اذهب إلى المحتوى
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

التعهدات العشرالتي ستجعلني أرشح السيسي


Recommended Posts

سأرشح السيسي

-اذا تعهد امام الجميع بان تكون اول قراراته هو وضع حد اعلى للاجور ولا يستثنى من ذلك الا من ندرت خبرته وبقر ار منه شخصيا كحالة منفردة وان يبدأ بنفسه في تطبيق الحدالاعلى للاجور

- اذا تعهد امام الجميع بضبط الفوضى الحاصلة في الشا رع المصري وحالة الضياع ا لامني في غضون عام من تسلمه مقاليد الحكم وا لعودة بالانضباط الى ما قبل 2011

- اذا تعهد امام الجميع بالعمل على وصول الدعم الى مستحقيه مع تعهده بعدم الغاءه والعبث به ومحاربة اكلى اموال الغلابة بالحديد والنار وان تكون كل هذه الا مور بمواعيد محددة

- اذا تعهد امام الجميع بمحاربة الفساد بكل صوره وفي كافة المجالات والوزارات والحكم المحلي

- اذا تعهد امام الجميع بعدم انفراده بالسلطة ومشاركة الجميع في اتخاذ القرارات المصيرية

- اذا تعهد امام الجميع بعدم اقصاء القوى الوطنية الاخرى وحتمية اشراكهم في الحكومة واحتواء الجميع

- اذا تعهد امام الجميع باقصاء من ثبت تعاونه مع النظام السابق وثبت اشتراكه في انتشار الفساد سواء السياسي او الاقتصادي اوالاجتماعي

- اذا تعهد امام الجميع بعدم استعانته باهل ا لثقة على حساب اهل ا لكفاءة حتى لوكانو من العسكر

- اذا تعهد امام الجميع بقيامه بتنمية دورالمعار ضة البناءة و عدم قهرها ووأدها

- اذا تعهد امام الجميع بتطهير اجهزة الاعلام ودورالصحافة وتطويرها الى مؤسسات ربحية وتطهيرها من جيوش العواطلية والمطبلاتية والمبخراتية

هذه هي البنود العشرة التي ستجعلني ارشح السيسي اذا تعهد امام ا لجميع بتنفيذها مع تعهده بانه اذا لم يقم بتنفيذ 80% من تلك البنو د على الاقل ان يعزله الشعب اويقدم استقالته فورا


رابط المشاركة
شارك
  • الردود 40
  • Created
  • اخر رد

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

العشر مطالب التي اطلبها من اي رئيس انشالله حتي يكون عبد السلام النابلسي .. واحد .. يخلي التعليم اول مشروع قومى و يبتدي ثورة تصحيح لكل المناهج ..و معاها الغاء كل افكار التخلف و التعصب و الخرافات في اي

إذا كان الشعب هو السيد اللي بيأمر ويشترط ..... فإن عليه أن يعمل .... والمثل الشعبي بيقول : اطبخي يا جارية كلف يا سيدي الرجل كان واضحا في أنه إذا وعد ولم يحقق بسبب ظروف خارجه عن إرادته سيقوم الناس ع

المطالب من واحد إلى عشرة لى هى : 1- إنقاذ مصر 2- إنقاذ مصر 3- إنقاذ مصر 4- إنقاذ مصر 5- إنقاذ مصر 6- إنقاذ مصر 7- إنقاذ مصر 8- إنقاذ مصر 9- إنقاذ مصر 10- إنقاذ مصر وبعدين

