اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

«النور» يطالب السيسي بالتدخل بسبب «إسلام البحيري»

Scorpion

Recommended Posts

قلم إسلام بحيري.. وسكين إسلام يكن..!!

Posted on April 8, 2015 by civicegypt

علي عويس

سؤال وجيه يحاصر جموع المتابعين اليوم لمعركة تيار التنوير ضد المسيئين لدين

الرسول …. لماذا يحاربونك يا إسلام بحيري … وقد اجتمع عليك الأضداد المتنافرون فكرا

وعقلا وعقيدة ….؟

ألأنهم يعتقدون أنك جئت بدين جديد غير دينهم …. فبربك هل فعلت …. ؟

أم لأنهم من تركوا دين الله وتدينوا بدين آبائهم … … فهل بربك قد رأيت .. ؟

يقينا سيدرك العقلاء من المتابعين للصراع بين الظلمة والنور … المستقبل والماضي …. العقل والدجل …. سيدركون جميعا أن البحيري لم يصنع شيئا مطلقا غير أنه قرأ القرآن بلا واسطة .. فأسقط الكهنوت بما يمثله السقوط من خسائر مال ومكانه ..

وأراد أن يسمع من النبي شرحه وتبيينه بلا عنعنات فأخذ كل مروياتهم وقاسها على الكتاب …. عملا بقول الله على لسان نبيه .. إن أتبع إلا ما يوحى إلي … وعليه فلا يمكن أن نصدق عن النبي شيئا يخالف القرآن ,,, فاسقط مطوياتهم التى تعيش على الأرصفة بجوار تجارة الأشرطة ومكاسب المطابع وباعة الطرح البيضاء والمساويك والمسك المغشوش الذي يمسون به راحة اليد ….!!

وإلا فبرب العقلاء كيف يروون في أحاديثهم عن أبي هريرة الضابط الحافظ الذي لا ينسى حديث يقول فيه أن الله أتم

الخلق في سبع أيام بينما القرآن يقول أن الله خلق السماوات والأرض وما بينهما في ستة أيام ……!!

فهل المطلوب الآن … أن نترك وحي الله ونذهب خلف وحي أبي هريرة أو من نسب إليه…..؟

لم يصنع إسلام بحيري شيئا غير أنه رفع صوت إيمانه بأن الرضاعة التى تنشر الحرمة في المجاعة التى ينبت بها اللحم

ويتشكل منها العظام وتبنى بها الكينونة والنفس وتحتضن أجواء الروح عملا بقول الله “وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ

كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ” … هذه الرضاعة بهذا الكيفية هي التى تبني فقها وتؤسس قيما وتقيم حواجز وتنشر حلالا وحراما …

لا رضاع الرجل الكبير الذي جاء في السنن خادشا للحياء ناشرا للفراق بين المسلمين ولا زال محل أخذ ورد وإختلاف وتأييد سلفي في وجه الأخلاق الجميلة …

فهل نترك وحي الله ونذهب لوحي العنعنات السلفيه العجيبة …؟ …

وإسلام بحيري يوقن أن النبي فوق كل خلق كريم وأنه كان قرآنا يمشي على الأرض وما جاء في القرآن من قيم كبرى هي فيه وما نادى به من تسامح ورحمه وحسم وشهامة وطهارة هي فيه وما أمر به من رجولة ومحبه وإخاء ووفاء كانت كلها تعيش به وتعيش حوله … وعليه كيف نقبل وحي العنعنات التى تتحدث عن نبي يغدر بعصماء بنت مروان أو يقتل رجلا بلا محاكمه شك فيه فأرسل عليا خلفه فوجده مجبوب بلا عضو ذكرى .. وهو النبي الذي يوحي إليه من السماء ومطالب بالبينة قبل إصدار قرار ينهي حياة البشر وكيف لنا أن نقبل وحي العنعنات عن نبي يحاول أن ينتحر بعدما

تأخر الوحي والله قد اصطفاه وشرح صدره حتى آتاه اليقين وأعانه على معرفته وهداه إليه …!

وكيف لنبي أن يقتل خارج دائرة المساواة في القصاص فيقطع أيدي العرنيين وأرجلهم ويسمل أعينهم ويتركهم في الحرة يستسقون فلا يسقون حتى ماتوا فهذا ضد مشروع الرحمة التى أرسله الله بها ولأجلها ..وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين..!!

إن إسلام يؤمن بالنبي الذي لا يسب ولا يشتم كما كان يزعم زورا السلفي عبد الله بدر ….! ولا ينال من أحد ظلما.. يؤمن بالنبي الذي يعود جاره اليهودي بعدما تأخر أذاه … فكيف به يؤمن بوحي العنعنات التى تحكي عن نبي يقتل الأطفال والشباب بلا ذنت على التعيين بعد كشف عوراتهم هل نبت فيها الشعر أم لا أيام بني قريظة ….!!؟

ولأن إسلام يؤمن بصحابه النبي الذين تعلموا منه الرحمة وعلى رأسهم علي أبن أبي طالب باب مدينه علم رسول الله وصاحب القضاء والحكمة ومن قال فيه النبي من كنت مولاه فعلي مولاه …وعلي وليكم بعدي…

علي هذا رضي الله عنه يوم ضربه بمحراب الصلاة عبد الرحمن ابن ملجم نادى أبناءه وأمرهم وهو المطعون بسيف الخارجي الضال أن يحسنوا إلي ابن ملجم وأن يطعموه ولا يمنعوه الماء ويترفقون به.. فإن عاش كان له فيه رأيا وإن مات أمرهم أن يضربوه ضربه بضربه بلا تمثيل أو تعذيب … علي يقول هذا وهو في حال من الألم الشديد الذي ذهب به إلى الموت شهيدا بضربه الخارجي بسيف مسموم أسعد به المتطلعين والأشقياء …. !!

كيف يكون عليا هذا الرحيم المتواضع المحب لله ورسوله والذي يحبه الله ورسوله يأمر بنار فتوقد ويلقي فيها

الناس أحياء كما يروى البخاري نقلا عن عكرمة الذي وصفه مسلم بن الحجاج النيسابورى وغيره بأنه كذاب ….؟

ماذا فعل إسلام بحيري بربكم …!

هل لأنه مؤمن بدين يقرر حرية العقيدة فلا إكراه في الدين ….؟ وموقن بضرورة الحوار القائم على الحجج والبراهين قل هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين … ؟

هل لأنه يعظم قيم التعايش عبر ولا تجادلوا أهل الكتاب إلا بالتي هي أحسن …؟

هل لأنه يرى جلال الله سبحانه وكرمه على خلقه يوم منح الإنسان مشيئة كاملة في الإيمان والكفر لأن مرجع الناس كلهم إلى إليه سبحانه فقال من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر …؟

هل لأنه يرى عظمة القرآن تتجلى في إعطاء الناس درسا بمد ساحة النقاش بلا شروط ولا افتراضات ولا مشاعر عصمه مصطنعه مع أن الحق مع أهل الله عندما يقول على لسان نبيه مخاطبا الجاهلية لجذبها للحوار..

إنا أو إياكم لعلى هدى أو في ضلال مبين ..؟

لماذا تحاربون إسلام …. لأنه يؤمن بنبي كريم رحيم متسامح غفور صاحب قيم وطهارة وخلق … ويؤمن بدين .. إنساني لا يأمر بقتل ولا ذبح ولا غزو ولا استباحه ويجعل أمر الناس إلى الله فإليه مرجعهم فينبئهم بما كانوا فيه يختلفون..

الأزمة الحقيقية أن إسلام بحيري جاءكم بالإسلام الحقيقي الذي تجهلوه ….. بعدما فرضتم على الناس إسلام الفقهاء

والخلفاء ورجال التفاسير وأحكام الفتاوى التى قيلت بعهد المماليك فيما تؤكدون للناس أن الفتوى من طبيعتها أنها

خاصة زمانا ومكانا وحاله .. ولكن كتاب الفتاوى قد اتخذتموه دينا ومنحتموه صلاحية خارج الزمان والمكان والحالة….!!

تحاربون إسلام بحيري …. لأنه أراد أن يجعل الناس مسلمين لله ….. لا لرجال التراث … وتركتم إسلام يكن … لأنه بأذهانكم يقدم صورة من تراثكم حين أراد أن يخضع العالم بسكين يشير به لكوكبنا تحت جمله تراثيه تقول جئناكم بالذبح . فهدم المدن وشق البطون وأكل لحم الأسير واحتفل بحرق الناس أحياء في أقفاص الحديد..!!

فمن يا ترى كان في حاجه لجهود التصدي حماية لدين الله ورسوله كما تزعمون …

ومن الذي انتهك الأصول وسحق القيم ولعب بدين الرسول ……..

