اذهب إلى المحتوى
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

لو عايز تنزل وزنك ..اتفضل وصفات أعشاب

Recommended Posts

بصى يا ست ريهام ...

اللى انا اعرفة عن شاى التخسيس .. انه مجموعة من الاعشاب تتكون غالبا من

اوراق شاي+ مستخلص البارميريا + مستخلص الشمر+ مستخلص الجوازوم0+ مستخلص الكركم

ومن فوائد الشاى دة انه بيعمل على ادرار البول وبالتالى خروج المياة الزائدة من الجسم وكذلك بعض انواع الاعشاب دى بيدى احساس بالشبع

اما رويال تى على وجه التحديد فدى محتواياته :

20% عشب سيكوريام إنتيبس

30% اوراق كاسيا إنجستوفوليا

50% ثمار فونيكليم فيلجارس

30% اوراق كاسيا إنجستوفوليا

cassia angustifolia

دى أوراق السنه أسمها كده و دى مسؤله عن التأثير الملين للشاى لأنها بتعمل اسهال

ثمار فونيكليم فيلجارس

foneiculum vulgaris

دى الشمر أو ال fennel

وده برضه له تأثير ملين

بالأضافه أنه طارد للغازات و يعطى احساس ضئيل بالشبع لأحتوائه على زيوت طياره وبتساعد على تنظيم عمليه الهضم

عشب سيكوريام إنتيبس

وغالبنا دة :

Cichorium Intybus herb

و يميزه أنه بيخفض نسبه السكر فى الدم و برضه يعتبر كبديل للسكر العادى كما أنه يساعد على الهضم و مقوى يعنى مصدر ممتاز للطاقه دا غير أنه مدر للبول

وهو غنى بفيتامين أ و الحديد و الكالسيوم و يحتوى على حوالى 290 كالورى و نسبه كويسه من البروتينات و كذلك نسبه كبيره كربوهيدرات و الألياف

و كمان يحتوى على فيتامين سى و ماده النياسين أو فيتامين ب 3

ودى بقى مربط الفرس لأنها بتساعد على حرق الدهون و البروتينات و النشويات الخ الخ و برضه بتزبط نسبه الكوليسترول

وفية كمان... الشاى اخضر

بالنسبه للشاي الاخضر هو مقاوم للسر طان ولكن هذه المعلومه لم تثبت بعد علميا ولكنه مفيد بدون ادني شك

حبه كدا مقدار معلقه ويتشربى بعديه كوبايه ميه

بعد فترة مش طويله حيبدأ الواحد يحس انه مش بيجوع

وعلى فكرة...

من الاعشاب المماثله في المفعول كدا عشب اسمه البردقوش

واى خدمة ياحاجة :D

رابط هذا التعليق

• 4 weeks later...

بسم الله الرحمن الرحيم

بصراحه انا اول مره اشارك ف منتدى بس المنتدى ده شدني جدا

وبالنسبه لموضوع الرجيم شاغل تفكيرى ليل ونهار انا 159سم ووزنى 70 احب افيد ان الروب هو الزبادى عندنا فى مصر وبالنسبه للسنامكى انا رحت اجيبه من العطار قالى انه بيسبب اسهال بقول للافاده مع انه ف الطب النبوى

شكرا لكم ع الموضوعات الجميله دى اتمنى اكون صديقه معاكوا

رابط هذا التعليق

• 4 weeks later...

اهلا بيكى يا مصرية ...

ازيك وازى الكويت واهل الكويت

نورتى المنتدى بوجة عام ...

ونورتى موضوع الاعشاب بوجة خاص

وان شاء الله تكونى مبسوطة بين اخوانك هنا

وتابعينا انشاء الله يكون فية كل جديد

معلش لتأخرى فى الرد .. بس اكيد انتى عارفة الظروف

شكرا لمشاعرك ومشاركتك

تقبلى منى خالص شكرى ... وفائق احترامى

رابط هذا التعليق

الأخ شاعر الرومانسيه حمد لله على سلامتك

وربنا يجعلها اخر الأحزان

بصراحه انا جربت بعض الاعشاب منها اكليل الجبل غيرها بس المشكله انها بتكون غير محلاه بالسكر بيبقا طعمها مر

دا طبعا غير مشكلة عدم الاستمرار دى

اخر ما زهقت جبت حبوب شيتوكال ومن يومها وانا نازله ف الاكل فرم بحجة انى معايا الحبوب السحرية ومع ذلك مش بخس ارجو التشجيع او حد يقولى على نظام امشى عليه بس وانا حافيه طبعا علشان متعبش من المشى :closedeyes:

• شكراً 1
رابط هذا التعليق

• 3 weeks later...

