اذهب الي المحتوي
traveler

طلب معلومات حول الفيزا السياحية :مصري عايش في بلجيكا عاوز اتجوز جزائرية عايشة حاليا في الجزائر

Recommended Posts

السلام عليكم

انا مصري عايش في بلجيكا و اتعرفت علي بنت جزائرية عايشة دلوقتي في الجزائر. الاجراءات الروتينية طويلة ومملة. بداية من لما اروح الجزائر اقدم طلب واستني 3 شهور عشان يردو بالموافقة بعد التحري عني و بعد كده نبدأ الجواز الموثق في الحكومة الجزائرية و بعد كده ابتدي انا من بلجيكا اجهز اوراق كتير وابعتلها كل الاوراق دي وهي تقدم علي فيزا لم الشمل في السفارة البلجيكية في الجزائر. الموضوع هيعدي السنة وزيادة وانا بصراحة تعبت من البهدلة في الاوراق والترجمة ووجع الدماغ ده كله بقالي كام سنة من يوم ما قررت اسافر ونفسي اختصر المرة دي.

السؤال، ينفع هي تيجي بلجيكا بفيزا سياحة ونروح نتجوز هنا في البلدية؟ هل ساعتها هيدوها الاقامة ونكمل حياتنا عادي؟ الاجابة الطبيعية اني اروح اسأل في البلدية، عملت كدا ورحت الموظفة الأولي قالتلي مبدأيا ينفع بس روح اسأل في قسم الزواج. رحت سألت الموظفة التانية مرضتش تديني معلومات قالتلي عاوزة تشوف الباسبور بتاع البنت الأول وغالبا عاوزه تشوف الفيزا السياحية دي مش الباسبور نفسه. مش عارف اعمل ايه، البنت لسه في الجزائر بس ناويين نعملها فيزا سياحة. انا بقول لو مينفعش كانو قالو مينفعش مباشرة عشان هم اصلا بيتلككوا، حد يعرف اي تجارب مشابهة بس يكون متأكد من اللي حصل ايه بالظبط؟

شكرا مقدما علي الرد

احمد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ازيك يا أحمد... اخبارك ايه؟

بص يا سيدى... انا مش عايز أقول لك كلام كتير و بعدين يطلع ماينفعش, بس انت فى النهاية مش هتخسر حاجة...

يعنى طالما ان معاك الجنسية - حسب ما فهمت - ففى أغلب الدول, يكون من السهل انك تتجوز واحدة موجودة فعليا داخل البلد, حتى و ان كانت على تأشيرة سياحة, او حتى داخلة من غير تأشيرة اصلا, و شفت الكلام ده كتير فى كل من امريكا و كندا و انجلترا و اسبانيا و فرنسا و ايطاليا و هولندا...

صحيح ان الارجح ان الاجرائات بتكون طويلة و اكثر تعقيدا لو مشيت بالشكل ده... يعنى لو الاجرائات مشيت بالطريقة دى, انها تيجى على تأشيرة سياحة, و لكنها تصبح مسألة مضمونة و الله اعلم - و ده بناءا على تجارب و ليس معلومات...

فأنت أصلا لو قدرت انك تطلع لها تأشيرة شنجن, سواء لبلجيكا او اى دولة تانية فى حيز شنجن, الموضوع هيكون بسيط, و الموضوع يستاهل...

فتوكل على الله و هاتها.... من باب انك مش هتخسر حاجة. :)

تم تعديل بواسطة محاور

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ربنا يبارك فيك شكرا علي ردك، بس انا معنديش جنسية انا بشتغل بتصريح عمل بيتجدد كل سنة.

مرة تانية الف شكر ليك :)

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا تحت امرك, بس انا مش عارف ظروف الاقامة بتصريح عمل ايه؟

لكن انا لو مكانك, طالما انى اقدر اجيبها البلد, خلاص هجيبها و اجرب... يعنى من وجهة نظرى الشخصية شايف ان الموضوع يستاهل و الخسارة مش كبيرة...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرا كمان مرة. هحاول ومش هنخسر حاجة إن شاء الله :)

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا عندى نفس المشكله بس بالعكس انا معايا تاشيره المانيا سياحه ... و ممنوع تحويلها لعمل أو دراسه .... ومش عارف اعمل ايه !!!

