اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اريد ان اعمل توكيل لاخي في مصر

Recommended Posts

السلام عليكم اعضاء المنتدي

انا مقيمة معي زوجي هنا في الطائف واريد ان اعمل توكيل لاخي في مصر

ولا اعرف الاجراءات كي اعمل توكيل

برجاء افادتي وشكرا

رابط هذا التعليق

برجاء افادتي وشكرا

وعليكم السلام .

وانا لااقيم فى السعودية ولكنى اعلم ان حضرتك من الممكن ان تتوجهى للسفارة المصرية فى السعودية ( اظن انها فى جدة ) وهناك سهل عمل التوكيل حسب رغبتك .

دائما تصدر التوكيلات تبعا لسفارة بلد ك وموطنك الاصلى ..

توجد توكيلات محدودة ..اى انها ليست توكيل عام يشمل البيع والشراء ايضا .

واظن انه يجب ذهابك بنفسك لضرورة التوقيع على الأوراق ..

لو حضرتك تريدين عمل توكيل عام يشمل كل شئ ....يجب ان تكونى متأكدة من ذلك ..ومتأكدة ايضا ان صاحب التوكيل لن يستخدمه لتوكيل آخرين .

اعتذر عن ذكر ذلك والتحذير..

لكنك سألتى ....والضمير يحتم على الاجابة الوافية .

رابطة الاخوة قوية ودائما توجد ثقة تامة ...لكن!؟؟

احيانا يتدخل اى !( غريب او غريبة ) وتسوء الامور .......( بدون قصد ) ..

والخلاصة..

يجب الحذر دائمااااااااااا.........عند عمل اى توكيل .........ويجب تحديد الغرض من التوكيل..

سلام..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام .

وانا لااقيم فى السعودية ولكنى اعلم ان حضرتك من الممكن ان تتوجهى للسفارة المصرية فى السعودية ( اظن انها فى جدة ) وهناك سهل عمل التوكيل حسب رغبتك .

دائما تصدر التوكيلات تبعا لسفارة بلد ك وموطنك الاصلى ..

توجد توكيلات محدودة ..اى انها ليست توكيل عام يشمل البيع والشراء ايضا .

واظن انه يجب ذهابك بنفسك لضرورة التوقيع على الأوراق ..

لو حضرتك تريدين عمل توكيل عام يشمل كل شئ ....يجب ان تكونى متأكدة من ذلك ..ومتأكدة ايضا ان صاحب التوكيل لن يستخدمه لتوكيل آخرين .

اعتذر عن ذكر ذلك والتحذير..

لكنك سألتى ....والضمير يحتم على الاجابة الوافية .

رابطة الاخوة قوية ودائما توجد ثقة تامة ...لكن!؟؟

احيانا يتدخل اى !( غريب او غريبة ) وتسوء الامور .......( بدون قصد ) ..

والخلاصة..

يجب الحذر دائمااااااااااا.........عند عمل اى توكيل .........ويجب تحديد الغرض من التوكيل..

سلام..

جزاك الله كل خير

رابط هذا التعليق

برجاء افادتي وشكرا

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

حضرتك روحي المحكمة الشرعية .... اجراءات سهلة جدا ... بلغيهم نوع التوكيل ( خاص أو عام ) ... هايطبعهولك في خمس دقايق ... صدقيه من وزارة العدل ... بعدها صدقيه من الخارجية السعودية ... ممكن بعدها تبعتيه مصر و أخو حضرتك يصدقه من السفارة السعودية هناك ... أنا عملت توكيل من شهرين و الأجراءات كلها ما أخدتش أكتر من ساعتين زمن .

الموظف هايسألك تحديدا نوع التوكيل و سببه ... يستحسن تبقى كاتبه في ورقة الغرض من التفويض أو التوكيل ... عن نفسي لا أحبذ أي تفويض عام لأي طرف مهما كانت درجة قرابته .. فالقلوب بين أصبعين من أصابع الرحمن ... ما قالته الأستاذة سلوى في محله تماما ... الأمر يسير و تقدري تعملي عشر توكيلات لكل منهم غرض محدد بعينه .

