اذهب الي المحتوي
canavarou

استفسار بخصوص استقدام الزوجة للزوج المرافق أو المحرم

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله
الرجاء من الاستاذ خالد و الاعضاء الكرام مساعدتي

نهاية عقدي بنهاية هذا العام..زوجتي صيدلانية ونقلت كفالة مني الى احد المؤسسات بمهنة اخصائية تسويق..وارغب في العودة مره اخرى كزوج مرافق ..السؤال:
*هل تستطيع زوجتي بعمل استقدام زوج ليا وللاولاد بدون مغادرتي للمملكة (بحيث لا اضطر ان انزل مصر بالاولاد واتركها هنا بمفردها ) أم يجب عليا مغادرة المملكة ؟
ارجو الرد لان الكثير افتوا ببضرورة مغادرتي اولا والكثير افتوا بامكانية عمل الاستقدام بورقة الخروج النهائي فقط..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

لابد من مغادرة المملكه

ياريت تكون فاهم قصدي يا استاذ خالد ..انا عارف اني لازم انزل مصر واجي بالتأشيره الجديده (مرافق)

انا اقصد هل وهي بتعمل استقدام لازم اكون غادرت خلاص ولا ينفع تعمل الاستقدام بورقة النهائي.وبعد كده ننزل مع بعض..هي خروج وعوده وانا خروج نهائي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الاخ الفاضل والله انا فاهم قصدك

الزوجه لو عملت استقدام والموظف بيكتب اسمك علي الكمبيونر هيقول هو داخل المملكه ومش هتعرف تعمل استقدام الا بعد الخروج النهائي او خليها تكتب اقرار يوم الاستقدام عليها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ممممممممممممممممممممممممممممممم كده الموضوع اتعقد للاسف...خصوصا ان اقامة زوجتي الرياض واحنا مقيمين في جدة يعني حتى لو سافرت انا مصر..صعب جدا هي تروح تعمل المعاملة من الرياض :(

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Guest فاطمه

السلام عليكم

انا موظفة مقيمه بالمملكة واريد عمل استقدام لزوجي من مصر ما هي الخطوات اللازمه لذلك ؟ وكم المده اللازمه لانهاء المعامله هنا وهناك وكيف؟

وهل يمكن بعد ان يأتي ينقل مني لشركه او فرد للعمل هنا؟

شكرا جزيلا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• استفسار

السلام عليكم انا هشام بكالوريوس صيدلة اكلينيكال ومعايا فارما دي وشغال في شركه ومرتبي كويس جدا أثناء الدراسه حصلت ضائقه ماليه اضطر انه يجيب شهاده قياس مهارة كهربائي أدوات كهربائيه عشان كنت بشتغل في تصليح الاجهزه المهم كنت قدمت الخطوبه لواحده خريجه تربيه ومحترمه جدا هل اقولها على حوار اني كنت بشتغل كهربائي أثناء الدراسه ولا لا 

في موضوعات جادة للمناقشة

• اعلان إداري بخصوص الاعلانات التجارية

الزملاء الأفاضل .. من الواضح تمامآ ان هناك سؤ تفاهم متزايد ( نتحمل نحن فريق المشرفين جانب منه ) جعل من بعض الزملاء يعتقدون ان باب الخدمات العامة هو باب مخصص لطرح إعلاناتهم .. سواء أعلانات شخصية بحتة كبيع بيت .. عقار .. أرض .. محل .. الخ .... او من يسجل معنا للإعلان عن بضائع عينية او منتجات لشركة يعمل لحسابها .. في باديء الأمر لم نهتم كثيرآ لهذا الأمر نظرآ لأنه كان محدودآ و لأن من ضمن من كانوا يضيفون اعلاناتهم هم اعضاء لهم زمنآ معنا و لم نجد أي ضير في مساعدتهم في هذا الأمر .. و لكن مع م

في خدمات عامة

• بخصوص كشف جامكا للسفر للسعودية

السلام عليكم  كل عام وانتم بخير  لو سمحت انا عندي استفسار بخصوص الكشف الطبي عشان مسافر باذن الله السعودية  انا من سنتين عملت عملية استكشاف لفك التصاق بالامعاء والدكتور شال الزايدة بالمرة الجرح عمودي في اسفل البطن وطوله ٧ سم من السرة للاسفل.. هو مش واضح اووي غير لو حد دقق فيه  بعد الوصف ده هل العملية دي ممكن تمنع من السفر واني اكون غير لائق... الرحاء حد يجاوبني لاني خايف جدا    شكرا لسعة صدركم 

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• استفسار عن سلطنة عمان

السلام عليكم يا جماعة أنا طبيب أسنان عام دفعة 2005 و زوجتى كمان طبيبة أسنان دفعة 2006 جايلنا عرض فى سلطنة عمان الراتب 450 ريال لكل و احد فينا مع توفير السكن فى منطقة القرم فى مسقط مستشفى اسمها علاج حبيت بس أعرف هل الرواتب دى معقولة ؟ و كمان تكاليف المعيشة هناك لفردين حوالى كام فى الشهر خصوصا ان معندناش أطفال و كمان هل فى مواصلات و سعرها أخباره ايه؟ و لو حد يعرف حاجة عن امتحان مزاولة المهنة هو المكتب بيقولولى مش هحتاج أصدق الشهادات لا من الخارجية و لا السفارة هل الكلام ده مظبوط؟ كمان هما

• استفسار

إذا كانت نتيجة الكشف الطبي للسفر للسعودية غير لائق بسبب وجود شريحة ومسامير بالكتف لكن عملت خطاب استثناء من الكفيل فهل يقبل الخطاب أم لا؟؟ 

• اضف...