سأرشح السيسي
-اذا تعهد امام الجميع بان تكون اول قراراته هو وضع حد اعلى للاجور ولا يستثنى من ذلك الا من ندرت خبرته وبقر ار منه شخصيا كحالة منفردة وان يبدأ بنفسه في تطبيق الحدالاعلى للاجور
- اذا تعهد امام الجميع بضبط الفوضى الحاصلة في الشا رع المصري وحالة الضياع ا لامني في غضون عام من تسلمه مقاليد الحكم وا لعودة بالانضباط الى ما قبل 2011
- اذا تعهد امام الجميع بالعمل على وصول الدعم الى مستحقيه مع تعهده بعدم الغاءه والعبث به ومحاربة اكلى اموال الغلابة بالحديد والنار وان تكون كل هذه الا مور بمواعيد محددة
- اذا تعهد امام الجميع بمحاربة الفساد بكل صوره وفي كافة المجالات والوزارات والحكم المحلي
- اذا تعهد امام الجميع بعدم انفراده بالسلطة ومشاركة الجميع في اتخاذ القرارات المصيرية
- اذا تعهد امام الجميع بعدم اقصاء القوى الوطنية الاخرى وحتمية اشراكهم في الحكومة واحتواء الجميع
- اذا تعهد امام الجميع باقصاء من ثبت تعاونه مع النظام السابق وثبت اشتراكه في انتشار الفساد سواء السياسي او الاقتصادي اوالاجتماعي
- اذا تعهد امام الجميع بعدم استعانته باهل ا لثقة على حساب اهل ا لكفاءة حتى لوكانو من العسكر
- اذا تعهد امام الجميع بقيامه بتنمية دورالمعار ضة البناءة و عدم قهرها ووأدها
- اذا تعهد امام الجميع بتطهير اجهزة الاعلام ودورالصحافة وتطويرها الى مؤسسات ربحية وتطهيرها من جيوش العواطلية والمطبلاتية والمبخراتية
هذه هي البنود العشرة التي ستجعلني ارشح السيسي اذا تعهد امام ا لجميع بتنفيذها مع تعهده بانه اذا لم يقم بتنفيذ 80% من تلك البنو د على الاقل ان يعزله الشعب اويقدم استقالته فورا

تيجى التعهدات دى قدام تعهدات حمدين ؟

* 10000 جنيه وفدان لكل شاب وفلاح بسيط

* إسقاط ديون التاكسى الابيض

* اسقاط ديون الفلاحين

* مش حيبات حد جعان فيكى يا مصر

* الإفراج عن كل الشباب المحبوسين

* التظاهر والاعتصام عالكيف

* إقالة وزير الخارجية إذا جاب سيرة الزواج والنزوة

أهم حاجة بقى

:)

* يقرا الدستور عشان يعرف إذا كان ده فى سلطة الرئيس أم لا

رابط المشاركة
شارك

مع كامل احترامي ..دي تعهدات تعجيزية .. و بصراحة لو قالها مش حأنتخبه .. لأنه حيكون ساعتها بيخدعني!


التركة كبيرة و ثقيلة و مصر لن تنصلح بجهد فرد ...


لابد من تضافر الجهود


لا توجد عصا سحرية مع أحد


الإصلاح ممكن .. بشرط المشاركة فيه ..لا انتظار سوبر مان ليقوم بكل المهمات !


مشكلتنا في مصر كما أراها من منظوري الشخصي ..


مشكلة تفكير ..


أفكار تتطور لأحاسيس ثم سلوك ثم عادات راسخة لا نقبل لها بديلا و نرفض التغيير


و المنزعج عليه أن يتغير هو !!


دوما ننتظر التغيير من فوق


و التغيير لا يبدأ إلا من الداخل أولا


زي اللي بيقول حأعيش حياتي لما يبقى عندي و عندي ...


و هو ما يعرفش أن اللي هو عايزه ده مش حا يجي له إلا لما يبدأ يعيش بالفعل !


رابط المشاركة
شارك

ياساتاذ اسلام انا بس عاوز تعهدين في نظري شايفهم مهمين جدا
1- تطبيق الحد الاعلى للعاملين ف الحكومة

2- توزيع الدعم على مستحقيه فعلا

واشك لو استطاع اي مرشح سابق او حالي او قادم لان الشرطين دول مش تعجيزين دول عش دبابير ويبقى رجل دولة صح الي يعرف يعمل كده

مش هقول كلام كبير مثل حل ازمة الطاقة وحل ازمة البطالة وازمة النظافة لان ده حاجات محتاجه معجزة ومحتاجه رئيس ذو رؤية واضحه وتعاون من الشعب وده مش موجود

رابط المشاركة
شارك

مع كامل احترامي ..دي تعهدات تعجيزية .. و بصراحة لو قالها مش حأنتخبه .. لأنه حيكون ساعتها بيخدعني!

التركة كبيرة و ثقيلة و مصر لن تنصلح بجهد فرد ...

لابد من تضافر الجهود

لا توجد عصا سحرية مع أحد

الإصلاح ممكن .. بشرط المشاركة فيه ..لا انتظار سوبر مان ليقوم بكل المهمات !

مشكلتنا في مصر كما أراها من منظوري الشخصي ..

مشكلة تفكير ..

أفكار تتطور لأحاسيس ثم سلوك ثم عادات راسخة لا نقبل لها بديلا و نرفض التغيير

و المنزعج عليه أن يتغير هو !!

دوما ننتظر التغيير من فوق

و التغيير لا يبدأ إلا من الداخل أولا

زي اللي بيقول حأعيش حياتي لما يبقى عندي و عندي ...

