اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ورتلناه ترتيلا

shahd

Recommended Posts

جزاك الله كل خير على هذا المجهود الرائع والمفيد لانه ان لم يكن اوحى الى احد فاوحى الى انا شخصيا بكيفيه شرح العديد من الامور الى بناتى...

برافو ممتاز....

وتم تثبيت الموضوع لفائدته.

جزاك الله خيرا وبارك فيك على اهتمامك ووفق بناتك لكل خير

رابط هذا التعليق

مساااااااااء الفل اخبارنا ايه

ميــــــــــــــن همزة الوصل عندنااااااااا يامرحبا يامرحبا

ايه اخر اخبارك

نخش على اولها ولاحقين على اخرها

اولها انه ما ينفعش تبتدي بساكن ولا تقف على متحرك

فالحركة لازماً ولا بد نبتدي بيها واخد بال سيادتك

اما لوكان الحرف الأولاني ساكن هينا اخش انا في الموضوع

ومين حضرتك ؟؟؟؟؟؟

ما تصحى معايااااا اناا همزة الوصل

نكمل كلامنا بالصلاة على النبي

عليه افضل الصلاة والسلام

لما اخش انا .ايه الي يحصللللل؟؟؟؟ يتوصل بيا الى النطق بالساكن, وهمزة الوصل الي هيا حضرتي , هي التي تثبت في الأبتداء وتسقط في الدرج وتكون في الأسماء والأفعال والحروف , كوووول ده انا والله .... ياختي علياااااااا

احم احم....................

فأذا كنت في اسم فلا يخلو .يأما يكون معرفا بأل زي الحمدلله فتفتح الهمزة واما منكرا وده في سبعة الفاظ وقعت في القرأن وهي زي ابن في ( عيسى ابن مريم) ثانيهما ابنت في ( مريم ابنت عمران) ( وابنتي هاتين) ثالثهما امرئ

( لكل امرئ منهم)( وان امرؤ هلك ) ( وامرأ سوء) رابعهما اثنين لاتتخذوا الهين اثنين ) خامسهما امرأت( امرأت عمران)( وامرأتين تذودان ) وسادسهما اسم

( اسم ربك ) ( واسمه احمد) سابعهما اثنتين( فإن كانتا اثنتين,( واثنتا عشرة)

رحتي فين ياهمزة كملي

لا مش حكمل انا زعلااااااانة

ليه بس كده كلنا ودان مطرطقه

لا ده انا بسمع طرقعت لباااااااان

مش ودان مطرطقه

انا ماااااااااشية

رابط هذا التعليق

اديني رجعتلكو اهو ...........

ماكان من الأول

ايه مش عاجب امشي يعني ولا ايه العبارة؟؟!!

براحتك هو اكمن مافيش همزة وصل غيرك حتزلينا يعني

لألألألألأ كله الا الذل

ده حتى انا في قممممممممة التواضع وعشان كده حكملللل

نبتدي الكلام: وحدوا الله

لا اله الا الله

صلو ا على النبي

اللهم صلي وسلم عليه

بصوا يا امامير : لو لقيتوني في فعل امر فأنظروا الى ثلاثة

لو كان مكسور او مفتوحاً فيبدأ فيه بكسري( بكسر الهمزة) زي : اضرب واذهب ,وارجع. ولو كان ثالثه مضموماً ضماً لازماً فيبدأ فيه بضم الهمزة زي: اتل ,و انظر, واضطر , والي يشبه ده

اما لوكان ثالثه مضموماً ضماً عارضاً فيبدأ بالكسر نظراً لأصله زي : امشوا, و اقضوا ,وابنوا ,وأتوا فاءن اصله :امشيوا ,و أقضيوا ,و أتيوا, وابنيوا.

لأنك لو امرت الواحد او الأثنين حتقول امش وامشيا , واقض , واقضيا ونحو ذلك , فحتلاقي عين الفعل مكسورة في الأفعلا دي فعلم ان الضمة فيها عارضة

وبكون برضه في ماضي الخماسي والسداسي( همزةالوصل) وامرهما ومصدرهما

ناخد مثل: كانطلق ,وانطلق , وانطلاق, و استخرج ,واستخرج, واستخراج,

وامر الثلاثي: كاضرب , و اعلم ويبدأ في ذلك كله بكسر الهمزة .

نكمل المرة الجاية سلام يا جميل

رابط هذا التعليق

ياااااااااهمززززززة

حدش شاف همزة الوصل ياناااااااااس

همزة ضايعه ياولاد الحلاااااااااااال

هااااااااااا في ايييييييييييه انا هناااااااا ايه الدوشة الي انتوا عاملينها دي

انت كنت فين ؟؟؟؟؟؟

رحتي فين؟؟؟؟؟ يعني لازم اقعد ادور عليكي

طب ما تدوري فيها ايه يعني ؟؟؟؟ كنت نايمة !!!!