قلم إسلام بحيري …. أم سكين إسلام يكن….؟

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

• الردود 305
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا عايز أسأل سؤال خطر على بالى من وحى الموضوع ده وموضوعات اخرى .. ومحبتش اعمله فى موضوع خاص بذاته لانى مش حعرف اجارى الاخوه الكرام لضالة ثقافتى الدينيه مقارنة بهم وبلا مبالغه او تواضع .. واللى يحب يعمله موضوع انا موافق ومتنازل عنه

السؤال هو .. هل حفظ الله سنة الرسول صلى الله عليه وسلم كما حفظ القران الكريم ؟ وماهو الدليل لو كانت الاجابه بنعم .. ولماذا لم يحفظ الله سبحانه وتعالى تلك السنه .. حتى لا نقع فى تلك الشكوك والحيره حولها .. لو كانت الاجابه ب لا ؟[/quوسلم امامهم

سؤالك جميل يا ابو حنفي

نعم لقد حفظ الله السنة وذلك من خلال قيام المسلمين بتطبيقها تطبيقا عمليا من خلال عباداتهم اليومية والسنوية والموسمية

فالمسلم يعبد الله كما طبقها رسول الله صلى الله عليه وسلم

اما ما كان يفعله رسول الله من معاملات يومية انسانية اختلط فيها بشريته فهي تخصه صلى الله عليه وسلم فلماذا يحفظها الله ولكننا نتنطع مثل ما فعل بني اسرائيل فكان جزاءهم ان ضيقوا على انفسهم امور الدنيا فاخذنا نتتبع رسول الله في مأكله ومشربه وفي خلوته وكيف يتبول وكيف يتبرز ثم كانت الطامة الكبرى حينما تتبعنا خصوصياته وخلوته مع ازواجه فاخذنا نلتمس تلك الخصوصيات بكل بجاحة تحت بند اننا نتعلم منه ونسوا انه بشر مثلهم له خصوصيات ايضا وتثور حميته لو كان حيا وسمع هؤلاء الذين يتكلمون عن تقبيله لزوجاته او اتيانه لهن وغسله معهن في اناء واحد

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

سؤالك جميل يا ابو حنفي

نعم لقد حفظ الله السنة وذلك من خلال قيام المسلمين بتطبيقها تطبيقا عمليا من خلال عباداتهم اليومية والسنوية والموسمية

فالمسلم يعبد الله كما طبقها رسول الله صلى الله عليه وسلم

اما ما كان يفعله رسول الله من معاملات يومية انسانية اختلط فيها بشريته فهي تخصه صلى الله عليه وسلم فلماذا يحفظها الله ولكننا نتنطع مثل ما فعل بني اسرائيل فكان جزاءهم ان ضيقوا على انفسهم امور الدنيا فاخذنا نتتبع رسول الله في مأكله ومشربه وفي خلوته وكيف يتبول وكيف يتبرز ثم كانت الطامة الكبرى حينما تتبعنا خصوصياته وخلوته مع ازواجه فاخذنا نلتمس تلك الخصوصيات بكل بجاحة تحت بند اننا نتعلم منه ونسوا انه بشر مثلهم له خصوصيات ايضا وتثور حميته لو كان حيا وسمع هؤلاء الذين يتكلمون عن تقبيله لزوجاته او اتيانه لهن وغسله معهن في اناء واحد

يعنى انت دلوقتى بتقر بإن فيه حاجة اسمها سنة, و ان كمان ربنا حفظها... و ان المسلمين قاموا بتطبيقها... فهل ده اعتراف ضمنى منك بقتال الكافرين و الجهاد فى سبيل الله و الفتوحات الاسلامية التى قام بها أبوبكر و عمر و عثمان؟

و خلى بالك كمان ان المسيحيين دفعوا الجزية, و ان الصحابة أقروا الجزية و جمعوها...

انا مش هكلمك فى أى التابعين ولا هكلمك فى تصرفات اى شخص لم يكن من صحابة رسول الله...

انا بكلمك فى تصرفات من نصروا رسول الله من بدايات الدعوة... سادتنا ابوبكر و عمر و عثمان... لإن معنى كلامك انك راضى تماما عن تصرفاتهم... و انا يا عم ابصم على كلامك بالعشرة.

نقطة تانية بقى... انت دلوقتى بتقر ان فيه سنة و انها كمان محفوظة بأمر الله - و ده تطور جديد فى كلامك...

لكن اسلام البحيرى لا يقر بوجود السنة اصلا... و طارق و أبو محمد بيقولوا مفيش سنة لكن فيه بيان و بلاغ...

فأنا بصراحة مش عارف اصدق مين فيكم؟ يعنى كل واحد فيكم ماشى بدماغ, و الهدف الوحيد اللى بيجمعكم هو القضاء على شىء اسمه البخارى, و انكم تدعون زورا بأن الحديث تم كتابته فى القرن الثانى الهجرى, رغم انه ثابت تاريخيا ان الحديث بدأت كتابتها بشكل ممنهج فى صورة كتب - و ليست بشكل متفرق - من سنة 80 او 90 هجريا تقريبا, و الكتب موجودة تشهد عالكلام ده

فإيه رأيك تحلوا خلافاتكم دى مع بعض الاول, لإنى بصراحة مش عارف اصدق مين فيكم... و كل واحد و له دماغ و رأى ماشى بيه... و كمان كل واحد شايف انه هو الصح و التانى غلط - و الشىء الوحيد اللى بيجمعكم هو فقط القضاء على البعبع اللى اسمه البخارى.

ممكن تحلوا خلافاتكم دى الاول, عشان نفهم انتم عايزين ايه بالظبط؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

عشان نفهم انتم عايزين ايه بالظبط؟

:)

بصراحة .. ما عنديش أمل

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

بصراحة .. ما عنديش أمل

أستاذى الكريم أبو محمد...

احنا كلنا كده مسلمين و موحدين بالله و مؤمنين برسوله ولا لا؟

هل كلنا موافقين على القرآن الكريم ولا مش موافقين؟

انا لغاية دلوقتى مش قادر افهم الخلاف فين؟ هل الاختلاف فى تأويل و تفسير بعض الآيات الكريمة؟ ده شىء عادى و أمر طبيعى...

لكن اللى انا قلقان منه , ان الخلاف يكون على انكار امر او فرض من فروض الله...

ربنا بيخاطبنا فى القرآن طول الوقت و بيقول لنا "يا أيها الذين آمنوا"... و بيكلمنا دايما بصيغة الجماعة... هات لى آية واحدة تم توجيه حديث فيها للمؤمنين بصيغة الفرد؟

طيب احنا ليه بنصلى الجمعة؟ تفتكر يعنى يا ابو محمد لو انا و انت فى نفس المسجد, هش هنصلى الجمعة مع بعض؟ بأى منطق؟

يعنى انا لغاية دلوقتى مش لاقى اجابة واضحة عن مسألة الحدود مثلا و إقامتها... و مسألة الجهاد فى سبيل الله... و مسألة شهادة المرأة هل تعتبر شهادتها كفاية ولا محتاج امرأة تانية معاها؟

لما الواحد بياخد قرار, لازم يكون عنده معلومات كافية عشان يكون قراره سليم... و صحيح اننا ممكن ناخد قرار بناءا على معلومات قليلة, لكن قرارنا سيكون أقرب الى الخطأ... عشان كده انا مش قادر افهمكم من غير معلومات واضحة و صريحة عن ارائكم فى امور مذكورة بوضوح فى القرآن... يعنى لا هكلمك فى سنة ولا فى احاديث...

فيه نقطة تانية بخصوص اسلام بحيرى...

فيه واحدة ملحدة مصرية - هى اللى بتقول على نفسها انها ملحدة مش انا اللى بقول - كاتبة عالفيسبوك انها بتؤيد اسلام بحيرى, و شايفة ان اللى بيعمله ده قليل و إنه لازم يفضحهم كلهم - مش عارف قصدها ايه بموضوع كلهم ده....

تفتكر ليه الملحدين بيتدخلوا فى ديننا؟ و ليه بيشجعوا اسلام بحيرى و فرحانين بيه قوى؟

يعنى هل من المنطقى انى اتدخل فى دين المسيحيين و تصرفاتهم و اتكلم عن اللى بيعملوه فى الكنيسة؟ ابقى قليل الادب...

يعنى انى اشوفهم لهم عقيدة مختلفة ده شىء... و انى اروح اتدخل فى شئون دينهم و تصرفاتهم ده شىء تانى خالص...

يعنى حابب اعرف ايه رأيك انت بقى فى المرتدة الملحدة دى اللى بتهاجم الاسلام و بتشجع الشباب عالالحاد, و بتتدخل فى الاسلام طول الوقت و عايزة تغيره؟

هل دى فى رأيك يجوز عليها حد الردة و يجب قتلها؟ انا مش بطلب فتوى و لكن بطلب رأى... لإننا اتكلمنا فى مسألة الردة دى, و انت ابديت موافقة على قتل من يحارب الاسلام و المسلمين.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يعنى انت دلوقتى بتقر بإن فيه حاجة اسمها سنة, و ان كمان ربنا حفظها... و ان المسلمين قاموا بتطبيقها... فهل ده اعتراف ضمنى منك بقتال الكافرين و الجهاد فى سبيل الله و الفتوحات الاسلامية التى قام بها أبوبكر و عمر و عثمان؟

و خلى بالك كمان ان المسيحيين دفعوا الجزية, و ان الصحابة أقروا الجزية و جمعوها...

انا مش هكلمك فى أى التابعين ولا هكلمك فى تصرفات اى شخص لم يكن من صحابة رسول الله...

انا بكلمك فى تصرفات من نصروا رسول الله من بدايات الدعوة... سادتنا ابوبكر و عمر و عثمان... لإن معنى كلامك انك راضى تماما عن تصرفاتهم... و انا يا عم ابصم على كلامك بالعشرة.

نقطة تانية بقى... انت دلوقتى بتقر ان فيه سنة و انها كمان محفوظة بأمر الله - و ده تطور جديد فى كلامك...

لكن اسلام البحيرى لا يقر بوجود السنة اصلا... و طارق و أبو محمد بيقولوا مفيش سنة لكن فيه بيان و بلاغ...