و هو ما يعرفش أن اللي هو عايزه ده مش حا يجي له إلا لما يبدأ يعيش بالفعل !

استاذه عبير حضرتك نظرتك الرومانسية الحالمة للامور ماثرة ع تحليلاتك ، استاذتي العزيزة ده مهام الرئيس job description لوظيفته اللي مش هيعرف يمشي ويجي غيره

رابط المشاركة
شارك

مع كامل احترامي ..دي تعهدات تعجيزية .. و بصراحة لو قالها مش حأنتخبه .. لأنه حيكون ساعتها بيخدعني!

التركة كبيرة و ثقيلة و مصر لن تنصلح بجهد فرد ...

لابد من تضافر الجهود

لا توجد عصا سحرية مع أحد

الإصلاح ممكن .. بشرط المشاركة فيه ..لا انتظار سوبر مان ليقوم بكل المهمات !

مشكلتنا في مصر كما أراها من منظوري الشخصي ..

مشكلة تفكير ..

أفكار تتطور لأحاسيس ثم سلوك ثم عادات راسخة لا نقبل لها بديلا و نرفض التغيير

و المنزعج عليه أن يتغير هو !!

دوما ننتظر التغيير من فوق

و التغيير لا يبدأ إلا من الداخل أولا

زي اللي بيقول حأعيش حياتي لما يبقى عندي و عندي ...

و هو ما يعرفش أن اللي هو عايزه ده مش حا يجي له إلا لما يبدأ يعيش بالفعل !

لا تعجيزية ولا حا جة وكلها مطالب مشر وعة وتتنا سب مع ما قا مت من اجلة ا لثورة ويمكن تنفيذها بسهولة اذا خلصت ا لنو ايا وممكن لو حضرتك شا يفة فيه طلب تعجيزي تشا وريلي عليه ونتناقش فيه
طا لما انه رجل قوي وجاء بناء على طلب ا لجماهير يبقى لما يعمل هايكون كل الشعب وراه
بالنسبة لمطالب ا لعدا لة ا لا جتماعية ففيه رئيس قبله عملها لكنه اقصى ا لجميع وهذا ما لا نتمناه منه
رابط المشاركة
شارك

استاذه عبير حضرتك نظرتك الرومانسية الحالمة للامور ماثرة ع تحليلاتك ، استاذتي العزيزة ده مهام الرئيس job description لوظيفته اللي مش هيعرف يمشي ويجي غيره

عموما الرومانسية الحالمة أحسن من الواقعية الغارقة في السواد :)

job description دي حضرتك لما الرئيس يبقى موظف عند الشعب

من امتى الشعب المصري بيعتبر حكامه موظفين ؟؟!!

الحاكم من منظورنا هو القائد

و القائد يلزمه أتباع هو يحميهم و هم يطيعونه

دي مش مجرد برمجة ممكن تغييرها

دي ثقافة شعب و حضارة آلاف السنين .. ان الحاكم من الالهة ! يعني سمعا و طاعة

تغيير الأفكار مش بالساهل كده .. و الكارثة أن الأفكار مستحيل فرضها .. إن لم تؤمن بها ..ستظل شاعرا بالظلم حين تفرض عليك حتى لو كان بها مصلحتك

التركيبة الحالية للشعب .. يصعب معها معاملة الرئيس على أنه موظف يعمل لخدمة الشعب

مش معنى كده إني موافقة تماما على كده

أنا ممن يحلمون بالدولة المدنية

لكن مستحيل فرض دولة مدنية بالمفهوم الغربي على عشرات الملايين لم يعرفوا غير أن الرئيس هو القائد الأعلى للقوات المسلحة و من قبله كان ملوكا و سلاطين و فراعين

رابط المشاركة
شارك
لا تعجيزية ولا حا جة وكلها مطالب مشر وعة وتتنا سب مع ما قا مت من اجلة ا لثورة ويمكن تنفيذها بسهولة اذا خلصت ا لنو ايا وممكن لو حضرتك شا يفة فيه طلب تعجيزي تشا وريلي عليه ونتناقش فيه
طا لما انه رجل قوي وجاء بناء على طلب ا لجماهير يبقى لما يعمل هايكون كل الشعب وراه
بالنسبة لمطالب ا لعدا لة ا لا جتماعية ففيه رئيس قبله عملها لكنه اقصى ا لجميع وهذا ما لا نتمناه منه

انا ناقشت المبدأ دون التفاصيل

المبدأ أن الوعود بالكلام سهلة و لنا في مشروع ال 100 يوم عبرة :)

ألا يعد و يفعل خير من أن يعد و لا يفعل ..

