اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لماذا يفشل الزواج كثيرا

هشام عبد الوهاب

Recommended Posts

يا ريت الأمور بسيطة كده يا أخ صاوي..  :inlove:

{ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا }

رابط هذا التعليق

• الردود 184
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

صدقنى يا أخى متسائل

لو كل انسان راعى ربنا فى كل شئ فى حياته لن تكون هناك مثل هذه المشاكل أبدا

أليس الإسلام هو الحل ؟

انه ليس الحل للسياسة فقط بل لكل كبيرة وصغيرة فى حياتنا اليومية

:th:  :th:  :th:  :inlove:

لا يمكن أن يحيا المجتمع المسلم إلا بالنصيحة والتواصي، المؤمنون يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويؤمنون بالله، هذه رابطة المؤمنين ، نعمل فيما اتفقنا عليه، ولينصح بعضنا بعضاً فيما اختلفنا عليه، ولا نقر بدعة ولكننا ننصح إخواننا في أخطائهم وينصحوننا في أخطائنا حتى نكون مجتمعاً رائداً يحبه الله.

انضم الى مجموعة

وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر

رابط هذا التعليق

و الله العظيم يا اخى الصاوى .. انا كنت اعرف واحد الله يرحمة .. يتحط على الجرح يطيب .. و قمة فى التدين و الذوق و الأخلاق و الوداعة .. جميع خلق الله يحبوة .. و كان متجوز وحش كاسر الله يرحمها هى كمان .. و كان ممشياه عى مزاجها ... و تعاملة بقسوة .. و كرهته فى حياته .. لغاية ما سابلها الدنيا كلها .. و هى حصلته بعد عدة سنوات .. الله يرحم الجميع

و استغفر الله العظيم

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

عفوا أخونا الصاوى

لم أفهم

هل تقصد .. صلى على زوجتك واقرأ عليها قرآن

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

عفوا أخونا الصاوى

لم أفهم

هل تقصد .. صلى على زوجتك واقرأ عليها قرآن

:D  :angry2:  :colgate:   :D  :D  :angry2:  :angry2:  :angry2:  :angry2:  :colgate:  :baaa:

لا يمكن أن يحيا المجتمع المسلم إلا بالنصيحة والتواصي، المؤمنون يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويؤمنون بالله، هذه رابطة المؤمنين ، نعمل فيما اتفقنا عليه، ولينصح بعضنا بعضاً فيما اختلفنا عليه، ولا نقر بدعة ولكننا ننصح إخواننا في أخطائهم وينصحوننا في أخطائنا حتى نكون مجتمعاً رائداً يحبه الله.

انضم الى مجموعة

وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر

رابط هذا التعليق

الاخت مى

اولا شكرا على ماذكرتى عن طريقة طرح الموضوع  ،، وقبل ان انشر الحلقة الثالثة  ساجاوب على اسئلتك بمنتهى الصراحه وقد لا تصدقين ولكى عذرك فى ذلك

1- منذ ستة اشهر ولم يكن هناك اى مناسبة  

2- هذا يحدث عندما تسمح الامور بأن يتواجد احد نأمن له مع الاولاد وعموما اخر مره منذ حوالى شهرين

3- افعل ذلك تقريبا كل يوم وماحدش يقر عليا

4- طبعا اتذكر عيد ميلادها ويوم ان تقابلنا ويوم كتب الكتاب ويوم الفرح وهى كذلك

5- طبعا اتذكر اول هديه واول ميعاد واول عشاء واخر هديه كانت بمناسبة يوم 21\3

اسئلتك ليست صعبه على الاطلاق ولاتعنى ان الرجل هو القاهر المغولى

الغريب فى الامر والذى لم يلتفت له اى من الاخوه هو لماذا دائما تطلب المرأة كل شىء وغالبا لا يحق للرجل ان يطلب اى شىء واسمحيلى اسأل كل النساء متى اخر مره احضرتى لزوجك هدية بدون مناسبة ،، فقط لتقولى له : مازلت احبك

و بعدين هدايا ايه اللى بتعبر عن الحب ،، يوجد رجال يقدمون الهدايا كل اسبوع عارفه ليه

لانهم يشعرون بالذنب بعد مغادرة بيت العشيقه

ثم ان الرجل مطالب بتقديم هذا الكشف من الهدايا

1- عيد ميلادها    ...    2- عيد الام   ويشمل هديه للزوجه وامها وبنته وابنه لتقديمهم لزوجته ايضا ،، ده غير المدرسات فى المدرسه  و امه هو    3- عيد جوازهم        4- كل مايرجع من السفر .................    بينما هى تقدم له هديه فى عيد ميلاده وطبعا من جيبه برضه

==================================

الاخ الصاوى : كلامك بينقط عسل والله  واللى قلته هو سر السعادة الزوجيه فعلا

رابط هذا التعليق

صباح الخير عليكم جميعا :xmas:

