اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل أحاديث رسول الله وحى؟

محاور

Recommended Posts

شكرا يا سيد سكوربيون على مشاركتك المفيدة اللى مفيهاش اى خروج عن الموضوع او تشتيت له او مخالفة لقواعد المشاركة. :)

آنست و شرفت. :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

متشكرين حضرتك .. :gather: :sweat: flx: :inflate: :Laie:

و ما زلت في انتظار رد الأستاذ طارق ..

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

يا دين النبي يا جدعان .. آمنت بيك يا رب ..

يا استاذ طارق ... هل تظن انه ليس بوحي ام تعتقد انه ليس بوحي ..لأنك اذا كنت علي يقين انه بيان فأنك لن تظن ..اما ان كنت تظن انه ليس ببيان فانك لن تعتقد ..

و كما تعلم ان الظنون غير الإعتقادات ..فحضرتك كخريج ازهري تعلم ان ظن " و اخواتها" من الأفعال الناسخة للأبتداء .. تنسخ المبتدأ و الخبر فتدخل علي الجملة الإسمية و ايضآ تجعلها مفاعيلها .. فيصبح المبتدأ مفعول أول و الخبر مفعول ثاني ... بينما أعتقد فيقال يعتقد اعتقادآ فهو معتقد بالسكون فوف الميم و العين .. و المفعول معتقد ... كما انهم تكون مرادف ايضآ ل "ظن" و تلك قد شرحناها سابقآ او بمعني تصور بالشدة و الفتحة فوق الواو .. اوحسب .. او توهم خلافآ لما كان يعتقد- رسخ اعتقادًا..

اتمني ان ترد ردآ خالصآ واضحآ خاليآ من اللبس..

المواضيع اللي زي ده كانت بتخلص زمان بنعم أو لاء ........

أرجو الرحمة بتحديد سقف زمني للتحقيقات أقصد الموضوعات من قبل الإدارة ......

وكل اللي أجبت عنه مؤخرا إما مكرر أو ليس في لائحة الاتهام

أنا لما قلت ربما كنت أتحاشي أسئلة أخرى في الموضوعات الفرعية

وحسبي أنني مؤمن بقول الله سبحانه وتعالى :

( وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ )

إزاي بقى مش بتاعتي أو تستلزم موضوعا آخر نفهم فيه اية

إنما الموضوع هنا زي ما قلت مرات خلص ثم انتهى ثم جاب آخره

شكرا

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

فقه الجريمه

وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا.........

ثم يخرج علينا (المشايخ) هذا كافر وهذا صليبى و هذا كذا وكذا !!

وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين.....

ثم يخرج علينا (المشايخ) أتيتكم بالذبح وجعل رزقى تحت ظل رمحى !!

إنك لعلى خلق عظيم

ثم يخرج علينا (المشايخ) ليكلمونا حاشا لله و حاشاه عن قدرته الجنسيه !!و احيانا يقول لواحده ترضع راجل !!

استقيموا يرحمنا الله منكم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أنا لما قلت ربما كنت أتحاشي أسئلة أخرى في الموضوعات الفرعية

وحسبي أنني مؤمن بقول الله سبحانه وتعالى :

( وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ )

طيب يعنى طالما انك بتقول "ربما" يبقى انت مش عارف...

و رغم انك مش عارف... يعنى معندكش يقين... و رغم ان الآية واضحة... بس انت خايف تتورط و تقول ان "البيان" مصدره جبريل... لانك اكتشفت الورطة اللى وقعت فيها بعد ما أقريت بنفسك ان البيان مصدره جبريل, لان ده هيترتب عليه ان "البيان" وحى.

فمعنى كلامك انه "ربما" يكون البيان ده فهم بشرى... يعنى من دماغ رسول الله... يبقى زعلان ليه لما بقول انك بتقول كده؟

ولا انت عندك يقين ان مصدره جبريل؟ خلى بالك عشان كده هيبقى وحى... و انت صعبان عليك الموضوع ده جامد. :)

ولا انت "لا ادرى" بخصوص مسألة اذا كان "البيان" اللى مذكور فى القرآن ان ربنا انزله, و بالتالى لا تعرف اذا كان وحى ام فهم بشرى؟

فى الحالة دى يبقى مش من حقك تنكر انه وحى. :)

يا سيد طارق, سمى الاشياء بمسيماتهم و كلنا هنرتاح... لكن و حتى مع افتراض حسن النية, فأنت حتى هذه اللحظة لست على يقين من الامر برمته.

طيب حضرتك بالنوسبة لان النبى اتجوز اكتر من 10 مرات و جمع بين اكتر من 4 زوجات فى نفس الوقت...