فأنا بصراحة مش عارف اصدق مين فيكم؟ يعنى كل واحد فيكم ماشى بدماغ, و الهدف الوحيد اللى بيجمعكم هو القضاء على شىء اسمه البخارى, و انكم تدعون زورا بأن الحديث تم كتابته فى القرن الثانى الهجرى, رغم انه ثابت تاريخيا ان الحديث بدأت كتابتها بشكل ممنهج فى صورة كتب - و ليست بشكل متفرق - من سنة 80 او 90 هجريا تقريبا, و الكتب موجودة تشهد عالكلام ده

فإيه رأيك تحلوا خلافاتكم دى مع بعض الاول, لإنى بصراحة مش عارف اصدق مين فيكم... و كل واحد و له دماغ و رأى ماشى بيه... و كمان كل واحد شايف انه هو الصح و التانى غلط - و الشىء الوحيد اللى بيجمعكم هو فقط القضاء على البعبع اللى اسمه البخارى.

ممكن تحلوا خلافاتكم دى الاول, عشان نفهم انتم عايزين ايه بالظبط؟

مش قلت لك قبل كده انت عايز تلبسني تهمة وانا لا ليا ولا عليا

طب ايدك

والعشرة دول انا عمري ما انكرت ان فيه سنة ولا قلت ان مافيش حاجة اسمها سنة وممكن تعمل عليا تحريات وتشوف صدق كلامي

بالنسبة لان ابو محمد او طارق له رأي مخالف عن رأيي فممكن حضرتك تسألهم

انا برد بالاصالة عن نفسي وليس لي شأن بالاخرين وان كنت متيقن من انهما ليسا كما تدعي عليهما ولعلمك انا لي عشرة معهم وعارف كويس منهجهم اكتر منك وكمان اعرف طارق معرفة شخصية وممكن اؤكد لك انهما غير ما تدعي عليهما

هاكتبهالك بالبنط العريض وبلون مخالف عشان لو عايز تبروزها بروزها

انا لا انكر السنة ومؤمن ايمان كامل بضرورة وجود السنة لانها شرح تفصيلي لكيفية اداء العبادات وبدونها ستكون العبادات على امزجة العباد وستكون هناك فوضى في اداء العبادات

بالنسبة لما فعله الصحابة بعد وفاة الرسول من حروب وفتوحات اعتقد انها امور سياسية وتحكمها السياسة اكثر من كونها امور دينية

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

أستاذى الكريم أبو محمد...

احنا كلنا كده مسلمين و موحدين بالله و مؤمنين برسوله ولا لا؟

هل كلنا موافقين على القرآن الكريم ولا مش موافقين؟

انا لغاية دلوقتى مش قادر افهم الخلاف فين؟ هل الاختلاف فى تأويل و تفسير بعض الآيات الكريمة؟ ده شىء عادى و أمر طبيعى...

لكن اللى انا قلقان منه , ان الخلاف يكون على انكار امر او فرض من فروض الله...

ربنا بيخاطبنا فى القرآن طول الوقت و بيقول لنا "يا أيها الذين آمنوا"... و بيكلمنا دايما بصيغة الجماعة... هات لى آية واحدة تم توجيه حديث فيها للمؤمنين بصيغة الفرد؟

طيب احنا ليه بنصلى الجمعة؟ تفتكر يعنى يا ابو محمد لو انا و انت فى نفس المسجد, هش هنصلى الجمعة مع بعض؟ بأى منطق؟

يعنى انا لغاية دلوقتى مش لاقى اجابة واضحة عن مسألة الحدود مثلا و إقامتها... و مسألة الجهاد فى سبيل الله... و مسألة شهادة المرأة هل تعتبر شهادتها كفاية ولا محتاج امرأة تانية معاها؟

لما الواحد بياخد قرار, لازم يكون عنده معلومات كافية عشان يكون قراره سليم... و صحيح اننا ممكن ناخد قرار بناءا على معلومات قليلة, لكن قرارنا سيكون أقرب الى الخطأ... عشان كده انا مش قادر افهمكم من غير معلومات واضحة و صريحة عن ارائكم فى امور مذكورة بوضوح فى القرآن... يعنى لا هكلمك فى سنة ولا فى احاديث...

فيه نقطة تانية بخصوص اسلام بحيرى...

فيه واحدة ملحدة مصرية - هى اللى بتقول على نفسها انها ملحدة مش انا اللى بقول - كاتبة عالفيسبوك انها بتؤيد اسلام بحيرى, و شايفة ان اللى بيعمله ده قليل و إنه لازم يفضحهم كلهم - مش عارف قصدها ايه بموضوع كلهم ده....

تفتكر ليه الملحدين بيتدخلوا فى ديننا؟ و ليه بيشجعوا اسلام بحيرى و فرحانين بيه قوى؟

يعنى هل من المنطقى انى اتدخل فى دين المسيحيين و تصرفاتهم و اتكلم عن اللى بيعملوه فى الكنيسة؟ ابقى قليل الادب...

يعنى انى اشوفهم لهم عقيدة مختلفة ده شىء... و انى اروح اتدخل فى شئون دينهم و تصرفاتهم ده شىء تانى خالص...

يعنى حابب اعرف ايه رأيك انت بقى فى المرتدة الملحدة دى اللى بتهاجم الاسلام و بتشجع الشباب عالالحاد, و بتتدخل فى الاسلام طول الوقت و عايزة تغيره؟

هل دى فى رأيك يجوز عليها حد الردة و يجب قتلها؟ انا مش بطلب فتوى و لكن بطلب رأى... لإننا اتكلمنا فى مسألة الردة دى, و انت ابديت موافقة على قتل من يحارب الاسلام و المسلمين.

شوفت ازاى ؟

أنا كنت باتكلم على "فهمك" إنى شايف إن مفيش حاجة اسمها سنة

وقلت إنى باقول إنها بيان وبلاغ

مع إنى ما قولتش كده ومستعد احلفلك لو انت مش عايز تراجع المداخلة اللى انا قولت فيها "رأيى"

بس انا بقى جبت من الآخر وقولت "ما عنديش أمل" .. غير الأستاذ إسلام اللى حلفلك أيمانات الله عشان تفهم

هو ده اللى انت "مش عايز" تفهمه واللى انا قلت عنه إنى ما عنديش أمل فيه

أهو ردك ده أحبطنى أكتر .. لأنك اتكلمت فى حاجات تانية خالص غير اللى انا اقصدها

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

مش قلت لك قبل كده انت عايز تلبسني تهمة وانا لا ليا ولا عليا

طب ايدك

والعشرة دول انا عمري ما انكرت ان فيه سنة ولا قلت ان مافيش حاجة اسمها سنة وممكن تعمل عليا تحريات وتشوف صدق كلامي

بالنسبة لان ابو محمد او طارق له رأي مخالف عن رأيي فممكن حضرتك تسألهم

انا برد بالاصالة عن نفسي وليس لي شأن بالاخرين وان كنت متيقن من انهما ليسا كما تدعي عليهما ولعلمك انا لي عشرة معهم وعارف كويس منهجهم اكتر منك وكمان اعرف طارق معرفة شخصية وممكن اؤكد لك انهما غير ما تدعي عليهما

هاكتبهالك بالبنط العريض وبلون مخالف عشان لو عايز تبروزها بروزها

انا لا انكر السنة ومؤمن ايمان كامل بضرورة وجود السنة لانها شرح تفصيلي لكيفية اداء العبادات وبدونها ستكون العبادات على امزجة العباد وستكون هناك فوضى في اداء العبادات

بالنسبة لما فعله الصحابة بعد وفاة الرسول من حروب وفتوحات اعتقد انها امور سياسية وتحكمها السياسة اكثر من كونها امور دينية

شوف يا أستاذ : إسلام

منهجي ( وأظن أنا متوافق مع أبو محمد فيه ) مستمد أيضا من السنة للحكم على السنة بالسنة

فهناك بعض الأحاديث منها هذا الحديث

« ما جاءكم عني فاعرضوه على كتاب الله فما وافقه فأنا قلته ، وما خالفه فلم أقله »

وغيره تحدد كيفية التعامل مع السنة

مع اعتبارات أخرى ممكن تتضح بالمثال الآتي

فأنا مثلا أحب هذا الحديث فألفاظه جميلة ومعانيه رائعة وغير مخالف للقرآن وسنده طيب ومتنه حسن

معنديش مشكلة معاه

يَا غُلَامُ إِنِّي أُعَلِّمُكَ كَلِمَاتٍ احْفَظْ اللَّهَ يَحْفَظْكَ احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ وَاعْلَمْ أَنَّ الْأُمَّةَ لَوْ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ يَنْفَعُوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَنْفَعُوكَ إِلَّا إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ لَكَ, وَلَوْ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ يَضُرُّوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَضُرُّوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ عَلَيْكَ, رُفِعَتْ الْأَقْلَامُ وَجَفَّتْ الصُّحُفُ

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

مع ان السؤال للفاضل ابو محمد بس انا عاوزة أجاوب .... ممكن ؟

طيب شكرا على الموافقة :)

زي مافيه مسلمين دعاة نفسهم ان كل الناس يدخلوا في الدين الاسلامي على ايدهم

كمان فيه ملحدين دعاة و نفسهم كل الناس بصرف النظر عن ديانتهم يلحدوا

الناس دي قبل ما أعرفها كنت مش بحبها.. وكنت مستعجبة اصلا ازاي فيه ناس بتنكر وجود ربنا وكل حاجة حوالينا بتقول ان ربنا موجود

المهم بعد ما قرأت للناس دي وعاشرت بعضهم استفدت منهم كتير

لان أغلبهم مثقفين جدا و وجدت عندهم وجهة نظر و أسباب قوية لالحادهم ...