اخى رجائى..حضرتك قلت فى مداخلتك:يا  نحلة لا تقرصينى ولا عايز منك عسل :baaa:

يعنى ده كلام برده يا اخ رجائى ؟؟علشان قرصة صغننة من النحلة ما تا كلش عسل؟؟مش بيقولوا ما فيش حلاوة من غير نار؟؟ دة كمان بيقولوا ان قرص النحل فيه شفا :sneaky2:  :sneaky2:  :sneaky2:  :D  :D  :angry2:

وبعدين حضرتك بتصبر الاخ زجزاج على ايه؟ هو جواز والا شربة زيت خروع؟؟؟؟

و حضرتك بتقول كمان  (:صدقيني يا اختنا الفاضلة تقاعس الرجل عن الرومانسية إنما يدل على أنه تيقن بعد العديد من التجارب المأسوية ان البعد عن الرومانسية افضل )  

-----------------------------------------------------------

انا لا اتفق معك فى الرأى نهائيا؟؟  وانا فى إعتقادى الشخصى ان الرومانسية مطلوبة جدا بين الزوجين حتى وإن باءت بالفشل احيانا فسوف تنجح اكيد فى احيان اخرى ..فكلنا نعرف انه قد يحدث نفور  بين الازواج  مع طول فترة الزواج نتيجة لاسباب موضوعية كعدم حرص  كل طرف ان يضيف جديد الى حياة الآخر وإهمال احد الطرفين فى إظهار المودة للطرف الآخر  فكل زوج او زوجة يريد ان يسمع ما يطريه من الطرف الآخر ويرى منه ما يدل على تمسكه وحرصه عليه وفيما عدا ذلك ستبدو الحياة صامتة و محبطة للطرفين  :th:

الاخ freefreer

حضرتك قلت فى مداخلتك: سبحان الله فيكى يا اخت اتس مى .. صراحة .. انتى مش عاملة موضوع 11 صفحة لغاية دلوقتى .. قاعدة تقولة فية .. " عليا النعمة الستات أذكى من الرجال" .. طيب .. يبقة فشل الجواز سببة مين .. الذكى و لا الغبى  

: وانا اقولك اولا امسك الخشب على ال11 صفحة..ثانيا  يعنى بعد ال11 صفحة ما قدرتش تفهمنى؟؟ انا ماقلتش ان الرجل غبى

:th:  انا لا عشت ولا كنت ..الرجل ده اخويا وابنى و ابويا وزوجى العزيز يعنى قطعة من القلب

كل ما اردت توضيحه ان المرأة تتساوى فى الذكاء مع الرجل إن لم تكن هى أذكى منه .وبسسسسسسسس

عموما انا لا اتفق معك ان الستات هم سبب االمشاكل  وبصراحة انا متأكدة ان المشكلة بيكون سببها الطرفين   واعتب  على الرجل و المرأة ة فى عدم تنازلهما للوصول لنقطة وسط للتلاقى وحل المشاكل...

وانا اتفق مع الاخ Byte عندما قال فى مداخلنه

:السبب في رأيي ان كل طرف بعد الزواج يعامل الآخر كأمر مسلم به، ملكه،

اتفق معك فى هذا السبب الجوهرى يا اخ بايت  ولكن الامتلاك يكون مفهوم وتصرف من قبل الرجل وليس من قبل المرأة وده يثبت ليه دايما نسمع عن وجود سى السيد والست امينة ومابنسمعش عن الست سيدة ....

اما االاخ رجب الى شايف ان الجواز إدمان مضر بالصحة والجيب  بصراحة ده جملة من وراء القلب خالص ..  :sneaky2:

وعلى فكرة بقة ثيت علميا ان الرجل المتزوج هو اكثر صحة  بدنية ونفسية من الرجل الغير متزوج  والاعمار بيد الله طبعا :lookaround:

الاخ صاوى كلام حضرتك كلا المختصر المفيد فتقوى الله اساس النجاح فى كل شىء

الاخ هشام.....

حضرتك فى مداخلتك الاخيرة توضح انك زوج مثالى بصفة عامة مش كده؟؟ يعنى كلامى كان صح فى ان الموضوع ده موضوع من وراء القلب وللفرفشة بسس :

عموما ادعو الله ان يسعد الجميع ويبعد عنهم المشاكل والنكد  

بس كنت عاوزة اقول .. ليه الستات بتطلب كل شىء والراجل مش من حقه يطلب شىء ..السبب واضح جدا جدا وهو ان الست ما بتخليش الراجل محتاج حاجة ابدا ..من قبل ما يطلب بتكون كل حاجة  عنده, زى نظام شبيك لبيك ..طيب هيطلب ليه بقة؟دلع يعنى؟؟اما الست يا عينى لازم تفكره دايما بأنها محتاجة حاجات كتيرة ومش بتدلع....

