اذهب إلى المحتوى
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

سد النهضة الاثيوبى - و ماذا فعل الببلاوى و نائبيه حيال تقدم العمل بالسد ؟


Recommended Posts

يا ترى إيه اللى بيحصل دلوقت ؟

- خلاف بين القبائل في جنوب السودان وغرب اثيوبيا.

- تحالف عسكري مع حكومه جنوب السودان

مع العلم ان القبائل المواليه لحكومه جنوب السودان الحاليه

لها نفوذ و امتداد و عمق في اثيوبيا.

إيه اللى حيحصل بعد كده ؟ .. علمى علمكم

الخارجية الإثيوبية: نتابع نوايا مصر فى ضوء توتر العلاقات بسبب السد

الإثنين، 31 مارس 2014 - 01:17

s62012114228.jpgالسفير دينا مفتى المتحدث باسم وزارة الشئون الخارجية الإثيوبية

أديس أبابا )أ ش أ(

ذكرت صحيفة "ريبورتر" الإثيوبية الأسبوعية، أن السفير دينا مفتى المتحدث باسم وزارة الشئون الخارجية الإثيوبية، أكد أن حكومة إثيوبيا تتابع عن كثب نوايا مصر، وذلك فى ضوء حالة التوتر بين إثيوبيا ومصر، بسبب سد النهضة الإثيوبى.
وأضافت الصحيفة الإثيوبية أن السفير دينا مفتى قال فى معرض تعليقه على تحرك مصر مؤخراً للتعاون عسكريا مع جنوب السودان، إن الحكومة الحالية فى جنوب السودان تسعى بصورة يائسة من أجل تدمير منافسيها.

وأشارت إلى أن المتحدث باسم وزارة الشئون الخارجية استدرك قائلا "إنه يمكن لأى دولتين لهما سيادة أن توقعا على معاهدات وأن تقيما أى علاقة، ولكن ما يهمنا هو ما إذا كان مثل هذا الاتفاق يشكل خطراً على طرف ثالث أو لا".

رابط المشاركة
شارك
  • 2 weeks later...
  • الردود 45
  • Created
  • اخر رد

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

يا راااااااااااااااااجل بقى هو ده هدفك من الموضوع ؟ إنك تكشف تأليه أعضاء المنتدى وخاصة مشرفيه اليساريين لحكومة العسكر ؟ شكرا على المعلومة الجديدة وهى انك من أصحاب الخطوة المكشوف عنهم الحجاب يا

الرئيس مرسى لما قال اظن سنة كفاية ماكدبش وخلى العالم الساكتة بكرة تشوف مصر

و يستمر الصمت !!!! الا يدفع هذا الصمت و عدم الخوض فى نفس الموضوع الذى قام عليه الاعلام و لم يقعد فى عهد مرسى الى مجرد سوء الظن بالقائمين على رءوس المؤسسات العسكرية و الاعلامية و حكومة العار؟ أين من

جمعية الأنهار الدولية تصفع إثيوبيا تعليقا على تقرير اللجنة الدولية

وتوصى بإيقاف العمل فى السد إلى أن تكتمل الدراسات والتصميمات

جاءت هذه التوصية بعد اطلاع الجمعية على ملخص التقرير (التقرير نفسه ما زال سرا)

الذى أصدرته اللجنة التى تشكلت من

6 خبراء من مصر والسودان وأثيوبيا (2 من كل دولة) بالإضافة إلى 4 خبراء دوليين

والذى أكد أن بناء السد يجرى بناء على دراسات وتصميمات ابتدائية وبالقطاعى

وأنه لم يعط الاهتمام الواجب بتأثير بناء السد على دولة المصب

أثيوبيا علقت تعليقا فى غاية الانفعال واتهمت مصر برشوة "جمعية الأنهار الدولية"

واتهمتها بالانضمام لمصر لوقف بناء السد .. فى الوقت الذى أشادت فيه بموقف السودان

GERD Panel of Experts Report: Big Questions Remain
Date:
Monday, March 31, 2014

gerd_under_construction.jpg?itok=ZZPm5S0

GERD under construction in April 2013.

