اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سقوط الورقة الأخيرة والوحيدة

tarek hassan

Recommended Posts

الأخ العزيز الأستاذ طارق

كلامك مظبوط , لست مختلفا معك , المقصود بالآية هو كلام النبي صلى الله عليه وسلم في ما يبلغه عن الله سبحانه ..

فبالتاكيد ( هات لنا الطعام ) و ( أغلقي الباب ) ليست وحي ولكن حين يأمر النبي صلى الله عليه وسلم الغلام بان يسم الله وان يأكل بيمينه ( ليست في القرءان) وأن يأكل مما يليه ( ليست في القرءان ) فهنا لن يأمر إلا بوحي

لقوله تعالى في كتابه العزيز في سورة الحاقة ((ولوْ تقول عليْنا بعْض الْأقاوِيلِ (44) لأخذْنا مِنْهُ بِالْيمِينِ (45) ثُمّ لقطعْنا مِنْهُ الْوتِين (46) فما مِنْكُمْ مِنْ أحدٍ عنْهُ حاجِزِين (47)).

فليس شرطا بأن يامر النبي صلى الله عليه وسلم او ينهى بنص قرءانى فقط , وعندك مثلا لبس الذهب و الحرير للرجال محرم بنص الحديث وإن لم يرد نص قرءانى بتحريمهما على الرجال دون النساء ..

صدق الله العظيم ..

معنى الآية : إن كان هؤلاء القوم لن يؤمنوا بآيات الله مع إحكامها ومع بلاغتها فلن يؤمنوا بأى حديث غيره فهذا الاستفهام كما فهمته يفيد النفي والاستبعاد ..

ولكن الحرج كل الحرج في الأكل باليمين

وانا اتفق معك بان الأحاديث يجب ان تتوافر فيها شروط للصحة كي تقبل , وهذا هو علم الحديث , ولكنى مختلف معك جذريا في الشروط التى وضعتها ولا تمت لعلم الحديث بصلة .

بالمناسبة : أذكرك وأذكر نفسي بقراءة سورة الكهف في يوم الجمعة ( من السنة على فكرة :) )

تحياتى ..

الأخ الكريم : الدكتور : ياسر

أنا أيضا متوافق معك على ضرورة التسمية لأن كل شيء ممكن يتحول إلى عبادة لو كان عليه اسم الله ولو شرعنا فيه بعد التسمية

(( وَلا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ ))

لكن الحاجة اللي كانت بتسبب لي حرج هو الأكل باليمين ومما يليك دي وخاصة في الطفولة

لأن عندنا في العائلة كانوا بيهتموا بالأمر ده فكنت نلتزم بهذا التقييد أو التكتيف ونحن نتناول الطعام

وكانت اليد اليسرى تمثل لي اليد الشيطانية حسب ما كنا نعتقد

ولما كنت خرجت مع جماعة التبليغ والدعوة في مرة من مرتين فكانوا يقولون إن الأكل بكلتا اليدين يعبر عن النهم والجشع وعليه كن قنوعا وكل بإييد واحدة

فكان على أتناول الطعام باليد اليمنى فقط دون مساعدة من اليد اليسرى وكانت عملية شاقة ومحرجة ومعطلة

ولم أفهم للآن الحكمة من تعطيل اليد اليسرى التي خلقها الله مع اليمنى

عموما بإمكاني أن ألا أصدق رواية اليد اليمنى

إن كانت ستأتي بحكم شرعي

لأنه بنص القرآن

أن الذي شرع لنا الدين هو الله وفقط

وهو الذي جعل رسوله على شرعة من الأمر وأمرها باتباعها

ولأن الرسول صلى الله عليه وسلم كان لا يرد على أي سؤال من تلقاء نفسه

وإنما كان ينتظر الوحي على طريقة

يسألونك ..... قل الأخ الكريم : الدكتور : ياسر

أنا أيضا متوافق معك في أنه على ضرورة التسمية لأن كل شيء ممكن يتحول إلى عبادة لو كان عليه اسم الله ولو شرعنا فيه بعد التسمية

(( وَلا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ ))

لكن الحاجة اللي كانت بتسبب لي حرج هو الأكل باليمين فقط في الطفولة

لأن عندنا في العائلة كانوا بيهتموا بالأمر ده فكنت باكل وأنا مكتف أو مقيد

وكان أهون عليه أقوم جوعان أحسن لي من التكتيفة دي

وكانت اليد اليسرى تمثل لي اليد الشيطانية

ولما كنت خرجت مع جماعة التبليغ والدعوة كانوا يقولون إن الأكل بكلتا اليدين يعبر عن النهم والجشع

