اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

Recommended Posts

خلال زيارتي الأخيرة للإسكندرية .. ذهبت مع أختي لسوق يعرف باب عمر باشا .. بمحطة مصر لشراء أكلة سمك .. وعلى ناصية السوق رأيت نوع من التجارة التي لا يمكن أن يراها أحد في أي مكان في العالم .. رأيت عدة سيدات يضعن أمامن صينية طعام كبيرة ( صينية مناولة التي يوضع بها عدد من الأطباق في حفلات الوسط الشعبي ) .. صينية بلاستيكية مقرحة بها قرابة 10 كيلو من قطع الجاتوة والتورتة المأكولة من قبل .. فأحيانا في حفلات الفنادق يترك الزبون قطعة من قطعة الجاتوة بمعني أن يكون قد أكل جزء منها وترك ربعها أو نصفها .

وعلى الصنية الأخرى .. قرابة 5-7 كيلو بقايا لحم وفراخ وسمك كلها مخلوطة مع بعض ..

المهم .. رأيت نساء تأخذ من هذه الصينية أو تلك وتعبأ في كيس بلاستيك .. وتوزن وتشتري .. هنا لي بعض الأسئلة:

1- كيف يمكن لفرد أن يأكل من مطرح مكان أسنان فرد أخر .. فعندما أقضم قطعة الجاتوة .. كل بقايا الطعام السابق العالقة في أسناني تختلط مع سطح مستوي القضم .. وهذا لا يهم بالنسبة لي إذا تابعت وأخذت قطمة أخرى من نفس قطعة الجاتوة .. ولكن أن يأتي شخص أخر ويقضم بعدي ..فهذا أمر مقزز جدا .

2- هذه المواد المباعة لم تحفظ في ثلاجة ومن الممكن جدا أن تكون تفاعلات مع البكتريا التي إنتقلت لها عن طريق قضم الزبائن لها .

3- عرض تلك المواد في الشارع العام وبالقرب من موقف أتوبيس محطة مصر .. وموقف الميكروباس وتعرضها لعادم سيارات الأتوبيس .. وتفعيص الزبائن يجعلها غير صحية بتاتا .. فكيف يسمح ببيعها .

4- لقد شاهدت هذا الأمر على مستوي بسيط عام 2000 .. ولكن عام 2005 زاد وإنتعش بشكل كبير مما يدل على أنه صار تجارة علانية وليس تجارة تتم في الخفاء .

فبعد كل هذا الفقر .. يمكن أن أجد في مصر فرد عاقل يوافق على إعادة إنتخاب مبارك ؟؟

رابط المشاركه
شارك

يا أستاذ محمد، يقول الناس للآسف مهما كان فقرهم أو وضعهم: أدينا عايشين! أشرت في موضوع آخر إلى أهمية أن نعيد لشعبنا كرامته، فهي للآسف مفقودة عند شريحة كبيرة من الشعب.

ولا حول ولا قوة الا بالله

رابط المشاركه
شارك

إن حكومة الحزب الوطنى تفتقد جميع العناصر اللازمة لحكم الشعب, و ليس لها خلفية هيكلية, أو نظام متحضر لرعاية المواطن, و توفير الأمن و الأمان له.

و سكوت الحكومة, و يشاركها فى ذلك المحافظ الأسطورة, عن حماية الشعب الفقير ضد الأمراض التى ستستجد بسبب هذه الممارسة التى ذكرها الدكتور محمد حافظ, هى دليل على أن الحكومة تتكون من بعض الهواة, الذين لا يفهون شيئا فى الحكم الصالح للشعوب. و ليتهم أكتفوا بأن يكونوا هوات, بل تفننوا فى أن يستغلوا أموال الشعبو و صرفها ببذخ على قصورهم, و منتجعاتهم, فى الوقت الذى يأكل فيه المواطن الفقير طعاما تأنف الكلاب عن تناوله.

إن تغافل الحكومة العمدىلهذه الأمور هو عمل مقصود به كسر شوكة الشعب, و تجريده من النخوة و الكرامة, حتى لا يستطيع رفع هامته, و المطالبة بحياة كريمة مثل بقية الشعوب.

إستيقظ يا شعب, و إلا سنموت جميعا, إن لم يكن جوعا, فسيكون غيظا.

