اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

طلب معلومات حول الفيزا السياحية :مصري عايش في بلجيكا عاوز اتجوز جزائرية عايشة حاليا في الجزائر

Recommended Posts

السلام عليكم

انا مصري عايش في بلجيكا و اتعرفت علي بنت جزائرية عايشة دلوقتي في الجزائر. الاجراءات الروتينية طويلة ومملة. بداية من لما اروح الجزائر اقدم طلب واستني 3 شهور عشان يردو بالموافقة بعد التحري عني و بعد كده نبدأ الجواز الموثق في الحكومة الجزائرية و بعد كده ابتدي انا من بلجيكا اجهز اوراق كتير وابعتلها كل الاوراق دي وهي تقدم علي فيزا لم الشمل في السفارة البلجيكية في الجزائر. الموضوع هيعدي السنة وزيادة وانا بصراحة تعبت من البهدلة في الاوراق والترجمة ووجع الدماغ ده كله بقالي كام سنة من يوم ما قررت اسافر ونفسي اختصر المرة دي.

السؤال، ينفع هي تيجي بلجيكا بفيزا سياحة ونروح نتجوز هنا في البلدية؟ هل ساعتها هيدوها الاقامة ونكمل حياتنا عادي؟ الاجابة الطبيعية اني اروح اسأل في البلدية، عملت كدا ورحت الموظفة الأولي قالتلي مبدأيا ينفع بس روح اسأل في قسم الزواج. رحت سألت الموظفة التانية مرضتش تديني معلومات قالتلي عاوزة تشوف الباسبور بتاع البنت الأول وغالبا عاوزه تشوف الفيزا السياحية دي مش الباسبور نفسه. مش عارف اعمل ايه، البنت لسه في الجزائر بس ناويين نعملها فيزا سياحة. انا بقول لو مينفعش كانو قالو مينفعش مباشرة عشان هم اصلا بيتلككوا، حد يعرف اي تجارب مشابهة بس يكون متأكد من اللي حصل ايه بالظبط؟

شكرا مقدما علي الرد

احمد

Ici l'automne chasse un été de plus

La 4L est morte on a repeint la rue

Elise a deux dents, petit Jean est grand et fort

J'apprends la guitare, j'en suis à trois accords

J'ai trouvé des girolles au marché ce matin

J'aimerais vivre à Rome oh j'aimerais bien

J'ai planté des tulipes elles tardent à éclore

C'est tout je crois, ah oui, je t'aime encore

Mais où es-tu?

Aussi loin sans même une adresse

Et que deviens-tu?

L'espoir est ma seule caresse

رابط هذا التعليق

ازيك يا أحمد... اخبارك ايه؟

بص يا سيدى... انا مش عايز أقول لك كلام كتير و بعدين يطلع ماينفعش, بس انت فى النهاية مش هتخسر حاجة...

يعنى طالما ان معاك الجنسية - حسب ما فهمت - ففى أغلب الدول, يكون من السهل انك تتجوز واحدة موجودة فعليا داخل البلد, حتى و ان كانت على تأشيرة سياحة, او حتى داخلة من غير تأشيرة اصلا, و شفت الكلام ده كتير فى كل من امريكا و كندا و انجلترا و اسبانيا و فرنسا و ايطاليا و هولندا...

صحيح ان الارجح ان الاجرائات بتكون طويلة و اكثر تعقيدا لو مشيت بالشكل ده... يعنى لو الاجرائات مشيت بالطريقة دى, انها تيجى على تأشيرة سياحة, و لكنها تصبح مسألة مضمونة و الله اعلم - و ده بناءا على تجارب و ليس معلومات...

فأنت أصلا لو قدرت انك تطلع لها تأشيرة شنجن, سواء لبلجيكا او اى دولة تانية فى حيز شنجن, الموضوع هيكون بسيط, و الموضوع يستاهل...

فتوكل على الله و هاتها.... من باب انك مش هتخسر حاجة. :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ربنا يبارك فيك شكرا علي ردك، بس انا معنديش جنسية انا بشتغل بتصريح عمل بيتجدد كل سنة.

مرة تانية الف شكر ليك :)

Mais où es-tu?

Et que deviens-tu?

رابط هذا التعليق

انا تحت امرك, بس انا مش عارف ظروف الاقامة بتصريح عمل ايه؟

لكن انا لو مكانك, طالما انى اقدر اجيبها البلد, خلاص هجيبها و اجرب... يعنى من وجهة نظرى الشخصية شايف ان الموضوع يستاهل و الخسارة مش كبيرة...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

شكرا كمان مرة. هحاول ومش هنخسر حاجة إن شاء الله :)

Mais où es-tu?

Et que deviens-tu?

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انا عندى نفس المشكله بس بالعكس انا معايا تاشيره المانيا سياحه ... و ممنوع تحويلها لعمل أو دراسه .... ومش عارف اعمل ايه !!!

فى ناس بتقولى اقدر اغيرها لتاشيره دارسه لغه دى مستحيل تتغير لتاشيره دراسه أو عمل و لما القى عقد عمل أو اتوفق فى قبول دراسه أخرج بره البلد و ارجع تانى ؟؟

افيدونا افادكم الله ....

إذا ضــــاق صـــــــدرك من بلاد .... ترحــــل طــــالبا أرضــــا ســـواها

عجــــبت لمن يقـــــــــيم بدار ذل .... وأرض الله واســـــــــعة فضــــــاها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...