هما شايفين ان الديانات سبب العداوة بين البشر وان المتدينين سبب تأخر البشرية

وشايفين ان احنا خايفين من اله لا وجود له ونفسهم يشيلوا من قلوبنا الخوف دا

يعني من وجهة نظرهم لهم أهداف سامية زي ما دعاة المسلمين لهم أهداف نبيلة

لو واجهوا المسلمين بالسلاح و اعتدوا عليهم يبقى من واجبنا نهاجمهم زي ما بيهاجمونا

لكن اللي بيتكلموا دول كل سلاحهم الكلمة و الفكر

يبقى تواجهم بنفس اسلوبهم والا يبقى احنا ماعندناش منطق يقدر يواجه أفكارهم

لو اقمنا عليهم الحد يبقى دا دليل ضعفنا

و بعدين ازاي نقيم عليهم الحد اذا هما أصلا مش مسلمين و ارتدوا ...دول ملحدين

لو قرأت لريتشارد دوكنز و لا كارل ساجان هتشوف قد ايه الناس دي افكارها راقية

مش لازم تكون متفق معاها في الفكر ولا حتى تحبهم بس أكيد أكيد هتحترمهم ...مش تقولي نقيم عليهم الحد

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

شوفت ازاى ؟

أنا كنت باتكلم على "فهمك" إنى شايف إن مفيش حاجة اسمها سنة

وقلت إنى باقول إنها بيان وبلاغ

مع إنى ما قولتش كده ومستعد احلفلك لو انت مش عايز تراجع المداخلة اللى انا قولت فيها "رأيى"

بس انا بقى جبت من الآخر وقولت "ما عنديش أمل" .. غير الأستاذ إسلام اللى حلفلك أيمانات الله عشان تفهم

هو ده اللى انت "مش عايز" تفهمه واللى انا قلت عنه إنى ما عنديش أمل فيه

أهو ردك ده أحبطنى أكتر .. لأنك اتكلمت فى حاجات تانية خالص غير اللى انا اقصدها

أنا اللي قلت إن الحديث بيان

أو السنة بيان

والحديث و السنة مصطلحان ويجوز الاصطلاح في أي علم

والاصطلاح غير مقدس ويمكنني أن أناقش الاصطلاح بعلم وليس عن جهل

لأن دا علمي ودا تخصصي ودا بحثي

وممكن أنا يكون لي الاصطلاح وأزعم أنه مستمد من القرآن

(( وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ))

لتبين

ومن شوية قرأت مداخلة ومش فاكر مكانها فين

بتفسر الذكر بالسنة

ياريت نقرأ الآية تاني لأن فيها الذكر والبيان

(( وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ))

(( وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ. ))

لن أفسر فقط هقرأ

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

مع ان السؤال للفاضل ابو محمد بس انا عاوزة أجاوب .... ممكن ؟

طيب شكرا على الموافقة :)

زي مافيه مسلمين دعاة نفسهم ان كل الناس يدخلوا في الدين الاسلامي على ايدهم

كمان فيه ملحدين دعاة و نفسهم كل الناس بصرف النظر عن ديانتهم يلحدوا

الناس دي قبل ما أعرفها كنت مش بحبها.. وكنت مستعجبة اصلا ازاي فيه ناس بتنكر وجود ربنا وكل حاجة حوالينا بتقول ان ربنا موجود

المهم بعد ما قرأت للناس دي وعاشرت بعضهم استفدت منهم كتير

لان أغلبهم مثقفين جدا و وجدت عندهم وجهة نظر و أسباب قوية لالحادهم ...

هما شايفين ان الديانات سبب العداوة بين البشر وان المتدينين سبب تأخر البشرية

وشايفين ان احنا خايفين من اله لا وجود له ونفسهم يشيلوا من قلوبنا الخوف دا

يعني من وجهة نظرهم لهم أهداف سامية زي ما دعاة المسلمين لهم أهداف نبيلة

لو واجهوا المسلمين بالسلاح و اعتدوا عليهم يبقى من واجبنا نهاجمهم زي ما بيهاجمونا

لكن اللي بيتكلموا دول كل سلاحهم الكلمة و الفكر

يبقى تواجهم بنفس اسلوبهم والا يبقى احنا ماعندناش منطق يقدر يواجه أفكارهم

لو اقمنا عليهم الحد يبقى دا دليل ضعفنا

و بعدين ازاي نقيم عليهم الحد اذا هما أصلا مش مسلمين و ارتدوا ...دول ملحدين

لو قرأت لريتشارد دوكنز و لا كارل ساجان هتشوف قد ايه الناس دي افكارها راقية

مش لازم تكون متفق معاها في الفكر ولا حتى تحبهم بس أكيد أكيد هتحترمهم ...مش تقولي نقيم عليهم الحد

ازيك يا تيتة عاملة ايه؟

الملحدة دى هى اصلا مصرية مسلمة و تركت الدين و اصبحت ملحدة... يعنى مش بتكلم عن واحدة مسيحية ألحدت ولا بتكلم عن حد اجنبى خارج المجتمع المسلم.. عشان كده بتكلم عن حد الردة بالنسبة لها.

اما اللى هو اصلا برة المجتمع المسلم أو مكانش مسلم من الاصل, فإزاى هننفذ عليه حد الردة؟ هيبقى شىء مش منطقى ولا واقعى.

بالنسبة لموضوع التبشير بالإلحاد...

احنا بنتكلم عن تبشير بالإلحاد داخل المجتمع المسلم... و تشكيك المسلمين فى دينهم... و زعزعة أمن و استقرار المجتمع المسلم...

يعنى حاجة كده زى تكدير السلم العام و نشر الشائعات... خصوصا ان كلامهم كذب...

هتقولى لى اشمعنى المسلمين ليهم الحق انهم يبشروا فى المجتمعات الاخرى؟ هقول لك لإن ربنا عايز كده.... لإن هو ده الحق... و الانسان لازم يكون له موقف... و أى حد يدعى انه مفيش "حقيقة" او مفيش "حق" فهو كذاب أشر, ببساطة لإن أى انسان لازم يكون له موقف من قضية الايمان و الكفر... أيا ما كان الموقف ده صح او غلط, لكن دى طبيعة الانسان...

فمسألة اللاشىء و اللاأدرية و اللا موقف دى مسألة عبثية لا تتفق مع طبيعة الانسان... و احنا عندنا كلام بيقول ان هو ده الحق... ان الاسلام ده هو الحق, و اننا لازم ندعو الناس كلهم ليه... و ان المسألة لم تنتهى بموت رسول الله, لأن الله أرسله رحمة للعالمين...

مش معنى كده ان احنا أنبياء... لكن التبليغ و الدعوة هو جزء من واجبات المؤمنين... و التبليغ و الدعوة يكونوا بلا قتال, إلا لو منعونا من نشر الدين...

يعنى مفيش انسان يقدر يعيش من غير دين يا تيتة... و حتى الإلحاد نفسه عبارة عن دين... و إلههم هواهم او الصدفة... يعنى برضه فيه إله او خالق لهذا الكون, أيا ما كان الاسم اللى بيطلقوه عليه.

أما بالنسبة لمسألة ان الدين هو سبب كل الشرور, فدى أكاذيب و افتراءات... و هقول لك ليه هى اكاذيب و افتراءات لا أساس لها من الصحة...

هل السكينة او السلاح او الاعلام او السياسة او اى شىء فى الدنيا دى... احنا ممكن نخليه سلاح ذو حدين؟

يعنى ممكن نستخدمه وفقا لأهوائنا... او نستخدمه الاستخدام اللى اتعمل عشانه... صح ولا انا غلطان؟

إذن فالانسان هو مبعث الشرور بقى مش الآلة او الوسيلة... يعنى لو فيه شر, فالشر ده سببه الانسان يا تيتة مش الدين ولا السياسة ولا السكينة ولا الاعلام ولا الكتب ولا اى حاجة خالص, لإن دى فى النهاية وسائل احنا اللى بنسخرها بالشكل اللى احنا عايزينه...

و أرجع و اقول لك ان ادعاءات الملحدين انهم بيتكلموا عن السلام و الحب بشكل مطلق, و ده كلام مش هيحصل ولا عمره هيحصل...

و الإسلام دين واقعى و ليس دين شعارات... عشان كده الاسلام فيه قتال, لإن من سنة الله فى الارض ان يكون هناك دفع و تدافع بين الناس...

و بعدين حتى السلام و الحب اللى بيقولوا عليهم, لازم يكون فيه قتال و قوة تحميهم لبقاؤهم, و ان يكون هناك رادع...

تفتكرى يا تيتة ليه القضاء بيحتاج لقوة تنفيذية زى الشرطة عشان تنفذ أحكامه بقوة القانون؟

لإن الاحكام سهل جدا انها تطلع, لكن عشان تتنفذ محتاجة قوة او سلطة او يد قوية و باطشة...

فأى كلام عن الحب و السلام هو كلام شعارات رومانسى لا يمت للواقع بصلة لا من قريب ولا من بعيد...

و هى الارض دى مخلوقة كده ان الناس تتقاتل و تتحارب... و هاتى لى قرن من الزمان عدى عالبشرية من غير حروب ولا قتال من ساعة سيدنا آدم و لما ابنه قتل اخوه, لغاية لحظتنا دى؟

هى دى طبيعة الحياة و سنة الحياة... و سنة الكون و قوانين و نواميس هذا الكون... و أى حد عايز يقول كلام شعارات بعيد عن الواقع هو حر, بس لا يفرضه علينا... لإننا مش هنقدر ننفذه لإستحالة تنفيذه.