رابط المشاركه
شارك

فبعد كل هذا الفقر .. يمكن أن أجد في مصر فرد عاقل يوافق على إعادة إنتخاب مبارك ؟؟

انت طيب قوى ياباشمهندس

ومين قال لك ان المصريين او الفقراء انتخبوا مبارك؟

اللى انتخبوا مبارك واستقتلوا علشان يجرجروا الغلابة والمساكين وعلموا لهم على الهلال هم شلل المنتفعين والهليبة التى تعلم تماما ان مالهاش عيش بعد سقوط النظام الفاسد الذى افقر كل المصريين .

رابط المشاركه
شارك

أنظر للموضوع من وجهة أخرى ....

كل بلاد العالم فيها الفقراء ..

وهنا في دول الخليج .. هناك من يبحث في صناديق الزبالة عن بقايا الغذاء ..

ورأيت المشردون في كل دول أوروبا التي زرتها ..

ولكن المأساة هنا .

نتحدث عن بقايا طعام بافنادق أو المطاعم ...

كيف وصلت إلى هؤلاء الباعة الفقراء .. الذين يبيعونها لزائن أكثر فقراً ...

فالمتعارف عليه أن الفنادق والمطاعم لها بروتوكولات وإجراءات معتمدة لإتلاف فائض الطعام أو الذي إنتهت صلاحيته حتى وإن لم يقدم للزبائن ..

فكيف يكون هذا ...

ونجد تلك البقايا تصان .. وتنقل .. وتجمع .. لتباع لتجار يبيعونها مرة أخرى

للفقراء ..

هذا فساد فظيع ..

وكما أشير في مداخلاتي دائماً ..

أن قيم الفساد قد إستشرت في مصر ..

حتى أنه في كثير من الأحوال ..

المواطن المسكين .. الفقير.. المظلوم .. الضحية ..

أصبح مجرماً ..

وفاسداً ..

والفقر لا يغفر الجريمة بشكل مطلق

رابط المشاركه
شارك

أنا أسف في المثل اللي هأقوله الذي لا أقصد به أي زميل من الزملاء ... وهو " اللي ما يعرفش يقول عدس "

يا جماعة عندما يأتي الفقر .. يغيب العقل ...

ماذا تتوقع من ناس معدومي الدخل بالمعنى الصحيح .. أو زي ما بنقول في مصر بالمعنى الدارج " أرزاقجية " يعني بيشتغل يوم وبيقعد 10 .. على سبيل المثال الجماعة الريفيين اللي بنلاقيهم نايمين في ميادين القاهرة وجنب كل واحد مقطف وشاكوش وحاجات من دي ومنتظر رزقه ييجي له ...

يعني ممكن واحد من دول يعدي عليه شهر ولم يدخل جيبه غير جنيهات قليلة توازي ما يقوم الإنسان بصرفة على بنزين عربيته في مرة واحده فقط .. يعني بنتكلم عن 50 إلى 70 ج ..

قمت بسؤال والدتي هذه الإجازة عن أحوال الناس والأسعار والحاجات دي .. والناس البسطاء عاملين إيه وعايشين إزاي في ظل هذا الغلو ونار الأسعار .. تقوم تصور لي بكل دقة مشاهد حيه تراها في السوق أثناء تسوقها .. وقالت لي إنها بتشوف بعض السيدات والله العظيم ماشيين يكلموا نفسهم والست من دول بتبقى ماسكة 3 أو 4 جنية في إيدها وعماله تكلم نفسها وتقول بصوت واضح ومسموع ( أعمل إيه بدول ياربي )

فعلاً تعمل إيه يا دكتور محمد حافظ ؟

لو واحده من دول ما أكلتش اللحمه أو مشتقاتها هي وعيالها من أكثر من شهر لضيق ذات اليد .. وفجأة لقت بواقي الأكل اللي حضرتك بتوصفها دي بتتباع قدامها ... تعمل إيه غير إنه تشتري لعيالها عشان ما ينسوش طعم اللحمه ؟

من حوالي 5 سنوات تقريباً أو أكثر ظهرت حاجة غريبة في المحلات اللي بتبيع الدواجن الحية والمذبوحة .. وهي عبارة عن إن صاحب المحل بيقوم بذبح عدة دجاجات في اليوم وبعدين يروح مقسم كل حاجة على جنب .. يعني صدور ، أفخاذ ، فيليه ... إلخ .. ويفضل بقى الهيكل الداخلي للفرخه بما فيها العظم والقفص الصدري .. فلاحظت إنه بيعرض الحاجات دي للبيع اللي هي سوري في الكلمة زبالة .. فسألت عن التصرف الغريب ده .. فجاءني الرد بإن الناس الغلابة المطحونين المنسيين أصحاب مصر الحقيقيين بييجوا يشتروا الهياكل ده عشان يغلوها في الميه وتبقى شوربه يطبخوا عليها الطبيخ بدل ما يبقى قرديحي ....

