اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

>أرجو النصيحة من كل مسلم

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله

انا متابع المحاورات من ما يقرب من سنتين بس كنت متابعة كواحد عايز يشارك ابناء بلدة المغتربين نفس مشاعرهم وأحساسهم

لكن دلوقتى انا جالى عرض سفر الى السعودية (جـــــــدة) فعندى بعض الاستفسارات والاسئلة اتمنى اجد اجابة ليها عندكم:

1/العرض اللى جيلى بوظيفة أستور كيبر وانا معايا ليسانس حقوق2009,وخبرة 3سنوات وانجلش واوفيس مش بطال

وكنت شغال فى احدى شركات التجزئة الكبيرة داخل مصر(مشرف مبيعات)

فمش عارف اقبل ولا لآ مع العلم ان الراتب كويس والسكن على الشغل وانا عازب وكمان هية شركة محترمة,

بس انا حاسس ان الوظيفة ملهاش مستقبل وخايف اوى

فياترا افضل فمصر واكبر فيها ولا اسافر واكون نفسى واجبلى شقة واجوز صغير ولا عمل اية بس,

خايف انى ما اكبرش فيها وميكونش ليها تدرج وظيفى

2/انا عارف السؤال دة متكرر كتير بس معلش سمحونى لانى بجد خايف اوى,كنت عايز اعرف المعيشة فى جدة

(أكل وشرب ونت ومواصلات وكدة يعنى...)

3/هل فى اماكن ترفيهية فى جدة زى مصر كدة مع العلم انا قاهراوى

4/انا من دلوقتى شايل هم انى لو سافرت امتى هرجع وهل اقضى بقيت حياتى فالغربة وخلاص كدة مصر خلاص

وامى كدة مش هشوفها غير كل سنة..

ولو نزلت هشتغل اية وبكام.,,انا مش عارف خايف اوى عايز حد يطمنى او ينصحنى

5/انا معايا رخصة قيادة مصرية بس بسوق على قدى خالص,,,فهل ممكن فجدة اشترى عربية صغيرة زى ال28 او الماروتى واتعلم هناك واظبط حالى ولا صعب والعربيات دى بتبقى فى رينج كام

اخر سؤال اية الحاجات الضرورية اللى محتاج اخدها من مصر واللبس كمان اجيب شتوى كتير ولا حاجات بسيطة

لانى بسمع ان جدة مفهاش شتاء

...ربنا يجازيكم كل خير وانا واللة بحبكم جدا فى الله

ولكم منى جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

ليس عندي اجابة لجميع اسئلتك ولكن عندي تجربة السفردي وقد افيدك في بعض الاشياء.

اولا جده مدينة جميلة جدا جدا مثل عروس البحر عندنا.

ثانيا عن المدة انت وحدك الذي تحددها ضع لنفسك هدف معين تريد الوصول اليه وبعدين قول ستوب....اما عنممكن تجد عملا من تاني هنا لا ادري لم لا تؤسس عملا خاصا بك مادام عند رأس مال؟؟ووظيفتك السابقه هنا تقول انك تستطيع.

ثالثا عن القيادة كثيرون سافروا ولم يكونوا سائقين ولا معاهم رخصة ولكن العلام هناك سهل الشباب بيعلمون بعضهم وده في البر حتى الاطفال بترجع هنا تجيد القيادة وممكن تأخذ رخصة من هناك فتعليم القيادة هناك يكون على اصوله زي ما قال الكتاب

رابعا احذر جده بها مغريات كثير مولات واسواق لا تعد ولال تحصى فلا يكن همك الشراء حتى توفر من الراتب الكثير --افتح لك حسابا في بنك هنا وخذ رقم حسابك وحول الراتب اول ما تأخذه مع رفع جزء يكفييك لآخر الشهر .

