اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مستوصف القاضي نجران

Guest Samia Elsayed

Recommended Posts

• الزوار

ارجو المشوره انا طبيبه أطفال و معروض علي العمل في مستوصف القاضي في نجران هل هو مكان جيد وناس كويسين ولا لا؟ وشكرا

رابط هذا التعليق

اتعشم إن الأعضاء يقوم بالتعقيب على هذا الموضوع ربما يستفيد منه كثيرون

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

ازيك يا دكتورة سامية... اخبارك ايه يا ست الكل؟ :)

بالنسبة لنجران... هى بلد متطرفة - كموقع حدودى - و صغيرة و اغلب اهلها من الشيعة و البدو... يعنى انتى عارفة البدو فى معاملتهم مع الاجانب - مش عارف عارفة ولا لا -.... يعنى انتى هتروحى تشتغلى و خلاص... مفيش حاجة فى البلد زى الرياض او جدة مثلا...

يعنى انتى هتروحى تؤدى مهمة قتالية - ألا و هى العقد بتاعك - و تخلصيه و تتكلى على الله ترجعى لنا بالسلامة.

من حظك الحلو انهم عملوا مطار فى نجران, و ده هيسهل لك كتير فى رحتى الشتاء و الصيف... قصدى رحلة الذهاب و العودة.

لكن مش عارف الوضع فى اليمن مؤثر على المطار ازاى؟ او على البلد نفسها... خصوصا انها عالحدود اليمنية.

بالنسبة للمستوصف... انا بحثت لك عنه على جووجل, و ملقيتش اى حاجة... بس واضح انه مستوصف معروف هناك فى نجران...

عموما انا عارف ناس شغالين فى مستشفى الملك خالد فى نجران, و بعت اسألهم لو ليهم اصحاب شغالين فى المستوصف عشان اعرف لك المعاملة هناك ظروفها ايه...

لو جت لى اخبار مؤكدة, هكتب لك تانى باذن الله. :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

المعلومات اللى وصلتنى دلوقتى من نجران انه مستوصف كبير جدا و انهم بيعملوا مستوصف جديد و كبير و المسئولين و الادارة و الطقم فى المستوصف الجديد ده كله امريكيين...

مفيش معلومات عن معاملتهم شكلها ايه, لكن ده كل اللى وصلنى عنهم حالا من احد المصريين بنجران.

لو فيه معلومات جديدة وصلتنى عنهم أكيد هبلغك.

ربنا يكرمك للى فيه الخير.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      د سعد الدين الهلالي... القاضي قدم للشيخ محمد حسين يعقوب فرصة ذهبية ولكنه اضاعها اليوم تتحطم الأصنام امام الجميع اول مرة اشوف واحد منهم يقول مش عارف وكمان انا مش مفتي وانا مش عالم ومش صناعتي انا بتاع دار علوم ...  الراجل عمل كل البدع كان يتفاخر بقوته الزائدة في الزواج واليوم جاي محمول على عجلة مش على رجليه وكان بيفتي ويحرم براحته الوقتي مش مفتي ولا انا عالم وكان بيقول إسلامه هيحكم السياسة الوقتي مش سياسي .... ومش تبع اي جماعه ومش سلفي .... ياله من مخادع كان ناقص يقول انا مش انا مش عارفن
    • 12
      السلام عليكم ورحمة الله انا مهندس وبشتغل فى الخبر اجمل مدن السعودية ولكن معروض عليا عمل فى شركة الرياض لها مشروع فى نجران بزيادة فى الراتب تصل الي 4000 ريال شهريا وانا محتار ناس كتير خوفتنى من نجران وناس بتقولي مدام فى زيادة كدة اقبل وروح هل نجران صعبة للدرجة او وحشة علما باني زوجتى معايا ارجوكم الرد بسرعة
    • 1
      يعني المعامله فيه شكلها ايه للاطباء والحي الموجود به المستوصف ,اسمه ايه واخباره ايه انا حسب معوماتي اسمه حي الوزيريه السكن في المنطقه دي في حدود كام ولو اخصائي انف واذن خبره 20 سنه ,الراتب في حدود كام تحياتي ملحوظه :الاسم ,مستوصف الظافر .
    • 1
      السلام عليكم الاخوة الافاضل انا لسه جاي علي نجران وان شاء الله بفكر اجيب ولادي يعيشوا معايا كنت بسال عن افضل الاماكن اللي ممكن استاجر فيها من حيث الاسعار والامان والخدمات والمدراس ارجو الافادة من اهل الخبرة ويا ريت اي حد من سكان نجران يفدني في الموضوع وشكرا لكم جميعا
    • 5
      قاضي مبارك يتنحى عن النظر في إعادة محاكمته بحجة أنه يستشعر الحرج .... وأنا بدروي استشعر الحرج معه لأسباب كثيرة ومنها : - أنه كان المفروض أن يحاكم مرسي أيضا لنفس السبب وهو المسئولية السياسية - ولأن مرسي لم يفلح في شيء ولم يشغله شيء سوى الانتقام وليس التقدم بالبلاد - ولأن مرسي ينقل خلافه مع الثوار إلى خلاف الثوار مع القضاء ويصدر المشهد ويصرف الانظار عن فشله الذريع - لعدم نزاهة النائب العام وعدم شرعيته - ولأن كل يوم يطلعوا لمبارك قضية جديدة وقرارات حبس ( غير شفاف
  • أضف...