و من الذكاء ألا يعد بما لن يمكنه تحقيقه لأن الشعب لن يرحمه وقتها

أنا عارفة طبعا إن لازم عشان أنتخب حد إني أعرف البرنامج و الخطة بتاعته و أوافق عليها

لكن نعمل ايه و مفيش غير اتنين فقط واحد فيهم معذرة بيسرح بينا

مفيش قدامي غير التاني و لست في وضع اختيار حيث لا توجد أصلا بدائل !!!

رابط المشاركة
شارك

العشر مطالب التي اطلبها من اي رئيس انشالله حتي يكون عبد السلام النابلسي ..

واحد .. يخلي التعليم اول مشروع قومى و يبتدي ثورة تصحيح لكل المناهج ..و معاها الغاء كل افكار التخلف و التعصب و الخرافات في اي كتاب تعليمي .. و الاهتمام الجاد بالتعليم المهني ..

اتننين .. يبتدى فورآ مشروع المحور بتاع قناة السويس ... ويعرضها للتأجير ( مش للبيع ) للمؤسسات العالمية .. في نفس الوقت نبتدي مشروع منخفض القطارة اللي مش حيكلف الدولة مليم واحد .. ( لأنه بخلاف العائد المالي الضخم للمشروعين حنوفر طاقة .. مياه جوفية .. ثروة سمكية .. مدن جديدة .. و الأهم فرص عمل لا حصر لها )..

تلاتة ... يتم البدء فورآ في الإستغناء عن اي استيراد لمواد او منتجات بسيطة يمكن تصنيعها في مصر .. متطلبات المدارس مثلآ زي الكراريس.. المساطر الأقلام و البرايات ... ... او تصنيع المواد الخام اللي بنصدرها بتراب الفلوس و بعدين نستوردها بالشيء الفولاني .. زي إزاز رمل السيليكون مثلآ . . توفير عملة و خلق فرص عمل ..

اربعة .. نشتغل بجد علي الطاقة الشمسية .. علشان ما ينفعش بجد يكون عندنا صحرا في الشرق و صحرا في الغرب .. و مصدر طاقة شبه مجاني و علي مدار السنة كلها ممكن يخلي بلدنا مصدرة للطاقة .. و لسه بنستورد فحم ... و الكهربا بتتقطع علي مدار السنة ..

خمسة .. كل الوزارات تتنقل بره القاهرة .. و اي مؤسسة مهمة ممكن يتعملها فرع في كل محافظة يكون ليه نفس سلطة المؤسسة الأم ..

ستة .. قدام اي تسهيلات للإستثمار الأجنبى .. قدامها يدي تسهيلات مضاعفة للمصريين المغتربين ...

سبعة .. البحث عن العقول المصرية المبدعة فى مصر و في المهجر و الإستفادة منها كلاً فى مجاله ... و حبه حبه نستغني عن الخبراء الجانب و نزيف مرتباتهم .. زي ما عملت اليابان بعد الحرب العالمية ...

تمانية .. تقليل افراد البعثات الدبلوماسية في الخارج الي النص .. يكفوا و زيادة ..

تسعة .. فصل الإعلام ( صحافة .. تليفزيون .. راديو ) عن تبعية الحكومة ..

عشرة .. عشرة .. بلاش أقوله ... علشان ده مطلب طائفي .. نأجله مؤقتآ لأنه لو اتنفذت البنود اللي فاتت دي مش حنحتاجه من اساسه ...

رابط المشاركة
شارك

انا ناقشت المبدأ دون التفاصيل

المبدأ أن الوعود بالكلام سهلة و لنا في مشروع ال 100 يوم عبرة :)

ألا يعد و يفعل خير من أن يعد و لا يفعل ..

و من الذكاء ألا يعد بما لن يمكنه تحقيقه لأن الشعب لن يرحمه وقتها

أنا عارفة طبعا إن لازم عشان أنتخب حد إني أعرف البرنامج و الخطة بتاعته و أوافق عليها

لكن نعمل ايه و مفيش غير اتنين فقط واحد فيهم معذرة بيسرح بينا

مفيش قدامي غير التاني و لست في وضع اختيار حيث لا توجد أصلا بدائل !!!

