اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا أهل المحاورات الكرام .. كل سنة وانتم طيبين ..

Scorpion

Recommended Posts

الي جميع الأعزاء في اسرة المحاورات الجميلة ... رمضان كريم ..

كل سنة و احنا كلنا بخير ..

كل سنة و احنا جميعآ صافيين من جوه حتي لو فيه عكارة بره ..

كل سنة و احنا بنضحك من جوانا حتي لو اللي حوالينا كله نكد ..

كل سنة و المحاورات بتجمعنا دايمآ ...

رمضان كريم ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

الله اكرم

وشكرا على شعورك الطيب اخي الفاضل

http://www.youtube.com/watch?v=2qHTddw4TOg

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=MtqMEOCo95c

كل عام والجميع بخير .

ان شاء الله يتقبل منا ومنكم صالح الأعمال .

شكرا أخى كامل على اللفتة الكريمة .

كل التحايا. :flr1:

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

يااااااارب

http://youtu.be/MEfDfhl_eM4

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

تهنئة رمضان منك أخي كامل (سكوب)

لها طعم خاص

لازال يعطيني اطمئنان أننا بخير

كل عام و نحن مصريين

من تراب هذه الأرض

و أهلا رمضان

http://www.youtube.com/watch?v=BzgPkty88vo

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الله أكرم... كل عام و أنتم و من أحب بلدى بخير

زمان كنت طفل صغير.... أجلس مع بعض الكبار... خيلانى و أصحابهم ذات ليله من ليالى رمضان... و كانوا يقولون لى " رمضان كريم" .. و أنا صامت... و تتكرر.. و يضحكون من صمتى... بعدين واحد من خيلانى قالى يا فلان إنت مش عارف إن لما حد يقول لك رمضان كريم فيه رد معين تقوله...؟؟؟ قلت له عارف يا خالو... قال لى طيب رمضان كريم... ترد بإيه.... قلت له ببرائه ( يا حلوووو).... و فطس الجمع من الضحك... و تواريت خجلا من ضحكهم..... كل سنه و أنتم طيبين

رابط هذا التعليق

الله أكرم... كل عام و أنتم و من أحب بلدى بخير

زمان كنت طفل صغير.... أجلس مع بعض الكبار... خيلانى و أصحابهم ذات ليله من ليالى رمضان... و كانوا يقولون لى " رمضان كريم" .. و أنا صامت... و تتكرر.. و يضحكون من صمتى... بعدين واحد من خيلانى قالى يا فلان إنت مش عارف إن لما حد يقول لك رمضان كريم فيه رد معين تقوله...؟؟؟ قلت له عارف يا خالو... قال لى طيب رمضان كريم... ترد بإيه.... قلت له ببرائه ( يا حلوووو).... و فطس الجمع من الضحك... و تواريت خجلا من ضحكهم..... كل سنه و أنتم طيبين

:Thumbsup:

رمضان كريم يا حاللوووو

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

كل سنة وانتم طيبين بمناسة شهر رمضان الكريم وأحب أعرفكم أنى عائد من بحور الفيسبوك المملة لان هنا أكيد أفضل .. أنا عضو هنا من زمااااااااااااان :)

انا فنان قادر على الرسم بكل حرية فى مخيلتى

فالخيال اكثر اهمية من المعرفة

لان المعرفة محدودة بينما الخيال لا حدود له

يلف العالم كله ... البرت اينشتاين

الاشياء العظيمة لا تحدث عبر الحدث والتوقع .. بل عبر سلسلة من الاشياء الصغيرة تجمعها معاً .. فينسنت فان جوخ[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

اهلا اهلا

الحمد لله ع السلامة

و حضرتك طيب و مصر و المصريين بخير

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

اسف على التأخير :) من أولها كده احراج ..

انا بيشوى من المنيا :sweat:

المهنة مدرس تربية فنيه فى مدرسه ثانوية عامة ( مشتركه ) :gather:

وبعد الضهر باشتغل فنان تشكيلى ومصور .. عندى استوديو محندق كده على قدى art:)

وعندى يا دوبك 32 سنة ومتزوج من بنيه زى العسل هى حياتى وانا كل ما تملك angl:: اى والله كل ما تملك ..

أعطانا الله ولدين وبنوته والبانبينو الرابع جاى فى السكه :D

دى قصة حياتى :) وشكراً لسعة صدركم وتقبلوا تحياتى ... وشكراً ليكم

انا فنان قادر على الرسم بكل حرية فى مخيلتى

فالخيال اكثر اهمية من المعرفة

لان المعرفة محدودة بينما الخيال لا حدود له

يلف العالم كله ... البرت اينشتاين

الاشياء العظيمة لا تحدث عبر الحدث والتوقع .. بل عبر سلسلة من الاشياء الصغيرة تجمعها معاً .. فينسنت فان جوخ[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

تهنئة من القلب بقدوم شهر رمضان المبارك ، شهر الصيام و القيام و كذلك العمل الجاد ..  الصيام لا يعني  التفرغ للصيام فقط و الا فنكون مقصرين.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