:D  

شكرا وعذرا على الإطالة

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الموضوع فعلا شيق و يحتاج الي مناقشه جاده صريحه و أمينه .....و و رأئي الشخصي ان هناكعنصران مهمان في الحياه الزوجيه و هما الأحترام و التفاهم مع و بين بعضهم البعض و وجود هذين العنصرين منذ بدايه الزواج يعمل علي تقويه العلاقه الزوجيه و وجود الحب و العاطفه الحقيقيه المختلفه عن فتره الخطوبه ..  و رغم كل هذا لماذا يفشل الزواج ...مشاكل ماديه ...عاطفيه ...جنسيه.... و عدم التحدث بين الزوجين بعضهم البعض بسبب بصراحه و أمانه ...يدفع الزوجين و ليس الزوج وحده...للخيانه و هي بدايه النهايه  بينهم .....

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

يا اخت ايتسمي كيف يمارس الرجل الرومانسية مع المدام وقد رأى العيون الجميلة التي سهرته الليالي وقد زال عنها الميكب وتنفخت وظهرت على حقيقتها ورأى الشعر الأسود المنسدل وقد ظهرت تجاعيده بعد ان غسلته وعملت منه كحكة فوق قفاها بقليل وبعد ان يتحول غصن البان الى لوح بلوط بلا معالم ولا ملامح حيث يلزم المرأة بعد 3 أو 4 أعوام من الزواج كتالوج لشرح تفاصيل جسمها وبعد أن تتحول الرقة والهمس إلى ما يشبه صوت المرحوم عبد المطلب المطرب العاطفي الشهير

وبعد أن يرى كتكوتته الجميلة بمنديل الرأس الشهير خاصة في ايام الصداع الشهيرة وأوقات الخناق الأكثر شهرة وقد تحولت الكتكوته بهذا المنديل الى ما يشبه رجل المطافي

وبعدما سحبت كل عهودها ووعودها بالوقوف إلى جواره في أزماته وتحولت هي إلى إحدى تلك الأزمات

رومانسية ايه عدم المؤاخذه

الأخ صاوي أحيي مداخلتك الجميلة المكتسية بروح الدين ولكن اسمح لي هذا كلام نظري فقط لا غير لأننا ببساطة نبحث عن خديجة وعائشة وزينب وصفية وسودة وام سلمة في زمان فيفي عبده ويسرا والفور كاتس والموضوع يتطلب أولا اختيار على منهج الدين+توفيق إلهي+دعاء الوالدين

ولا اقول أن النوعية المتدينة انقرضت او زالت ولكنها ندرة في هذا الزمان وأعني بالنوعية المتدينة المتدينات قلبا وقالبا لأنه ما أكثر القوالب في زماننا هذا وما أقل القلوب

رابط هذا التعليق

اخخخخخخخخخخخخخخخخخخ  :sneaky2:  :sneaky2:  :sneaky2:

اخ رجائى استنى عند حضرتك شوية...... :D  :D

كلامك ده عن الرومانسية عامممممم والا خاصصصصصصص

وإذا كان عاممممممم فهو عام بنسبة كامممممممممم؟؟علشان اعرف ارد عليك... :lookaround:  :lookaround:  :lookaround:

رابط هذا التعليق

80% ممممممممممم مش صح قوى يعنى  :D  ???  :dozingoff:  ???

لكن انا ليه تعليق على شكل الزوجة الملخبط ده بعد الجواز لان الشكل بيتلخبط على الكلللللللللللل الراجل يطلع له كرش وبيلبس نضارة وبيقرع بعد الجوازززززززززز وده بنسبة 99% وكمان  بيركبه العصبىىىىىىىى :sneaky2:  :sneaky2:

انا تعليقى هأكتبه بعدين مش دلوقتى علشان اعطى  فرصة للاخوة يردوا ....

:th:

رابط هذا التعليق

الدنيا لسة بخير

فقد شاهدت بنفسى أفلاما كثيرة تحكى عن قصص زواج سعيدة وناجحة

وتوفى الزوج فى نهاية الفيلم من فرط السعادة والفرح

Edited By ragab2 on May 05 2002 3:04pm

وصار نظاما لحكم مصر

رابط هذا التعليق

[b:post_uid0]فرغت لتوى الآن من مشاهدة الحلقة الأخيرة من مسلسل كوميدى اسمه يا رجال العالم اتحدوا  فى قناة النيل للدراما  و اعتقد انها إعادة لأنى كما اذكر رأيت احد حلقات هذا المسلسل منذ شهور   المهم تذكرت فى التو هذا الموضوع  يبدو انه ترجمة حرفية للمسلسل الكوميدى   .... بدأت القراءة فى هذا الموضوع  صباح اليوم و لم اتمالك نفسى من الضحك     -  العنوان لم يكن موحيا ابدا بهذه الكمية من الضحك -  كلمة شكر كبيرة جدا لكل من ساهم فى هذا الموضوع     .... فعلا الضحك غلى[/b:post_uid0]