يعنى فين الآية اللى بتدى النبى الحق الصريح انه يتجاوز الجمع بين 4 زوجات فى نفس الوقت؟

و ايه علاقة زواجه بالاسلام؟ طالما ان فيه محمد انسان و محمد الرسول و ان تصرفات الاتنين منفصلة عن بعض؟

المشكلة انكم تفصلون بين الرسول و الانسان... و لكنه واحد.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

متشكرين حضرتك .. :gather: :sweat: flx: :inflate: :Laie:

و ما زلت في انتظار رد الأستاذ طارق ..

انا متفهم انك مش مستوعب أهمية العقيدة عند المسلمين.... و اننا ممكن نقعد نتكلم فيها مليون صفحة عشان نوصل للحقيقة. :)

زى بالظبط كده ما انا مش مستوعب العقيدة عندكم... بس الفرق انى شايف ان ما بنى على باطل فهو باطل, و بناءا عليه... مش بحشر نفسى فى اللى ميخصنيش. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

متشكرين حضرتك للشرح االي كان غايب عن فهمي المتواضع .. و لكن هل تظن اني لا استوعب اهمية العقيدة .. ام تظن ذلك .. لأنك لو تظن ذلك فربما لست واثقآ مما تقول ...

علي العموم انا مستمتع بكلام حضرتك قوي

كلام جميل جميل مافيش نقاش ..

:gather: :sweat: flx: :inflate: :Laie:

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

متشكرين حضرتك للشرح االي كان غايب عن فهمي المتواضع .. و لكن هل تظن اني لا استوعب اهمية العقيدة .. ام تظن ذلك .. لأنك لو تظن ذلك فربما لست واثقآ مما تقول ...

علي العموم انا مستمتع بكلام حضرتك قوي

كلام جميل جميل مافيش نقاش ..

:gather: :sweat: flx: :inflate: :Laie:

أنت كمان جميل جميل يا أستاذ سكربيون

أخيرا

الواحد فعلا بقى مستمتع بالموضوعات

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

يا دين النبي يا جدعان .. آمنت بيك يا رب ..

يا استاذ طارق ... هل تظن انه ليس بوحي ام تعتقد انه ليس بوحي ..لأنك اذا كنت علي يقين انه بيان فأنك لن تظن ..اما ان كنت تظن انه ليس ببيان فانك لن تعتقد ..

و كما تعلم ان الظنون غير الإعتقادات ..فحضرتك كخريج ازهري تعلم ان ظن " و اخواتها" من الأفعال الناسخة للأبتداء .. تنسخ المبتدأ و الخبر فتدخل علي الجملة الإسمية و ايضآ تجعلها مفاعيلها .. فيصبح المبتدأ مفعول أول و الخبر مفعول ثاني ... بينما أعتقد فيقال يعتقد اعتقادآ فهو معتقد بالسكون فوف الميم و العين .. و المفعول معتقد ... كما انهم تكون مرادف ايضآ ل "ظن" و تلك قد شرحناها سابقآ او بمعني تصور بالشدة و الفتحة فوق الواو .. اوحسب .. او توهم خلافآ لما كان يعتقد- رسخ اعتقادًا..

اتمني ان ترد ردآ خالصآ واضحآ خاليآ من اللبس..

:big_boss:

أظن واضح

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

لأ صدقني انت الأجمل يا استاذ محاور :D

السيد طارق هو اللى كتب لك انت جميل... مش أنا. :)

ما شاء الله جهاز الارسال شغال على ودنه... و مع ذلك مرحبا بيك رغم تشتيتك للموضوع و السخرية... بس عادى يعنى.. كله محصل بعضه. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أنت كمان جميل جميل يا أستاذ سكربيون

أخيرا

الواحد فعلا بقى مستمتع بالموضوعات

السيد الفاضل طارق...