هو انا لما تبقى شركتي بتعاني من مشاكل واجيب مدير جديد مش المفروض يتعهد لي بكيت وكيت ولا اديله الادارة وانا مش عارف منهجه وادارته وخطته في معالجة المشا كل

بل واطالبه بحل كذا وكذا وممكن هو يقولي دي هاقدر عليها ودي مش هاقدر عليها

هو ده الحوار واللي يجب ان يكون

رابط المشاركة
شارك

مطلبين وبس


حل مشكلة اللحمه المروريه


مئات الآلاف من اللترات من الوقود تهدر


بسببه يوميا تكفى تشغيل آلاف المصانع


اتنين التعليم


بطريقه حضاريه تتواكب مع العصر


يعنى المهم فالأهم كدوله مفلسه او


على وشك ...


رابط المشاركة
شارك

هو انا لما تبقى شركتي بتعاني من مشاكل واجيب مدير جديد مش المفروض يتعهد لي بكيت وكيت ولا اديله الادارة وانا مش عارف منهجه وادارته وخطته في معالجة المشا كل

بل واطالبه بحل كذا وكذا وممكن هو يقولي دي هاقدر عليها ودي مش هاقدر عليها

هو ده الحوار واللي يجب ان يكون

ما هو ده يافندم مفهوم ان الرئيس موظف عندنا

و اللي ماهواش المفهوم الموجود لدى القاعدة العريضة من الشعب :)

احنا محتاجين - بموروثاتنا الثقافية و التي لازالت قيد التشغيل - قائد يعبر بنا الأزمة

السخرية و التهكم و الغضب الشعبي سيكون من نصيبه إذا لم ينجح في القيادة ..

رابط المشاركة
شارك

يرجع الامن والامان بس ويبقي كتر خيره .. لان ده حيرجع السياحه .. وحيزود الاستثمارات .. وحيبث الطمائنينه فى ربوع الوطن ... وصدقونى العجله .. عجلة الحياه حترجع تدور لوحدها تانى .. و بالدفع الشعبى الذاتى .. من غير لا رئيس ولا حكومه ولا يحزنون .. وهو ده قمة الاعجاز المصرى فى التكيف مع اصعب الظروف

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى
رابط المشاركة
شارك

هذه التعهدات تشبه طلب تعهد من الشاهد ألا يكذب في المحكمة ..

وكأنه يمكن أن يوجد شاهد يمكن أن يصرح بأنه يكذب في شهادته ..

هذه التعهدات تشبه أخذ تعهد على رئيس الجمهورية بأن يحافظ على سلامة الوطن ..

وكأنه يمكن لرئيس جمهورية أن يقول أنه لن يحافظ على سلامة الوطن ..

المهم .. هل تعلمون .. لو استطاع السيسي ( في حال كونه أصبح رئيسا ) أن يحافظ على حالة الوطن في جميع المناحي ( سياحة واقتصاد وسياسة وأمن وغيره ) كما هي الآن .. ومنع انحدارها إلى ما هو دون هذا .. فسيكون قد أدى انجازا عظيما .. ويزداد هذا الإنجاز عظمة لو أنه استطاع أن يرتقي ببعض هذه النواحي .. فضلا عن أن يعود بها إلى أيام ما قبل نكبة يناير ..

على العموم الأرقام موجودة ولا تكذب .. وبسهولة يمكن قياس مدى التغيير الذي قد يحدثه الفريق السيسي سواء إيجابا أو سلبا

تم تعديل بواسطة شرف الدين
رابط المشاركة
شارك

المطالب من واحد إلى عشرة لى هى :



1- إنقاذ مصر


2- إنقاذ مصر


3- إنقاذ مصر


4- إنقاذ مصر


5- إنقاذ مصر


6- إنقاذ مصر


7- إنقاذ مصر


8- إنقاذ مصر


9- إنقاذ مصر


10- إنقاذ مصر



وبعدين نبقى نصلحها


هو احنا مش حاسين إيه اللى حصل فى الاربع سنين ؟


رابط المشاركة
شارك

عموما الرومانسية الحالمة أحسن من الواقعية الغارقة في السواد :)

job description دي حضرتك لما الرئيس يبقى موظف عند الشعب

من امتى الشعب المصري بيعتبر حكامه موظفين ؟؟!!