و الاسلام محتاج قتال و جهاد و قوة رادعة تحميه عشان ميبقاش كلام فى الهوا...

ولا احنا هنبقى فرحانين لما الاسلام يبقى دين شعارات و كلام رومانسى و نسيب الناس تلطش فينا؟

فاللى بينتقدوا الاسلام لواقعيته, هما ناس عايزين الدين يكون مجرد ديكور او زينة تتعلق و نتفرج عليها من بعيد لبعيد (العلمانية)... يعنى تصلى و تصوم فى بيتكو و ربك رب قلوب... و الكلام اللى انتى عارفاه.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

حاج اسلام... انا ماليش اى مصلحة فى إنى أغير من شكل قناعاتك ولا إنى أظهرها بشكل آخر... انا بس بكتب اللى فهمته من كلامك... خصوصا انك دايما تنعت اى مخالف لك بإنه "متأسلم" ولا أدرى ما سبب هذه التسمية اللعينة التى تثير البغضاء فى القلوب...

اما بالنسبة للكلام اللى انا متقبسه ده... فأنا متأكد انك مش واخد بالك أبعاده و انت بتكتبه, لإنى محتاج توضيح.

الصحابة خلفاء رسول الله, ساروا على نهج رسول الله... يعنى الناس دى مكانتش بتتصرف من دماغها...

فهل معنى كلامك ان الرسول محمد كان بيتصرف بشكل سياسى و تصرفات ملهاش علاقة بالاسلام لما راح غزوة تبوك؟

و لما سيدنا محمد أرسل الرسل الى مصر و اليمن؟ و ألم يجمع الجزية من أهل اليمن؟ و الم يحارب الروم فى مؤتة و تبوك؟

لماذا فتح الصحابة العراق حتى امتدوا الى فارس؟ أليس طاعة لأمر الله و رسوله؟

هل سيدنا محمد لما قام بالفتوحات, كان يتصرف بشكل سياسى بعيد عن الدين؟ و لما جمع الجزية - اللى هى مذكورة فى القرآن - كان برضه بيتصرف بشكل سياسى بعيد عن الاسلام؟

اوعى تقول آه و فكر مليون مرة فى الاجابة, لإنك لو قلت آه... فمعنى كده ان سيدنا محمد كان ملك يملك و يحكم كسياسى و كملك للبلاد و ليس كنبى مرسل... و سيدنا محمد لم يكن ملك أبدا...

لإن لو سيدنا محمد تصرف التصرفات دى بشكل سياسى, فمعنى كده ان سيدنا محمد استغل الدين من أجل سلطة سياسية زائلة...

و بصراحة مقدرش اصدق ان سيدنا محمد يكون عمل كده, و سأضطر لتكذيبك انت...

و لو كانت تصرفات سيدنا محمد من الدين, يبقى الصحابة اتصرفوا وفقا للدين و استكملوا الفتوحات طاعة لله و لرسوله... لإنهم مألفوش تصرفات من عندهم...

شوف لى مخرج الله يكرمك.... بس خليك حذر مع سيدنا محمد

انا بقول لك اهو... عشان انت كلامك كده داخل فى سكة مش كويسة.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ازيك يا تيتة عاملة ايه؟

بخير الحمد لله يا حفيدي العزيز

الملحدة دى هى اصلا مصرية مسلمة و تركت الدين و اصبحت ملحدة... يعنى مش بتكلم عن واحدة مسيحية ألحدت ولا بتكلم عن حد اجنبى خارج المجتمع المسلم.. عشان كده بتكلم عن حد الردة بالنسبة لها.

اما اللى هو اصلا برة المجتمع المسلم أو مكانش مسلم من الاصل, فإزاى هننفذ عليه حد الردة؟ هيبقى شىء مش منطقى ولا واقعى

تصور اني كنت متأكدة انك هتجاوبني نفس اجابتك دي ومنتظراها ... ما تفتكرش ان جدتك عجزت و خرفت .. انا اساسا كنت عاوزة اعمل موضوع على اجابتك دي بس تقول ايه في الكسل .. ياللا آهى جت بمناسبتها

انت بتقول ان الملحدة دي اساسا مصرية مسلمة و تركت الدين و ألحدت

طيب ممكن تقولي هي ذنبها ايه انها أما اتولدت كتبوها في شهادة الميلاد انها مسلمة !! مش هي اللي اختارت دينها عن قناعة و بعدين تركته ... لأ دي أما كبرت ووعيت و قرأت واختارت.. تركت الاسلام

انا لو منها أرفع دعوى قضائية بالتزوير في اوراق رسمية على المجتمع

ليه يختاروا لها ديانتها و هي لسه طفلة خصوصا اما يبقى المجتمع اللي عايشة فيه بيعاقب اللي بيغير ديانته ؟!!

هو دا بقى المنطق ؟!!

الرسول عليه الصلاة و السلام مانزلش الوحي الا وهو فوق سن الاربعين ... يعني انسان بالغ عاقل وناضج كمان

يبقى احنا نفرض على أطفالنا الاسلام و بعدين نرجع نعاقبهم أما يكبروا على جريمة ما عملوهاش ؟!!

أي منطق دا ؟!!

مش دا برضو ظلم ولا ايه ؟!!

بالنسبة لموضوع التبشير بالإلحاد...

احنا بنتكلم عن تبشير بالإلحاد داخل المجتمع المسلم... و تشكيك المسلمين فى دينهم... و زعزعة أمن و استقرار المجتمع المسلم...

يعنى حاجة كده زى تكدير السلم العام و نشر الشائعات... خصوصا ان كلامهم كذب...

وهو تكدير الأمن العام عقابه القتل كدا خبط لزق ؟!!

و بعدين لو كل واحد واثق من دينه و حجته قوية لا يمكن يشك ولا يتزعزع ايمانه

ومنين حكمت على ان كلامهم كذب ..اذا كان انشتاين اللي اسمه انشتاين بيقول ان كل شىء نسبي ومافيش حقيقة مؤكدة

هتقولى لى اشمعنى المسلمين ليهم الحق انهم يبشروا فى المجتمعات الاخرى؟ هقول لك لإن ربنا عايز كده.... لإن هو ده الحق...

ما هو رب الملحدين برضو عاوز كدا ...ورب الملحدين هو العقل بالمناسبة و الانسان لازم يكون له موقف...

وهما برضو شايفين ان دا الحق ... ولهم موقف

و أى حد يدعى انه مفيش "حقيقة" او مفيش "حق" فهو كذاب أشر,

أنا رغم اني بادعي اني مسلمة او هكذا أعتقد بقول ان مافيش حقيقة مطلقة

ببساطة لإن أى انسان لازم يكون له موقف من قضية الايمان و الكفر... أيا ما كان الموقف ده صح او غلط, لكن دى طبيعة الانسان...

صدقني قابلت ناس كتير مش متأكدين من حاجة وناس تانية مش مهتمة

فمسألة اللاشىء و اللاأدرية و اللا موقف دى مسألة عبثية لا تتفق مع طبيعة الانسان...

دا هو دا الموقف الطبيعي الوحيد ... الانسان مش عارف حاجة ابدا حتى لو بيدعي انه عارف

وعلى فكرة دلوقتي فيه شباب كتير من المسلمين اصبح لاديني يعني بيؤمن بوجد ربنا لكن مش بيؤمن بالديانات

نتيجة اللخبطة و السلطة اللي حاصلة في المجتمع الاسلامي الآن

و احنا عندنا كلام بيقول ان هو ده الحق... ان الاسلام ده هو الحق, و اننا لازم ندعو الناس كلهم ليه... و ان المسألة لم تنتهى بموت رسول الله, لأن الله أرسله رحمة للعالمين

...

ياللا ايدي على كتفك ...اذا قدرت ترجع الناس اللي فقدت ايمانها بالديانات ورجعتهم لحظيرة الاسلام تبقى كسبت فيهم ثواب كبير

مش معنى كده ان احنا أنبياء... لكن التبليغ و الدعوة هو جزء من واجبات المؤمنين... و التبليغ و الدعوة يكونوا بلا قتال, إلا لو منعونا من نشر الدين...

مين هيمنعك من نشر الدين ؟!! لو كنت بتبلغ الدعوة بالكلمة و الموعظة الحسنة ماحدش يقدر يمنع حد ... مش بتشوف المسيحيين بيبشروا الناس في الهايد بارك بالدين ازاي ؟

الدين معاملة ... الاجانب بينشروا الدين المسيحي في قارة افريقيا بطريقة عملية ... بيحببوا الناس فيهم بيقدموا لهم المعونات و يعالجوهم من الامراض و يعلموهم و يبنوا لهم بيوت ومرافق ضرورية للحياة ... هي دي الدعوة المظبوطة ... اشوف اثر اسلامك عليك .

يعنى مفيش انسان يقدر يعيش من غير دين يا تيتة... و حتى الإلحاد نفسه عبارة عن دين... و إلههم هواهم او الصدفة... يعنى برضه فيه إله او خالق لهذا الكون, أيا ما كان الاسم اللى بيطلقوه عليه

ما هما العلماء اكتشفوا ان التدين دا جينة موجودة في الانسان ... بس فيه بني آدمين ماعندهمش الجينة الوراثية دي لكن الغالبية عندها ... الملحد مش بيؤمن ابدا بخالق للكون و الهه عقله

أما باقي الناس فاغلبهم بيعترف بوجود خالق بس مش ضروري يكون اله ديني من اللي نعرفه

أما بالنسبة لمسألة ان الدين هو سبب كل الشرور, فدى أكاذيب و افتراءات... و هقول لك ليه هى اكاذيب و افتراءات لا أساس لها من الصحة...

