اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هو المنهج العلمى لرفض التراث و قبول القرآن؟

محاور

Recommended Posts

عموما انا تقريبا خلصت غالبية ما عندي في هذا الموضوع واعتقد ان استمراري في هذا المضوع لن يضيف جديد واسيبك بأه تغرد لوحدك هنا الى ان يأتي لك ونيس

سلام يا سيد محاور :giverose:

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

• الردود 389
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ومالها الاحاديث يا اخي

الاحاديث لو ثبتت عن النبي وجب اتباعها لانها تعليمات من الرسول يبقى الاحاديث مهمة بردو لكنها ليست وحيا من السماء حتى انهم يقولون الاحاديث النبوية وليس الاحاديث الالهية لانه لا يوجد الا حديث الهي واحد كلنا عارفينه وهو القرأن

السيد إسلام...

من أين اتيت بهذا الوجوب و الإلزام؟ يعنى لو الرسول قالها من دماغه.... و ليس من وحى أتاه من الله... فكيف تلزمنى او تلزم نفسك؟

فالرسول فى النهاية بشر... و انت تقول ان الوحى الوحيد اللذى تعتبر به هو وحى القرآن... فمن أين تأتى بالالزام بدون وحى؟

و الرسول مبلغ و ليس مسيطر... فهو يبلغنا بالوحى... و لا يستطيع ان يلزمنا بأفعاله الشخصية.... و بالتالى إذا كنت تنكر ان احاديثه وحى, و انها كلام بشرى قاله... فهذا يعنى انه قالها بشكل شخصى... و هنا تنتفى صفة النبوة عنه اثناء قوله لها... و بالتالى لا الزام فيها.

ولا عندك رأى تانى؟ فالمسألة واضحة ولا تحتمل أى تأويل...

يعنى لو عايز تتبع كلام رسول الله هتاخد حسنات علشان اتباعه... لكن لو مش عايز انت حر... زى صلوات السنة كده... ولا فيه الزام عليك انك تصلى السنة؟ و لو فيه فرق بين الاحاديث و صلوات السنة, فمن أين اتيت بهذا الفرق إذا كنت تنكر بنفسك انه وحى؟

ولا ايه؟ :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

عموما انا تقريبا خلصت غالبية ما عندي في هذا الموضوع واعتقد ان استمراري في هذا المضوع لن يضيف جديد واسيبك بأه تغرد لوحدك هنا الى ان يأتي لك ونيس

سلام يا سيد محاور :giverose:

شرفت و آنست.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

من الواضح أن الفاضل / محاور ليس لديه منهج أو طريقة واضحة حتى الآن لما يكتبه،

هو فقط يقوم بفتح الموضوع تلو الموضوع وكلها مواضيع سبق النقاش فيها هنا في المحاورات وانتهت إلى لا شيئ، بل ربما إلى المزيد من التشكيك والتشكك في صحة ما كان مسكوت عنه وماكان مقبولا بشكل أو بآخر من التراث البشري البيئي الزماني الذي لصقوه بالإسلام وجعلوه دين أو أصنام تعبد من دون الله.

أستاذى الكريم محمد...

حضرتك سألتنى سؤال و لم أجبك عليه بإجابة واضحة؟ أما المناقشة فهى واجبة... فنحن نتحدث عن امور خطيرة أدت الى الحاد بعض الشباب...

احنا بنتناقش فى امور يتألف فيها مئات الكتب علشان نوصل لإجابة... و انتم زعلانين انى بآخد و أدى معاكم فى المناقشة فى 20 ولا 30 ولا حتى 500 صفحة؟

أما كلامك عن ما كان مقبولا بشكل او بآخر... فده اسمه طلسأة...

معلش يعنى بس اللى ايمانه متذبذب او مؤمن كده و خلاص, فانا بقول له لا ريح نفسك و شيل ايدك من الموضوع احسن.

لو الواحد مش واثق من ايمانه و معتقداته, فهذا يعنى انه غير مؤمن اصلا... و هذا هو دور الفتن... حتى يتبين المؤمن من المنافق.

اما بالنسبة للمظلل بالاحمر... فأشعر انك تلمح الى موضوع معجزة القرآن... و ردودك الكريمة هناك بصراحة صدمتنى..