بالذمة ده يرضي ربنا يا مبارك يا حاكم مصر لمدة ربع قرن ؟

اللي أعجب من كده بقى قصة قالها لي زميلي الباشمهندس " هاندي كرافت " وهي إنه سمع مره حديث دار بين أمال فهمي ( برنامج على الناصية ) و أحدى السيدات المصريات التي أستوقفتها الست أمال في الشارع وهي راجعة من السوق .. وسألتها " ها إشتريتي إيه النهاردة من السوق ؟

تصوروا الست دي إشتريت إيه النهاردة عشان تأكل عيالها ؟

إشترت يا جماعة رؤوس أسماك والهياكل الداخلية للسمكة المُستخرجة منها بعد ما السمكة تتعمل فيلية ؟

وده ليه لإن زوجها موظف بسيط .. وما تقدرش بأي حال من الأحوال تشتري سمك كامل ...

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ..

وخد عندك بقى كثير من الأمثلة لناس بيروحوا يشتروا الفاكهة والخضار اللي يعتبر بايظ أو غير صالح للإستهلاك الآدمي .. وده لإنه مش قادر .. وبائعي الخضروات عارفينهم وبيخلوا الحاجت دي لهم على جنب ...

طب يعملوا إيه يا ناس ؟

واحد طول عمره مالوش وظيفة ثابتة ويكبر في السن ويقدم على معاش من الدولة يعطوه 15 ج في الشهر ....!!!!!!!!!!!

أليس هذا هو الجنون بعينه ؟

أو زي ما حكيت لكم قبل كده عن نماذج شوفتها بعيني عن موظفين ضاع عمرهم في خدمة البلد ويلاقي معاشه 200 جنية أول عن أخر بعد 25 سنة خدمة ... والله العظيم لو كان مسجون كان خرج من السجن بآلاف مؤلفة - لإنهم بيتعلموا حرف جوه وبيشتغلوا في حاجات بتجيب دخل .... ؟!!!!!!!!!

يا جماعة الراجل ده حسابه عند ربنا عسير .. وهايُسأل عندما يقف بين يدي الحكم العدل يوم القيامة عما فعله بشعبه خلال ربع قرن ....

فين أموال الزكاة اللي المفروض تروح للناس دي ؟

فين الدولة ووزارة الشئون الإجتماعية اللي مسلفه الدولة مليارات ؟

وفين ذوي القلوب الرحيمة اللي بيصرفوا الملايين على ملذاتهم وسهراتهم وأفراحهم ومصاييفهم في الساحل الشمالي وعلى شواطيء البحر الأحمر وأوروبا ؟

ما بنقولش إحنا لازم نبقى إشتراكيين ونعيد توزيع الثروة ونأمم ممتلكات الأغنياء لصالح الفقراء ...

لكن الرحمة حلوه ... وعيش يا سيدي بس خلي غيرك يعيش وبص على جارك الجعان اللي جنبك ...

رابط المشاركه
شارك

48% من الشعب المصري فقراء

طب لما نص الشعب فئير والطبئة الوسطي مطحونة غلي ودروس خصوصية و مافيش تامين صحي نضيف يبئي معظم المصريين حالتهم الاقتصادية صعبة جدا

فمثلا في ناس بتشتري رجلين الفراخ او الهيكل بتاعها والعيش حتي الي احنا بناكله غير صالح للاستهلاك الادمي لدرجة ان اصحاب مزارع الدواجن بياكلوه للفراخ كعلف

وبعدين المسالة مش مقتصرة علي الاكل في اسكندرية مثلا باعوا مستشفي جيهان ومستشفيات حكومة كتيرة اتباعت

