اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشخصنة

نوران

Recommended Posts

في 1/13/2016 at 19:47, الدكتور ياسر said:

أرى الشخصنة دليلا واضحا على إفلاس صاحبها وانقطاع حجته , وأرجو ألا نراها هنا على صفحات المحاورات لأنها بالفعل زائدة وواضحة للعيان ..

وللأسف يلجأ إليها من نعتبرهم قدوة لغيرهم من الأعضاء..

وانا أضم صوتي الى صوتك يا عزيزي ...
فها هو نموذج "طازج" لما تتحدث عنه:

منذ ساعة, Scorpion said:

"كاتبك المفضل في المحاورات " ...

و الا بس بقت عادة في "مفاندات المصريين " انك تبتدي اي مداخلة ليك باقتباس مداخلة كاتبها الفاضل ابو محمد ؟؟

و الا لا سمح الله دي مداخلة بتتفق فيها مع اللي كتبه ...

ولنتابع بعدها نوع والأهم عدد "إجتهادات" زميلنا العزيز في موضوع الحوار هذا .. وكيف يساهم في "إثراءه" :

4 دقائق مضت, Scorpion said:

كل ما واحد يكتبلك حاجة تحطلي الجملتين بتوع معاداة السامية بتوعك دول ..

شخصنة

رفع رصيدك 

علامات اعجاب 

خللي عندك الشجاعة 

انت شايفني بشخصن و عايز ارفع من عدد مداخلاتي او علامات الأعجاب .. اللي اساسآ مش مفهوم هي فين .. حقك ... زي ما  انا شايفانك  بتستخدم اسلوب طفولي بمتابعة كل مداخلات عضو معنا  و حاطه علي دماغك و زاعق و ما وراكش غير مداخلاته تجيبلي جملة منها و تغرقنا اقتباسات و تفنيدات و الوان و صفحات ما تنتهيش و انت فاكر انك كده بتحاور ... و اقتباسك في الموضوع ده اكبر دليل علي اسلوبك الطفولي ده ..

عالعموم يا غالي ... فند زي ما انت عايز .. ما انا زي ما قلت اتحولت علي ايدك لمفاندات المصريين .. مابقاش ليك عندي اي مصداقية ... و نرجع للسكرولينج كعلاج لمفانداتك الفلوسكابية ..

المهم انك تكون مبسوط و  الكلمة الأخيرة تكون ليك .. و ان تخرج من معارك طواحين الهوا بتاعتك دي منتصر ...

يا عزيزي ..

تم تعديل بواسطة White heart
تنسيق.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

• الردود 90
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

نسيت تقتبس مداخلة لأبو محمد قبل ما تكتب مداخلتك اللي فاتت ... خير اللهم اجعله خير

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

1 دقيقه مضت, Scorpion said:

نسيت تقتبس مداخلة لأبو محمد قبل ما تكتب مداخلتك اللي فاتت ... خير اللهم اجعله خير

ما أشبه اليوم بالبارحة:
سؤال .. هل هناك شللية في المحاورات

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

اقتباس

مشكلة أبويا إنه مش قادر يصدق إنه أعمى

( شريف منير .. الكيت كات )

جملة معبرة بفتكرها قدام مداخلات كتيرة و مواقف اكتر ...

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

2 دقائق مضت, Scorpion said:

مشكلة أبويا إنه مش قادر يصدق إنه أعمى

( شريف منير .. الكيت كات )

جملة معبرة بفتكرها قدام مداخلات كتيرة و مواقف اكتر ...

فعلاً ...
فعلى سبيل المثال ... زملاء كثيرين من "المُبصرين" يا عزيزي  كانوا من أشد المُدافعين عن "إختراع" السيد اللواء عبد العاطي ...
ولكنك <<<إخترت>>> أن تُدافع عنهم وبالوكالة ... فألف أهلاً وسهلاً بك في عالم <<< المُبصرين >>>
يا عزيزي !!!

رابط هذا التعليق

21 دقائق مضت, Scorpion said:

الله يرحم اللي كان بيدافع عن واحد داعشي بالوكالة ...