فكان على أتناول الطعام باليد اليمنى فقط دون مساعدة من اليد اليسرى وكانت عملية شاقة ومحرجة ومعطلة

إن كانت ستأتي بحكم شرعي

لأنه بنص القرآن

وهو الذي جعل رسولة على شرعة من الأمر وأمرها باتباعها

وإنما كان بنتظر الوحي على طريقة

يسألونك ..... قل

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم : الدكتور : ياسر

أنا أيضا متوافق معك على ضرورة التسمية لأن كل شيء ممكن يتحول إلى عبادة لو كان عليه اسم الله ولو شرعنا فيه بعد التسمية

لكن الحاجة اللي كانت بتسبب لي حرج هو الأكل باليمين ومما يليك دي وخاصة في الطفولة

لأن عندنا في العائلة كانوا بيهتموا بالأمر ده فكنت نلتزم بهذا التقييد أو التكتيف ونحن نتناول الطعام

وكانت اليد اليسرى تمثل لي اليد الشيطانية حسب ما كنا نعتقد

ولما كنت خرجت مع جماعة التبليغ والدعوة في مرة من مرتين فكانوا يقولون إن الأكل بكلتا اليدين يعبر عن النهم والجشع وعليه كن قنوعا وكل بإييد واحدة

إن كانت ستأتي بحكم شرعي

لأنه بنص القرآن

وهو الذي جعل رسوله على شرعة من الأمر وأمرها باتباعها

وإنما كان ينتظر الوحي على طريقة

يسألونك ..... قل الأخ الكريم : الدكتور : ياسر

أنا أيضا متوافق معك في أنه على ضرورة التسمية لأن كل شيء ممكن يتحول إلى عبادة لو كان عليه اسم الله ولو شرعنا فيه بعد التسمية

لكن الحاجة اللي كانت بتسبب لي حرج هو الأكل باليمين فقط في الطفولة

لأن عندنا في العائلة كانوا بيهتموا بالأمر ده فكنت باكل وأنا مكتف أو مقيد

وكان أهون عليه أقوم جوعان أحسن لي من التكتيفة دي

وكانت اليد اليسرى تمثل لي اليد الشيطانية

ولما كنت خرجت مع جماعة التبليغ والدعوة كانوا يقولون إن الأكل بكلتا اليدين يعبر عن النهم والجشع

إن كانت ستأتي بحكم شرعي

لأنه بنص القرآن

وهو الذي جعل رسولة على شرعة من الأمر وأمرها باتباعها

وإنما كان بنتظر الوحي على طريقة

يسألونك ..... قل

بمناسبة الاكل باليد اليمنى

انا اعسر

مولود كده

ربنا خلقني كده

لكن جاء الشيخ السلفي نهرني وانا باكل بايدي الشمال وذكر لي هذا الحديث

: بَيْنَا رَجُلٌ مِنْ أَسْلَمَ يَأْكُلُ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، بِشِمَالِهِ ، فَقَالَ : " كُلْ بِيَمِينِكَ " . قَالَ : لا أَسْتَطِيعُ . قَالَ : " لا اسْتَطَعْتَ " . قَالَ : فَمَا وَصَلَتْ يَمِينُهُ إِلَى فِيهِ بَعْدُ .

انا الصراحة خوفت لحسن ايدي اليمين تتشل لو اكلت بيها

قصدي ايدي الشمال

رجعت وفكرت في الحديث لقيت ان ايده اليمين هي اللي اتشلت فسألت نفسي مش كان المفروض ايده الشمال هي اللي تتشل لانه المفروض ما سمعش كلام الرسول والرسول دعا عليه فالمفروض ايده الشمال هي اللي تتشل لكن الحديث بيقول ايده اليمين هي اللي اتشلت

المهم عشان ماطولش عليكم فضلت اعاني معاناة رهيبة طوال حياتي كل ماجي اكل بايدي الشمال اتذكر قول الشيخ واحاول اكل بايدي اليمين واغلط واصحح واغلط واصحح

طب اعمل ايه اذا كان ربنا خلقني شطلاوي وكل حاجة في حياتي بعملها بايدي الشمال زي بالظبط اللي ربنا خلقه بيستخدم ايده اليمين