بقيل حرام يعني ولا ما ليش نفس ياسااااااااااتر

قومي اعمليلي كباية شاية ومعاهم سندوتش لحمة عشان اعرف اركز يلااااااا بسررررررعه ....... انت لسه قاعده

حاااااااضر امري لله ؟؟؟!!!!!

احنا كنا وفقنا فيييييييين يا همزة ؟؟؟؟؟ وقفنا فين

اني ما بكشونش في حرف الا في ( ايم الله ) للقسم على القول بحرفيتها وفي ال التعريف وبكون مفتوحة فيها واحذف بعد همزة الأستفهام زي ( استغفرت لهم) و( قل اتخذتم) بالبقره و( افترى على الله كذباً ) بسبأ و( اطلع على الغيب) بمريم) و( استكبرت) بص و( اصطفى البنات) بالصافات و( واتخذناهم) بص عند بعض القراء

حلو الكلام

حلوووووو يا همزة الوصل

واذا وقعت في......

وقعتي من اين وايه الي وقعك

وقعت من قعر القفة ياااااااختييييييييي

خليني اكمل وبلاش غلبة مش كفاية مصحياني من احلاها نومة ده انا كنت بشوف حلم جمييييييل ....... اعمل فيكي اييييييييه ارجع الحلم ازاي تاااااااني

ارجعي نامي وكملي حلمك هههههههههههه

بتتريقي يا اختيييييييييييي ....... مااااااااشي ليكي يووووووم

بقلك اني لما ..... بلاش اقع دي عشان بتعملك قزعرينه

خليها لو تحطيت بين همزة الأستفهام ولام التعريف فلا احذف لئلا يلتبس الأستفهام ..... بل تبدل الفا وتمد طويلا للألتقاء الساكنين , او تسهل بين الهمزة والألف والأبدال اقوى وده بيكون في ست كلمات

(اّلذكرين) موضعي الأنعام و( اّلآن) موضعين في يونس و( اّلله اذن لكم بها) و( اّلله خير) بالنمل وكلمة عند أبي عمرو وابي جعفر وهي( به اّلسحر) بيونس.

طب الجزريه بتقول ايييييييييه

مستعجل على رزقك لييييييييه

اديني جاليك في الكلام اهو

بتقول:

وابدأ بهمز ا لوصل من فعل بضم

وان كان ثالث من الفعل يضم

واكسره حال الكسر والفتح وفي

الأسماء غير اللام كسرها وفي

ابن مع ابنة امرئ واثنين

وامرأة واسم من اثنتين

تم بحمد الله

:D

رابط هذا التعليق

الى كل من تابع هذا الموضوع اهدي ارقى تحيه واجمل تقدير و احترام واتمنى من الله ان يكتب الأجر ,

وارجوا ان تعذروني على التقصير فماانا الا طالبة علم وان قصرت فمن نفسي وان وفقت فمن الله عز وجل

وجزاكم الله خير الجزاء

تم تعديل بواسطة شهد
رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
  • بعد 6 شهور...
  • بعد 1 سنة...

ربنا يكرمك ويسعدك ياشهد ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك ويسعدك ياشهد ..

امييييييييين يارب يخليكي يا احلى ماما سلوى في الدنيا يااااااااارب

رابط هذا التعليق

أعتذر أشد الاعتذار عن عدم رؤيتى لهذا الموضوع الراقى من قبل.

شهد لابد ان تكملى هذا الموضوع لانك لا تعلمى مدى اهميته وجمال اسلوب طرحه وعرضه.

جزاك الله خيرا ووفقك.

فى انتظار اكماله .

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

أعتذر أشد الاعتذار عن عدم رؤيتى لهذا الموضوع الراقى من قبل.

شهد لابد ان تكملى هذا الموضوع لانك لا تعلمى مدى اهميته وجمال اسلوب طرحه وعرضه.

جزاك الله خيرا ووفقك.

فى انتظار اكماله .

الأستاذ الفاضل والأخ الغالي احمد محمود

انا حبيت افكرك انك شفت الموضوع اول ما نزل واسعدتني بتشريفك ......... وعايزة اقلك كمان..

ان حضرتك الي قمت بتثبيته من اول ما نزل....وده كان في اول دخولي للمحاورات

وده كان ردك عليه

مشاركة #40 Jul 21 2005, 11:44 AM

Super Member

المجموعة: مشرف عام

رقم العضوية.: 1153

جزاك الله كل خير على هذا المجهود الرائع والمفيد لانه ان لم يكن اوحى الى احد فاوحى الى انا شخصيا بكيفيه شرح العديد من الامور الى بناتى...

برافو ممتاز....

وتم تثبيت الموضوع لفائدته.