فى ناس بتقولى اقدر اغيرها لتاشيره دارسه لغه دى مستحيل تتغير لتاشيره دراسه أو عمل و لما القى عقد عمل أو اتوفق فى قبول دراسه أخرج بره البلد و ارجع تانى ؟؟

افيدونا افادكم الله ....

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• حد عنده معلومات عن الحياه في مسقط (سلطنة عمان)

اخواني الأعزاء محتاج مساعدتكم في الحصول على المعلومات المعيشية في مسقط و خصوصا المعلومات الاقتصاديه و مستوى الأسعار وايجارات السكن و خلافه وايضا مميزات و عيوب العيشه هناك اللي عنده المعلومات دي ميبخلش عليا بيها و كل سنه وانتو طيبين :closedeyes:

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• معلومات عن السكن و مدارس اللغات والعمل فى مدينة المجمعة بالسعودية

سأسافر ان شاء الله مع زوجتى كمرافق لها وهى ستعمل فى وظيفه حكومية فبالتالى الكفاله و الاقامه أعتقد فى هذة الحالة عند الحكومه السعوديه فى مدينة المجمعه بأذن الله تعالى وكنت أرغب طبعا فى العمل فى اى وظيفة مع العلم انى محاسب فكنت أرغب فى معرفة معلومات من السادة ذوى الخبرة فى كيفية تنفيذ ذلك وهل ذلك يتطلب لو لقيت عمل نقل الكفاله او الاقامه على جهه العمل ام يمكن ان اعمل دون المساس بالاقامة او الكفالة ولا مش حاينفع أصلا أشتغل عشان مش جى على جهه عمل من  مصر وشكرا مقدما لاى معلومة ولو أمكن معلومات عن الس

• معلومات عن الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري - بمصر

بداية هذا الموضوع كانت تعقيبا في موضوع السيدة (ناش) ثمّ رأيت أنه مناسب ليطرح كموضوع مستقل خصوصا ونحن في موسم الإقبال على مختلف مؤسسات التعليم العالي بعد انتهاء معركة الثانوية العامة، وحيث إنّي أدرس بها حاليا (هندسة الكترونيات واتصالات-فرع اسكندرية) وعلى وشك التخرج بمشيئة الـله، فأحبّ أن أوضح بعض المعلومات عن الدراسة ونظامها والمصاريف واللغة.. تأسست الأكاديمية البحرية في السبعينيات الميلادية كمنظمة تعليمية لا تهدف للربح تتبع جامعة الدول العربية، وحازت شهرة هائلة في مجال التعليم البحري في المنطقة

في التعليم و العمل - education & employment issues

• 8 معلومات لا تعلمها عن الحشرات..

الكثير من الحقائق الغريبة التي لا يعرفها الكثيرون عن الحشرات، منها: 1. الحشرات تملك ستة أرجل، وتتكون أجسامها من ثلاثة أقسام وهى الدماغ والصدر والبطن. 2. حتى هذه اللحظة تم إكتشاف ما يقارب مليون نوع من الحشرات، إلا أن التقديرات والأبحاث العلمية توميء إلى وجود زيادة عن 10 مليون فصيلة منها. 3. في مواجهة كل فرد على سطح الأرض تبقى 1.4 مليار حشرة؛ ووزن الحشرات المتواجدة على الأرض أضخم 70 مرة من وزن جميع الإنس. 4. حشرة “فرس النبى” أو “السرعوف” هى الحشرة الوحيدة على وجه الأرض التى يمكنها تحريك رأ

في موضوعات خفيفة

• معلومات مهمة لكل مسافر إلى الإمارات.. عن الكشف الطبي ومعادلة الشهادة الجامعية..

أحبّتي في الله أعضاء هذا المنتدى الرائع.. سلامُ الله عليكم ورحمته وبركاته.. لعلكم جميعًا بخيرٍ وصحّةٍ وسلامة... أضعُ بين أيديكم هنا معلومات غاية في الأهمية عن أمرين مهمين لكل قادم، أو راغب في السفر، إلى الإمارات، وهما كما يلي: - الكشف الطبي - معادلة الشهادة الجامعية كنتُ يوم الخميس الماضي (6 مايو 2010) في مركز الطب الوقائي التابع لوزارة الصحّة الإماراتية هنا في أبوظبي أُجري الكشف الطبي اللازم لاستخراج الإقامة، لأني أنقل إلى عملٍ جديد هذه الأيام.. سأحكي لكم عنه عند الاقتضاء، إن شاء الله..

• اضف...