فضلت في هذه المعاناة حتى وعييت وبحثت في هذا الحديث فوجدت انه حديث احاد واحاديث الاحاد لا يؤخذ منها تشريع وممكن الاستفادة منها في الترغيب والترهيب ولن اتعرض للسند ولا للمتن فكانت احاديته تكفيني لكي اتصرف بتلقائتي التي خلقني الله عليها ولو كان الاكل باليد اليسرى هو شيء ضد الطبيعة البشرية فلماذا خلقني الله على تلك الصورة الشاذة الى ان وجدت ان نسبة كبيرة من بني البشر يستخدمون اليد اليسرى في حياتهم اليومية وفهمت انها من عند الله وما هو من عند الله لا غبار عليه

انا باكل باي ايد ادامي واي امر يصدر من عقلي لكلتى يدي اثناء الاكل او غير الاكل هو امر طبيعي لا دخل للدين فيه بل كل الدخل للمولى عز وجل الذي جعلني هكذا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

الاكل باليمين سنة عن حبيبنا النبى.

لكن انا اول مرة اسمع عن امكانية ان حد ياكل بإيده الاتنين... بعيدا عن الاديان, ده فعلا جشع و نهم و حتى غير منطقى.

انا كمان ايسر, و فى طفولتى, والدى كان سايبنى براحتى آكل باليد اللى اقدر آكل بيها, مع تعليمى بالتدريب انى اتعود آكل باليد اليمين.

و فعلا دلوقتى استحالة انى آكل بإيدى الشمال... ولا بعرف اشرب بإيدى الشمال... رغم ان الطبيعى بالنسبة لى ان قدرتى تؤهلنى للتصرف باليدين, خصوصا انى اقدر اكتب بالشمال و اليمين, و اقدر استعمل الشمال و اليمين, لكن الشمال اكثر قوة و اتزانا بالنسبة لى.

انا شايف ان الموضوع عِند - من العناد - اكتر منه امكانية ان الواحد يعمل الشىء, لإن بالتدريب الانسان ممكن يعمل حاجات كتير.

زى كده موضوع التبول اللاإرادى اللى عند نسبة كبيرة من الاطفال, و اللى لو حد نهرهم او هزأهم عليه, ممكن يتطور و يبقى مرض مزمن من الصعب علاجه.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا حاج : إسلام

تلاقي الدكتور ياسر هيقول أنا فاضي للعالم دي يقعدوا يحكوا لي كل واحد قصة حياتهم

لا ... أنا بقصد إنه لما الدكتور : ياسر قال لولا السنة لما كنا عرفنا إننا ناكل بإيدينا اليمين ودا صح ...

ولكن من وجهة نظري لو فاتتنا هذه السنة

إيه يعني ؟

لا مصلحة من وجودها

ولا ضرر من فواتها

وظني أن التشريعات تكون لتحقيق مصلحة أو دفع مضرة

وأعجبني جدا الحديث اللي أتى به الفاضل : أبو محمد

واللي بيحكي إن نبي من الأنبياء فقأ عين ملك الموت

وقبل أن أكمل الحديث كنت بقول وإيه الفائدة من هذا الحديث

لقيته بيتساءل زيي

أنا مش عارف برضه الحكمة والله بجد من اليد الشمال

وإشمعنى اليد الشمال

دونا عن

العين الشمال

والأذن الشمال

الحاجب الشمال

والرجل الشمال

ليه محدش إتكلم في حكم النظر بالعين الشمال أو سمع بالأذن الشمال وفضل العين اليمين والأذن اليمين

المقصد إني أشغل عقلي مع المنقول علشان لما هعرضه لحد أكيد هواجه أسئلة

ولازم أكون عامل حسابي

لكن اليد الشمال مهمة زي اليد اليمين

وكل واحدة بتسند التانية وبتشاركها

أنا في محافظة الواحد فيها بيعبر عن نفسه بيده

يقول نا بيدي يعني أنا

علشان اليد وأهميتها في العمل والإنتاج

تحياتي

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

لا ... أنا بقصد إنه لما الدكتور : ياسر قال لولا السنة لما كنا عرفنا إننا ناكل بإيدينا اليمين ودا صح ...

إيه يعني ؟

لا مصلحة من وجودها

ولا ضرر من فواتها

اتذكر انى كتبت لك قبل كده انك لو بتحب سيدنا محمد, مش هتكتب الكلام اللى بتكتبه عن السنة, و وقتها انت اتضايقت جدا...

الفايدة هى ان أى حد بيحب سيدنا محمد, سيتخذه قدوة له... و هيحب يعمل الحاجات اللى بيعملها, و الله سيؤجره على هذه السنة...