--------------------

صمت الملوك صمت حكيم.. وصمت العبيد صمت مهان

فاختر ما شئت ان كنت عليم..واقبل بالهون ان كنت جبان

أحمد محمود

الكمالة موجودة في موضوع مستقل في الجزء الثاني ..( ورتلناه ترتيلا الجزء الثاني) موجود برضه هنا في هدى الأسلام

بشكرك جدا على اهتمامك .. وخالص تقديري واحترامي

:roseop:

تم تعديل بواسطة شهد
رابط هذا التعليق

الزهايمر..... الزهايمر اشتغل يا ولاد..

قصدك تحرجينى يعنى يا شهد وابان بشكل الى مش عارف حاجه وداخل يقول كلام وخلاص؟؟؟ طيب يا ستى مقبوله ..بس فعلا جل من لا يسهو سبحانه...يمكن لانى قريت الصفحه التانيه بس..؟؟

بس برضه وبالرغم من كده هذا لا يمنع من انك لازم تجدى له جزء تالت ورابع وخامس كمان لان الموضوع راقى

ربنا يوفقك...

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

الزهايمر..... الزهايمر اشتغل يا ولاد..

قصدك تحرجينى يعنى يا شهد وابان بشكل الى مش عارف حاجه وداخل يقول كلام وخلاص؟؟؟ طيب يا ستى مقبوله ..بس فعلا جل من لا يسهو سبحانه...يمكن لانى قريت الصفحه التانيه بس..؟؟

بس برضه وبالرغم من كده هذا لا يمنع من انك لازم تجدى له جزء تالت ورابع وخامس كمان لان الموضوع راقى

ربنا يوفقك...

لااااااااااااااااا والله ما اقصد احرجك ابدااااااا .. اطلاقا.. وبتاتااااااا .. يا استاذ احمد :roseop:

انا حبيت افكرك بس والله .......... :blink:

بجد سورييييييييييي.. ما كانش قصدي :)

خلاص يا استاذنا وعشان كده ان شاء الله حيكون في جزء ثالث و.............

بس دعواتك ربنا يقدرني .. واوفي بوعدي ان كان في العمر بقية ... على راي عمو ياسووووووووو

تم تعديل بواسطة شهد
رابط هذا التعليق

• بعد 11 شهور...
ما شاء الله عليكى يا شهد بجد موضوع رائع و ينفع اكتر شئ للاطفال :sad:

جزاك الله خيرا اختي العزيزة

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      يرى البعض أن تعاليم الإسلام تنظر للأنثى نظرة دونية مقارنة بالذكر وهى رؤية تأسست على فهم غير صحيح لآيات قرآعرض المقال كاملاً
    • 0
      موضوع الفاضلة شهد عن تعليم فن التجويد كيفية قراءة القرآن قراءة صحيحة بطريقة السهل الممتنع أدعو الله أن يكون في ميزان حسناتها   لاأدري لماذا هو مغلق أشير إليه في بداية شهر القرآن  
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،،، بارك الله فيكم جميعا وأهنئكم بقرب حلول شهر رمضان المبارك أعاده الله على الجميع بالخير واليمن والبركات. بالضغط عاالرابط أدناه ستجدون موقعا أدعو الله أن يجزي من قام عليه خير الجزاء وأن يغفر لهم جميع ذنوبهم والمسلمين جميعا إنشاءالله، ستجدون في هذا الموقع القرآن الكريم كامل بالصوت وكيفية قراءة القرآن الكريم بالأحكام التجويدية. الموقع بعدة لغات (العربية، الانجليزية، الفرنسية، الألمانية، الأسبانية والإفريقية). http://transliteration.org/quran/HomeA.htm
    • 15
      في يوم من الأيام وفي سالف العصر والأوان كان صاحب العقل الحصيف والدم الخفيف سي السيد اللطيف نايم وبيحلم حلم طريف قال ايه لقى كتيب صغنن في درج ابنه عموري وعمال يقرا فيه عموري يقله يا بابا سيب كتابي ما تلعبش فيه سي السيد: انت جبت الكتاب ده مين يا عمر مر ومين الزرزوري ده؟؟؟ عمر: هههههههههه يخش عمنا الأفكاتو: كده تفضحنا قدام جيل الغد اسمه الجمزوري عمر: صح يا عموووو سي سي: جمزوري جمزوري المهم بيعمل ايه في بيتي وفي اوضة عيل صغير عمر: يا بابا يا حبيبي عمو الجمزوري عاملي نشيد بيعلمني
    • 0
      بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين, والصلاة والسلام على سيد الخلق وأشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وسلم. السلام عليكم أخوة الإسلام ورحمة الله وبركاته. أعتذر أيها الأخوة عن طول الموضوع, ولكن هذا هو أقصى ما يمكن من اختصار. وبعد. هذا أيها الأخوة الأحباء فرض نسيه معظمنا ولنبدأ على بركة الله.. وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ قال الشيخ الخاقاني رحمه الله تعالى: أول علم الذكر إتقان حفظه *** ومعرفة باللحن من فيك إذ يجري فكن عارفا باللحن كيما تزيله *** وما لمن لا
  • أضف...