افهم من كده انك بتهرب من الاجابة؟ او معندكش اجابة؟

يعنى انت من "اللا أدريين" فى مسألة اذا كان الحديث وحى؟

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

نقول طور يقولوا احلبوه

نقول ثور يقولوا احلبوه

كان فيه قرية من قرى الارياف كان فيها راجل عنده ثور بيأجره للفلاحين عشان يعملوا ويحرثوا ارضهم وبيعملوا بيه حاجات كتير كل يوم، وفى يوم من الايام كان الراجل قاعد جنب الثور على كرسى جنب بيته وجاله واحد ووقف قدامه وقاله ممكن شوية لبن من الثور دة!
صاحب الثور: دة ثور مش بقرة ومينفعش اخد منه لبن!
الراجل: وليه مينفعش تاخد منه لبن! على راسه ريشة ولا حاجة!!
صاحب الثور: لأ مش على راسه ريشة ولا حاجة بس دة دكر..
الراجل: وايه دليلك على انه دكر؟..
صاحب الثور: هو فى دليل اكبر من انه دكر ومينفعش يتجاب منه لبن!..
الراجل: انا مش عايز دليل من كلامك! انا عايز كتاب علمى يثبت كدة..
صاحب الثور: وهو مستغرب اى كتاب علوم من عند ابنى الصغير هيثبتلك كلامى دة ان الدكر مبيتحلبش!..
الراجل: طب هات اسم اى كتاب منهم..
راح صاحب الثور زهق ومش عارف يقنعه ازاى وحاول يقوم يمشى..
الراجل: متهربش من الكلام..
صاحب الثور: طب انت عندك حيوانات فى البيت؟
الراجل: ايوة عندى ثور انا كمان..
صاحب الثور: طب انت قبل كدة حلبت ثور وجبت منه لبن؟
الراجل: انت متسألش طالما انت مش فاهم ومش عارف ومش متأكد من ان الثور بيتحلب ولا لأ! وكمان عايزنى ارد عليك، الاحسن متتكلمش فى حاجة انت مش فاهم فيها.
فقام صاحب الثور راح جاب سكينة وذبح الثور وقاله ارتحت مفيش لبن! "نقول ثور يقولوا احلبوه!!"

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

يا سيد طارق انت بتقول كلام و عكسه... كلام و نقيضه فى نفس الوقت, و المفروض انى اقبله و انا ساكت.

ربنا يفتح علينا و عليك. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يعنى المفروض انك تقول لى ان الاحاديث ليست وحى و لكن فى نفس الوقت مصدرها جبريل...

و المفروض انى اقبل بهذا الهراء... انك تقول لى هو مش تور بس ربما يكون بيجيب لبن...

فاقول لك يعنى هو بيجيب لبن؟ تقول لى ده تور... و ربما يكون بيجيب لبن...

يعنى بيجيب لبن؟ تقول لى ده تور...

اقوم اقول لك يعنى استحالة يجيب لبن؟ تقول لى ربما انه يكون بيجيب لبن... و تقول لى هو فيه لبن بس انا مش عارف جى منين

اقوم اقول لك يعنى هو مش تور طالما انه احتمال يجيب لبن؟

تقوم تسخر من اسئلتى...

اقوم اقول لك يعنى انت "لا ادرى" اذا كان تور ولا لا, لان احنا شايفين لبن و مش عارفين مصدر اللبن ده جى من التور ولا جى منين؟

و اقعد اسألك يا عم طيب اللبن ده مصدره منين؟ مصدره من التور ولا من حتة تانية؟ لان لو اللبن مصدره من التور, هيبقى ساعتها مش تور و انت فاكر انه تور, و برضه تلففنى و لا تجاوبنى على اى سؤال بصراحة, لغاية اما نفسى اتقطع جنبك.

شفت بقى المشكلة سهلة ازاى؟ :)

المشكلة ممكن تتحل لو انت كنت أكثر جرأة فى استخدام الفاظ اكثر وضوحا... لكن انت خايف او مش عارف... او بتحب تدوخنا.

هتقول لى بقى اللبن قصدى البيان مصدره منين بالظبط؟ ولا برضه هتدوخنا؟ :)

لان احنا عندنا لبن... قصدى بيان... و انت معترف بيه... و معترف بوجوده... بس مش عايز تقول لى اللبن قصدى البيان مين مصدره و جى منين...

قول مصدره منين و ريحنا يا سيد طارق...

البيان... مصدره جبريل؟ ولا مصدره فهم بشرى من دماغ رسول الله؟

سؤال سهل و بسيط... و لو عندك اجابة تالتة بس واضحة, برضه هقبلها.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يعنى المفروض انك تقول لى ان الاحاديث ليست وحى و لكن فى نفس الوقت مصدرها جبريل...

و المفروض انى اقبل بهذا الهراء... انك تقول لى هو مش تور بس ربما يكون بيجيب لبن...

فاقول لك يعنى هو بيجيب لبن؟ تقول لى ده تور... و ربما يكون بيجيب لبن...

يعنى بيجيب لبن؟ تقول لى ده تور...

اقوم اقول لك يعنى استحالة يجيب لبن؟ تقول لى ربما انه يكون بيجيب لبن... و تقول لى هو فيه لبن بس انا مش عارف جى منين

اقوم اقول لك يعنى هو مش تور طالما انه احتمال يجيب لبن؟

تقوم تسخر من اسئلتى...

