اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

وجهة نظر حول فض اعتصامات الاخوان

Recommended Posts

قبل أي شئ لا أنا اخوان و لا غيره .... يعني مستقل ... لما حصلت الازمة الاخيرة فكرت بحيادية تامة و شلت كرهي لكل الأحزاب و حطيت مصلحة بلدي قبل اي حاجة استنتجت الاتي:

1- خطف رئيس الجمهورية والانقلاب عليه هيبقي ليه توابع عاصفة بكل شئ تهز جذور البلاد

2- التعتيم الاعلامي والتكتيم علي كل جرائم الداخلية ادي الي الاحتقان والعداء لها و قلب الحقائق علي انها ضحية و ان الجلادون هم الاخوان مما أدي الي عزل فصيل محترم و كبير

3- يتهمون الاخوان بأنهم يحملون سلاحا ... طب ليه مبيضربوش علي الشرطة و يخلصوا عليها مع ان الاخوان عددهم يصل لحوالي 3 مليون (تقريبا) لو شالوا سلاح لخلصوا علي الداخلية في جميع انحاء مصر و ضربوا في الجيش و هنكون في حرب أهلية

4- الناس اللي كانت معتصمة سلمية ده حقها انت هتحجر عليهم ليه هما بيضروا حد؟

(قالوا السكان بيشتكوا طب ياسيدي السكان كانوا بينزلوا معاهم يعتصموا

قالوا موقفين حال البلد طب اشمعني اعتصام الاتحادية و التحرير بيجيب استثمارات؟)

4- قتلوا من الاخوان في الاعتصامات حوالي 5000 شهيد (طبقا لاحصائيات ناس موثوق فيها) و مافيش واحد XXXX قال عليهم الله يرحمهم (دول مسلمين بردك)

5- الشرطة والجيش استخدمت أبشع و أفجر أنواع الأسلحة في ضرب المعتصمين

(أنا كنت في فض الاعتصام و شوفت بعنيا)

5- بتحرق الجثث ليه والمصابينXXXXX؟ دول لو حيوانات هتعاملها أحسن من كده (قالوا الاخوان حرقوا الجثث ... دا مصلحتهم انها تفضل موجوده علشان يبينوا للناس مكان الاصابات و نوعها و عدد الجثث

قالوا لاقينا تحت المنصة جثث ... طب الاكفان معلهاش ولا نقطة دم ليه؟ اصلهم حرقوها ... محدش شم الريحة اثناء الحرق لما الاخوان حرقوها؟)

6- بيولولو و يقولوا الاخوان بيحرقوا الكنائس ( لاقيتهم في كل مسيرة بيعملوا حائط بشري علشان يحموا الكنيسة غير القسيس في المنيا اللي طلع و برئ الاخوان)

7- قالوا علي الاخوان مسلحين (كنت في احداث رمسيس و لاقيتهم بيقولوا سلمية بعد الفجور اللي شافوه و لاقينا القتاصة بتضرب و الهليكوبتر بتضرب علينا بالجرينوف )

8- الطامة الكبري انهم بيخلوا البلطجية تضرب في اللي جوه المساجد دون مراعاة لحرماتها

9- جايبين بلطجية يعملوا لجان شعبية و شايله سنج و سيوف و بيضربوا اي حد يعترض عليهم رغم وجود مدرعة جيش او خلافه

الخلاصة: التاريخ علمنا لما مصر بتنكفئ علي أمرها و مشاكلها ... يؤدي الي احتلال البلاد العربية ... زي التتار و الصليبيين .... يعني دول الخليج الشهوانيين الحيوانات سبب البلاء اللي احنا فيه هيعيشوا سنين سودا ... لا نقل معهم مال سيأتيهم البلاء من حيث لا يحتسبوا)

انا كنت بحترم السعودية و كنت اتمني اشتغل فيها الي أيام فقط و لا احترمت الامارات ابدا من زمان

.

.

XXXXXXXXX

تم تعديل بواسطة Mohammad
تعديل العنوان ليتناسب مع المضمون بدلا من "كل محترم يحترم نفسه"

وااااااامــــعـــتـــصـــــمـــــــــاه........ واااااااااحـــــــــســـرتــــاه

الــــــم يــــصــــلـــــكـــم صــــوت الـــــعــــويــــل والــــــبــــكـــــاء

تـــجـمــدت خــجـــلاَ الـدمـــاء فـــي عـــــروق مـــومــســات الــعــرب

فــأيـــن انـــتـم مـــن تــعــدون انــفــسـكــم عــلـى الـقــوم.... شــرفــاء

بــئـسـاَ لـمــنــاصـــبــكـم.......غـزة تـمـوت وأنــتـم خــلـف الــمـؤأمــرات

رابط هذا التعليق

إحصائيات حضرتك كلها تحتاج لإعادة نظر ومنها حكاية الـ 5000 .. وكمان شهيد من غير نحسبه أو بإذن الله

وكمان موضوعك مليء بالمغالطات وأولها بالطبع إنك مش إخوان وكمان محايد

ثالثا : دا موضوع ولا جر شكل

عموما أكيد مش كل اللي بيتقال صح طالما هو غير موثق بالأدلة ( طبعا من الطرفين )

لكن تقدر تقولي ما يحدث من الإخوان الآن لصالح من ؟ وهل تعاقب الجماعة الشعب المصري ؟ ولماذا تنتحر الجماعة أو تنحر نفسها ؟

أسئلة كتير جدا لن تجد إجابة لها

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

قبل أي شئ لا أنا اخوان و لا غيره ....