منغير ما توضح انا متأكدة ان الانسان أصل الشرور وحتى في عدم وجود دين كان هيخترع اي حاجة علشان يجدد له مبرر للقتل و الحرب و الاعتداء على غيره

هل السكينة او السلاح او الاعلام او السياسة او اى شىء فى الدنيا دى... احنا ممكن نخليه سلاح ذو حدين؟

يعنى ممكن نستخدمه وفقا لأهوائنا... او نستخدمه الاستخدام اللى اتعمل عشانه... صح ولا انا غلطان؟

صح جدا

إذن فالانسان هو مبعث الشرور بقى مش الآلة او الوسيلة... يعنى لو فيه شر, فالشر ده سببه الانسان يا تيتة مش الدين ولا السياسة ولا السكينة ولا الاعلام ولا الكتب ولا اى حاجة خالص, لإن دى فى النهاية وسائل احنا اللى بنسخرها بالشكل اللى احنا عايزينه...

تمام

و أرجع و اقول لك ان ادعاءات الملحدين انهم بيتكلموا عن السلام و الحب بشكل مطلق, و ده كلام مش هيحصل ولا عمره هيحصل...

مش هيحصل لكن على الاقل القيم دي ممكن تسود او تبقى اكتر من الكراهية و الحرب و الدمار

و الإسلام دين واقعى و ليس دين شعارات... عشان كده الاسلام فيه قتال, لإن من سنة الله فى الارض ان يكون هناك دفع و تدافع بين الناس...

يعني البقاء للأقوى و الأصلح و الاذكى و الاغنى

و بعدين حتى السلام و الحب اللى بيقولوا عليهم, لازم يكون فيه قتال و قوة تحميهم لبقاؤهم, و ان يكون هناك رادع...

موافقة

تفتكرى يا تيتة ليه القضاء بيحتاج لقوة تنفيذية زى الشرطة عشان تنفذ أحكامه بقوة القانون؟

لإن الاحكام سهل جدا انها تطلع, لكن عشان تتنفذ محتاجة قوة او سلطة او يد قوية و باطشة...

لكن في نفس الوقت عادلة

فأى كلام عن الحب و السلام هو كلام شعارات رومانسى لا يمت للواقع بصلة لا من قريب ولا من بعيد...

و هى الارض دى مخلوقة كده ان الناس تتقاتل و تتحارب... و هاتى لى قرن من الزمان عدى عالبشرية من غير حروب ولا قتال من ساعة سيدنا آدم و لما ابنه قتل اخوه, لغاية لحظتنا دى؟

بس الموضوع نسبي ... يعني فيه فترات بيزيد فيها القتال و الحروب و الدمار و المآسي زي ما هو حاصل دلوقتي و ممكن فترات تانية ينتشر فيها العدل و الخير و الامن و السلام

هى دى طبيعة الحياة و سنة الحياة... و سنة الكون و قوانين و نواميس هذا الكون... و أى حد عايز يقول كلام شعارات بعيد عن الواقع هو حر, بس لا يفرضه علينا... لإننا مش هنقدر ننفذه لإستحالة تنفيذه.

و الاسلام محتاج قتال و جهاد و قوة رادعة تحميه عشان ميبقاش كلام فى الهوا...

اوكيه تحميه اما يكون فيه اعتداء وخطر عليه لكن مش هنبدأ القتال

ولا احنا هنبقى فرحانين لما الاسلام يبقى دين شعارات و كلام رومانسى و نسيب الناس تلطش فينا؟

لا تلطش فينا ازاي ؟!! العين بالعين و السن بالسن

فاللى بينتقدوا الاسلام لواقعيته, هما ناس عايزين الدين يكون مجرد ديكور او زينة تتعلق و نتفرج عليها من بعيد لبعيد (العلمانية)... يعنى تصلى و تصوم فى بيتكو و ربك رب قلوب... و الكلام اللى انتى عارفاه.

طيب فيها ايه ما تصلي و تصوم في بيتكو ولا في الجامع ماحدش هيعملك حاجة طول ما انت مش بتعتدي على حد لكن تمشي تلطش في الناس و تقتلهم علشان تدخلهم الاسلام ..ولا تعمل عنتر عليهم علشان انت مسلم و هما لأ.. دا مش مقبول

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

بصى يا تيتة... صلى على حبيبك النبى..

أولا يا تيتة مفيش ملحدين بجد فى مصر ولا فى اى مجتمع مسلم, و ده اللى وصلت له نتيجة خبرتى و تجربتى مع من يقولون انهم ملحدين فى مصر.

فيه عضو هنا بيقول على نفسه إنه ملحد, لما قلت له ان القرآن محفوظ من اكتر من 1400 سنة, يرد عليا يقول لى ايه؟ يقول لى ما هو كتاب داروين محفوظ... داروين اللى هو مواليد سنة 1809... بذمتك ده كلام يترد عليه أصلا, و لا كلام فيه اى ريحة من الثقافة اساس؟

اقول له 1400 سنة يقول لى داروين...

يعنى آدى نموذج لواحد بيقول على نفسه ملحد... احكمى انتى بقى...

النقطة التانية ان المستشرقين يا تيتة على مدار ال3 قرون اللى فاتوا, كانوا بيهاجموا مين؟ كانوا ناصحين و فاهمين و بيهاجموا سيدنا محمد و بيهاجموا القرآن و الشريعة الاسلامية... يعنى كانوا بيلعبوا فى الاساس على طول من غير اى تطرق لا للبخارى ولا لابن تيمية ولا الكلام ده كله...

لكن لما المستشرقين يأسوا من انهم يكرهوا المسلمين فى سيدنا محمد, رغم كل الافتراءات اللى كتبوها عنه, و رغم الافتراءات اللى قالوها عن ان القرآن مش محفوظ, و ان سيدنا عثمان تلاعب فى القرآن.... و مع ذلك معرفوش يطلعوا المسلمين من دينه...

يعملوا ايه بقى المستشرقين دول؟ يبعتوا لنا ناس تخرب فى المرحلة التانية, طالما ان القرآن و سيدنا محمد مش هيعرفوا يشوهوا صورتهم...

فيبدأوا يتكلموا عن ابن تيمية و عن البخارى و عن الاحاديث المضروبة و المتألفة و عن إظهار روح التنازع بين المسلمين و إظهار الشكوك فى الاحاديث و كيفية كتابتها و ازاى اتكتبت....

و على فكرة ده بالظبط نفس اللى حصل فى الكنيسة فى اوروبا... اصل فى اوروبا يا تيتة مراحوش هدموا الكنيسة مرة واحدة... لأ هما خدوها على مراحل, و لما يأسوا انهم يشككونا فى القرآن الكريم, فبدأوا يبعتوا صبيانهم عشان يشككونا فى نقل الاحاديث, اللى هى محفوظة بأمر الله...

و أنا بقول لك يا تيتة ان ده حلم ابعد من الخيال انه يتحقق... لإن الاحاديث هتفضل موجودة غصب عن اى حد...

مسألة بقى الايمان او الكفر بيها دى مسألة تانية... لكنها هتفضل موجودة...

النقطة التالتة يا تيتة... انا لما هاجرت كيبيك, مضيت على إقرار بإنى موافق على قيم مجتمع كيبيك العلمانية و انى سأحترمها و سأحترم النظام العلمانى الاجتماعى و لن أسعى الى تغييره او هدمه او زعزعته, و إنى سأقبل بهذا النظام الاجتماعى, و إلا يتم ترحيلى من كيبيك...

يعنى حتى اللى اخترعوا العلمانية - كيبيك تعتبر جزء من فرنسا رغم وجودها فى كندا - بيدافعوا بشراسة عن قيم مجتمعهم و بيرفضوا أى خروج عن هذا النظام الاجتماعى...

فعلى أى اساس بينتقدوا المجتمع المسلم فى الحفاظ على قيمه؟

إذن أى مجتمع فى الدنيا من حقه يدافع بقوة عن قيمه و يحميها من الانهيار, و يحميها من الشائعات و الزعزعة و البلبلة...

يبقى ليه بينتقدونا لما نقول اننا نحافظ عالمجتمع المسلم من الزعزعة؟

اما بالنسبة للملحد اللى فى المجتمع المسلم و عايز يلحد... ماشى براحتك بس لا تزعزع أمن و سلامة المجتمع...

لإن مش كل الناس يا تيتة عندها القدرة على البحث و الفهم... و ادينى ضربت لك نموذج بالاخ اللى بيقول لك كتاب داروين محفوظ... داروين اللى هو كله على بعضه كده مولود من 200 سنة... بذمتك ده كلام ناس بتفهم؟

و الترابط فى المجتمع المسلم قائم على اساس الدين... و رابط الايمان بين المؤمنين... و مسألة وجود كافرين او مشركين او اصحاب الملل الاخرى داخل المجتمع المسلم ده شىء طبيعى و كان موجود... اومال مين اللى كان بيدفع الجزية؟ :)

اما بالنسبة لاينشتاين.. فأينشتاين على نفسه يا تيتة...

يعنى انا هصدق أينشتاين و اكذب ربنا؟ ههههههههه

و عموما يعنى انا لسه قارى فى سورة آل عمران آيات جميلة تستحق انى انقلها هنا, و هى مناسبة جدا لموضوعنا ده.