مش معقولة يعنى يكون سيدنا محمد أدخل إضافات على الصلاة و الوضوء و الصيام و الحج و العمرة و الاغتسال و التصرفات اليومية زى الاكل باليمين, و يكون عمل كل ده بدون أن يسمح له الله بهذا؟ و إلا سيدنا محمد فى الحالة دى هيكون عمل إضافات تشوبها شبهة التلاعب بالدين, لإن المفروض انه ميزودش حاجة من عنده, لإنه مؤتمن.

زى ما قلت لك من قبل, أى حد بيحب سيدنا محمد, سيحب ان يتصرف نفس تصرفاته, و سيحب ان يتبع سنته... و اللى مؤكد ان اتباعها عليه أجر.

لكن طبعا بما إنك بتقول ان السنة ملهاش لازمة, يبقى اكيد انت مقتنع ان ليس عليها أجر, ولا عليها ثواب ولا حسنات. :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

إيه يعني ؟

لا مصلحة من وجودها

ولا ضرر من فواتها

وأعجبني جدا الحديث اللي أتى به الفاضل : أبو محمد

واللي بيحكي إن نبي من الأنبياء فقأ عين ملك الموت

وقبل أن أكمل الحديث كنت بقول وإيه الفائدة من هذا الحديث

لقيته بيتساءل زيي

أنا مش عارف برضه الحكمة والله بجد من اليد الشمال

وإشمعنى اليد الشمال

دونا عن

العين الشمال

والأذن الشمال

الحاجب الشمال

والرجل الشمال

ليه محدش إتكلم في حكم النظر بالعين الشمال أو سمع بالأذن الشمال وفضل العين اليمين والأذن اليمين

المقصد إني أشغل عقلي مع المنقول علشان لما هعرضه لحد أكيد هواجه أسئلة

ولازم أكون عامل حسابي

لكن اليد الشمال مهمة زي اليد اليمين

وكل واحدة بتسند التانية وبتشاركها

أنا في محافظة الواحد فيها بيعبر عن نفسه بيده

يقول نا بيدي يعني أنا

علشان اليد وأهميتها في العمل والإنتاج

تحياتي

[/

مش فكرة ان الواحد بيحكي قصة حياته

الواحد بيحكي معاناته من اصرار البعض على ان يجعلك تخالف الطبيعة البشرية التي خلقك الله عليها

ما هي النتائج المترتبة على ان يأكل المسلم بيده اليمنى وما هو الضرر الواقع على الدين اذا اكل المسلم بيده اليسرى

وبعدين لو تلاحظ ان الرسول في الحديث دعى على واحد من اصحابه حتى شلت يمينه فهل هذا يتفق مع اخلاق الرسول الذي رفض ان يقتل بن سلول حتى لا يقال ان محمدا يقتل اصحابه فكيف نراه يدعو على اصحابة حتى يصيبهم مكروه ( حاشاه )

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

هل تعلم يا دكتور أن هناك من يتهم منكر هذا "الحديث" بالإلحاد ؟

:)

خللى بالك بقى .. دافع عن "الحديث" وإياك أن تتشكك

وحاول أن تجد لوجوده - فى أصح الكتب بعد كتاب الله - فائدة ترجى لنا فى الدنيا أو فى الآخرة

مع ملاحظة أن ما سبق كان "الرواية" كما فى "البخارى"

أما فى صحيح "مسلم" فهى كالآتى ولاحظ ما فيها من اختلاف عن رواية "البخارى"

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: جاء ملك الموت إلى موسى عليه السلام فقال له: أجب ربك، قال: فلطم موسى عليه السلام عين ملك الموت ففقأها، قال، فرجع الملك إلى الله فقال: إنك أرسلتني إلى عبد لك لا يريد الموت، وقد فقأ عيني، قال: فرد الله إليه عينه وقال: ارجع إلى عبدي فقل الحياة تريد، فإن كنت تريد الحياة فضع يدك على متن ثور فما توارت يدك من شعرة فإنك تعيش بها سنة، قال: ثم مه، قال: ثم تموت، قال: فالآن من قريب، رب امتني من الأرض المقدسة رمية بحجر، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: والله لو أني عنده لأريتكم قبره إلى جانب الطريق عند الكثيب الأحمر"

الأستاذ الفاضل / أبو محمد

بحثت عن هذا الحديث ووضعت لحضرتك هنا رابطا لما قرأت ..

وهو من الأحاديث التى لا تقدم حكما ولا تحل حلالا ولا تحرم حراما ولا تقدم لي جديدا كمسلم لا في الدنيا ولا في الآخرة ..