اقوم اقول لك يعنى انت "لا ادرى" اذا كان تور ولا لا, لان احنا شايفين لبن و مش عارفين مصدر اللبن ده جى من التور ولا جى منين؟

و اقعد اسألك يا عم طيب اللبن ده مصدره منين؟ مصدره من التور ولا من حتة تانية؟ لان لو اللبن مصدره من التور, هيبقى ساعتها مش تور و انت فاكر انه تور, و برضه تلففنى و لا تجاوبنى على اى سؤال بصراحة, لغاية اما نفسى اتقطع جنبك.

شفت بقى المشكلة سهلة ازاى؟ :)

المشكلة ممكن تتحل لو انت كنت أكثر جرأة فى استخدام الفاظ اكثر وضوحا... لكن انت خايف او مش عارف... او بتحب تدوخنا.

هتقول لى بقى اللبن قصدى البيان مصدره منين بالظبط؟ ولا برضه هتدوخنا؟ :)

لان احنا عندنا لبن... قصدى بيان... و انت معترف بيه... و معترف بوجوده... بس مش عايز تقول لى اللبن قصدى البيان مين مصدره و جى منين...

قول مصدره منين و ريحنا يا سيد طارق...

البيان... مصدره جبريل؟ ولا مصدره فهم بشرى من دماغ رسول الله؟

سؤال سهل و بسيط... و لو عندك اجابة تالتة بس واضحة, برضه هقبلها.

دي سرقة علني لمداخلتي السابقة وجب تبليغ الشرطة عليها أو الإدارة ......

لو كان سؤالك ما مصدر البيان الذي تحدثت عنه الآية فاسأل ربك الذي أنزل الآية .... فأنا قلت لك من أول لحظة إنها مش بتاعتي ومش موضوعها وافتح موضوع للمناقشة فيها وةأنا أزيدك ......

أما حديث مدارسة جبريل للرسول صلى الله عليه وسلم فاسأل البخاري ومسلم اللذان أوردا الحديث ومش أنا اللي رويته ولو مش عاجبك الحديث أو منكر له

افتح موضوع نناقشه لكن الموضوع دا انتهى

بـ ليس وحيا

وبطل توجه ليه كلام في هذا الموضوع لأن أنا قلت كل ما فيه

واعرف إن ردي على كلامك اختياري وليس إجباري

ومشاركاتي اختيارية وليست إجبارية

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

دي سرقة علني لمداخلتي السابقة وجب تبليغ الشرطة عليها أو الإدارة ......

لو كان سؤالك ما مصدر البيان الذي تحدثت عنه الآية فاسأل ربك الذي أنزل الآية .... فأنا قلت لك من أول لحظة إنها مش بتاعتي ومش موضوعها وافتح موضوع للمناقشة فيها وةأنا أزيدك ......

أما حديث مدارسة جبريل للرسول صلى الله عليه وسلم فاسأل البخاري ومسلم اللذان أوردا الحديث ومش أنا اللي رويته ولو مش عاجبك الحديث أو منكر له

افتح موضوع نناقشه لكن الموضوع دا انتهى

بـ ليس وحيا

وبطل توجه ليه كلام في هذا الموضوع لأن أنا قلت كل ما فيه

واعرف إن ردي على كلامك اختياري وليس إجباري

ومشاركاتي اختيارية وليست إجبارية

يا سيد طارق صلى على حبيبك النبى.

انا معترف بالآية و بالحديث و معنديش اى مشكلة لا مع الاية و لا مع الحديث...

اما بالنسبة للآية و مفهومها و تفسيرها, فالآية فى غاية الوضوح... ان البيان مصدره ربنا... يعنى ليس فهم بشرى لرسول الله.

و لو انت شايف معنى تانى, او فاهم الآية بشكل تانى... فيا ريت تجاوبنى, لإن اجابتك دى معناها انك لا تدرى....

يعنى اصلا ازاى اسأل ربنا, فى حين ان ربنا نزل القرآن للإجابة على اسئلتنا يا سيد طارق...

و الاية واضحة و ربنا مجاوب على سؤالنا بس انت مش عايز تقول الاجابة... مش عارف ليه. :)

اما موضوع انى افتح موضوع جديد للمناقشة, يبقى انت مش واخد بالك من غرض الموضوع...