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (191) رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ (192) رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ (193) رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ (194)

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ ۖ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ ۖ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّنْ عِندِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ (195)

صدق الله العظيم.

فهذا هو وعد الله... إذن فالمسألة محسومة... بأن الله لن يخزى المؤمنين يوم القيامة, و انه لا يخلف الميعاد.

اما مسألة ان الانسان يلحد و ميبقاش عارف الحقيقة فى المطلق, فده شىء من الاستعباط, لإن الانسان جواه الايمان يا تيتة بالفطرة....

يعنى الناس كلها مولودين مسلمين يا تيتة, لإن الفطرة هى الاسلام... ربنا بيقول كده... انا هصدق بقى اينشتاين و الملحدين ولا اصدق الله سبحانه و تعالى اللى خلق عباده و عارف تكوينهم ايه؟

يعنى مسألة اختيار الدين, فربنا هو اللى اتاح لنا فرصة ان نكون مسلمين, بأن خلقنا على الفطرة اللى هى الاسلام... و جعلنا مهيئين للإيمان به...

يعنى الايمان بالله ده شىء جوه الانسان مهما حاول ينكره او يكفر او يغطى عليها...

ده بالنسبة يعنى لسؤالك عن اللى اتولد داخل المجتمع المسلم... فحتى اللى مولودين فى مجاهل افريقيا, مولودين مسلمين يا تيتة...

و ربنا هو اللى بيقول كده...

انا عن نفسى أصدق الله سبحانه و تعالى فى اى كلام يقوله... أيا كان الكلام ده...

اما اللى مش عايز يصدق, فهو حر... دى مشكلته بقى مع ربنا.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

هذه مداخلة لى فى أحد الموضوعات الكثيرة عن الردة

أعتقد أنها مناسبة للحوار الجارى بين الفاضلة Grandma والفاضل "محاور"

فى الحقيقة يامايسترو السببين مرتبطين ببعض ارتباط وثيق .. فالداعية الضعيف يستقطب مؤمنا ضعيفا ..

الداعية الغير مؤهل والذى يدعو استنادا على اسطمبات قديمة ربما يقنع شخصا بسيط الثقافة والمعرفة .. ومن المحتمل أن تزداد معارف ذلك الشخص إلى حد يدرك معه أنه آمن على أساس غير صحيح ... وهذا ينطبق على المؤمن بالوراثة الذى يتعود من صغره على حضور خطب الجمعة (بالنسبة للمسلمين) أو القداس (بالنسبة للمسيحيين) ليستمع إلى خطباء ووعاظ يقولون له أشياء تكذبها خبراته العملية المكتسبة .. فيهتز إيمانه (الموروث) ويضعف ... وتكون النتيجة إما الالتزام بدينه (تعصبا) .. أو الإلحاد .. أو الارتداد

ولكن اسمحولى أعيد رجائى لكم بعدم تشتيت الموضوعات

مواضيع الارتداد عن الدين واعتناق ديانات أخرى أو الإلحاد نوقشت كثيرا فى "المحاورات"

فأرجو الاكتفاء - هنا - بما قيل ونقل الحوار عن هذه الموضوعات إلى واحد من المواضيع التى أرشح منها

إشكالية الارتداد عن الدين .. وعلى من يُقام حد الردة

علاوة على الموضوع الذى نقلت منه مداخلتى وهو بعنوان

مجدي علام مستنصر مصري جديد

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

أستاذى الكريم أبو محمد....

ما يقوم به اسلام بحيرى مدعوم من الملحدين فى مصر... و قد تؤدى آرائه الى إلحاد المزيد من الشباب...

زى بالظبط ما فرج فودة طرح أفكار أدت الى الحاد قطاع كبير من الشباب فى وقته...

و لا أخفى عليك انا لا اعرف ما هو الحكم فى من يقول بأنه مسلم ثم يطرح أفكارا عن الاسلام تشكك فيه؟

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

حاج اسلام... انا ماليش اى مصلحة فى إنى أغير من شكل قناعاتك ولا إنى أظهرها بشكل آخر... انا بس بكتب اللى فهمته من كلامك... خصوصا انك دايما تنعت اى مخالف لك بإنه "متأسلم" ولا أدرى ما سبب هذه التسمية اللعينة التى تثير البغضاء فى القلوب...

اما بالنسبة للكلام اللى انا متقبسه ده... فأنا متأكد انك مش واخد بالك أبعاده و انت بتكتبه, لإنى محتاج توضيح.

الصحابة خلفاء رسول الله, ساروا على نهج رسول الله... يعنى الناس دى مكانتش بتتصرف من دماغها...

فهل معنى كلامك ان الرسول محمد كان بيتصرف بشكل سياسى و تصرفات ملهاش علاقة بالاسلام لما راح غزوة تبوك؟

و لما سيدنا محمد أرسل الرسل الى مصر و اليمن؟ و ألم يجمع الجزية من أهل اليمن؟ و الم يحارب الروم فى مؤتة و تبوك؟

لماذا فتح الصحابة العراق حتى امتدوا الى فارس؟ أليس طاعة لأمر الله و رسوله؟

هل سيدنا محمد لما قام بالفتوحات, كان يتصرف بشكل سياسى بعيد عن الدين؟ و لما جمع الجزية - اللى هى مذكورة فى القرآن - كان برضه بيتصرف بشكل سياسى بعيد عن الاسلام؟

اوعى تقول آه و فكر مليون مرة فى الاجابة, لإنك لو قلت آه... فمعنى كده ان سيدنا محمد كان ملك يملك و يحكم كسياسى و كملك للبلاد و ليس كنبى مرسل... و سيدنا محمد لم يكن ملك أبدا...

لإن لو سيدنا محمد تصرف التصرفات دى بشكل سياسى, فمعنى كده ان سيدنا محمد استغل الدين من أجل سلطة سياسية زائلة...

و بصراحة مقدرش اصدق ان سيدنا محمد يكون عمل كده, و سأضطر لتكذيبك انت...

و لو كانت تصرفات سيدنا محمد من الدين, يبقى الصحابة اتصرفوا وفقا للدين و استكملوا الفتوحات طاعة لله و لرسوله... لإنهم مألفوش تصرفات من عندهم...

شوف لى مخرج الله يكرمك.... بس خليك حذر مع سيدنا محمد

انا بقول لك اهو... عشان انت كلامك كده داخل فى سكة مش كويسة.

لا حول ولا قوة الا بالله

اولا انا مش اي واحد بيخالفني بدعوه متأسلم فئة واحدة من مخالفي هم من انعتهم بذلك

ثانيا

انا لم اقل ان محمدا صلى الله عليه وسلم كان يحارب من اجل زعامة سياسية ومش كل شوية هافضل تأولني كلام وافضل ارد على جنابك وبعد كده لو سمحت لما تدعي عليا شيء يكون مصحوب بدليل ومن مداخلاتي

يعني لما تتهمني باني منكر للسنة تقتبس مداخلة باقول فيها صراحة اني بنكر السنة

ولما تقول اني باقول ان الرسول كان زعيما سياسيا تقتبس مداخلة صريحة بما قلت

غير كده مش هافضل انفخ في الاربة وهي مقطوعة طول عمري

ثالثا

فيه فرق كبير بين غزوات الرسول وبين حروب الصحابة لان غزوات الرسول كانت بوحي من عند الله فهل كان الصحابة ايضا مع احترامي وتقديري لهم يتصرفون بناء على وحي من السماء ام كانت قراراتهم من تلقاء انفسهم ومن خلال منظور سياسي بحت واذكرك بكتاب الاسلام واصول الحكم الذي اثبت فيه الكاتب ان اول زعيما سياسيا للمسلمين لم يكن الرسول ولكن كان ابو بكر رضي الله عنه وارضاه وبناء عليه تصبح قراراتهم ليست دينية ولكن سياسية تحكمها السياسة واساليبها وطرقها

هذا الامر سيضع فترة حكمهم في اطارها البشري اي يمكن نقدها ومدحها ورفع القدسية عنها لان القداسة للرسول صلى الله عليه وسلم في ما جاء به الوحي ومن الطبيعي اننا متفقون انه كان خلقه القرأن بل كان قرأن يمشي على الارض

رابعا

بالنسبة لقيام الصحابة بفرض الجزية على غير المسلمين فهذا امر كان سائدا في عرف الحروب والمعارك في ذلك الحين وفرض الجزية على غير المسلمين المحاربين شيء طبيعي ان يفرض المنتصر شروطه على المهزوم كما حدث مع المانيا واليابان في العصر الحديث فحتى الان يدفع الالمان واليابانيين فاتورة تلك المعارك لانهما هزما في تلك الحرب وهذا هو قانون الحروب المتعارف عليه

لكن الغير متعارف عليه ان تفرض الجزية على غير المحاربيين منهم وخصوصا ان هناك مفاهييم تغيرت في العصر الحديث مثل مفهوم المواطنة الذي ساوى بين افراد الشعب دون تمييز بينهم في الحقوق والواجبات تميزا عرقيا او دينيا او مذهبيا وهنا سنضطر لتغيير مفهوم الجزية الذي تحققت اسابه في زمن وانتفت اسبابه في زمان اخر

رابط هذا التعليق

أستاذى الكريم أبو محمد....

ما يقوم به اسلام بحيرى مدعوم من الملحدين فى مصر... و قد تؤدى آرائه الى إلحاد المزيد من الشباب...