الحاكم من منظورنا هو القائد

و القائد يلزمه أتباع هو يحميهم و هم يطيعونه

دي مش مجرد برمجة ممكن تغييرها

دي ثقافة شعب و حضارة آلاف السنين .. ان الحاكم من الالهة ! يعني سمعا و طاعة

تغيير الأفكار مش بالساهل كده .. و الكارثة أن الأفكار مستحيل فرضها .. إن لم تؤمن بها ..ستظل شاعرا بالظلم حين تفرض عليك حتى لو كان بها مصلحتك

التركيبة الحالية للشعب .. يصعب معها معاملة الرئيس على أنه موظف يعمل لخدمة الشعب

مش معنى كده إني موافقة تماما على كده

أنا ممن يحلمون بالدولة المدنية

لكن مستحيل فرض دولة مدنية بالمفهوم الغربي على عشرات الملايين لم يعرفوا غير أن الرئيس هو القائد الأعلى للقوات المسلحة و من قبله كان ملوكا و سلاطين و فراعين

تمام ولحد امتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط المشاركة
شارك

إذا كان الشعب هو السيد اللي بيأمر ويشترط ..... فإن عليه أن يعمل .... والمثل الشعبي بيقول : اطبخي يا جارية كلف يا سيدي


الرجل كان واضحا في أنه إذا وعد ولم يحقق بسبب ظروف خارجه عن إرادته سيقوم الناس عليه بثورة مخطط لها مسبقا ودائما يرددونها ثورة جياع


ماذا يفعل السيسي مع هذا الكم الهائل من الموظفين الذين يتقاضون الآلاف من الجنيهات وهم لا يعملون أو عملهم عبارة عن تعطيل مصالح الناس وتخريب مؤسسات الدولة


ماذا يفعل السيسي مع عمال تخسر شركاتهم على أيديهم ثم بكل بجاحة يطالبون بصرف الأرباح في التو واللحظة وإلا سيخربون أكثر وأكثر ....


والقانون يحميهم من الفصل ويكفل لهم حق التظاهر والاعتصام


قل لي يا أستاذ : إسلام .... لو عندك عمال بالشكل ده تعمل فيهم إيه .... هل هتتحملهم كما تتحملهم الدولة


لو عندك عامل بيوقع ويمشي أو قاعد لك يعطل المراكب السايرة أو لا تراه إلا يوم القبض هتعمل إيه ؟


وإذا كان مطلوبا من السيسي مطالب عشرة فإننا المطالبون أولا لأن السيسي ليس عفريت إسماعيل ياسين شبيك لبيك عبدك وبين إيديك يا شعب من غير موارد حقيقة أو إنتاج ولو راح جاب من الخليج يعملوا عليه حفلة فيسبوكية بيشحت علينا


أنا شايف الإخوان على الفيسبوك بعضهم يحرض ليل نهار على الخراب والدمار وزيادة استهلاك الكهرباء ثم يشكون من انقطاع التيار الكهربائي وهم يعيشون في الخارج ... أي والله


السيسي كان واضحا لما بيقول


إحنا ... ونحن ... وكلنا ... وإيديكم بإيدي


لم يلجأ لوعود كاذبة أو برنامج فنكوشية


وبرضه فيه مثل شعبي آخر بيقول : القفة اللي ليها ودنين يشيلوها اتنين ...


تم تعديل بواسطة tarek hassan
رابط المشاركة
شارك

إذا كان الشعب هو السيد اللي بيأمر ويشترط ..... فإن عليه أن يعمل .... والمثل الشعبي بيقول : اطبخي يا جارية كلف يا سيدي

الرجل كان واضحا في أنه إذا وعد ولم يحقق بسبب ظروف خارجه عن إرادته سيقوم الناس عليه بثورة مخطط لها مسبقا ودائما يرددونها ثورة جياع

ماذا يفعل السيسي مع هذا الكم الهائل من الموظفين الذين يتقاضون الآلاف من الجنيهات وهم لا يعملون أو عملهم عبارة عن تعطيل مصالح الناس وتخريب مؤسسات الدولة

ماذا يفعل السيسي مع عمال تخسر شركاتهم على أيديهم ثم بكل بجاحة يطالبون بصرف الأرباح في التو واللحظة وإلا سيخربون أكثر وأكثر ....

والقانون يحميهم من الفصل ويكفل لهم حق التظاهر والاعتصام

قل لي يا أستاذ : إسلام .... لو عندك عمال بالشكل ده تعمل فيهم إيه .... هل هتتحملهم كما تتحملهم الدولة

لو عندك عامل بيوقع ويمشي أو قاعد لك يعطل المراكب السايرة أو لا تراه إلا يوم القبض هتعمل إيه ؟

وإذا كان مطلوبا من السيسي مطالب عشرة فإننا المطالبون أولا لأن السيسي ليس عفريت إسماعيل ياسين شبيك لبيك عبدك وبين إيديك يا شعب من غير موارد حقيقة أو إنتاج ولو راح جاب من الخليج يعملوا عليه حفلة فيسبوكية بيشحت علينا

أنا شايف الإخوان على الفيسبوك بعضهم يحرض ليل نهار على الخراب والدمار وزيادة استهلاك الكهرباء ثم يشكون من انقطاع التيار الكهربائي وهم يعيشون في الخارج ... أي والله

السيسي كان واضحا لما بيقول

إحنا ... ونحن ... وكلنا ... وإيديكم بإيدي

لم يلجأ لوعود كاذبة أو برنامج فنكوشية

وبرضه فيه مثل شعبي آخر بيقول : القفة اللي ليها ودنين يشيلوها اتنين ...

