخليج او مصر بتحوش فلوس ليه ؟؟؟ لان من الاخر مش ضامن بكرة. ف بلد زي مصر انت بتعمل لك دولتك (طبيب خاص - مدرس خاص - بيت خاص وياسلام لو جوا كومباوند - حراسة خاصة - بتعمل لك شوية علاقات "امين شرطة - ضابط - وكيل نيابة ودي بسميها الحكومة الموازية) من الاخر انت بتعمل كده لانك مش عايش ف دولة اما ف الغرب فانت مهمتك 
تشتغل كتير وتطور وتبدع وتعبد ربنا وتستمتع بحياتك صح والدولة تكفل لك الباقي !!!!

عجبني أوي التحليل ده وبالذات مصطلح "الحكومة الموازية". فعلا تحس كل واحد ف مصر بيسعي إنه يكون له عالمه الخاص بعيد عن الحكومة مدعوم طبعا بفلوس كتير غالبا قعد عمره كله يحوش فيها وبعض المعارف الواقعين تحت ما يسمي بمنظومة الجهات السيادية أو منظومة العدالة (بالمناسبة الفيديو بتاع خالد صالح عالمي ي ي ي .. أول مرة أشوفه) ..

واضح ان احنا الإثنين بنتكلم ف نفس الإتجاه واحنا مش واخدين بالنا .. وده هيشجعني اسألك: مش ناوي تخبط علي باب أستراليا ولا حاجه عشان تشجعني حتي ؟

بالمناسبة أنا امتحنت أيلتس من يومين والنتيجة ان شاء الله كمان 10 أيام (الإمتحان كان ف&%*خ جدا مع إني كنت محضر نفسي كويس, يمكن جالي الإحساس ده عشان أول مرة أمتحنه) .. دعواتك

رابط هذا التعليق

عجبني أوي التحليل ده وبالذات مصطلح "الحكومة الموازية". فعلا تحس كل واحد ف مصر بيسعي إنه يكون له عالمه الخاص بعيد عن الحكومة مدعوم طبعا بفلوس كتير غالبا قعد عمره كله يحوش فيها وبعض المعارف الواقعين تحت ما يسمي بمنظومة الجهات السيادية أو منظومة العدالة (بالمناسبة الفيديو بتاع خالد صالح عالمي ي ي ي .. أول مرة أشوفه) ..

واضح ان احنا الإثنين بنتكلم ف نفس الإتجاه واحنا مش واخدين بالنا .. وده هيشجعني اسألك: مش ناوي تخبط علي باب أستراليا ولا حاجه عشان تشجعني حتي ؟

بالمناسبة أنا امتحنت أيلتس من يومين والنتيجة ان شاء الله كمان 10 أيام (الإمتحان كان ف&%*خ جدا مع إني كنت محضر نفسي كويس, يمكن جالي الإحساس ده عشان أول مرة أمتحنه) .. دعواتك

والله نفسي كل شوية استرجع شريط الذكريات ومازلت مقتنع انه القرار الصح وولكن في فكرة الانجاب في الخارج عملا بفكرة فيلم براير الاسود بتلوح ف الافق

امتحان الايلتس ف السعودية أصعب من ناحية الشفوي في مصر غالبا افضل وده عن تجربة لان اللي بيختبروك في كثير من الاحوال مصريين وانا عن تجربة جيبت 7.5 ف حين ف السعودية لم اتجاوز 6 

الايلتس محتاج ممارسة كثيييييييييييير 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...