زى بالظبط ما فرج فودة طرح أفكار أدت الى الحاد قطاع كبير من الشباب فى وقته...

و لا أخفى عليك انا لا اعرف ما هو الحكم فى من يقول بأنه مسلم ثم يطرح أفكارا عن الاسلام تشكك فيه؟

الرد على مداخلتك يا أستاذ محاور ممكن بطرق شتى

منها الأمثلة الشعبية .. ومنها النكات التى لا يصح أن أكتبها

ولكن ولا يهمك

لقيت لك نكتة ظريفة جدا .. تعبت لغاية لما لقيتها على اليوتيوب

هى حكاية بيقول ابراهيم عيسى إنها حقيقية

مش حقولك النكتة عشان عاوزك تسمع كلام عدنان ابراهيم وكلام ابراهيم عيسى

وانا عارف انك - لو سمعته عشان تعرف النكتة - حتبقى كأنك بتشرب شربة زيت خروع

إشرب يا عم .. إبتداء من الدقيقة 8:35

https://www.youtube.com/watch?v=SEbVkSeOKSQ

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

بعد ما شاهدناه بالامس نستطيع ان نؤكد بما لا يدع مجالا للشك ان من يطلقون على انفسهم علماء الدين ما هم الا مجرد عوام ولا يوجد ما يسمى متخصصون في الدين وان الدين للجميع

فما شاهدناه بالامس اصاب دعوة الازهر باسكات اسلام بحيري بضربة قاضية لن تقوم لها قائمة فقد حضر المتناظرين وفي جعبتهم ما يملكون من ادوات استطاع غير المتخصص ان يهز عروشهم ويثبت للجميع ان الدين لا يحتاج لمتخصصين ولكنه يحتاج لمجتهدين يحبون دينهم ويخلصون له

شاهدنا بالامس مباراة تشبه مباراة بين فريقي الاهلي والبلاستيك في كرة القدم فقد كان بوسع الاهلي ان يمطر شباك البلاستيك بوابل من الاهداف لكنه كان رحيما به فهزمه بدستة من الاهداف الملعوبة فنيا وكرويا

فريق الاهلي كان يمثله منفردا اسلام بحيري اما فريق البلاستيك فقد كان يمثله اسامة الازهري والحبيب الجفري

والان مع تحليل للاهداف المسجلة معكم المعلق الرياضي اسلام المصري ويحيكم ويقدم لكم الوصف التفصيلي لدستة الاهداف التي سجلها فريق الاهلي في فريق البلاستيك

لهدف الاول

ما قدمه اسلام بحيري في سن زواج الرسول صلى الله عليه وسلم من السيدة عائشة وهو ثمانية عشر عاما وليس تسع سنين كما صورها لنا مزيفيى التاريخ وصلت نتيجته الى اقرار فريق البلاستيك بان كل من يصرح بزواج الطفلة الصغيرة هو مجرم

الهدف الثاني

اثبات ان الرسول صلى الله عليه وسلم لم يسحره يهودي لان ذلك يخالف قول الله تعالى (والله يعصمك من الناس)

الهدف الثالث

اثبان ان الشيطان لا يمكن ان يتمثل في صورة بشرية واستحالة ان يعلم ابو هريرة الدين مصداقا لقول الله ( إنه يراكم هو وقبيله من حيث لا ترونهم)

الهدف الرابع

ان ما تقوم به داعش من جارئم بحق الانسانية ما هو الا تراث موروث من فتاوى شاذة وغريبة موجودة في تراثنا وما هم الا ناقلين لهذا التراث

الهدف الخامس

اثبات ان البخاري استعان في سند بعض الاحاديث بالضعفاء والمتروكين والكذابين

الهدف السادس

تضعيف احاديث الردة وتضعيف رواتها وعلى رأسهم عكرمة مولى بن عباس الذي اختلط في اخره

الهدف السابع

ان من قام بجمع السنة ما هم الا بشر يصيب ويخطيء وليس بمعصومين وليس لهم قداسة

الهدف الثامن

ان الدين ليس بعلم ولا يحتاج لمتخصصين ولكنه يحتاج لمجتهدين

الهدف التاسع

ان هناك ممن هم محسوبين على المذاهب الاربعة حادو عن منهج صاحب المذهب امثال ابو يوسف في المذهب الحنفي حاد بفكر ابو حنيفة

الهدف العاشر

ان اصحاب المذاهب اباربعة ظهرو قبل قيام البخاري بتأليف صحيحه ومن لحقه زمانه ( بن حنبل) كان له كتاب جامع للسنه

الهدف الحادي عشر

ان كل من تكلم في الدين ليس جميعهم متطرفون ولكن هناك الكثير من المعتديلين منهم

الهدف الثاني عشر

ان الاسلام دين حياة وليس دين قتل ورجم وتحريق

رابط هذا التعليق

بعد ما شاهدناه بالامس نستطيع ان نؤكد بما لا يدع مجالا للشك ان من يطلقون على انفسهم علماء الدين ما هم الا مجرد عوام ولا يوجد ما يسمى متخصصون في الدين وان الدين للجميع

فما شاهدناه بالامس اصاب دعوة الازهر باسكات اسلام بحيري بضربة قاضية لن تقوم لها قائمة فقد حضر المتناظرين وفي جعبتهم ما يملكون من ادوات استطاع غير المتخصص ان يهز عروشهم ويثبت للجميع ان الدين لا يحتاج لمتخصصين ولكنه يحتاج لمجتهدين يحبون دينهم ويخلصون له

شاهدنا بالامس مباراة تشبه مباراة بين فريقي الاهلي والبلاستيك في كرة القدم فقد كان بوسع الاهلي ان يمطر شباك البلاستيك بوابل من الاهداف لكنه كان رحيما به فهزمه بدستة من الاهداف الملعوبة فنيا وكرويا

فريق الاهلي كان يمثله منفردا اسلام بحيري اما فريق البلاستيك فقد كان يمثله اسامة الازهري والحبيب الجفري

والان مع تحليل للاهداف المسجلة معكم المعلق الرياضي اسلام المصري ويحيكم ويقدم لكم الوصف التفصيلي لدستة الاهداف التي سجلها فريق الاهلي في فريق البلاستيك

لهدف الاول

ما قدمه اسلام بحيري في سن زواج الرسول صلى الله عليه وسلم من السيدة عائشة وهو ثمانية عشر عاما وليس تسع سنين كما صورها لنا مزيفيى التاريخ وصلت نتيجته الى اقرار فريق البلاستيك بان كل من يصرح بزواج الطفلة الصغيرة هو مجرم

الهدف الثاني

اثبات ان الرسول صلى الله عليه وسلم لم يسحره يهودي لان ذلك يخالف قول الله تعالى (والله يعصمك من الناس)

الهدف الثالث

اثبان ان الشيطان لا يمكن ان يتمثل في صورة بشرية واستحالة ان يعلم ابو هريرة الدين مصداقا لقول الله ( إنه يراكم هو وقبيله من حيث لا ترونهم)

الهدف الرابع

ان ما تقوم به داعش من جارئم بحق الانسانية ما هو الا تراث موروث من فتاوى شاذة وغريبة موجودة في تراثنا وما هم الا ناقلين لهذا التراث

الهدف الخامس

اثبات ان البخاري استعان في سند بعض الاحاديث بالضعفاء والمتروكين والكذابين

الهدف السادس

تضعيف احاديث الردة وتضعيف رواتها وعلى رأسهم عكرمة مولى بن عباس الذي اختلط في اخره

الهدف السابع

ان من قام بجمع السنة ما هم الا بشر يصيب ويخطيء وليس بمعصومين وليس لهم قداسة

الهدف الثامن

ان الدين ليس بعلم ولا يحتاج لمتخصصين ولكنه يحتاج لمجتهدين

الهدف التاسع

ان هناك ممن هم محسوبين على المذاهب الاربعة حادو عن منهج صاحب المذهب امثال ابو يوسف في المذهب الحنفي حاد بفكر ابو حنيفة

الهدف العاشر

ان اصحاب المذاهب اباربعة ظهرو قبل قيام البخاري بتأليف صحيحه ومن لحقه زمانه ( بن حنبل) كان له كتاب جامع للسنه

الهدف الحادي عشر

ان كل من تكلم في الدين ليس جميعهم متطرفون ولكن هناك الكثير من المعتديلين منهم

الهدف الثاني عشر

ان الاسلام دين حياة وليس دين قتل ورجم وتحريق

أقترح على الأزهر أن يندب من يقوم بالتهوية على أسامة الأزهري ..... فما تمخض الجبل إلا ليولد فأرا أمام هذا العملاق الكبير : إسلام البحيري

ثقة

قد التحدي

مادة علمية وفيرة وغزيرة

حجة قوية

من كان الحق معه فإنه لابد منتصر

لأن الحق صفة من صفات الله

أين الجفري والأزهري ... ؟

لقد أخذهما الطوفان

لقد هزما أخلاقيا حينما رضيا أن يواجها رجلا واحدا يقولان عليه غير متخصص

ولقد هزما حينما خرجا عن النص في كثير من الأحيان

ولقد هزما حينما حاولا أن يجدا للرجل سقطة هزيلة ضعيفة غير فنية

ولقد هزما حينما أنعدمت لهم الحجة المقنعة أو البرهان الساطع

ولأنهما تمسكا بنفس المنهج المتخلف المهزوم

عموما سيبقى لهم يوميات من الرد والتبرير على ما أثاره إسلام البحيري

الله يساعدكم

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...