الناس الي فالطبئة المتوسطة والفقراء كانوا بيتعالجوا هناك

دلوئتي المستشفيات دي اتباعت نروح بئي نتعالج فين

يعني المشكلة فرائي في الطبئة المتوسطة اخطر بكتير

لانها الطبئة الي بتعتمد عليها اي دولة

ولو بسينا لمعدل الجرايم والهجرة للخارج الشرعية والتهريب والبطالة والبطالة المقنعة

يعني هيكل عالجزيرة ال ان فيه 6 مليون مصري شغالين وظايف هامشية عالرصفان يعني دول يضافوا للبطالة

وبعدين يجيوا يئولوا انجازات

يخرب بيت الحكومة انجازات ايه وهباب ايه

ربنا ياخدهم :D

رابط المشاركه
شارك
بسبب الفقر: أب يعرض ابنته للبيع مقابل 30 ألف جنيه بامبابة

  شهدت قرية المعتمدية بمركز امبابة مأساة أخلاقية عرض بائع ابنته للبيع مقابل 30 ألف جنيه لمروره بضائقة مالية!! ألقي القبض علي الاب وأحيل الي النيابة وتولت التحقيق، تلقي المقدم عبدالرحمن أبو ضيف رئيس مباحث مركز امبابة بلاغاً من شخص يدعي موسي علي موسي »33 سنة« (سائق) بأنه فوجئ بجاره رجب محمد عبدالمعز »31 سنة« يطلب منه أن يساعده في أن يبيع ابنته الصغيرة مروة »3 سنوات« وعندما سأله عن السبب أخبره بأنه يمر بضائقة مالية!! كشفت تحريات المباحث ان المتهم يعمل بائع فيشار

وانه قام بتطليق زوجته الاولي بعد أن أنجب منها طفلتين هما: غادة »5 سنوات« ومروة »3 سنوات« وتزوج من أخري تدعي صباح حلمي حافظ وأنجب منها ياسمين »عام واحد« تبين من التحريات ان المتهم ضاق ذرعاً بابنتيه من زوجته الاولي وكان دائم التعدي علي الصغيرة مروة بالضرب والتعذيب وكيها بالنار وانه اتفق مع زوجته علي التخلص منها ببيعها علي أن يترك الطفلة الكبري غادة لانها تساعد زوجته في الخدمة المنزلية وأمام أحمد عبدالحميد وكيل أول نيابة مركز امبابة في التحقيقات التي باشرها كمال عشيش رئيس النيابة أنكر الاب التهمة وقال انه اعتاد أن يأخذ أولاده الثلاثة معه عند خروجه لبيع الفيشار وأن الصغيرة مروة أصيبت بحالة اعياء ففكر أن يتركها لدي جاره علي موسي لحين عودته من العمل وأضاف المتهم ان جاره طلب منه في اليوم التالي أن يترك ابنته مروة لديه لانه سيقوم بالتنزه مع أولاده ويريد أن يأخذ مروة معه فرحب وترك الطفلة معه ولكنه فوجئ بضباط المباحث يلقون القبض عليه.

* التقت »الوفد« بالمتهم وسألته: عرضت ابنتك للبيع لمرورك بضائقة مالية؟.

** لا، لم أفكر مطلقاً أن أبيع أحد أولادي وكل اللي حصل انني تركتها عند جاري للتنزة.

* منذ متي وأنت تعرف هذا الجار؟.

** منذ 10 أيام فقط!.

* ولكن هناك اثار تعذيب علي جسد ابنتك مروة؟.

** أنا كنت أؤدبها فقط مثل أي أب عندما تعمل حاجة غلط.

* ولماذا قام جارك باتهامك بمحاولة بيع ابنتك؟.

** بصراحة مش عارف لانه لا توجد بيني وبينه أي خلافات.

وفي نهاية التحقيقات أمرت النيابة حبس المتهم 4 أيام علي ذمة التحقيق بعد أن وجهت له تهمة تعريض طفلة للخطر والضرب والتعذيب وإحالة الطفلة مروة الي الطب الشرعي لبيان أسباب الاصابات الموجودة في جسدها. 

هذه أيضاً جرائم ترتكب بذريعة الفقر ..