5- (أنا كنت في فض الاعتصام و شوفت بعنيا)

6- ( لاقيتهم في كل مسيرة بيعملوا حائط بشري علشان يحموا الكنيسة غير القسيس في المنيا اللي طلع و برئ الاخوان)

7- (كنت في احداث رمسيس و لاقيتهم بيقولوا سلمية بعد الفجور اللي شافوه و لاقينا القتاصة بتضرب و الهليكوبتر بتضرب علينا بالجرينوف )

حضرتك متأكد انك مش أخوان ...

حقيقي انا مش فاهم ... هي الأخوان شتيمة او كلمة قبيحة الناس بقت بتنفيها عن نفسها

كل شوية واحد يكتب انا مش اخوان لكن معجب بيهم

انا مش اخوان بس بشجع اللعبة الحلوة

انا مش اخوان لكن بحلم بيهم

و يقوم دالق نفس الأسطوانة ....

بيفكروني بواحد صاحبي كان دايمآ بيقول انا مش خروف لكن بمأمألهم

نفسي واحد منكم مرة يكون عنده الشجاعة يقول انا أخوان و يكتب رأيه بصراحة و من غير شتايم...

الله يمسيك بالخير يا براود مسلم ... انقي من اعلن دائمآ علي انتمائه لهم .. و أأدبهم علي الأطلاق ..

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

نفسي واحد منكم مرة يكون عنده الشجاعة يقول انا أخوان و يكتب رأيه بصراحة و من غير شتايم...

الله يمسيك بالخير يا براود مسلم ... انقي من اعلن دائمآ علي انتمائه لهم .. و أأدبهم علي الأطلاق ..

أنا قولت أنا مش أخوان و فعلا أنا مش اخوان ... أنا كنت لازم انزل بنفسي و اتأكد الناس دي صحيح الكلام اللي بيتقال عليهم في الاعتصامات ... عيشت معاهم في الاعتصام يومين ... كان اليوم التاني هو فض الاعتصام ... مشيت يوم الخميس معاهم في مسيرة اللي بيعملوها لاقيتهم بيحموا الكنايس ... كنت لازم اروح معاهم يوم زي رمسيس أشوف السلاح اللي معاهم .. زي ما الاعلام بيقول.

وبعدين كل واحد ووجهة نظره انا كاتب انه ده استنتاجاتي ..

علشان بشتم في اللي بيخرب البلد يبقي انا اخوان !!!!!!! ... طب بقي يسقط كل من خان ...

مش علشان انت مشرف تشيل الشتيمة اللي انا كاتبها وتكتب انت اللي عايزه فين (المهنية)؟

انت مهاجر؟ ولا اتأكدت بعبنك كل الاتهامات للناس دي؟

مش عيب بقيت مؤيد للاخوان يا حضرات لما شوفت واتأكدت بنفسي

وااااااامــــعـــتـــصـــــمـــــــــاه........ واااااااااحـــــــــســـرتــــاه

الــــــم يــــصــــلـــــكـــم صــــوت الـــــعــــويــــل والــــــبــــكـــــاء

رابط هذا التعليق

مش علشان انت مشرف تشيل الشتيمة اللي انا كاتبها وتكتب انت اللي عايزه فين (المهنية)؟

ما هو علشان أنا مشرف .. فلازم اشيل الشتايم ... و بالذات شتايم اللي مش هما أخوان بس بيحبوهم ..

معلش .. حظك بقي وقع مع مكان الشتايم و الشتامين ما بيعمروش فيه كتير

تشرب لمون ؟

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

إحصائيات حضرتك كلها تحتاج لإعادة نظر ومنها حكاية الـ 5000 .. وكمان شهيد من غير نحسبه أو بإذن الله

وكمان موضوعك مليء بالمغالطات وأولها بالطبع إنك مش إخوان وكمان محايد

ثالثا : دا موضوع ولا جر شكل

عموما أكيد مش كل اللي بيتقال صح طالما هو غير موثق بالأدلة ( طبعا من الطرفين )

لكن تقدر تقولي ما يحدث من الإخوان الآن لصالح من ؟ وهل تعاقب الجماعة الشعب المصري ؟ ولماذا تنتحر الجماعة أو تنحر نفسها ؟

أسئلة كتير جدا لن تجد إجابة لها

أحتسبهم شهداء عند الله ... بالنسبة أنا اخوان ولا؟ انا شرحت ... لأ ده مش جر شكل لأني لاقي غالبية الناس هنا اما شمتانين في اللي حصل او هما مسافرين وواخدين الاخبار من الاعلام او اقاربهم اللي هنا بيقلولهم الاخبار اللي ايضا الاعلام بيردده...