فكر انها تجربة جميلة وقد تنال أداء فريضة الحج

ولك تحياتي

سومه

رابط هذا التعليق

جدة من احسن الاماكن اللي ممكن تعيش فيها في السعودية

بلد روحها قريبة من مصر بشكل كبير

فيها بحر وان كان مش حلو زي بحر اسكندرية مثلا وقريبة من مكة والمدينة ودي ميزة هايلة وان كان دا هايخليك لازم تشوف اي حد جاي يعمل عمرة من اسرتكم وتعمل معاه الواجب

جوها حلو معظم السنة بس في الصيف رطوبة عالية بشكل يخنق وصعب تخرج اي مكان مفتوح وخصوصا الكورنيش ممكن تلاقي نفسك بتعصر هدومك من العرق وتقريبا مفيهاش شتا

الترفيه الوحيد في جدة هو المولات بشكل اساسي وفيه حدائق مفتوحة وكورنيش معقول للفسح متقلقش من الترفيه صعب تزهق في جدة

الشتا في جدة شبة ايام الصيف الحلوة في مصر يعني ممكن بس تلبس قميص بكم لو بردان بس طبعا دا ميمنعش انك تخلى معاك جاكت علشان لو سافرت اي مكان بعيد زي المدينة مثلا بيكون فيها الشتا شديد

حقيقي مش عارف مستقبل وظيفة الستور كيبر بس اللى انا شايفه انك في مصر مش شغال في مجالك وشغال مبيعات برضه فاظن مش فارقة انك تشتغلها في مصر او السعودية كلها مبيعات واهو في السعودية بفلوس احسن

بشكل عام انت ممكن تفكر في السفر لو المبلغ المعروض عليك في السعودية لا يقل عن 3 اضعاف دخلك في مصر غير التأمين الصحي لا يقل عن Class B ودا مهم جدا وتذاكر الطيران غير كدا الموضوع مش جايب همه

بالنسبة لمصاريفك ممكن 1000-1500 ريال يكفوك طبعا دا متوقف على انك مدخن او لا او انك بتعرف تطبخ ولا هاتقضيها من بره

بالنسبة لموضوع الشقة اللى عاوز تسافر علشان تجيبها انا مش عاوز احبطك بس موضوع الشقة دا يمكن حلم 90% من المصريين الى في السعودية وبيسعوا وراها لسنيييين وتقسيط ومقدم فلو هدفك انك تجيب شقة اعمل حسابك على مدة في حدود 5 سنين على الاقل لو كنت سعيد الحظ وعرفت تظبط ميزانيتك وتلاقي حاجة بسعر معقول في مصر وانت لو قعدت في السعودية المدة دي صدقني في الغالب مش هاتكون عاوز ترجع بعدها

وامي مش هاشوفها غير كل سنة

بالنسبة للنقطة دي معاك حق علشان كدا لازم تسال مهنتك في التأشيرة مسموح له زيارة ولا لأ لو مهنتك بيها زيارة ممكن تجيب والدتك زيارة مرة او مرتين في السنة وكمان لازم تعرف مهنتك ليها استقدام ولا لأ علشان لما تتجوز تعرف تجيب زوجتك ودا مهم جدا

بالنسبة للقيادة طبعا احسن لك انك يكون معاك سيارتك علشان جدة مفيهاش مواصلات عامة تقريبا معندكش غير التاكسي واقل مشوار 10 ريال يعني ميزانية لوحده وطالما انك معاك رخصة مصرية حاول تقوي نفسك في السواقة قبل ما تيجي متغلطش وتيجي تتعلم السواقة في السعودية هاتتكلف كتيييير واحتمالات فشل في اختبار الرخصة عالية اتعلم كويس في مصر وطالما معاك رخصة مصرية بتسهل كتير الحصول على الرخصة السعودية

السعودية مش هاتلاقي فيها الـ 28!! دا لو واحد ساقها في السعودية ممكن الناس تتعامل معاه كانه من كوكب اخر وحتى الماروتي قليله بيستعملوها في الديليفري

السيارة الصغيرة ممكن تقول الكيا بيكانتو او الكيا ريو دي قسطها الشهري او هاتشتريها جديد من 800 - 1000 ريال ممكن كمان الدايهاتسو سيريون بس كل السيارات دي ملهاش سعر عند اعادة البيع

لو حابب تشتري مستعمل يبقى حاول تحوش 20000 - 25000 ريال علشان تشتري حاجة معقولة مبلغ زي دا ممكن يجيلك يارس او اوبترا بحالة متوسطة