تحيتي

تم تعديل بواسطة سهران

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا حضرتك فى الطائف ولسه عامل توكيل من اسبوعين

زوج حضرتك هيصلى الفجر اللصلاه تخلص خمسه ونصف يسخن العربيه وهتسافروا الساعه 6 ...الساعه 8 ونصف هتصلوا ان شاء الله القنصليه المصريه فى جده....هتستلمى توكيل خاص وهتكتبى فيه المطلوب...هتدفعى 85 ريال وهتسلمى الورق الساعه 9 ...9 ونصف هيسلموا حضرتك التوكيل....الساعه 12 ونصف هتكونى حضرتك وصلتى بسلامة الله الى الطائف

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا حضرتك فى الطائف ولسه عامل توكيل من اسبوعين

زوج حضرتك هيصلى الفجر اللصلاه تخلص خمسه ونصف يسخن العربيه وهتسافروا الساعه 6 ...الساعه 8 ونصف هتصلوا ان شاء الله القنصليه المصريه فى جده....هتستلمى توكيل خاص وهتكتبى فيه المطلوب...هتدفعى 85 ريال وهتسلمى الورق الساعه 9 ...9 ونصف هيسلموا حضرتك التوكيل....الساعه 12 ونصف هتكونى حضرتك وصلتى بسلامة الله الى الطائف

السلام عليكم ،

كلام الأستاذ مظبوط جدا ولا داعى للمحكمة الشرعية

أنا ذهبت مرتين للسفارة المصرية بالرياض وعملت توكيل بكل سهولة

فى توكيل عام وورقة تانية للتوكيل الخاص

ثم دفع الرسوم وختمه من السفارة وارساله بالبريد الممتاز الى مصر ثم يوثق من الخارجية المصرية ويصبح سارى المفعول ....

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ،

كلام الأستاذ مظبوط جدا ولا داعى للمحكمة الشرعية

أنا ذهبت مرتين للسفارة المصرية بالرياض وعملت توكيل بكل سهولة

فى توكيل عام وورقة تانية للتوكيل الخاص

ثم دفع الرسوم وختمه من السفارة وارساله بالبريد الممتاز الى مصر ثم يوثق من الخارجية المصرية ويصبح سارى المفعول ....

التوكيل تصديقه من السفارة ممكن لما يكون المقيم موجود في مدينة فيها السفارة ... أنا مقيم بالدمام زي حضرتك و اللي يخليني أنزل الرياض 900 كم رايح جاي اسهلي المحكمة الشرعية (مقابل الجوازات) و وزارة العدل بعدها في الشارع الأول و كل ده من غير أي رسوم .... و يليهما الخارجية طبعا و الختم بيخلص في عشر دقايق ... الموضوع ما بيكملش كله على بعضه ساعتين زمن أو أقل ... يعني أقل من نص زمن مشوار الرياض رايح بس :giverose:

تحيتي و ربنا يوفق لما فيه الخير :giverose:

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

التوكيل تصديقه من السفارة ممكن لما يكون المقيم موجود في مدينة فيها السفارة ... أنا مقيم بالدمام زي حضرتك و اللي يخليني أنزل الرياض 900 كم رايح جاي اسهلي المحكمة الشرعية (مقابل الجوازات) و وزارة العدل بعدها في الشارع الأول و كل ده من غير أي رسوم .... و يليهما الخارجية طبعا و الختم بيخلص في عشر دقايق ... الموضوع ما بيكملش كله على بعضه ساعتين زمن أو أقل ... يعني أقل من نص زمن مشوار الرياض رايح بس :giverose:

تحيتي و ربنا يوفق لما فيه الخير :giverose:

أنت صح

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

ياجماعة الخير انا مقيم بالدمام وعملت التوكيل من كتابة العدل ووزاره العدل ووزارة الخارجيه وارسلته إلى مصر ايه باقى يتصدق فى مصر هل السفاره السعوديه ولا وزارة الخارجيه المصريه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
  • الزوار
Guest حسن زيد

السلام عليكم انا مصرى مقيم بجدة وكنت بالامارات سابقا واريد عمل توكيل لمصرى مقيم فى الامارات لاستخدامه فى الامارات لرفع قضية فى الامارات لى هناك

أين اعمله ؟

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • بعد 8 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...