علي فكرة هما اكتر من 5000 جثة (من عدد اللي طلعلهم تصاريح دفن و فيه بيكتبلهم انه منتحر ولسه بيجمعوا العدد )

انا بكتب شهادتي لأي حد عايز يعرف

اما ما يحدث للأخوان حاليا ... فالأعلام مضخم حاجات كتير عليهم وبيقول أكاذيب زي اللي أنا شوفتها

رابط هذا التعليق

ما هو علشان أنا مشرف .. فلازم اشيل الشتايم ... و بالذات شتايم اللي مش هما أخوان بس بيحبوهم ..

معلش .. حظك بقي وقع مع مكان الشتايم و الشتامين ما بيعمروش فيه كتير

تشرب لمون ؟

المهنية يا حضرة المشرف أنك تجيب الموضوع و ترد عليه عنصر عنصر ... عايز تعرف؟

اقرأ ردودي علشان تعرف

واحد شاي بالنعناع ...

رابط هذا التعليق

المهنية يا حضرة المشرف أنك تجيب الموضوع و ترد عليه عنصر عنصر ... عايز تعرف؟

اقرأ ردودي علشان تعرف

واحد شاي بالنعناع ...

للتوضيح:

مهنية الادارة والمشرفين هي مراقبة الالتزام بقواعد المشاركة في المحاورات وحذف الكلام القبيح او الذي فيه عداء او شخصنة ضد أعضاء المحاورات.

يركى أن تكون الرالة قد وصلت!

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

أ/ محمد تركت الرد علي رسالته ليه و لا مافيهاش قبح كلام للناس؟

مهنية الادارة والمشرفين هي مراقبة الالتزام بقواعد المشاركة في المحاورات وحذف الكلام القبيح او الذي فيه عداء او شخصنة ضد أعضاء المحاورات

رابط هذا التعليق

قالوا لاقينا تحت المنصة جثث ... طب الاكفان معلهاش ولا نقطة دم ليه؟ اصلهم حرقوها ... محدش شم الريحة اثناء الحرق لما الاخوان حرقوها

سعادتك ممكن تفسرلي ايه الأكياس البيضا دي اللي عمالين ينقلوا فيها اللي انت بتحبهم بس مش منهم قبل ما يتم فض اعتصامهم السلمي ..

http://youtu.be/jh5Blnm2pww

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى أول زيارة خارجية منذ اندلاع الأزمة السودانية أبريل الماضى توجه عبدالفتاح البرهان رئيس مجلس السيادة وقائدعرض المقال كاملاً
    • 0
      رشحت عدة تقارير دولية مصر كأفضل وجهة سياحية لعامى 2022 2023 واختار موقع فيغروس تايمز الهندى مصر كوجهة سياعرض المقال كاملاً
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- تتمتع القليل من الأماكن فقط بجمال جزر سيشل الخارجية. ورغم أن هذا الأرخبيل الواقع غرب المحيط الهندي يتكون من 115 جزيرة، إلا أن جزره الخارجية البالغ عددها 72 جزيرة، هي بلا شك من بين أكثر المواقع التي تتمتع بالعزلة والحفظ. وتتميز الجزر بوفرة في الحياة البحرية، وسواحل غير ملموسة، وطيور فريدة من نوعها. وتتضمن هذه الجزر جزيرة "ألدابرا" المرجانية، وهي موطن أكبر عدد من السلاحف العملاقة في العالم. وقال الأخصائي البيئي، كيث روز-إينيس... View the full
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- أعاد مجتمع زراعي كوري جنوبي اختراع نفسه من خلال التحول إلى وجهة جذب مثالية لعصر "إنستغرام". وأصبحت جزيرة "بانوول" (Banwol)، الواقعة قبالة الساحل الغربي لوسط كوريا الجنوبية، تُعرف باسم "الجزيرة البنفسجية" بعد طلاء أسطح حوالي 400 مبنى بلون بنفسجي جميل. وإلى جانب ذلك، تحتضن الجزيرة حقول من الخزامى، وأكشاك هواتف بنفسجية، بالإضافة إلى جسر بنفسجي كبير. ومع إغلاق حدود البلاد بسبب جائحة فيروس كورونا المستجد "كوفيد-19"، يتدفق الأشخاص... View the full ar
    • 3
      تحية طيبة للجميع... كلنا سمعنا ورأينا. .ما حدث فى الأيام الأخيرة ..مع الشاب المكافح الذى يبيع الفريسكا فى الساحل الشمالى فى الاسكندرية.. سمعنا...و/الأغلبية حصل لها...انبهار/...وتسابقت كووول القنوات لأخذ  أحاديث مع الشاب المتفوق.. ووصل الأمر. . إلى....مقابلته مع وزير التعليم ..//شخصياااا//.. و...الكل عرض مساعدته... حتى الدولة...خيرته.//تحب تتعلم فين...؟ هنا؟..والا برة؟ تحب تروح كلية طب أهلية وإلا طب اسكندرية؟// طيب... حتى ...مين و.معرفش ايه...من بلد عربى..عرض تس
  • أضف...