اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×
احمد علاء احمد

استشاره بخصوص قطعة ارض

Recommended Posts

السلام عليكم

انتوى باذن الله شراء قطعة ارض باحد المدن الجديده وبعد الاتفاق مع البائع على التفاصيل فوجئنا بعدم وجود محضر استلام الارض علما بانه كان قد اشتراها بتوكيل من البائع الاصيل..وهى ارض تخصيص وليست قرعه ويوجد معه قرار التخصيص.. فما هى الخطوات الواجب اتباعها؟؟ وهل امضى فى شراء الارض ام لا؟ .. وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اكيد لا

جواب او قرار التخصيص لا يثبت ان صاحب الارض انهى التعامل على الارض

و اجراءات التخصيص

الذى يثبتها محضر الاستلام

و تلك الورقة الثبوتية ستقوم بتقديمها فى استخراج التراخيص و ما شابه مثل نقل الملكية

لو كلام لناس صح كانوا استخرجوا واحدة جديدة من جهاز المدينة

تحياتى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اولا اشكر حضرتك على الرد السريع وجزاكى الله كل خير

ثانيا الارض صادر لها رخصه بالفعل وقد شرع ايضا فى البناء ولكن السؤال هل يمكن استخراج بدل فاقد لهذا المحضر من الجهاز ام لا؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يحاول صاحب الارض عمل بدل فاقد

مع عمل محضر فقد بالقسم

حتى لو ظهرت النسخة الاصلية تكون حميت نفسك

و لا يعاد البيع لاخر

تذكر ان المال معادل الروح

خليك بالمضمون افضل

تحياتى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اختنا المهندسه عطر الجنه .. يا رب تكون امورك تمام

عندي سؤال

هل سمعتي اي شيء بخصوص ارلضي الغرود الشرقيه في عرابي هل فعلا الحكومه قررت تحصيل فروق علي الارض

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• استفسار بخصوص التقديم مدارس تجريبي لغات بالسعودية

سلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،، الاخوات والاخوه الاعزاء عندي بنتى بتاريخ 1/10 ان شاء الله تتم 4 سنين و5 شهور و15 يوم  وعاوزها لما تنزل مصر تدخل تجريبي لغات وانا متواجد بنجران السعودية  مش عارف اعمل اية ولا اقدملها ايه هنا ومش لاقي حد يفهمنى الوضع ومحتار جداا  الرجاء توضيح الامر  جزاكم الله كل خير 

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• اعلان إداري بخصوص الاعلانات التجارية

الزملاء الأفاضل .. من الواضح تمامآ ان هناك سؤ تفاهم متزايد ( نتحمل نحن فريق المشرفين جانب منه ) جعل من بعض الزملاء يعتقدون ان باب الخدمات العامة هو باب مخصص لطرح إعلاناتهم .. سواء أعلانات شخصية بحتة كبيع بيت .. عقار .. أرض .. محل .. الخ .... او من يسجل معنا للإعلان عن بضائع عينية او منتجات لشركة يعمل لحسابها .. في باديء الأمر لم نهتم كثيرآ لهذا الأمر نظرآ لأنه كان محدودآ و لأن من ضمن من كانوا يضيفون اعلاناتهم هم اعضاء لهم زمنآ معنا و لم نجد أي ضير في مساعدتهم في هذا الأمر .. و لكن مع م

في خدمات عامة

• بخصوص كشف جامكا للسفر للسعودية

السلام عليكم  كل عام وانتم بخير  لو سمحت انا عندي استفسار بخصوص الكشف الطبي عشان مسافر باذن الله السعودية  انا من سنتين عملت عملية استكشاف لفك التصاق بالامعاء والدكتور شال الزايدة بالمرة الجرح عمودي في اسفل البطن وطوله ٧ سم من السرة للاسفل.. هو مش واضح اووي غير لو حد دقق فيه  بعد الوصف ده هل العملية دي ممكن تمنع من السفر واني اكون غير لائق... الرحاء حد يجاوبني لاني خايف جدا    شكرا لسعة صدركم 

• قادم من الامارات و استفسار بخصوص الجمارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته  من فضلكم يا اخوانى كان عندى سؤال بخصوص الجمارك و هو انى نازل ان شاء الله يوم الخميس القادم من الامارات لمطار القاهره و معايا 3 هواتف جداد متبرشمين هل هيتم احتساب جمارك عليهم او الموظف هيرخم عليا ولا هيعتبرهم استخدام شخصى لانى معرفش بيتم التعامل ازاى نظرا لانها اول مره انزل بعد ما سافرت  و شكرا ليكم

• بخصوص العودة للمملكة بعد الترحيل قبل كده

السلام عليكم لي قريب كان هناعمرة واتخلف واشتغل هنا ونزل ترحيل وبصم من 3 سنين والكل بيقول لازم يعدي عليه 5سنين عشان يرجع تانى على فيزا تانى حابب اتاكد من مده الخمس سنين وهل حد يقدر يتأكد هل البصمة موجودة ع السيستم لسه ولا سقطت لانه خايف يشتري فيزا تانية ويرجع من المطار ويخسر فلوسه كلهاالموضوع هام جدا وضروري رقم الحدود اللى كان داخل بيه هو 5614280807 رقم الجواز 1081396 شكرا

• اضف...