يا سيدي الفاضل أنا أتعامل مع الأحاديث بشكل أبسط من هذا بكثير , فلن تجدنى أبحث عن الغريب فقط فأعرضه على الناس لأقدح في المجموع وأفتن الناس وأصدهم عن

حديث النبي صلى الله عليه وسلم , لا أقصد حضرتك طبعا بل أتحدث عن نفسي , بل إذا مررت بمثل هذا الحديث , أبحث عن سنده ومتنه وماذا قال فيه من هو أعلم منى بعلم الحديث

وفي النهاية أقول الله أعلم حفاظا على دينى ...

تحياتى ..

تم تعديل بواسطة الدكتور ياسر

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

لكن انا اول مرة اسمع عن امكانية ان حد ياكل بإيده الاتنين... بعيدا عن الاديان, ده فعلا جشع و نهم و حتى غير منطقى.

انا كمان ايسر, و فى طفولتى, والدى كان سايبنى براحتى آكل باليد اللى اقدر آكل بيها, مع تعليمى بالتدريب انى اتعود آكل باليد اليمين.

و فعلا دلوقتى استحالة انى آكل بإيدى الشمال... ولا بعرف اشرب بإيدى الشمال... رغم ان الطبيعى بالنسبة لى ان قدرتى تؤهلنى للتصرف باليدين, خصوصا انى اقدر اكتب بالشمال و اليمين, و اقدر استعمل الشمال و اليمين, لكن الشمال اكثر قوة و اتزانا بالنسبة لى.

انا شايف ان الموضوع عِند - من العناد - اكتر منه امكانية ان الواحد يعمل الشىء, لإن بالتدريب الانسان ممكن يعمل حاجات كتير.

زى كده موضوع التبول اللاإرادى اللى عند نسبة كبيرة من الاطفال, و اللى لو حد نهرهم او هزأهم عليه, ممكن يتطور و يبقى مرض مزمن من الصعب علاجه.

انت يا عم عبقري

بتستخدم ايديك الاثنين بنفس الكفاءة مين ادك

احنا بأه مش عباقرة

احنا اغلب من الغلب وامكانياتنا زي بقية البشر بستخدمو بكغاءة ايد واحدة يا اما اليمين يا اما الشمال

وانا شايف ان سنة الرسول صلى الله عليه وسلم مش انك تأكل زيه او تشرب زيه او تلبس زيه لكن سنته هي انك تحاول ان تكون اخلاقك زي اخلاقه ومعاملاتك مع الغير تكون زي معاملاته مع الغير

اما المظهريات واظهار انك ملتزم بسنته وبتاكل زيه وبتلبس زيه فدي اعذرني نوع مصغر من انواع النفاق لمحاولة ايهام الغير بانك ملتزم بسنته وفي الحقيقة مش هي دي السنة اللي المفروض انك تتبعها

رابط هذا التعليق

أحسنت يا أخي العزيز ..

وهكذا أفعل مع ابني الصغير , وهو أيضا أعسر يكتب بيده اليسرى , وحين يأكل أقول له سم الله وكل بيمينك وكل مما يليك , ينسى أحيانا ويتذكر أحيانا حتى بدأ في التعود ,

وأقول له أن الحكمة في هذا أنه أمر من حبيبك ونبيك محمد صلى الله عليه وسلم , وأن من صفات المؤمنين أن يقولوا سمعنا وأطعنا لأمر الله و رسوله ولا يفعلوا كقوم موسى حين قالوا سمعنا وعصينا ..

تم تعديل بواسطة الدكتور ياسر

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

الموضوع مش نفاق ولا حاجة...

كل المناسك و الشعائر فيها إضافات من سيدنا محمد... يعنى ممكن تتعمل بطريقتين... الطريقة التى وضعها الله, و الإضافة التى وضعها رسول الله...

زى الاغتسال و الصلاة و الوضوء و الحج و الصوم و كل الشعائر بتاعتنا...

فإحنا نعمل الاتنين, نعمل الشعائر زى ما الرسول عملها, و نتصرف بأخلاق الرسول, رغم اننا عمرنا ما هنبقى على درجة اخلاقه, بس ادينا بنحاول.

و الموضوع اساسه اعتقادك... يعنى اللى فى اعتقاده بيحب سيدنا محمد, هياخد الاتنين... التصرف الشكلى و الموضوعى... و هيشوف سيدنا محمد عمل ايه و هيعمل زيه.