إن من يشترون أو يبيعون أرجل وأجنحة ورأس الدجاج للناس (حتى يعملوا عليه شوية شوربة زي مابيقولوا) لهو أشرف بكثير من أن تحدث مثل تلك الجرائم .. بيع فضلات الأكل من الفنادق والمطاعم بحجة أن الناس فقراء ومش لاقية ..

فالفقر لا يبرر الجريمة ولا يبرر الفساد ..

الفقر لا يبرر أن يبيع الأب أبناؤه ..

الفقر لا يبرر أن يسترزق الفاسدون على هؤلاء الفقراء ...

نعم ..

توجد بيننا وبين الحكام في مصر خصومة كبيرة ...

ولكن أيضاً توجد بيننا وبين الفاسدون من المصريين والفقراء والمساكين خصومة كبيرة أيضاً ..

توجد بيننا وبين المواطن المصري خصومة كبيرة وعداء أزلي وحرب شعواء ..

إذا كان هذا المواطن فاسد أو مجرم ..

رابط المشاركه
شارك
  • 5 years later...

تحية طيبة .
تعمدت رفع هذا الموضوع .........حتى لاننسى .
حتى نتذكر ..وجع.شعب كامل .

حتى نتذكر ان كووووووول هذا حدث منذ سنوات كثيرة مضت و..كان لازال يحدث ..
فى بلد يمتلك اصغر رجل اعمال فيه..مليار جنيه.

ونتعجب...ونتساءل عن ثورة الجوعى ؟؟
انتبهوا يااخوة ...انتبهوا يااصحاب المبادئ والمثل العليا ...انتبهوا ياشباب صاحى ومتيقظ ...
فهاهم آخرون ..يستعدون تحت اسماء رنانة وشعارات كثيرة لالتهام ..كعكة لم تنضج بعد...
ابحثوا ...ابحثوا عن ماضى هؤلاء...وسوف تجدون العجب العجاب ..
ليس كل ما يلمع ذهبا ...
اشتعل الراس شيبا من هول ما رأينا...

لاتثقوا فيهم...لاتثقوا ..لاتثقوا ..
و...
الحرامى لايتوب ..
لاتصدقوا ان الحرامى يتوب ..

يوجد هنا موضوع يتحدث عن مبادرة المصريين اللى بتلاتة مليار جنيه..

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=118711


اقرءوا الحروف الصغيرة بين السطور ....استنتجوا ...
شكوا فيهم ..او ف نصهم..او حتى ف ربعهم...(( اعلم عن ثقة ان ربعهم لايؤتمن حتى على عشرة جنيه ))..!!!!!
شكوا ......
وحاتطلعوا صح..
و..
بلاش تقعوا تانى ف نفس الحفرة وبلاش تصدقوا كل اللى بيمد ايده بقطعة من الحلوى ..
انهم يستعدون لالتهامكم ...وانتم اللى حاتدفعوا دم قلبكم.
بعض منهم كانوا مختبئين سنوات طويلة ..
بعض منهم...خريجى سجون .
فوقوا بقى ..
بلاش تهللوا ..و...الحداية مش بترمى كتاكيت..
وفعلا اقولها من قلبى ...
لك الله يامصر..
لك الله يامصر...

وياحسرة قلبى على الشهداء لو آمنتم مرة اخرى للجرذان ..وكل الحرامية المستخبيين تحت او وراء واجهة رجال الأعمال ..
اللهم قد بلغت...اللهم فاشهد.

رابط المشاركه
شارك
  • 1 year later...
  • 1 year later...

لإنعاش الذاكرة و لنضع هذا الموضوع على مائدة ". البوستة " الخاصة برئيس الوزراء

رابط المشاركه
شارك

استاذ عادل ، صدقني التواريخ تتغير لكن لا يوجد أمل ف التغيير ما قيل ف المقال ف سنة 2005 رأيته بام عيني لكن يمكن بوضع أفضل اعرف معمل حلويات اللي بيعمل الجاتوهات والحاجات ده فبيجوا الناس يشتروا هالك الحالويات وهي مش متاكله ولا حاجه لكن قطهع جاتوه اتكسرت يعني وضع افضل قليلا وبشوف طوابير عليه

الفقر مازل موجود ولن يختفي ف يوم وليلة الحكاية كبيرة زمااااااااااان ف وقت نشر التوبك 2005 كنا فاكرين ان بتغيير هذه الوحوه القبيحه هنقدر نرتاح للاسف الامور طلعت اكبر من احلامنا البريئة