شفت ناس كتير بتشاهد الموضوع دا

ف حبيت بس المح لحاجا

انه اخر دراسات اتعملت بتقول انه قشر الرومان استعماله المتكرر عامل زي موانع الحمل واستعماله اكتر من كذا شهر ممكن يؤدي للعقم عند النساء..

بذرة الكتان تؤدي الى خلل بالهرمونات الأنثوية واضطراب في الدورة او انقطاعها فترة تعاطيه :wub:

• شكراً 1
رابط هذا التعليق

• 15 years later...

سلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

بصراحة أنا اشتريت شاي الرويال اليوم لسى ماجربتو بس حبدا اليوم فيه تجربتو وان شاء حقلكم شو صار معي 

ولي جربو يفيدني هل هو منيحة ولا لا

بصراحة لي عندو حمية أو طريقة لفقدان وزن مضمونة يفيدني فيها لاني انا بعمل رجيم من دماغي وساعات كثير بفشل 😭 

قريت مقال وموضوع رجيم شديني كثير هي فترة ولهيك اشتركت مشان افدكم بتجربتي واستفاد منكم واحس بشوي من دعم 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لايوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • محاورات مشابهه

• مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

السلام عليكم نظرا لوجود اختلافات كثيرة فى نظام العمل ونظام التأشيرات ومشاكلها والامتحانات والتراخيص وغير ذلك فلماذا لا نفتح موضوعا خاصا بنا ونحاول حل مشاكل بعضنا البعض و ليضيف كل منا ارائه وخبراته عسى الله ان يجعل لنا من امرنا رشدا

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• القول الفصل في وصفات العلاج على الإنترنت

تتعدد الوصفات العلاجية على الانترنت و تتفاوت هذه الوصفات من علاج الصداع و تصل لعلاج الأمراض المزمنة مثل السرطان بأنواعه و تقدم هذه الوصفات عادة مسبوقة بأسماء رنانة ، وكثيرا ما ترتكن هذه الوصفات إلى نظرية المؤامرة التي تحيكها شركات الأدوية التي تعمل على حجب وصفات بلدي تغني عن الأدوية غالية الثمن.  و قبل ظهور الانترنت. كان هناك المجلات الطبية مثل مجلة الدكتور… الاصل و الصح ان تلجأ للطبيب من أجل النصيحة الطبية … عدا ذلك فلا تؤمن عقباه .

في استشارات طبية و نفسية

• اتفضل يابيه قول رأيك ايه ؟

http://www.youtube.com/watch?v=V37vdP7OLMg&sns=em بص وشوف الصعايده بيعملوا ايه همجيه وتخلف وقبليه وعصبيه ...

في موضوعات جادة

• الى كل جاحد -- اتفضل عينة من ابو 50 % -شهداء الكهف

فى أوائل الثمانينات ذهب مجموعه من عرب سيناء إلى مدير مباحث جنوب سيناء اللواء/حسين أشرف جمال الدين يبلغونه بوجود مغاره بها جثث عشره ضباط صاعقه كانوا قد قاموا بتدمير قاعده أسرائيليه و 9 منهم هياكل عظميه ويحتضنون بنادقهم . ذهب معهم اللواء حسين و كم كانت دهشته و أمر بعد ذلك بتركهم وغلق المغاره عليهم كما كانوا . هذه قصتهم http://www.group73historians.com/%D8%A3%D8%AF%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1%D8%A8/540-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%8A%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%85

في سياسة داخلية

• لو مش خايف من مراتك اتفضل معانا

للامانه هذا الكلام منقول بس شفت خلينا نعيش شوية ذكريات ونعيش شوية رومانسية بعيد عن البيت والعيال والطبيخ والخروج ولبس الصيف وباندا وهايبرباندا اللى مشطبه على المرتب ستة اسئله حضرتك تجاوب عليهم من غير مجامله للزوجه او الام او الاولاد وعلشان نولعها اكتر الشرط ان لايكون من ضمن اجباباتك الزوجه او الاب او الام او الاولاد حتى لو كانوا هم اول حاجه هات اللى بعدهم اذا اردت ان تبكى على من تبكى. من ستختار ليمسح دموعك من يسكن قلبك الان مستحيل انساك لمن تقولها انت كل شئ فى حياتى لمن تقولها وحشتنى

في موضوعات خفيفة

• أضف...