حمداً لله .. ان بالمحاورات "من ذوي الألباب" من يستطيعون التفرقة وإستيعاب .. الدفاع هو على ماذا تحديداً .. وليس مثل الذين "يلوون" اعناق الحقائق، ويطوعونها لخدمة أهداف صغيرة <<<مُشخصنة >>>  لا يرتفع سقفها عن <<< الشللية >>> :

في 7/20/2015 at 16:13, MZohairy said:

و هو ده اكبر و اهم فرق بين الاسلاميين و الليبراليين

ممكن جدا تلاقي ليبرالي بيدافع عن حق الاسلامي في ان يحكمه

لكن مستحيل تلاقي اسلامي بيدافع عن حق الليبرالي في ان يحكمه

فارق ضخم لا يستوعبه الا ذوي الالباب

رابط هذا التعليق

ما هي علشان جايالك عالطبطاب بتستخدمها ... لكن ذوي الألباب فاهمين اللي قصادهم ..

يا حبيبي انت ما دافعتش عنه ساعتها علشان اسلامي ... و ارجع للموضوع و انت حتشوف الدفاع كان عن ايه ...

و احنا للي بتلوي الحقائق

صدق القول رمتني بدائها و أنسلت..

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

2 دقائق مضت, Scorpion said:

هو رصيد مشاركاتي عامللك قلق ليه .... تزويد الرصيد ده  تقوله لعضو جديد عايز يزود مداخلاته علشان يقدر  يستخدم خصائص زي الرسالات الخاصة و حاجات تانية .. انما انا ايه يهمني في الموال ده ... هو بس اسلوب اتحفظ .. هجوم في سبيل الدفاع ... 

سؤال كان في صلب مداخلة انت كتبتها  .. ايه علاقة الأقتباس اللي حطيته .. 

مش لاقي رد او تبرير  علي اسلوبك في ملاحقة زميل معانا هنا ... ما تردش او اعترف باسلوبك الطفولي اللي بقالك فترة شغال عليه .. لكن اساليبك الزئبيقية في عدم الرد ما بقتش تنفع .

قول بفي : شخصنة .. تزويد مداخلات .. بلا بلا بلا

بآمانة وصدق ... أتسائل اذا كنت أنا او أى من الزملاء الاعزاء من الأعضاء، كان أى منا هو من بدأ هذا النهج من الشخصنة الواضحة في موضوع نقاش جاد .. فهل كنت أنت نفسك كمنسق أو أى من الزملاء الأعزاء من فريق التنسيق سوف يسمح بإستمراريته على مثل هذا النحو (6 مشاركات) من دون أى تدخل من أى نوع؟!؟
صدقني لن تفلح محاولاتك تلك في <<<تبويظ>>> الموضوع هناك ... هل ترى من منا هو الأحرص على هذا الصالون الثقافي؟
هذا مثال حى يُبرهن على من منا تحديداً هو من يتسبب بمثل هذه التصرفات في:

في 11/16/2016 at 16:48, Scorpion said:

و آدي موضوع تاني باظ ... و الي اللقاء مع المواضيع الأخري لحد ما نجيب ضرفها ... و سلملي علي الرقابة و تكميم الأفواه ..

فأستمر في <<< الشخصنة >>> مثلما شئت ... لن تجد مني الا المزيد من التمسك بقواعد المكان نفسها ....

رابط هذا التعليق

8 دقائق مضت, Scorpion said:

يا حبيبي انت ما دافعتش عنه ساعتها علشان اسلامي ... و ارجع للموضوع و انت حتشوف الدفاع كان عن ايه ...

هات ما عندك ... أرني أنت أين دافعت عن "داعشي" هنا بمحاورات المصريين ...

رابط هذا التعليق

للأسف قواعد المكان لا يوجد بها عقاب لمن ينتهج اسلوب طفولي كأسلوبك .. لذا لم يعد هناك اي مجال الا اظهار حقيقة منهجك امام القاريء ليعلم  اي مصداقية ترسم نفسك بها و انت ايعد ما تكون عن اي مصداقية ... و لنري الان كيف ستكون مداخلاتك  القادمة ...

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

22 دقائق مضت, Scorpion said:

للأسف قواعد المكان لا يوجد بها عقاب لمن ينتهج اسلوب طفولي كأسلوبك .. لذا لم يعد هناك اي مجال الا اظهار حقيقة منهجك امام القاريء ليعلم  اي مصداقية ترسم نفسك بها و انت ايعد ما تكون عن اي مصداقية ... و لنري الان كيف ستكون مداخلاتك  القادمة ...