يبدو ان الفساد اصبح ف جيناتنا والحل هو زلزال او كارثة طبيعية تبيدنا جميعا حتى يأتي جيل جديد بنقاء وقيم جميلة

رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • محاورات مشابهه

    • ثزواتنا المائية و الفقر السمكي ... هل من تفسير إلا الخيبة اللوجيستية

      المزارع السمكيه قرب بدايه انتاجها اللى المفروض ينتشر فى اسواق جميع المحافظات فهل استعدينا لذلك بتوافر اساطيل سيارات النقل الثلاجه او هل فكر اى مستثمر فى عمل مشروع لذلك؟ شكلنا حانبيع السمك فرط على شط المزارع السمكيه. بلا خيبه. الفقرة السابقة من تغريدة للفاضل محمد صلاح سالم و هي ثلاث سطور و لكنها كاشفة. عندنا ثروة مائية ممكن "تأكلنا الشهد" البحر الأبيض و البحر الأحمر و نهر النيل و ما يتفرع منه من ترع و رياحات و أكبر بحيرة صناعية في العالم بحيرة ناصر أو بحيرة السد ، هذا بلإضافة عدد كبير م

      في الملتقى العام لزوار محاورات المصريين

    • الفقر ... ايه هو ؟

      طول عمري صورة الفقر عندي كانت مرتبطة بمشاهد من افلام ... بداية و نهاية .. الزوجة الثانية .. الحرام .. ده كان الفقر زمان .. فهل الفقر دلوقتي هو نفس الفقر اللي عبرت عنه الأفلام دي ..   لأ .. صورة الفقر و نمطيته اتغيرت بدرجة كبيرة ...  مابقاش فيه شكل الفقير التقليدي .. للفقر اتضافت صور تانية اصحابها ما بيعانوش ... علي الأقل في مظهرهم او سلوكياتهم في التسوق ..  مابقا ش فيه حالة البؤس التقليدي او المظهر الفقير زي هدوم رثة .. او وشوش معفرة... او جزم متقطعة .. كفاية انك تمشي في نص البلد او تخش اي

      في موضوعات جادة

    • إستغلال الدعم لكسر دائرة الفقر - من بريدي

      استغلال الدعم لكسر دائرة الفقر (التجربة البرازيلية ) Bolsa familia تدفع مصر عشرات المليارات من الجنيهات دعما للفقراء فى منظومة التكافل الاجتماعى ومنظومة الخبز , وذلك بدون ردود يذكر على الاقتصاد ويظل ابن الفقير فقيرا الى الابد , ولا يوجد فى الافق ما يدل على أن دائرة الفقر الجهنمية ستكسر ويتحول الفقراء الى الطبقة المتوسطة . ولكن التجربة البرازيلية بواسطة مخترعها لولادى سيلغا والذى اصبح رئيس

      في مسائل إقتصادية - economic issues

    • فلسطيني بغزة يشعل النار في نفسه بسبب الفقر وتأخر الرواتب

      فلسطيني بغزة يشعل النار في نفسه بسبب الفقر وتأخر الرواتب 2011-08-15 غزة ـ يو بي آي: أصيب فلسطيني الاثنين، بحروق بعدما أشعل النار في نفسه هرباً من الظروف المالية الصعبة التي يمر بها. وقالت صحيفة 'الرسالة' الموالية لحركة حماس على موقعها الالكتروني، إن مواطنا من مدينة دير البلح وسط قطاع غزة أقدم ظهر امس على احراق نفسه بمادة البنزين سريعة الاشتعال، ما أدى إلى إصابته بحروق تزيد عن 60 بالمئة في كامل أنحاء الجسم ووصفت حالته بأنها خطرة جداً. وعزا نجل الرجل ما أقدم

      في القضية  العربية الفلسطينية

    • البت لابسة كوتشى فى الفرح من الفقر يا عالم يا ظلمة

      بذمتكم ده منظر مجرم ولا حرامى ده ؟؟ ده حمل وضضضضيع... ده حتى شوفوا حفيدته يا عينى.... البت فى فرحها لابسة كوتشى يا ظلمة على راى ازوزو اتقوا الله انتوا وثورتكم دى

      في دعوة للأبتسام

×
×
  • اضف...