لكن هل معنى كلامك يا إسلام انك مثلا فى صلاة العصر او الظهر, بتصلى الاربع ركعات على طول من غير التشهد اللى فى النص, على اعتبار ان التشهد اللى فى النص غير واجب, و انه سنة؟

او مثلا بتختصر الوضوء و بتعمل الواجب منه فقط و بتترك السنة؟

عموما زى ما قلت لك, اللى بيحب سيدنا محمد هيعمل زيه, و اللى شايف انه مجرد نبى و خلاص و مالوش اى حق عليه, برضه عادى هيسقط السنة و مش هيكون عليه ذنب... لكن مش هيكون مؤمن, لإن اكتمال الايمان ان تحب رسول الله و ان تتبعه حتى فى سنته الغير واجبة.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أما فيما يخص ان يكون النبى قد دعا على احد اصحابه...

اولا بغض النظر عن سند القصة, فأنا شايف المنطقى فعلا ان اليمين هى اللى تتشل, ببساطة لإن اليمين هى اليد التى ادعى الرجل انه لا يستطيع ان يأكل بها او يحركها... فأنا مش فاهم انت ليه متوقع ان الشمال هى اللى تتشل؟

الفكرة بس ان اليمين اتشلت عشان هو بيدعى و بيكذب انه مش قادر يحركها, فطيب اديها اتشلت يا عم عشان ماتبقاش كداب... :D

ثانيا بقى انت هتجننى يا عم اسلام... يعنى هو سيدنا محمد على طول اخلاقه كويسة؟ ولا هو بشر و انسان و بالتالى بيغلط و يخطىء؟

انا عايزك تحدد موقفك... لإنك لو بتقول ان سيدنا محمد لم يرتكب اخطاء أبدا, فمعنى كده انه فقد بشريته و انسانيته, لإن الانسان بطبيعته بينسى و بيخطىء و يصيب...

اما لو بتقول ان سيدنا محمد بشر و انسان, فشىء طبيعى انه يغلط و يرتكب اخطاء... يبقى زعلان ليه يا عم انه يكون دعا على احد اصحابه؟ ده حتى بيتوافق مع رؤيتك لسيدنا محمد.

فانا عايزك ترسى على بر عشان افهم انت عايز توصل لإيه بالظبط, لإنك بتغير كلامك كتير, و فعلا مش بقدر افهم موقفك ايه بالظبط.

عموما سيدنا محمد له أخطاء, و لكن حتى هذه الاخطاء, فهى والله اعلم سببها ان لكل نبى خطأ... عشان لا هو يتفتن ولا الناس تتفتن بيه... فيظنوا انه ملاك, و هتلاقى ان كل الانبياء المذكورين فى القرآن بدون استثناء تم التحدث عن اخطاؤهم و عن الفتن التى تعرضوا لها.

و اكبر دليل هو عندما عبس و تولى, عندما جاءه الاعمى الذى اراد التذكرة... و لكن الرسول تلهى عنه و لم يهتم به, و كان اللوم لرسول الله مثبت تاريخيا فى القرآن, عشان نفتكر دايما ان سيدنا محمد هو فى النهاية بشر... فلا نفتن فيه ولا نعتبره إله... هو صحيح سيدنا محمد له قدسية بحكم النبوة و انه من اولى العزم من الرسل و انه خاتم المرسلين... و لكن مع ذلك يظل هذا اللوم و الخطأ مثبت فى القرآن...

و كمان مفيش حد بيألف كتاب و يلوم فيه نفسه... و ده من اعجاز القرآن الكريم... ان محدش بيحب يلوم نفسه, و لكن طالما ان القرآن فيه لوم و عتاب لسيدنا محمد, فهذا يعنى انه قد أتى من منبع آخر غير الشخص الملام... و دى حاجة من الحاجات اللى شلت تفكير المستشرقين و كشفتهم قدام نفسهم و مكانوش بيعرفوا يردوا عليها.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الأستاذ الفاضل / أبو محمد

بحثت عن هذا الحديث ووضعت لحضرتك هنا رابطا لما قرأت ..

وهو من الأحاديث التى لا تقدم حكما ولا تحل حلالا ولا تحرم حراما ولا تقدم لي جديدا كمسلم لا في الدنيا ولا في الآخرة ..

يا سيدي الفاضل أنا أتعامل مع الأحاديث بشكل أبسط من هذا بكثير , فلن تجدنى أبحث عن الغريب فقط فأعرضه على الناس لأقدح في المجموع وأفتن الناس وأصدهم عن

حديث النبي صلى الله عليه وسلم , لا أقصد حضرتك طبعا بل أتحدث عن نفسي , بل إذا مررت بمثل هذا الحديث , أبحث عن سنده ومتنه وماذا قال فيه من هو أعلم منى بعلم الحديث

وفي النهاية أقول الله أعلم حفاظا على دينى ...