بس بشكل عام السيارة ضرورة ومهمة بس خلى القرار فيها لما تيجي وتشوف الدنيا فيها ايه

اخيرا لما تيجي من مصر متكترش اهم حاجة هات معاك صور من كل شهاداتك وصور شخصية ليك وفلوس طبعا علشان متضمنش الظروف اول ما تيجي هاتكون ايه

واستخير وتوكل على الله

وبالتوفيق

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

اولا: انا بشكر الاستاذ/ابو زياد والاستاذة/سومة بجد من قلبى وجزاكم اللة كل خير على المعلومات الجميلة دى

ثانيا: انا مهنتى فى التاشيرة عامل فبالتالى ممكن اعمل زيارة لوالدتى ان شاء اللة وانا امنية حياتى احججها لانها بتحلم بالموضوع دة ,فها الموضوع دة سهل ولا صعب؟

وانا من خلال بحثى فى المنتدى شوفت ان ممكن اغير مهنتى لاى مهنة تانية لما اجى اجوز علشان الاستقدام..فياريت حد يدلنى اية هية المهن المتاحة لية؟

ثالثا:والاستا/ابو زياد بيقولى انك لو انت قعدت في السعودية المدة دي صدقني في الغالب

مش هاتكون عاوز ترجع بعدها (5سنوات) لية ؟

رابعا:انا نفسى اعرف أراء الناس العظماء مع حفظ الالقاب طبعا:

1:سى السيد

2:عبير الشرقاوى

3:خالد شحاتة

وغيرهم من الناس اللى على مدار سنين ياما سعدوا ناس ووقفوا جمبهم بدون مقابل وذلك كان لوجة اللة فقط

اتمنى اسمع اراء الناس كلها وباللة عليكم يا مصريين متبخلوش علية بخبرتكم

وشكرا

تم تعديل بواسطة الحمد لله
رابط هذا التعليق

شوف يا سيدي

لو كملت الخمس سنين في السعودية في الغالب هاتكون ظبطت حياتك على الحياة في السعودية وهايكون أصحابك ومعارفك في مصر نسيوك فهتلاقي ان العودة والبدء من جديد في مصر صعبة جدا وانت مالكش مكان فيها خصوصا ان سنك هايكون في حدود التلاتين وبالعكس هتلاقي علاقاتك ومعارفك في السعودية اقوى وممكن تنقل لعمل تاني افضل بعلاقاتك

دا غير انك لما تشوف مصر من برة بتخاف ترجع لها! وبتحس ان الحياة فيها مستحيلة غير ان كل اللي في مصر هتلاقيهم في الغالب بيقولوا لك العبارة الشهيرة "خليك عندك واوعى ترجع"

حقيقى لما تروح مصر اجازة تستغرب الناس عايشين ازاي من السواد اللى بتشوفه في التلفزيون وتندهش ان الناس بتواصل حياتها

بالتدريج بتلاقي نفسك خايف ترجع بلدك وتستسهل الحياة في السعودية

هو الموضوع اشبة ببحر الرمال المتحركة كل ما تطول فيه تغطس اكتر! هي دي حقيقة الغربة يا صديقي

بالنسبة للمهنة انا مش عاوز احبطك بس مهنة العامل في الغالب ملهاش حتى الزيارة غير بصعوبة طبعا انسى الاستقدام تماماً طول ما انت بالمهنة دي ومش عارف المهن اللى ممكن تحول ليها كخريج حقوق

في موسم الحج اللى فات ناس كتير كانوا عاملين زيارة زمعرفوش يجددوها بعد رمضان واضطروا يسفروا اهلهم مصر قبل الحج لانهم كانوا مشددين السنة اللى فاتت انا شخصيا خالتي كانت عند بنتها ومعرفوش يجددولها الزيارة قبل الحج بس دي حاجة حسب ظروف كل واحد فيه ناس ظبطت معاهم وعرفوا يجددوا كل واحد ونصيبه