لإنى اكلمك عن القرآن و النبى... تقول لى روح اقرأ لابن كثير... يعنى ينفع واحد ملحد تقول له روح اقرا لابن كثير؟ هو اصلا الكافر الملحد آمن بالنبى محمد عشان يفرق معاه بن كثير؟

و سألتنى اسئلة و اجبتك عليها بكل وضوح... و حتى انت رفضت ان تخبرنى عن سنة وفاة ورقة بن نوفل, رغم انى فعلا معنديش معلومة واضحة عن سنة وفاته.

اما بالنسبة للرفيق عيسوى, فان شاء الله سأرد على اسئلته, و ان كان هو بنفسه اثبت انه يتناقض مع نفسه و انه فقط مذبذب و ليس ملحد بالمعنى المفهوم... فهو يحب سماع القرآن رغم انه كافر بيه... شىء عجيب... و يرجعوا يقولوا هو ازاى معجزة!!!

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

تيتة العزيزة...

ممكن اقول لك على فكرة؟ ممكن تقرأى كل يوم جزء من القرآن بدءا من النهاردة, و اثناء قرائة القرآن, تبدأى تكتبى فى ورقة جانبية مشاعرك؟

يعنى اقرأى القرآن كل يوم جزء, و اثناء القرائة, شوفى المشاعر الداخلية بيحصل فيها ايه... و حاولى تكتبى المشاعر دى...

و بعد نهاية ال30 جزء على مدار تلاتين يوم, بصى على الورق اللى كتبتيه و تفريغ المشاعر.

انا مش عايز اعرف المشاعر دى ايه... المهم بس تكتبيها بأكبر قدر من الصدق و الشفافية... حتى لو كانت مشاعر غضب من الله و كفر و عصيان... مش مهم.. المهم انك تنقليها بكل صراحة حتى لو كان فيها سب للذات الالهية و استهزاء... و فى آخر التلاتين يوم, اجمعى الورق اللى مكتوب عليه مشاعرك بالتسلسل, و شوفى حصل فيها ايه و ايه الاختلاف.

مجرد فكرة ارجو انك تجربيها... فنحن ابناء التجربة و العلم التجريبى. :)

لا يمكن التعامل مع القرأن بهذا الاسلوبا لا اذا كنت كافر به او في طريقك للكفر

القرأن خط احمر يا محاور وما ينفعش تتكلم عليه بالطريقة الفجة دي

يعني ايه تسب الذات الالهية وانت المفروض مسلم ويعني ايه تسب القرأن وكمان تكتب سبك له وتقولي مش مهم

ده كلام فارغ ومايصحش تتكلم عنه كده

انت مفكره كتاب زي كتب جمع السنة

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

لا يمكن التعامل مع القرأن بهذا الاسلوبا لا اذا كنت كافر به او في طريقك للكفر

القرأن خط احمر يا محاور وما ينفعش تتكلم عليه بالطريقة الفجة دي

يعني ايه تسب الذات الالهية وانت المفروض مسلم ويعني ايه تسب القرأن وكمان تكتب سبك له وتقولي مش مهم

ده كلام فارغ ومايصحش تتكلم عنه كده

انت مفكره كتاب زي كتب جمع السنة

سيد إسلام...

كنت اظنك رجل واسع الفهم و الصدر...

لم اتخيل لحظة ان تصل بك الامور لتكفيرى و ان ترمينى بالالحاد صراحة بهذه الطريقة.

ولا انت مش واخد بالك من الحديث الشريف:

أيما امرئ قال لأخيه يا كافر فقد باء بها أحدهما، إن كان كما قال، وإلا رجعت عليه.

اوبس... معلش انا آسف... انا استشهدت بحديث انت تراه ليس وحيا و بالتالى ليس ملزما... ده لو كان الرسول قاله و ليس من تأليف مسلم و البخارى... ده على حد كلامك يعنى.

والله لو لم اخش على نفسى من الكفر, لسألت الله ان يبوء أحدنا بها.

الله يصلح حالنا و حالك.

حسبنا الله و نعم الوكيل.... فصبر جميل... و سبحانه و تعالى عما تصفون

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

سيد إسلام...

كنت اظنك رجل واسع الفهم و الصدر...

لم اتخيل لحظة ان تصل بك الامور لتكفيرى و ان ترمينى بالالحاد صراحة بهذه الطريقة.

ولا انت مش واخد بالك ان من الحديث الشريف:

أيما امرئ قال لأخيه يا كافر فقد باء بها أحدهما، إن كان كما قال، وإلا رجعت عليه.

