اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

طلب عاجل / بخصوص تعديل المهنة جزاكم الله الفردوس الأعلى ؟؟

Recommended Posts

إخواني انا مهنتي في جواز السفر ( فني هدايا وتغليف ) وسافرت بتأشيرة ( عامل تعبئة وتغليف ) والآن أريد تعديل المهنة في الإقامة لفني كما في الجواز وليس عامل .. فما هي الخطوات لذلك وكم سيكلفني .. وسؤال مهم جداً كيف أعرف المهن المتاحة للتعديل بالنسبة لنشاط المؤسسة التي أعمل بها وكيف أعرف المهنة التي سأعدلها تسمح باستقدام الزوجة أم لا ؟؟؟
أنتظر الرد بفارغ الصبر وجزاكم الله كل خير

تم تعديل بواسطة علام المنشاوى
رابط هذا التعليق

تغير المهنة بيكون من خلال الشركة اللي حضرتك بتشتغل فيها

الشركة بتدخل موقع مكتب العمل وبتدخل رقم اقامتك بيظهر المهن المتاحة انك تغير ليها ...بعد كدا بتختار المهنة اللي انتا عايزها وترفق المستندات والشركة بتبعت حد يروح يخلص الورق في مكتب العمل

بخصوص المهنة اللي تسمح باستقدام الزوجة

القانون حاليا بيقول ان لو مهنتك ف الاقامة تسمح بإستقدام الزوجة ومهنتك الاساسية في بلدك او الشهادة اللي معاك مهنتها متسمح باستقدام الزوجة ,,, فلا يحق لك الاستقدام

مثال بسيط ...انتا شخص شغال عامل في مصر مثلا وجاي علي فيزا ( مندوب تسويق ودي من المهن اللي ينفع تستقدم ) ....لن يسمح لك بالإستقدام لعدم توافق المؤهل مع الوظيفة ...تحياتي

رابط هذا التعليق

تغير المهنة بيكون من خلال الشركة اللي حضرتك بتشتغل فيها

الشركة بتدخل موقع مكتب العمل وبتدخل رقم اقامتك بيظهر المهن المتاحة انك تغير ليها ...بعد كدا بتختار المهنة اللي انتا عايزها وترفق المستندات والشركة بتبعت حد يروح يخلص الورق في مكتب العمل

بخصوص المهنة اللي تسمح باستقدام الزوجة

القانون حاليا بيقول ان لو مهنتك ف الاقامة تسمح بإستقدام الزوجة ومهنتك الاساسية في بلدك او الشهادة اللي معاك مهنتها متسمح باستقدام الزوجة ,,, فلا يحق لك الاستقدام

مثال بسيط ...انتا شخص شغال عامل في مصر مثلا وجاي علي فيزا ( مندوب تسويق ودي من المهن اللي ينفع تستقدم ) ....لن يسمح لك بالإستقدام لعدم توافق المؤهل مع الوظيفة ...تحياتي

طيب يا اخي حسام انا جواز السفر فني هدايا وتغليف والتأشيرة عامل تعبئة وتغليف وساعدل المهنة ان شاء الله لفني او غيره .. ومؤهلي في مصر بكالريوس تربية نوعية قسم تكنولوجيا ومعايا الشهادة هنا في السعودية موثقة من الجامعة في مصر ومن الخارجية المصرية ومن القنصلية السعودية ... هل أفهم من كلامك انه يسمح لي بالاستقدام في هذه الحالة بسبب مؤهلي في مصر ؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...