احييك على هذه المداخله

تعظيم سلام ...

رابط المشاركة
شارك

ماذا يفعل السيسي مع عمال تخسر شركاتهم على أيديهم ثم بكل بجاحة يطالبون بصرف الأرباح في التو واللحظة وإلا سيخربون أكثر وأكثر ....

والقانون يحميهم من الفصل ويكفل لهم حق التظاهر والاعتصام

قل لي يا أستاذ : إسلام .... لو عندك عمال بالشكل ده تعمل فيهم إيه .... هل هتتحملهم كما تتحملهم الدولة

لو عندك عامل بيوقع ويمشي أو قاعد لك يعطل المراكب السايرة أو لا تراه إلا يوم القبض هتعمل إيه ؟

سؤالك يا أستاذ طارق موجه للرجل "الصح" الذى أرجو أن أرى إجابته

الأستاذ إسلام رجل "إيده فى السوق"

وسيفهم ما سمعته من زملائه فى سوق العمل

فقد قال لى صديق "متهكما" على أحد لوغاريتمات السوق

أقصد تواجد عمالة أجنبية فى مصر فى نفس الوقت الذى تشكو فيه مصر من البطالة

قال لى :

عندما يطلب منك "صنايعى" 1500 جنيه فى شغلانة

وتفاصله لغاية لما ينزل بسعره إلى 300 جنيه

:)

يبقى "عيش .. حرية .. عدالة اجتماعية .. عمالة أجنبية"

كلمة أخيرة للإنصاف

ليست كل شركات قطاع الأعمال تخسر بسبب بلطجة العمال

هناك خسائر بسبب السياسات والإدارة وعدم توافر الاعتمادات

رابط المشاركة
شارك

إذا كان الشعب هو السيد اللي بيأمر ويشترط ..... فإن عليه أن يعمل .... والمثل الشعبي بيقول : اطبخي يا جارية كلف يا سيدي

الرجل كان واضحا في أنه إذا وعد ولم يحقق بسبب ظروف خارجه عن إرادته سيقوم الناس عليه بثورة مخطط لها مسبقا ودائما يرددونها ثورة جياع

ماذا يفعل السيسي مع هذا الكم الهائل من الموظفين الذين يتقاضون الآلاف من الجنيهات وهم لا يعملون أو عملهم عبارة عن تعطيل مصالح الناس وتخريب مؤسسات الدولة

ماذا يفعل السيسي مع عمال تخسر شركاتهم على أيديهم ثم بكل بجاحة يطالبون بصرف الأرباح في التو واللحظة وإلا سيخربون أكثر وأكثر ....

والقانون يحميهم من الفصل ويكفل لهم حق التظاهر والاعتصام

قل لي يا أستاذ : إسلام .... لو عندك عمال بالشكل ده تعمل فيهم إيه .... هل هتتحملهم كما تتحملهم الدولة

لو عندك عامل بيوقع ويمشي أو قاعد لك يعطل المراكب السايرة أو لا تراه إلا يوم القبض هتعمل إيه ؟

وإذا كان مطلوبا من السيسي مطالب عشرة فإننا المطالبون أولا لأن السيسي ليس عفريت إسماعيل ياسين شبيك لبيك عبدك وبين إيديك يا شعب من غير موارد حقيقة أو إنتاج ولو راح جاب من الخليج يعملوا عليه حفلة فيسبوكية بيشحت علينا

أنا شايف الإخوان على الفيسبوك بعضهم يحرض ليل نهار على الخراب والدمار وزيادة استهلاك الكهرباء ثم يشكون من انقطاع التيار الكهربائي وهم يعيشون في الخارج ... أي والله

السيسي كان واضحا لما بيقول

إحنا ... ونحن ... وكلنا ... وإيديكم بإيدي

لم يلجأ لوعود كاذبة أو برنامج فنكوشية

وبرضه فيه مثل شعبي آخر بيقول : القفة اللي ليها ودنين يشيلوها اتنين ...