Construction on the Grand Ethiopian Renaissance Dam (GERD) – Africa’s biggest hydropower dam – began based on piecemeal preliminary studies and design documents, with only a very basic analysis of how the project would affect downstream neighbors, according to the 2013 final report by an international panel of experts established to evaluate the scheme. The megadam is being built on the Blue Nile in Ethiopia, near the Sudan border, and has created conflict with Egypt over its downstream impacts; the experts' study confirms Egypt’s concerns that the project’s impacts could be significant and are not well understood.

The Ethiopian government reported last year that the panel’s report “showed that the Dam offers high benefit for all the three countries and would not cause significant harm on both the lower riparian countries”, while Egypt has repeatedly said the report calls for more analysis of downstream impacts. Because the report was not made public, neither side could be vetted. Egypt has called for mediation if further studies are not allowed; at this writing, Ethiopia had refused, and was continuing with dam construction.

In March 2014, International Rivers received a leaked copy of the report. The report documents numerous problems with existing analysis and a lack of analysis on a number of critical issues. The panel recommends further investigation into the dam’s hydrological impacts, including on downstream countries’ water supplies and power generation; risks from climate change, and geotechnical issues. The panel recommends “a full transboundary environmental and social impact assessment … conducted jointly by the three countries.”

The 10-member panel included two members from each of the three riparians (Egypt, Ethiopia and Sudan), plus four international experts agreed upon by the governments. A geotechnical expert group was added later. The main panel met for about a year, and had four field visits to the dam site. While the panel's members were granted access to many key project documents (all of which remain confidential at this time), some key reports were not shared with them, including the critical geotechnical assessments for the main and saddle dams, and project cost-benefit analyses.

One international dam expert who has seen the report states that it shows that construction on the project is proceeding on “an aggressively accelerated schedule” with little room for adjusting key elements of dam design to reduce harm or prevent problems. A number of key studies for the project are described by the panel as being outdated or in process. While references are made to some specific international standards being adhered to, overall, the process described seems chaotic and incomplete. It is also clear that there is precious little oversight on Africa’s largest dam project to date. While the international panel has brought a type of oversight, it may be too little, too late – and with too little teeth; it seems the panel does not have a continuing role in ensuring best practices as construction proceeds.

The panel’s report is almost a year old at this writing, yet its members have been mostly silent since their report was completed (as far as we know, none of the panelists have made public statements about the project). The Egyptian and Ethiopian governments continue the war of words, while at the same time construction on the megadam proceeds, and questions raised by the panel remain unanswered.

Going forward, International Rivers recommends construction on the project be halted until all necessary studies recommended by the panel are completed, and a process is in place for ensuring public accountability on the project. Given the panel's findings, Egypt’s call for mediation in the process is reasonable, and donor governments and international bodies should support such a process.

The following summarizes some of the panel’s key findings and recommendations:

  • Quality of project documents: The present design criteria are “quite general, and do not include project- and site-specific conditions … The most essential geotechnical, seismological, hydro-geological, hydrological, hydraulic and structural design data should be compiled into a consolidated report and not scattered in numerous design reports.” The project’s main design report is outdated and does not reflect numerous and significant design changes to the project.
  • Safety: “The stability of the main dam and other main structures should be verified under consideration of additional geological and geotechnical findings.” The panel believes more analysis may be necessary, but without having access to all information on this aspect of the project, cannot be sure. Nonetheless, they do question some assumptions on the project’s “shear strength” and raise concerns about sliding, seepage and other safety issues. “In view of the on-going construction works . . . highest priority shall be given to clarify [dam safety issues] as soon as possible. Structural measures might be needed to stabilize the foundation to achieve the required safety against sliding.” The panel also suggests design modifications for the saddle dam and further studies on the spillway dimensions. The panel recommends that the discharge of the “Probable Maximum Flood” used in the dam design be increased.
  • Downstream changes to water flow: First and foremost, “The (hydrological study) is very basic, and not yet at a level of detail, sophistication and reliability that would befit a development of this magnitude, importance and with such regional impact as GERD.” Project studies looked only at the GERD site. “No upstream developments are taken into account, and no downstream flow records … are given as would be needed to assess downstream impacts.” The panel notes that, “given the proposed upstream cascade development of similar magnitude than the GERD, the upstream flow records could be of significant importance.” The panel notes that the hydrological report uses questionable estimates of evaporation from the reservoir (a key issue in how much water the dam will “use”), and recommends further assessments of evaporation. It also notes that the project did not quantify water losses through deep percolation during reservoir filling. Regarding GERD's impact on Egypt's water supply, the panel found that “mass balances represented in the report of water between the GERD and the High Aswan Dam could not be reconciled given the information presented.” The GERD also allows for greater expansion of irrigated cropping in Sudan, which could further reduce flows to Egypt; the panel recommends a detailed study on this issue.
  • Environmental impacts: Surprisingly little information is included on impacts on local people, ecosystems, fisheries or biodiversity. The official Environmental and Social Impact Assessment Report was “strictly limited to the impact zones located upstream of the dam site in Ethiopia.” Downstream environmental impacts were not considered as being significant, and therefore several related socio-economic impacts are not addressed. Dam height was chosen without consideration of downstream environmental and socio-economic impacts. The panel recommends a full transboundary impact assessment be done.
  • Climate risks: The panel notes that the project did not assess the project’s sensitivity to climate change. A project of this scale and with such heavy reliance on rainfall patterns requires a better understanding of future hydrologic conditions to ensure the highest degree of flexibility and resiliency in its design and operation. The panel recommends a study that looks at the potential influence of climate change on the flow regime at GERD and further downstream.
  • Sediment and water quality issues: The project did not include an analysis of sediment deposition in the reservoir (a troublesome issue for dams on the muddy Nile). The panel notes that sediment flows downstream of the dam will be substantially reduced, with implications for floodplain farming productivity, navigation, Sudan’s brick industry, riverbank erosion, and biodiversity. The panel also recommends additional studies on water quality changes from the project, particularly on methane gas production and the depletion of dissolved oxygen levels in water releases that could harm fisheries and biodiversity downstream.
  • Dam operations: Very little information on how the dam will be operated was given. At a basic level, both present and future needs for “peaking power versus base power needs to be assessed in more detail,” and “needs to be taken into account in (project) planning and sizing.” The report requests verification of the 6,000MW installed capacity. Furthermore, the Panel does not indicate if the dam was designed in a way to accommodate “environmental flows” (which can be used to mitigate impacts of a dam on a river). In all likelihood this was not considered as the panel writes that "it is not clear whether the present design considers (capacity, functionality) the minimum mean flows of the dry months release to the downstream countries” without use of power generation facilities or the spillway. It is also clear that consideration of operation of the GERD in coordination with water systems in Egypt and Sudan was at a very preliminary stage during the writing of this report. The report strongly recommends additional studies of the GERD “in the context of the Eastern Nile System” in order to “quantify the downstream impacts in detail with confidence.”
رابط المشاركة
شارك
  • 2 weeks later...
قرار دولي بوقف تمويل سد النهضة .. وتجميد قروض دولية لإثيوبيا بـ 3.7 مليار دولار
14
17
طباعة
الأربعاء 23.04.2014 - 10:32 م
951.jpg?q=1 سد النهضة
بعد معركة دبلوماسية شاقة نجحت مصر في استصدار قرار أوروبي روسي صيني بوقف تمويل سد النهضة الإثيوبي الذي يؤثر حال اكتماله على 20 في المائة من حصة القاهرة في مياه النيل.

وصدر قرار رسمي من الاتحاد الأوروبي وروسيا والصين وإيطاليا والبنك الدولي بوقف تمويل بناء سد النهضة، وتجميد قروض دولية لإثيوبيا بقيمة 3.7 مليار دولار، بينها قرض صيني بمليار دولار.

وذكرت مصادر دبلوماسية مصرية أن التمويل المعلن للسد هو 250 مليون دولار، لكن حجم الأعمال يفوق المليار دولار، مما يؤكد أن هناك تمويلا خفيا من دول تسعي لإحداث فقر مائي في مصر.

وأشارت المصادر إلى أن المعركة مستمرة دبلوماسيا وقانونيا ودوليا لوقف بناء السد نهائيا، وإجبار إثيوبيا على الالتزام بالخطط المتفق عليها من قبل.

وقالت المصادر للعربية نت إن القانون الدولي يحظر على أي منظمة دولية أو دولة، أن تساهم في تمويل أي مشروع على النهر سواء من خلال قرض أو منح أو مساعدات تضير بحقوق دول أخرى، وفقا لقواعد القانون الدولي للأنهار الدولية.