تحياتى ..

أشكرك يا دكتور ياسر على ردك الرصين

المسألة عندى أبعد كثيرا من مجرد البحث عن الغريب

وأشكرك مرة ثانية على الرابط الذى وضعته حضرتك

فهو يجعل مما سأقول "مناسبة" للقول .. بدلا من قوله بدون مناسبة

1) عندما يكون "الحديث" كما اتفقنا من "الأحاديث" التى :

"لا تقدم حكما ولا تحل حلالا ولا تحرم حراما ولا تقدم لي جديدا كمسلم لا في الدنيا ولا في الآخرة"

فهذه خطوة نحو الاتفاق على نزع القداسة التى تم إرغامنا عليها بدون وجه حق لكتاب هو فى النهاية بشرى

لأنها تثبت أن البخارى يرحمه الله لم يستطع فكاكا - فى كتابه - من ثقافة القصاصين

التى كانت منتشرة فى المجتمع آنذاك وأضرت بالدين أيما ضرر

2) الرابط الذى وضعته حضرتك يكشف أسلوبا تبريريا بالحق وبالباطل

للروايات أو "الأحاديث" المشكلة .. وهو أسلوب أفقد العقل المسلم ثقته بما وهبه الله له

ونشر مقولة "ليس العيب فى الرواية ولكنه فى عقلك"

للأسف من برر الحديث لم يسلك ما يتعالون به على من يعمل عقله من منهج علمى

فهو اعتبر فقط رواية البخارى ولم يتطرق إلى رواية مسلم اللاحقة لرواية البخارى

أنظر إلى هذا التبرير المتهافت والذى يحمل النص ما لا يحتمل

"لطم موسى ملك الموت لأنه رأى آدمياً دخل داره بدون إذنه ولم يعلم أنه ملك الموت، وقد أباح الشرع فقأ عين الناظر في دار المسلم بغير إذن"

فهذا تبرير يتجاهل الرواية اللاحقة فى صحيح مسلم التى تقول إن ملك الموت ابتدر موسى عليه السلام بقوله : أجب ربك

أى أنهما - كليهما - كانا يعلمان ما أرسل الله ملك الموت من أجله

أما التبرير بأن الله لم يكن يريد قبض روحه عليه السلام ففيه تطاول وإساءة إلى الله - سبحانه وتعالى - وإلى مشيئته

فجعل المشيئة الإلهية "موضع تفاوض" بين الله وعبده ، حتى وإن كان نبيا رسولا ، عندما أمر ملك الموت بالرجوع وسؤال عبده ورسوله

"آالحياة تريد ؟ فإن كنت تريد الحياة ........

هل يليق هذا فى سبيل إضفاء قداسة على غير المقدس والزعم بأن كل ما فيه "صحيح" ؟

هل يليق نسبة خطيئة "رفض قضاء الله" إلى أحد الرسل أولى العزم ؟

لقد لفت هذا الحديث نظرى لأن فحواه وتبريرات المبررين تؤيد ما يرمى إليه المخلصون

الغيارى - بحق - على الله وعلى دين الله وعلى رسول الله

المشفقون على أجيال فى الحاضر والمستقبل يتعرضون لحملة "إرهابية فكرية"

يشنها عليهم من يعز عليهم اكتشاف أن ما استثمروا فيه جل حياتهم يحتاج إلى المراجعة

وأنه ليس كما دَرَسوا ودَرَّسوا : مقدسا لا يأتيه الباطل .. بل إن فيه من الباطل حتى لو كان قليلا

ما يفسد الدنيا والدين

وينادى المخلصون بتنقية "السنة النبوية الشريفة" منه

وهى ليست دعوة العامة فقط من المسلمين

بل إن رجالا مخلصين من العلماء والفقهاء نادوا وينادون بها

وهى ليست تطفلا على "علم" بل ممارسة لما أمر الله به المؤمنين كافة فى "دينهم"

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لا و الله يا طارق اراك انت الذى يَتَقَّول و يفترى على القرآن المنزل من عند الله عز و جل

أنت تقول أن السنة وحي وهذا مخالف للقرآن الذي حدد الوحي بأنه القرآن وفقط

(( وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ ۚ))

إدعاء و افتراء و قول لا يجوز على القرآن عندما تدعى ان الوحى القرآن و فقط ..وفقط؟؟؟؟..!!!!!!