ماهو مافيش برنامج وكمان مافيش تعهدات امال هايحكمنا وخلاص وهو وظروفه

لازم يبقى فيه التزام على الكل ماهو مايطالبش الشعب وهو ماعندوش فكر ولا رؤية اللي احنا مش عارفينها لحد الان

بالنسبة لكلامك عن العواطلية فكما تعلم اني نشرت اكثر من موضوع عن العواطلية مثل عواطلية الصحف القومية وعواطلية وزارة الثقافة والتموين والاحياء والبدون حصر لان العواطلية موجودون في كل بقاع مصر وقلت انه يجب اعادة تأهيلهم وخلق عمل حقيقي لهم ومن لا يريد العمل ويفضل البلطجة المهنية عليه ان يزق عجله وهناك وسائل ضغط اخرى بخلاف الرفد كما تعلم

لن يتأتى ذلك الا من خلال قيادة رادعة وقوية تعمل لمصلحة البلاد وتنقل مصر نقلة نوعية

رابط المشاركة
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    لايوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • محاورات مشابهه

    • السيسي أكيد بشر من لحم و دم

      عنوان الموضوع صحيح فعلا السيسي بشر من لحم و دم و من بشريته هذه يمكن جدا أن يصاب بوعكة صحية  لا سمح الله  عشنا أسابيع طويلة في ظل كابوس تعديلات قانون التسجيل العقاري الجهاز الحكومي من أول أصغر موظف في وزارة العدل حتى ما قبل رئيس الوزراء بخطوة عذرا - لم يتمطع أي منهم بقراءة أو محاولة مجر د محاولة لفهم الدورة المستندية لعملية التسجيل العقاري - و للحقيقة أو شبه الحقيقة يمكن لأى ساعي متمكن أن ينجز أي مسألة في الشهر العقاري نحمد الله أن السيسي رغم أنه بشر إلا أن ألله يحوطه برعايته 

      في الملتقى العام لزوار محاورات المصريين

    • CNN :السيسي يتحدث عن تطورات ليبيا وسد النهضة ويؤكد: لا أبني الكباري فقط

      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أكد الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، أن بلاده ستكون مستعدة للتعاون مع الحكومة الليبية الجديدة بعد إقرارها من مجلس النواب، مشيرا إلى أن القاهرة "تقاتل في التفاوض" بهدف حماية حقوق المصريين في قضية سد النهضة. وقال السيسي في مداخلة ببرنامج "الحكاية" عبر "MBC مصر" إن الأزمة الليبية في طريقها للحل، مرحبا بتشكيل حكومة ليبية مؤقتة ومعربا عن استعداد بلاده للتعاون معها بعد إقرارها من مجلس النواب. وفي سياق متصل، أكد الرئيس المصري أن بلاده... View the full artic

      في أخبار العالم - world news

    • السيسي ... كينز .... روزفلت

      كينز عالم إقتصاد مشهور أتى بنظرية إقتصادية  قلبت كل المفاهيم و الثوابت المقدسة في إدارة  الدول إبان الأزمات ما سبق كان إستهلالا لابد منه قيل كينز كان الفكر أن الدولة تدار مثل أي دكان  الميزانية المتوازنة  من المقدسات  و جاء كينز  و قال بضرورة التوسع في المشاريع و الإنفاق  الذي يؤدي  لإمتصاص البطالة  و زيادة الطلب على السلع و الخدمات و من ثم إنتعاش الإقتصاد    و تبنى  روزفلت  الرئيس الأمريكي إبان الكساد العظيم ما يقوم به السيسي  من المشروعات القومية في طول البلاد و عرضها  هو عملية

      في مسائل إقتصادية - economic issues

    • لذلك...مازلت اؤيد السيسي !!!! ...الأيام...زهيري حسين

      الأيام   قصتي مع الثورة في اواخر 2010 كنت مش متوقع اي حاجه ابدا ومتأكد ان القادم زوبعة في فنجان في اواخر يناير 2011 ابتديت اشعر بالأمل والاستشراف لمستقبل مصري مدني جديد وممكن نبقى قريبا زي المانيا في منتصف فبراير 2011 تأكدت وتيقنت 100% اننا انتصرنا كشعب على حكم فاسد وحققنا المستحيل وهنبقى المانيا وابتديت أألف اغاني ثورية واغنيها وانا فرحان اني بساهم في مقاومة حكم المجلس العسكري وبقايا النظام السابق اللي بيمنعوا تحولنا لألمانيا....وكنت معتقد 100% اننا كلنا فصيل مدني واحد مصري

      في سياسة داخلية


×
×
  • أضف...