يعني اتهمتني اولاً كذباً بأني <<< حولت >>> من كلام زميل لنا في إقتباسه .. وعند مُطالبتي انا اولاً لك بإثبات صحة إتهامك هذا  .. لأجيبك بعدها طلبك ... لم تفعل .. وتهربت!!!
وبعدها اتهمتني بأنني كنت ادافع عن <<< داعشي >>>  بالوكالة، قامت إدارة المكان بإستبعاده بالفعل وشطب عضويته، ولكنها لم تفعل هذا معي .. وأيضاً طالبتك بأن تاتي بما يثبت صحة إتهامك الثاني هذا ... وأيضاً لم تفعل وتهربت ... وبعدها أثبت لك وللجميع من منا هو المُتسبب الحقيقي في إفساد المواضيع وشخصنتها، وطالبت وأكثر من مرة أن نبقى في موضوع الحوار وأجتهدت بوضع الأخبار المُتعلقة بتلك الواقعة المؤسفة الأخيرة ... ولكنك لم تفعل وأصررت على الإستمرار في نهج الشخصنة دفاعاً عن "الشللية" الجديدة .... وبعدها تريد انت أن تُظهر حقيقة منهجي أمام القاري ليعلم أي مصداقية أرسم نفسي بها ؟!؟!؟
طيب .. وأنا موافق .. يا عزيزي ... وسنرى كيف ستكون مداخلاتك أنت القادمة!!!

رابط هذا التعليق

4 ساعات مضت, Scorpion said:

أعرض عن الجاهل السفيه .. فكل ما قاله فهو فيه
فلا يضر نهر الفرات يوما .. إذا خاض بعض الكلاب في

سكتُّ عن السفيه فظن أني .. عييت عن الجواب وما عييت
ولكني اكتسـيت بثـوب حلـم .. وجنبت السـفاهـة ما حييت

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

14 دقائق مضت, أبو محمد said:

.. عييت عن الجواب وما عييت

%D9%81%D8%B1%D8%AC-%D9%81%D9%88%D8%AF%D8

رابط هذا التعليق

و لما الواحد قرر انه ما يتجاهلكش و  واجهك عملت ايه يا عزيزي ...

لما الواحد سألك سؤال مباشر حصلك ايه يا غالي .. 

لف و دوران و مداخلات و ردود في مواضيع تانية ... و لما ماعرفتش ترد علشان مافيش رد .. حصل ايه .. يا حبيبي ... أه .. هي الجملة بتاعت كل مرة ... ترفع كارت الأرهاب بتاعك .. الشخصنة ... و انت عايز  تزود مداخالات.....انت بتدور علي علامات اعجاب .. الخ الخ ..

كل الأساليب ماعدا  الحاجة الوحيدة اللي المفروض من الواحد يعملها ... يرد رد مباشر علي سؤال مباشر و كنا خلصنا من اللف و الدوران ده كله ... 

رد لسه ما قدرتش تجيبه لحد دلوقتي و اشتغلت علي رص اقتباسات فلوسكابية عسي يتردم عليه ...

المهم ان كرسي القاضي اللي حطيت نفسك عليه حلو .. و توجيه اصابع الأتهام يمين و شمال بيحسسك بالأهمية ... 

الجميل انك حاططلي توقيع نص صفحة .. و اللي بالمناسبة خاص بواحد اخواني من اللي بتدافع عن حقهم في حكم مصر بيكتم صوت معارض ... و في نفس الوقت عندك كل الحرية اللي موفرهالك المحاورات في الكتابة ... في تحويلها الي منصة توجيه اصابع اتهام و سخرية من اعضاء ادارتها ...

كذاب .. هلفوت .. جبان ... ده مثلآ اللي نالني انا شخصيآ منك يا عزيزي ..

لكن برضه المشرفين هنا شلة بيكتموا الأصوات المعارضة .. مدهش علي رأيك ...

خلص الكلام   و نرجع للتجاهل ...

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

3 ساعات مضت, Scorpion said:

... تجاهل ...