هذا الموضوع قديم جديد و متجدد  تقبلوا جميعا مني و من فريق التنسيق و الاأجمل التهاني برمضان و نراكم طوال رمضان و ألا  فإننا نكون مقصرين في شهر الصيام

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

22 ساعات مضت, Advisor said:

تهنئة من القلب بقدوم شهر رمضان المبارك ، شهر الصيام و القيام و كذلك العمل الجاد ..  الصيام لا يعني  التفرغ للصيام فقط و الا فنكون مقصرين.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

هذا الموضوع قديم جديد و متجدد  تقبلوا جميعا مني و من فريق التنسيق و الاأجمل التهاني برمضان و نراكم طوال رمضان و ألا  فإننا نكون مقصرين في شهر الصيام

كل عام وأنتم بخير .. أعاد الله عليكم الشهر الكريم بالصحة والخير والبركات

منظر الفوانيس يفرح الكبار والصغار .. خصوصا بعد حظر استيراد الفانوس الصينى الكئيب

أهلا بعودة رمضان الذى نعرفه

عقبال ما نتخلص من كل شوائب الثقافة المنحطة التى مازال بعضها عالقا بثقافتنا

من المتوقع فى ظل ثقافة المهرجانات ونجومية أوكا وأورتيجا أن نسمع المسحراتى بالليل بيقول :

:mf_t:

أدِّيك فى السقف تمحَّر .. إصحى يا حبيبى اتسحَّر

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

23 ساعات مضت, أبو محمد said:

كل عام وأنتم بخير .. أعاد الله عليكم الشهر الكريم بالصحة والخير والبركات

منظر الفوانيس يفرح الكبار والصغار .. خصوصا بعد حظر استيراد الفانوس الصينى الكئيب

أهلا بعودة رمضان الذى نعرفه

عقبال ما نتخلص من كل شوائب الثقافة المنحطة التى مازال بعضها عالقا بثقافتنا

من المتوقع فى ظل ثقافة المهرجانات ونجومية أوكا وأورتيجا أن نسمع المسحراتى بالليل بيقول :

:mf_t:

أدِّيك فى السقف تمحَّر .. إصحى يا حبيبى اتسحَّر

خبر حظر الفوانيس الصيني جه علي قلبي زي البلسم يا ابو محمد .. و  كوكا و ارتيكاريا مالهمش مكان طول ما فيه شباب زي دول بيثبتوا ان جيناتنا مهما حاولوا فيها مش حيغيروها ....

https://www.facebook.com/anaselnajar123/videos/1272692629426455/

كل سنة و احنا كلنا بخير

:roseop:

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

عارفين يعني ايه رمضان ... 

يعني و انا هنا في غربتي .. الاقي رسالة من أخ اكتر منه صديق  .. مسلم ..  هو اللي بيهنيني .. الاقي قلبي بيترج بكل قوته و شحنة محبة تطلع منه ممكن تغطي علي اي حاجة سلبية فيكي يا بلدي ...

من قلبي بقولها

رمضان كريم ... 

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

كل سنة وانتم جميعا طيبين

رمضان كريم

بالرغم من بعدنا وغربها. . إلا أن رمضان يجعلنا نعيش لحظات المحبة والحب وكل الذكريات الجميلة. 

مصر حلوة

رمضان شهر جميل.. ولكنه في مصر الحلوة له طعم تاني.. احساس مختلف

روعة العيلة الكبيرة وهي ملمومة على الفطار.. وصلاة التراويح

وجلسات التسامر بعدها مع الاصدعاء والاهل

حاجة تانية خالص

بمناسبة رمضان

مصر بكل ما فيها حلوة.. حلوة جدا

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
    • Guest ضيف مسلم
      2
      لم أتمكن من الكتابة في قسم المسيحيين في المحاورات. أظن هنا ممكن: بكل أمانة هذه إستفسارات حقيقية  طبعا يمكنكم تجاهلها أو حذفها هل في الديانة المسيحية بعث بعد الموت و حساب على سلوك الإنسان في حياته هل هناك ثواب و عقاب بعد الموت هل هناك أطعمة يجب على المسيحي الطيب أن يتجنبها اليهود مدى علمي لهم قواعد صارمة في الطعام هل طقوسكم التعبدية  العادية  فيها ما يقابل مثلا صلاة المسلمين ٥ مرات يوميا مع شكري و تقديري
    • 1
      نختلف في الأفكار يشتد الحوار ويحتد ونتجاوز ونتراجع ونعتذر نذهب ونبتعد ونعود ومنا من يذهب ولا يعود نزمجر ونغضب ثم نهدأ نغير آراءنا ونجدد مفهومنا لبعض مواقفنا ونحاول أن نطرح أفكارنا بأفضل طريقة وأوضح حجة وأصفى برهان منا من يوفق ومنا من يخونه التوفيق المحاورات البيت الكبير بيت الجميع وإن اختلغنا مع صاحب البيت وعارضناه أحيانا نشعر بواجب علينا المساهمة في استمرار هذا البناء شامخا وأحينا نشعر أنه لم يعد مرحبا بنا لكنه يبقى بيت الرقي
  • أضف...