وبالتوفيق

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

شكرا ليك ابو زياد

وربنا يجعل نصايحك دى فى ميزان حسناتك يوم القيامة

وانا فى انتظار مشاركة كل المصريين اللى يحبوا يساعدونى ويعطونى خبراتهم

وشكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 45
      السلام عليكم أنا / معتز عندى 30 سنة و متزوج و لدى طفل لم يتم عامه الأول بعد حاصل على ليسانس حقوق 2001 و أعمل حاليا بـ " كارفور " سوبرفايزر بمرتب 1690 جنيه مصري حصلت على عقد فى شركة إكستر الرائدة فى كجال الأجهزة الكهربائية و الإلكترونية فى المملكة و ذلك للعمل بوظيفة (MIT) مدير تحت التمرين أو ما يعادل سوبرفايزر العقد لمدة سنتين المرتي الأساسى : 3500 ر.س بدل سكن سنوى : 10500 ر.س بدل إنتقال شهرى : 350 ر.س أجازة سنوية مدفوعة الأجر : 30 يوم كل سنة تذاكر الطيران : 4 تذاكر سنوية لى و لزوجتى
    • 0
      أولا  يصعب إطلاق إسم كنيسة على هذا المبنى المتواضع و المحشور بين مباني أخرى من جانبيه ؛ ربما يطلق عليها كنيسة كهنوتيا  فقط  و يسأل عن ذلك  السلطات الكنسية العليا  كيف  "ينحشر" على الأقل قل مائة شخص  بينهم أطفال في هذا المبنى المتواضع - بالمناسبة لم تنشر أى صور  لهذا المبنى و كل الصور التى نشرت بإسم كنيسة أبو سيفين ترجع إلى كنيسة أبو سيفين بالمنيا و التي تعرضت للحريق سنة 2013 - حسب موقع فيتو -  المبنى صعب أن تطلق عليه عمارة  هو مجرد بيت بسيط من أربع أدوار في منطقة شعبية  لم أتمكن من الو
    • 18
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أولا أود أن أشكر كل المشاركين فى المنتدى على هذا المجهود الرائع وعلى هذا الجو المصرى الجميل رغم اغتراب معظم المشاركين أسأل الله أن يجمعنا جميعا على الخير أنا طبيب مصرى وإن شاء الله أعتزم أداء امتحانات المعادلة الأمريكية USMLE لشهادة بكالريوس الطب ولدى أسئلة أرجو من المشاركين أن يوافونى بالاجابة عليها: 1-إذا تمكنت من الحصول على نيابة فى الولايات المتحدة فهل يمكن لى أن أصطحب والدتى معى حيث أنى وحيدها؟ 2-ما هي فرص عمل الأطباء فى أمريكا؟ 3-ما هو موضوع ال Green C
    • 0
      هذه صورة تناقلتها رسائل الواتسآب و هي تحتوي جزئين من غرفة إتخاذ القرار في البيت الأبيض و هي تبلغ رسالة مؤداها إبتهاج القيادة في أمريكا بتنحي رئيس مصر السابق حسني مبارك ، الجزء الثاني يبلغ رسالة بالأسى الشديد عند وصول أخبار عزل مرسي رئيس مصر السابق. ما سبق هو الإنطباع الذي تبلغه لك رسالة الواتسآب  بلمسة على الصورة و إختيارsearch google for image ستجد أن الصورة Situation Room is a photograph taken by White House photographer Pete Souza in its namesake, the White House Situation Room,[1] at 4:
    • 10
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. هذه المشكلة يعانى منها ابن خالى الصغير وهو يبلغ من العمر 19 عاماً حالياً .. وهذه المشكلة بدأت منذ السادسة عشرة 16 سنة وهو يعانى من : 1 - بحة الصوت ( بحة مستمرة لمدة ثلاث سنوات حالياً) . 2- دائم الحاجة إلى تنظيف الحلق (بالنحنحة المتكررة)، مع الاحساس بوجود جسم غريب بالحلق يحاول طرده. 3- عند الصراخ احيانا يصدر صوتين متتابعين غير واضحين الالفاظ .. صوت شبيه بحنجرة الطفل والمراة , وصوت اخر غليظ و"خشن" , والصوتين طبعاً لهم تردد مختلف .. وطبعاً يصيبه ذلك بضغط نف
  • أضف...