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

المراة لديها الصبر والاصرار علي هزيمة الطرف الاخر واخضاعة مهما طال الوقت ، وهذا يثبت ان الطرف الاخر هو الاضعف في تلك العلاقة الغير متكافئة

تحية للاخت اتس مي التي تقاتل ( لوحدها ) رجال المنتدي والتي ستصل بذلك الموضوع الي اكثر من 11 صفحة كما فعلت سابقا ، ويبدو اننا سننسحب بالتدريج امام هذا الاصرار

واعترف انني علي مستوي القيادة في المنزل ، قد سلمت من زمان امام اصرار مشابة ، واكتفيت بحالة الخرس الزوجي ( وهو ما جعلني احقق بعض النصر علي الطرف القوي المستقوي )

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم .. يعنى احنا مكتوب علينا الهزيمة يا ربى .. فى البيت .. و فى المنتدى كمان ..  :cry:

الحمد لله ان القهاوى ما بيدخلهاش ستات .. بس مافيش قهاوى فى كندا  :devil:

ملاحظة هامة .. الأخوة الذين يضعون مداخلات جادة .. رجاء الألتزام بالموضوع ..  :D

يا اخت اتس مى .. فية سى السيد .. و مافيش ست سيدة .. ماهى هى دى الحداقة .. و الذكاء ..

ربنا معانا نحن معشر الأزواج الطيبييييين ..  :P  الحنينييين ..  :P المقهوريييين :P  :P  :P  :D

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

الحلقة الثالثة  صباح الخير

فى بداية الزواج الزوجه تصحى من النوم وتحضر الفطار والشاى او القهو او النسكافيه وتلاقى عصير برتقال طازج حتى فى الصيف ثم تتجه الى غرفة النوم وتبدأ فى ملاطفة الزوج حتى يستيقظ ويتمطع ويقوم يفطر علشان يروح شغله وتودعه بالقبلات ،،،، يا ســـــــــلام  نرجع تانى نقول  ده الجواز حلو بشكل

اما بعد فترة مابين شهرو ثلاثة اشهر  ،، يستيقظ الزوج مزعورا على صوت المنبه و بعد ان يجمع شتات نفسه ويتجاوز خطر اصابة بنوبة قلبيه لزوم الخضه ،، يذهب الى المطبخ ويعمل لنفسه كوباية شاى اويشربها فى الشغل مع سنتوتشات عم عبده الفراش بتاع المصلحه ده غير خناقة بالليل مع المدام على شراء فستان جديد زى اللى اشترته صاحبتها

وفى الشغل مزاجه مش مضبوط نتيجة ماحدث فى البيت و المدير برضه متجوز وطبعا عاوز يطلع غله على الموظفين

بعد الشغل والخناقات مع المدير يعود الى المنزل وتبدأ المشاحنات ويحاول ان يثبت لنفسه ان هو كمان مدير ولو فى البيت ،، مسكين فعلا مسكين او بمعنى اخر اهبل فاكر انه المدير مع ان المدير نفسه مش مدير فى بيته وعند اول محاوله يجدها تجلس امامه بهذا الشكل

اما المدير فبعد الذهاب للمنزل يجد المدام وقد عرفت بعلاقته بالسكرتيره  ،، مؤكد من واحد موظف اتبهدل على ايده ويكون الانتقام شرس

اما يوم الاجازة ياسلام على الاجازة قبل الجواز طبعا

هانروح لماما            هو ايه كل اسبوع وكل اجازه ماما

طيب بلاش عندك حق                      البيت محتاج تنضيف

بس انا تعبانه طول الاسبوع ممكن تساعدنى مساعده بسيطه وبعدين نخرج نتفسح

الاهبل قال بلسانه : موافق

بذمتك مش المدير ارحم

والى اللقاء فى الحلقة القادمة  ليلة الجمعه

رابط هذا التعليق

أعرف صديق كان تعيسا فى حياته الزوجية

ولما تزوج الزوجة الثانية شعر بالسعادة الزوجية الحقيقية

حيث تبارت الزوجتان على كسب وده وارضائه

وانشغلتا عنه بالمشاجرات الجانبية مع بعضهما

وصار نظاما لحكم مصر

رابط هذا التعليق

بس مافيش قهاوى فى كندا  

فيه قهوة وشيشة في لورانس، بس ما ينفعش نقعد عالرصيف :cry:

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

رابط هذا التعليق

خلاص نتقابل هناك .. و ناخذ راحتنا فى الكلام ..  :devil:

بينى و بينك قعدة الرصيف هى المزاج كله ..  :music:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...