وشددت المصادر على ضرورة قيام مصر باستكمال الضغط على إثيوبيا، خاصة مع احتمال قيام دول معادية بتحركات ضد مصر لإثناء الاتحاد الأوروبي والبنك الدولي عن موقفهما الرافض لتمويل السد.

وأفاد الدكتور محمد نصر الدين علام، وزير الموارد المائية والري الأسبق، أن قرار وقف تمويل بناء السد سيجبر أديس أبابا على التفاوض مرة أخرى مع مصر، مؤكدا أن القرار طبيعي، وكان من المفترض اتخاذه منذ بداية المفاوضات مع إثيوبيا.
- See more at: http://www.el-balad.com/916951#sthash.k4c4YTNK.dpuf
رابط المشاركة
شارك

الاحباش موش عاوزين يجبوها لـبر


عموما انا مؤيد لأي تحرك عسكري معلن او استخباراتي ضد اثيوبيا


انا مصري ... انا اكره اثيوبيا


تم تعديل بواسطة حسين امبابي
رابط المشاركة
شارك
متمردون يزعمون: مصر تدرب جيش جوبا مقابل دعمها في سد النهضة !
1212 2 Google +0
الثلاثاء 29/أبريل/2014 - 10:56 ص

983.jpg?q=2الجيش الجوبي - صورة ارشيفية زينب غريان

اتهم المتمردون التابعون لنائب الرئيس السابق ريك ماشار بجنوب السودان الحكومة المصرية بمساعدة حكومة جوبا في الحرب الأهلية هناك من خلال إرسال القوات والمعدات إليهم.

وادعى المتمردون أن مصر وأوغندا قد اجتمعوا في دعم الجيش السوداني في حملته لاستعادة المعاقل التي سيطر عليها المتمردون منذ ديسمبر 2013.

وأكد المتمردون في بيان لهم أن هذا الوضع يقود إلى صراع إقليمي؛ فيما لم يذكر البيان أي تفاصيل عن المساعدات المصرية المزعومة لحكومة جنوب السودان إلا أنه أشار إلى إرسال القاهرة ضباطاً إلى جوبا بهدف تدريب وتعليم الجيش هناك.

وأوضحت صحيفة وورلد تريبيون الأمريكية أن أكثر من مليون شخص نزحوا من ديارهم خلال الخمسة أشهر الماضية التي استمرت بها الحرب كما أن أربعة أشخاص من قادة الحركة الشعبية قد تم القبض عليهم ووجهت إليهم تهم الخيانة.

وتابع المتمردون في بيانهم أن المساعدات العسكرية التي تقدمها مصر للحكومة بجوبا جاءت بناء على تعهد الأخيرة لدعم موقف القاهرة من سد النهضة الإثيوبي..مشيرين إلى خطط يتولاها رئيس الحكومة الجنوب سودانية سلفا كير لتحويل المياه إلى مصر من أعالي النيل.

ووجه البيان تحذيراً للحكومة المصرية حول موقفها المزعوم من الحكومة بجوبا مطالباً إياها باتخاذ موقف محايد وغير متحيز من الأزمة السودانية مثلما فعلت طيلة الخمسين عامًا الماضية.

رابط المشاركة
شارك
  • 1 month later...

للخيانة وجه آخر

فى الوقت الذى أرسل هشام قنديل

(رئيس الوزراء ووزير الرى الأسبق فى حكومة الخيانة)

مندوبيه للتوقيع (فى الكتم) على تقرير اللجنة الفنية

يطلع الخائن الأكبر بتمثيلية "مؤتمر الشيخ حسنى" ليسأل "القوى الوطنية"

ماذا نفعل فى هذه المشكلة

وفى إثر مؤتمر الشيخ حسنى تفضحه صحيفة أثيوبة

وتكشف ثمن الخيانة

مليار ؟ .. مليار واحد بس ؟ .. طب كنت خليهم اتننيــــــــــــــــــــــــــــــن

https://www.youtube.com/watch?v=ClP4q0vvTag

نازرت الأثيوبية تفضح المعزول:مرسى تلقى مليار دولار نظير موافقته على بناء سد النهضة
رابط المشاركة
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • أضف...