:give_rose:

%D9%81%D8%B1%D8%AC-%D9%81%D9%88%D8%AF%D8

رابط هذا التعليق

في ١٦‏/١١‏/٢٠١٦ at 07:37, White heart said:

احد الاصدقاء المشتركين في الحوار قرر أن يتحاهلني والا يشاركني الحوار والا يرد على مداخلاتي احترمت رغبته والتزمت معه على مراده وارحته واسترحت 

فليس من المعقول أن افرض عليه الحوار عنوة 

او ارد على حوار غير موجه لي او انا مستثنى فيه 

ولا اضع نفسي موضع الفضولي او المتطفل

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

فعلاً ,,, "ظاهرة" مؤسفة أرى انها قد عاودت مؤخراً الى الظهور مُجدداً:

اقتباس
فى الآونة الأخيرة ، بدأت ظاهرة جديدة على "محاورات المصريين" .. وهى ظاهرة تنطوى على مخالفات عديدة لفلسفة وجود موقع "محاورات المصريين" .. تلك الفلسفة التى تلخصت فى الفقرة الأولى من قواعد المشاركة :
اقتباس
محاورات المصريين" هي صالون سياسى ثقافى إجتماعى يجمع المصريين للحوار الراقى حول شئون مصر و المصريين وهذا الصالون مفتوح لكل التيارات والأفكار من كافة الإتجاهات والتيارات - بدون مصادرة أو إرهاب لأى فكر أو رأى - لكن في إطار من ضوابط منطقية للمشاركة

تبلورت هذه الظاهرة فى موضوع فكاهى "وإن لم تقتصر عليه وحده" .. وبالتحديد بمداخلة غامضة من أحد الأعضاء الأفاضل سرعان ما وضحت بمداخلة من عضو فاضل آخر هكذا

....

هذه الظاهرة ليست فقط مخالفة ، بل تهدد روح "محاورات المصريين" بالإصابة فى مقتل بممارسات تحتوى على شخصنة .. شللية واضحة .. استهزاء وسخرية لا شك فيها .. استغلال موضوع فكاهى للسخرية من عضو أو أعضاء آخرين

تنسيق.

رابط هذا التعليق

كتبت موضوع انتقدت فيه حادثة تعذيب مكين على الفيسبوك

دخل معارض صديق غير اخواني و شير البوست في صفحته وانتقد البوست الانتقادي بتاعي ويتهمه بأنه غير كافي واني مفروض اطالب بإسقاط الدولة

دخل واحد اخوانجي عنده وشتمني يزباله وبهايم والفاظ من هذا القبيل

دي نوعية المعارضة الحالية

المعارضين غير الإخوان ينتقدوك حتى عندما تنتقد النظام

والاخوان يشتموك

طالما مابتقولش يسقط يسقط حكم العسكر تبقى عدو فورا...حتى لو كنت تنتقد اداء النظام

اذا كانت هذه هي نوعية امخاخ المعارضين...فليهنأ السيسي بحكم مصر الى الأبد

ربنا يعافي مصر من معاتيهها

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

7 ساعات مضت, MZohairy said:

كتبت موضوع انتقدت فيه حادثة تعذيب مكين على الفيسبوك دخل معارض صديق غير اخواني و شير البوست في صفحته وانتقد البوست الانتقادي بتاعي ويتهمه بأنه غير كافي واني مفروض اطالب بإسقاط الدولة

دخل واحد اخوانجي عنده وشتمني يزباله وبهايم والفاظ من هذا القبيل

دي نوعية المعارضة الحالية

طبعاً مع ملاحظة نقطتان يا عزيزي:
1- ان موضوع الحوار هنا يدور حول أعضاء
هنا بمحاورات المصريين تحديداً سواء كانوا عاديين أم من فريق الإشراف، ويهدف الى نقد او علاج نقيصة مُحددة.
2- انه ليس معنى انك قد قابلت شخصان أو حتى أكثر في محيطك الخاص بمثل هذا المستوى الهابط (بناء على وصفك أنت)، أن تقوم بـــ تـــعـــمــــيـــــم حُكمك وإسقاطه على أى مُعارض والسلام بهذا الشكل السلبي، والا فلن تكون موضوعياً وعادلاً.

تنسيق.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...