إذن يا طارق يا ازهرى ماذا نفعل فى

وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى(1)مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَى(2)وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى(3)إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَى(4) ..النجم

و لكونك ازهرى و مهنتك مدرس تعلم الاجيال المتعاقبه فاتوقع منك فهم معنى كلمه ينطق فى الآيه الكريمه

و التى بالطبع لن تعنى القرآن كما يظن اصحاب العقول القاصره

فالنطق او المنطوق تعنى كل ما يتفوه به الإنسان او قل القدره على الكلام و الحديث

او قل هى صفه الناطقيه او النطق ...اختر ما شئت

و كل ذلك مصداقه فى القرآن الكريم نفسه يا طارق

قَالَ بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هَذَا فَاسْأَلُوهُمْ إِن كَانُوا يَنطِقُونَ (63) الانبياء

و ايضا يا طارق يا ازهرى

فَوَرَبِّ السَّمَاء وَالأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنطِقُونَ (23) الذاريات

و ايضا

وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(21) فصلت

و هكذا يا طارق كل ما جاء فى القرآن مرتبطا بفعل او مشتقات ..نطق او منطق يعنى القدره على الكلام او الحديث

و هذا ما يتعارض بشكل واضح و محدد مع ما جاء فى القرآن نفسه فى ما يخص القرآن الكريم

و المٌعَبضر عنه ب.. يتلو او يتلو ..المجيئ ..او جاء .. النزول او التنزيل

و بالرجوع الى القرآن لا نجد ارتباط بين ..ينطق .. و القرآن فى حين يوجد

يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ (2) الجمعه
وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (192) نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ (193) عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ (194) الشعراء

واضح يا طارق ينطق ليست للقرآن الكريم و بالتالى و حسب الآيه الوحى الموحى هنا شئ اخر غير القرآن الكريم.

فضلا يا طارق عن الآيات العديده التى تأمرنا بطاعه الرسول صلى الله عليه و سلم طاعه مطلقه بل و جعلت طاعه الله عز و جل من طاعه الرسول صلى الله عليه و سلم من دون قيد و لا شرط :

قُلْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ الْكَافِرِينَ 32آل عمران

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ 59 النساء

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ 64 النساء

مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَن تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا 80 النساء

.و لا يستقيم يا طارق أن يأمرنا الله عز و جل بطاعه الرسل عامه و رسولنا صلى الله عليه و سلم خاصه بتشريع غير معصوم او تشريع لم يوحى به الله عز و جل كما تدعى انت و غيرك بأن الوحى قرآن فقط و اعوذ بالله و إياك و المسلمين ان نكون ممن قيل فيهم

إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً (150)

أُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا (151) النساء

ثم يا اخى الفاضل تقول

ثم يا أخي حديث الآحاد هو عبارة عن شهادة واحد وأنا بقى متمسك بقول الله

و سامحنى فهذا خطأ فادح لا يقع فيه طالب اعدادى فى الأزهر

فحديث الآحاد عند العلماء هو الحديث الذى لم يجمع شروط المتواتر و نعمل به إذا توافرت فيه شروط الحديث المقبوله و هى

اتصال السند عداله الراوى و ضبط الراوى و عدم الشذوذ و عدم العله

و يتم تقسيمه الى مشهور ..رواه اكثر من ثلاثه

عزيز ..رواه اثنان و

غريب .. رواه واحد فقط و ينقسم الى غريب مطلق وقع التفرد فى اصل السند و غريب نسبى وقع التفرد اثناء السند .

بناء على ذلك فقولك ان الآحاد شهاده واحد فقط غير مقبوله منك

و الآيه الكريمه التى استدللت بها و هى آيه الدين فى سوره البقره فلها سياق آخر يا طارق ليس مجالها هنا

و بناء عليه فاستنتاجك النهائى او قل اتهامك لى مرفوض يا طارق

فانا لا اقول لك اهجر او استبدل .... الى اخر ما تفضلت به فلا قولى و لا حتى نيتى بل على العكس تماما

انا ادعوك الى التمسك بصريح القرآن الذى يقول لنا ان هناك سنه صحيحه اوحى بها الى

المصطفى صلى الله عليه و سلم بالمعنى و عبَّر عنها النبى صلى الله عليه و سلم قولا و ذلك كما جاء فى الأحاديث القدسيه

و عبر قولا و فعلا و تقريرا كما هو فى السنه الصحيحه الموثقه .

صلى الله على محمد صلى الله عليه و سلم

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...