غرض هذا الموضوع هو تحديد مصدر الاحاديث او البيان... هل كان وحى؟ ام مصدره فهم بشرى لرسول الله؟ فما هو مبررك لطلب فتح موضوع جديد, إذا كان هذا هو غرض الموضوع, و هذا هو الموضوع المناسب للرد؟

شفت بقى انك بتلف و تدور و تدوخنا و فى الاخر ترجع تزعل و تكتب انى بكتب كلام على لسانك.

خلى بالك عشان انا هشهد عليك السيد سكوربيون بعد كده. :)

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا سيد طارق صلى على حبيبك النبى.

انا معترف بالآية و بالحديث و معنديش اى مشكلة لا مع الاية و لا مع الحديث...

اما بالنسبة للآية و مفهومها و تفسيرها, فالآية فى غاية الوضوح... ان البيان مصدره ربنا... يعنى ليس فهم بشرى لرسول الله.

و لو انت شايف معنى تانى, او فاهم الآية بشكل تانى... فيا ريت تجاوبنى, لإن اجابتك دى معناها انك لا تدرى....

يعنى اصلا ازاى اسأل ربنا, فى حين ان ربنا نزل القرآن للإجابة على اسئلتنا يا سيد طارق...

و الاية واضحة و ربنا مجاوب على سؤالنا بس انت مش عايز تقول الاجابة... مش عارف ليه. :)

اما موضوع انى افتح موضوع جديد للمناقشة, يبقى انت مش واخد بالك من غرض الموضوع...

غرض هذا الموضوع هو تحديد مصدر الاحاديث او البيان... هل كان وحى؟ ام مصدره فهم بشرى لرسول الله؟ فما هو مبررك لطلب فتح موضوع جديد, إذا كان هذا هو غرض الموضوع, و هذا هو الموضوع المناسب للرد؟

شفت بقى انك بتلف و تدور و تدوخنا و فى الاخر ترجع تزعل و تكتب انى بكتب كلام على لسانك.

خلى بالك عشان انا هشهد عليك السيد سكوربيون بعد كده. :)

أيوه ... هي مداخلة جيدة وغير مستفزة ولله الحمد .......

وأنا هريحك وبالتأكيد أنا مش ممتنع عن الإجابة ولا حاجه وطالما إنت مش راضي تفتح موضوع جديد هفتحه أنا وهسميه البلاغ والبيان

ماشي يا ريس ومكنتش عايزك بس تستبق الحديث بنتائج وخلاصات وفرضيات بالأحمر واتهامات باللف والدوران عيب يا محاور ....

سيب اللي يجاوبك يجاوبك براحته .....

علشان يبقى كلامه معاك بأريحيه وقبول ويتمتع بالمشاركات ولا تكون ثقيله على نفسه ولا يشعر أن حديثه معاك .....

تعال معي للموضوع القادم

مهمة الرسول : البلاغ والبيان

طبعا لعدم الخلط بين مصدرين الوحي بالقرآن والبيان للنبي صلى الله عليه وسلم

وأريدك فقط أن تتأدب مع الرسول وتبطل تكرر كلمة من دماغه دي

كان ممكن تعبر عنها بكلمة من فهمه

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

يا سيد طارق انا مش عايز اسبق الاحداث, و لكن إذا كان الموضوع ان الرسول دوره مبلغ فقط... و ليس قاضى او مشرع او حاكم, فالكلام ده كده هيودينا سكة تانية خالص.

و لكن لو هو ده اللى تقصده, فالرسول مبلغ للكافر... و لكنه قاضى و مشرع و حاكم للمسلمين و المؤمنين.

و مينفعش ابدا نساوى بين دور سيدنا محمد مع الكافر, و دور سيدنا محمد مع المؤمن و المسلم.

فالرسول مبلغ للكافر صحيح... لكن بمجرد ما اسلمت و آمنت, اصبح لزاما عليك ان تحبه و ان تتبع اوامره اللتى هى اوامر الله... و اصبح لزاما عليك ان تنصره و تعزره و توقره...

و بالتالى لا يصح ابدا ان نقارن بين المؤمن و الكافر فى علاقتهم برسول الله... و الا كده هيبقى خلل رهيب فى العلاقة...

تفتكر ان نظرة المؤمن و المسلم للرسول هى نفس نظرة الكافر له؟

او تفتكر ان علاقة المؤمن بالرسول, هى نفسها العلاقة بين الكافر و الرسول؟

ولا انا فهمت الموضوع غلط؟ :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الإجابة هنا في الموضوع التالي

ما عليك سوى الضغط على الرابط أدناه

اضغط

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=164608#entry939923

وستحصل على الإجابة وإن تتطلب منك الصبر قليلا

المهم ستجد الإجابة بالتأكيد إن شاء الله

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...