اوبس... معلش انا آسف... انا استشهدت بحديث انت تراه ليس وحيا و بالتالى ليس ملزما... ده لو كان الرسول قاله و ليس من تأليف مسلم و البخارى... ده على حد كلامك يعنى.

والله لو لم اخش على نفسى من الكفر, لسألت الله ان يبوء أحدنا بها.

الله يصلح حالنا و حالك.

حسبنا الله و نعم الوكيل.... فصبر جميل... و سبحانه و تعالى عما تصفون

انا مارميتكش بالكفر وحاشا ان افعل ذلك لكنك تنصح عضوة مشاركة معنا بان تكتب خواطرها حتى لو كانت سب للذات الالهية وحتى لو كانت شتيمة للقرأن

ايه يابني الكلام ده وعلى فكرة انت زي ابني عشان ماتفتكرش اني بستخف بيك

يعني ايه تسب الذات الالهية

وارجوك ارجوك يكون حديثك عن القرأن كغيره من الاحاديث

ارجو

ولو كنت فهمتني غلط اديني باكدلك ان مش ده قصدي ونت فهمت غلط

رابط هذا التعليق

واضح انك لا تدرك ابعاد كلامك و ان كلامك هو اتهام صريح بتكفيرى... و انك تتهمنى بالكفر.

طيب طالما انك رجل لا يدرك أبعاد كلامه ولا يدرك معنى كلامه... فهذا ينهى اى نقاش.

اما موضوع ابنك و ابنه... فأعتقد ان توفر على نفسك هذه النقاشات اللتى لا تحمل سوى الشخصنة اللتى لا ينتهجها سوى من لا يمتلكون فكرا, للتغطية على عوارهم و عوار منهجهم و فكرهم.... فمثل هذه النقاشات ممكن ان تحدث هناك على المصاطب و القهاوى, و ليس فى صالون فكرى مثل المحاورات.

فالعقل و الايمان لم يكونوا يوما بالسن و العمر. :)

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

واضح انك لا تدرك ابعاد كلامك و ان كلامك هو اتهام صريح بتكفيرى... و انك تتهمنى بالكفر.

طيب طالما انك رجل لا يدرك أبعاد كلامه ولا يدرك معنى كلامه... فهذا ينهى اى نقاش.

اما موضوع ابنك و ابنه... فأعتقد ان توفر على نفسك هذه النقاشات اللتى لا تحمل سوى الشخصنة اللتى لا ينتهجها سوى من لا يمتلكون فكرا, للتغطية على عوارهم و عوار منهجهم و فكرهم.... فمثل هذه النقاشات ممكن ان تحدث هناك على المصاطب و القهاوى, و ليس فى صالون فكرى مثل المحاورات.

فالعقل و الايمان لم يكونوا يوما بالسن و العمر. :)

لسانك بينقط سكر
شكرا لذوقك
بس انا مدرك تماما لاقوالي وعارف انا باقول ايه ولمين وبمناسبة ايه ولو عايز شرح اشرحلك لانك واضح انك عايز تضرب كرسي في الكلوب اللي انت بتقترحه على الزميلة ده كلام يؤدي الى الكفر بالقرأن وبالذات الالهية وبكل ما يعتقده المسلم ومن اقوالك ان المسلم طالما ارتضى ان يكون مسلم فعليه بالتسليم للذات الالهية اللي انت مش شايف اي مشكلة انك تنصح زميلة بان تسبها وان تشتم في القرأن اللي هو كلام الذات الالهية
لكن لم يحدث سواء لك او لغيرك على مدار عمري اني كفرت حد وحاشا ان افعل هذا
هذا ما عندي
اما انك اقتنعت فاهلا وسهلا بك
اما انك مازلت تعتقد الهواجس والظنون فكما تشاء
اما عن حكاية المصاطب والقهاوي فدي انا مقدر غضبك ومسامحك فيها

رابط هذا التعليق

نشكر كل من ساهم بفكره فى هذا الموضوع

ويجد فريق الإشراف نفسه مضطرا لاتخاذ إجراء لم يتخذ مثله منذ سنوات عديدة

وهو إغلاق الموضوع حيث أنه على مدى الصفحات الأخيرة لم يُنشر أى فكر جديد

وإنما بدأ الموضوع ياخذ مسارا ليس مما نشجع عليه فى "محاورات المصريين"

نكرر الشكر لكل السادة الأفاضل الذين ساهموا بفكرهم

(فريق الإشراف والتنسيق)

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة