اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مائة حالة اعتداء جنسي في التحرير

مصري أصيل

Recommended Posts

فيه بعض الثوار ما كانوش رايحين يثورا بقي دول كانوا رايحين لأغراض اخري تعالوا نشوف

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

يعني حضرتك شمتان؟

أم أنك تتهم الملايين التي نزلت ميدان التحرير بأنهم بلطجية ومتحرشون واولاد كذا وكذا؟

الا ترى ان 91 حالة تعتبر نسبة صغيرة جدا وقد حدثت خلال 4 او 5 ايام من بين 10 مليون انسان في زحام شديد متوسط 2 مليون مضروبة في خمسة ايام أي حالة من بين كل 110000 انسان.

الم تسمع عن حالات سرقة وتحرش خلال موسم الحج؟

فما بالك بمظاهرات يتسلل اليها ذوي النفوس الضعيفة.

قليل من الانصاف والموضوعية تغير فكرة القارئ عن الكاتب.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

يعني حضرتك شمتان؟

أم أنك تتهم الملايين التي نزلت ميدان التحرير بأنهم بلطجية ومتحرشون واولاد كذا وكذا؟

الا ترى ان 91 حالة تعتبر نسبة صغيرة جدا وقد حدثت خلال 4 او 5 ايام من بين 10 مليون انسان في زحام شديد متوسط 2 مليون مضروبة في خمسة ايام أي حالة من بين كل 110000 انسان.

طيب وثورة 25 يناير كان فيها ملايين ليه ما كانش فيها حالات تحرش ؟

انا اجاوب حضرتك لأنها كانت ناس محترمه ثوريه بجد نوعيه مختلفه تماماً عن الانقلاب العسكري بتاع 30 يونيه

انما كوني شمتان و لا مش شمتان فأظن ده مش هيغير في الواقع شيء

اما الحسبة اللي حضرتك حسبتها اظن انها تعتبر تبريير للي حصل و اظن ان دي اول تبريره لحضرتك و التقيل جاي

تم تعديل بواسطة مصري أصيل

رابط هذا التعليق

إهتمامك يا "أبو كريم" بوضع هذا الخبر

جعلك - بكل أسف - فى مصاف من وصفوا النازلين يوم 30 يونية بالكافرين المنافقين

وجعلك - بكل أسف - فى مصاف من وصفوهم بالسكارى والمخمورين

مع أن لا أحد منهم وضعك فى مصاف المخابيل الذين قدموا مرسى على النبى فى الصلاة

أو الذين رأوا سيدنا جبريل فى مسجد رابعة العدوية

أو حتى فى مصاف الجهلاء الذين رفعوا حناجرهم بالتكبير لوجود ملك الوحى بينهم

أليس من الجهل تصديق نزول جبريل بعد وفاة النبى عليه الصلاة والسلام

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

إهتمامك يا "أبو كريم" بوضع هذا الخبر

جعلك - بكل أسف - فى مصاف من وصفوا النازلين يوم 30 يونية بالكافرين المنافقين

وجعلك - بكل أسف - فى مصاف من وصفوهم بالسكارى والمخمورين

مع أن لا أحد منهم وضعك فى مصاف المخابيل الذين قدموا مرسى على النبى فى الصلاة

أو الذين رأوا سيدنا جبريل فى مسجد رابعة العدوية

أو حتى فى مصاف الجهلاء الذين رفعوا حناجرهم بالتكبير لوجود ملك الوحى بينهم

أليس من الجهل تصديق نزول جبريل بعد وفاة النبى عليه الصلاة والسلام

يا ابو محمد انا لا كفرت حد و لا قلت علي حد منافق و لا وصفت احد بالسكاري و المخمورين انا مجرد و ضعت خبر حقيقي لم ادعيه و لم اقم بتأليفه ولماحطيت الخبر قلت بعض الثوار و لم اتهم جميع الثوار بأنهم قاموا بحالات الاغتصاب

فين الغط اللي ارتكبته ؟؟؟ يا ريت حضرتك تقولي

كان هناك ادعائات كازبه امثال ان مرسي هيبيع قناة السويس و انه اعطي حلايب للسودان و غيرها من الاكاذيب و انا لم اقم بالكذب او الافتراء علي الثوار و لكنها حقيقه لم ينكرها اي منكم

اما بخصوص ان احداً لم يضعني في مصاف من زكرتهم فما الداعي لذلك يا ابو محمد انا قلت اكتر من مليون مره انا لا اخوان و لا سلفي و لا يهمني دول و لا دول انا كنت بتمني ان الراجل ده ينهض بالبلد ما نهضش و اتفضت الليله

ام قولك بأنهم قالوا انهم قالوا انهم قدموا مرسي علي الرسول في الصلاه او ان جبريل نزل و صلي معاهم هقول لحضرتك حاجه و ما تعتبرهاش دفاع عنهم لأنهم لا يستحقون الدفاع عنهم انما هقولها من باب تصحيح المعلومه لحضرتك

سواء في واقعة ان مرسي صلي بالرسول او ان سيدنا جبريل نزل للصلاه معاهم هذه كانت في الاحلام يا ابومحمد مش في الحقيقه يعني الناس كانت بتحلم و تريباً ما كانوش

متغطيين كويس هنحاسبهم علي الاحلام كمان

طيب لنفترض ان واحد جه و قالك يا ابو محمد انا شفت ربنا في الحلم يا تري هتقوله ايه في النهايه الراجل بيقول حلم

اسمع الفيديوهات كويس يا ابو محمد و انت هتتأكد من كلامي

رابط هذا التعليق

يا أبو كريم

طيب نجيب يعنى خبر البلكيمى وونيس عشان ما يبقاش أحلام ؟

أهو وضعك هذا الخبر زى بالضبط وضع خبر البلكيمى وونيس

والأحكام النهائية الباتة ضدهم

عندما نتكلم عن الحشد فى رابعة العدوية ونقول : "أهو كله من العينة دى"

يا أستاذ ابو كريم .. صاحب العقل بيميز برضه

وتقريبا اللى بيقروا مواضيعك ومداخلاتك من أصحاب العقول

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

يا أبو كريم

طيب نجيب يعنى خبر البلكيمى وونيس عشان ما يبقاش أحلام ؟

أهو وضعك هذا الخبر زى بالضبط وضع خبر البلكيمى وونيس

والأحكام النهائية الباتة ضدهم

عندما نتكلم عن الحشد فى رابعة العدوية ونقول : "أهو كله من العينة دى"

يا أستاذ ابو كريم .. صاحب العقل بيميز برضه

وتقريبا اللى بيقروا مواضيعك ومداخلاتك من أصحاب العقول

ليه هوه خبر البلكيمي و ونيس ما كانش ملعلع هنا علي صفحات المنتدي عشان حضرتك تجيبه

اللي يشوف كده يا ابو محمد يقول ان الموضوع ما كانش مصدر شماتة و سخرية هنا علي صفحات المنتدي لشهور طويله

و بعدين بخصوص ونيس معلوماتك قديمه شويه لأن الراجل اخد براءه

و عموما انا لا يهمني ده و لا ده مش عارف احلفلك بأيه عشان تصدق ان انا لا اخواني و لا سلفي

و اعتبر ان دي اخر مره هقول الكلام ده و انا لما دافعت في كام موضوع اليوم عن الاخوان دافعت عن اخبار كاذبه ليس عليها اي دليل و ذلك للمصداقيه فقط و ليس لأي سبب اخر و لا ده يزعل حضرتك

لو كان الخبر اللي وضعته كاذب قول كاذب لو كان صحيح فكلام حضرتك عن معتصمي رابعه العدويه او شيوخ السلفيه لن يغيره

و لن يغير في الأمر شيء

اما كوني وضعت الخبر فأظن ان ده من حقي طالما لم أخرق قوانين المنتدي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

تحية طيبة و بعد

ايه الدخلة الرسمي ديت

طيب معلشي خلوني اتكلم في الموضوع ده بجد فعلا كالتالي

1- تحرش حصل....اه حصل و للاسف و محدش بيقول ده من باب انه شمتان في حد تاني لانه فعلا حصل و فيه قوة ميدانية متكونة من اجدع شباب فيكي يا مصر بيشربوا الطين كل يوم و من خلالهم بستقي الخبر

2- ميدان التحرير حلو و جميل و كلنا مرتبطين بيه نفسيا و انفعاليا علشان هو ايوقنة الحرية بالنسبة لينا....بس هو مش الكعبة...بتحصل فيه اخطاء كتيرة و بنحاول فرق العمل الميداني اناه ترصدها و تقاومها علي آد ما تقدر

3-التحرير المرة دي كان مختلف عن 25 يناير (معذرة هصمكم في لحظة الايفوريا و الاحتفالات معلشي ) بس من الاخر اللي كانوا في 25 نياير ببساطة اخدوا بعضيهم و راحوا علي الاتحادية التحرير كان بيشهد الموجة التانية و اكتر التحرشات كانت في محطة السادات و في شارع محمد محمود

4- مافيش حاجة اسمها الثوار الابرار الاطهار و محدش يركب لحد جناحين و لا يرسم دايرة فوق دماغه و يوقل الملايكة جم رقصني يا جدع....الثورة اللي مترعفشي تصحح روحها تبقي مالهاش لزمة و اللي بيحصل ان التحرير زي المجتمع المعفن الكبير اللي احنا عايشين فيه و اللي هينكر ان التحرش بيحصل لكل بنت بمستويات مختلفة يا ريت يقابلني في حتة ناشفة علشان ابقي اتعرف عليه و عليها شخصيا

5- مش عيب نقول ان فيه تحرش لكن سفالة ان مؤسسة الرياسة في وقت المهيطل مرسي في بيانها انها تمسك في البيان اللي "قوة التحرش" بتقدمه بنفسها بنفسها بنفسها علشان تتمسخر بيه علي ميدان التحرير و الحشد...طب اللي بيستخدم البيان ليه مش فاكر ان مسئوليته كمان التامين

الشباب اللي في الميدان تقريبا كل يوم بيعملوا بطولات وهمية علشان المحافظة علي البنات و يوميا بتنزل تعليمات حمياة وو التواجد و الاناكن اللي مينفعشي يتواجدوا فيها بالاضافة للدعم الطبي و النفسي بمجهودات ششعبية جدا

انتو عارفين ده معناه ايه

شباب صغير قادر انه يتحمل كل والوساخة و العفن اللي البعض في مجتمعنا الملائكي مصر انه يكبها علينا

6- الخطوة دلوقتي ان بيتم التعريف بالحالات دي علشان فيه ملف كامل بالتحرش هيتم بشكل موازي مع ملف الشهداء و المصابين و ده هيكون اهم تحدي لمجتمعنا....علشان نشوف ىد ايه احنا هنقدر نعري روحنا و نتحمل خطايا المجتمع و آد ايه عندنا قدرة ان احنا ننقد ذاتنا علشان نكون احسن

الحملة اسمها قوة ضد التحرش و فيه خريطة للتحرش بتحدث بيانتها يوميا

اللي عايز يكون ايجابي

هيعرف يعمل ايه

و اللي عايز يتفرج علي الاخبار ديت و يمصمص في شفايفه و يوقل هي ايه الي وداها هناك مينفعشي يترد عليه

و اللي هيقول اوعي الناس الطاهرة الشرفية العفيفة....هنقوله يا ام المطره رشي الملح سبع مرات

و الل هيقولي و انتي بتعملي ايه....انا بوثق الحدث و في تفاعل مستمر مع قوة تحرش علي آد ما أقدر

و اللي هيقولي اتغيرتي يا لماضة و بقيتي عنيفة هقوله معلشي.....اتعلمنا كتير في السنة اللي فاتتت

و اللي هيقولي حمدلله ع السلامة هقوله

حمدلله علس لامة مصر لينا كلنا

بس كده

زمانكنت بقولكم فوتكم بعافية

دلوقتي هقولكم

فوتكم بثورة علي النفس تفضل مستمرة....علشان تطلع الحتة النضيفة اللي لسه بتعارف جوانا

رابط هذا التعليق

يعني حضرتك شمتان؟

و نشالين يا استاذ محمد في الحج

طب تحبوا تنصدوما في الثوابت اكتر

فيه تحرش في الحرم المكي الطاهر الشريف

ايه رايكم بقي

المشكلة مش في التحرش لانه مأساة بصراحة اكبر من اي حد يقف كدهوت و يقعد يتكلم عليها من ورا الشاشة

مأساة بمعني الكلمة ان بنت تنزل في يوم و اليوم اللي بعده تلاقي حياتها متغيرة تماما و مش هتقدر تقول لحد

مأساة لما تجيلنا حالات بنات بيتم التحرش بيهم من قبل بعض الناس اللي عرفو انهم تم التحرش بيهم....اه حصل تلات حالات

انا مش عايزة اصدمكم اكتر من كدهوت

بس البوقين اللي احب اقولهم

المأساة انك تسيب المأساة دي كلها

و تقعد توظفها سياسيا و ده اللي عمله الاخوة شركاء الوطن علي قنواتهم الشريفة العفيفة الطاهرة قبل ما تتقفل

دي مسمهاش مأساة

دي اسمها حاجات تانية كتير انا مش هقولها علشان بحاول احتفظ بآخر خلية انسانية في دماغي

الناس اللي فكرت انها تتاجر بالدين

يا ريت ميتاجروش كمان بمأساة البنات اللي هم فعليا ابتدوا يعيشوا مأساة مش علشان حاجة بس علشان كانوا نازلين في الميدان يقولوا عايزين بلد نضيفة و كويسة

محدش يتاجر بألم حد

محدش يقول ألا اونا الا دوي الا تري

لانها مأساة بكل المقاييس

الخطاب غير موجة لصاحب الموضوع الخطاب موجه للي هيستغل التقارير ديت لاي نوع من الحشد في غير مصلحة الضحية ذاتها

تحياتي

رابط هذا التعليق

ايه رايكم بقي

المشكلة مش في التحرش لانه مأساة بصراحة اكبر من اي حد يقف كدهوت و يقعد يتكلم عليها من ورا الشاشة

مأساة بمعني الكلمة ان بنت تنزل في يوم و اليوم اللي بعده تلاقي حياتها متغيرة تماما و مش هتقدر تقول لحد

مأساة لما تجيلنا حالات بنات بيتم التحرش بيهم من قبل بعض الناس اللي عرفو انهم تم التحرش بيهم....اه حصل تلات حالات

و تقعد توظفها سياسيا و ده اللي عمله الاخوة شركاء الوطن علي قنواتهم الشريفة العفيفة الطاهرة قبل ما تتقفل

دي مسمهاش مأساة

دي اسمها حاجات تانية كتير انا مش هقولها علشان بحاول احتفظ بآخر خلية انسانية في دماغي

يا ريت ميتاجروش كمان بمأساة البنات اللي هم فعليا ابتدوا يعيشوا مأساة مش علشان حاجة بس علشان كانوا نازلين في الميدان يقولوا عايزين بلد نضيفة و كويسة

محدش يتاجر بألم حد

لانها مأساة بكل المقاييس

الخطاب غير موجة لصاحب الموضوع الخطاب موجه للي هيستغل التقارير ديت لاي نوع من الحشد في غير مصلحة الضحية ذاتها

تحياتي

تحياتي يا اختي الكريمه

و حمد الله علي السلامه

الواحد مش عارف يقول ايه بعد كلامك

لكن عذرك انك ربما لم تكوني متواجده بالمنتدي الفتره الماضيه و كنتي شفتي التقطيع اللي علي اصوله

و مع هذا اعتزر بشده عن طرح هذا الموضوع

و ارجوا من الاداره اغلاقه و حذفه

و اتمني ان يحدث هذا الان قبل ان يراه باقي الاعضاء في الصباح

رابط هذا التعليق

ايه رايكم بقي

دي مسمهاش مأساة

محدش يتاجر بألم حد

لانها مأساة بكل المقاييس

تحياتي

يا الله

لماضة

هنا

ازيك يابنتي؟

صدقيني لما بشوف اسمك بافتكر على طول بنتي على نفس الاسم وبرضه "لمضة" وذكية وشاطرة.

حمدا لله على السلامة

مبسوط جدا بتعليقك لاني اكتشفت اد ايه ان هناك ناس بتشاركني في فكرة الدخول في عمق المشكلة وليس فقط الملاحظة الخارجية

شكرا على تعليقك

وعودا حميدا

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

التحرش في ميدان التحرير يحدث حتى في الأيام العادية من فئات ليسوا بمتظاهرين يستغلون فرصة الزحام في أي مكان

ولقد رأيت بنفسي حالة وأنا خارج من التحرير وكانت مجموعة قد التفت حول سيدة في حين كانت المنصة تحذر من الظاهرة أشد التحذير وتتوعد مرتكبيها

هؤلاء لم يأتوا لمطالب سياسية أو أهداف وطنية ولكنهم جاءوا لهذا الغرض الذي هو مرض

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

تحية طيبة و بعد

ايه الدخلة الرسمي ديت

طيب معلشي خلوني اتكلم في الموضوع ده بجد فعلا كالتالي

1- تحرش حصل....اه حصل و للاسف و محدش بيقول ده من باب انه شمتان في حد تاني لانه فعلا حصل و فيه قوة ميدانية متكونة من اجدع شباب فيكي يا مصر بيشربوا الطين كل يوم و من خلالهم بستقي الخبر

2- ميدان التحرير حلو و جميل و كلنا مرتبطين بيه نفسيا و انفعاليا علشان هو ايوقنة الحرية بالنسبة لينا....بس هو مش الكعبة...بتحصل فيه اخطاء كتيرة و بنحاول فرق العمل الميداني اناه ترصدها و تقاومها علي آد ما تقدر

3-التحرير المرة دي كان مختلف عن 25 يناير (معذرة هصمكم في لحظة الايفوريا و الاحتفالات معلشي ) بس من الاخر اللي كانوا في 25 نياير ببساطة اخدوا بعضيهم و راحوا علي الاتحادية التحرير كان بيشهد الموجة التانية و اكتر التحرشات كانت في محطة السادات و في شارع محمد محمود

4- مافيش حاجة اسمها الثوار الابرار الاطهار و محدش يركب لحد جناحين و لا يرسم دايرة فوق دماغه و يوقل الملايكة جم رقصني يا جدع....الثورة اللي مترعفشي تصحح روحها تبقي مالهاش لزمة و اللي بيحصل ان التحرير زي المجتمع المعفن الكبير اللي احنا عايشين فيه و اللي هينكر ان التحرش بيحصل لكل بنت بمستويات مختلفة يا ريت يقابلني في حتة ناشفة علشان ابقي اتعرف عليه و عليها شخصيا

5- مش عيب نقول ان فيه تحرش لكن سفالة ان مؤسسة الرياسة في وقت المهيطل مرسي في بيانها انها تمسك في البيان اللي "قوة التحرش" بتقدمه بنفسها بنفسها بنفسها علشان تتمسخر بيه علي ميدان التحرير و الحشد...طب اللي بيستخدم البيان ليه مش فاكر ان مسئوليته كمان التامين

الشباب اللي في الميدان تقريبا كل يوم بيعملوا بطولات وهمية علشان المحافظة علي البنات و يوميا بتنزل تعليمات حمياة وو التواجد و الاناكن اللي مينفعشي يتواجدوا فيها بالاضافة للدعم الطبي و النفسي بمجهودات ششعبية جدا

انتو عارفين ده معناه ايه

شباب صغير قادر انه يتحمل كل والوساخة و العفن اللي البعض في مجتمعنا الملائكي مصر انه يكبها علينا

6- الخطوة دلوقتي ان بيتم التعريف بالحالات دي علشان فيه ملف كامل بالتحرش هيتم بشكل موازي مع ملف الشهداء و المصابين و ده هيكون اهم تحدي لمجتمعنا....علشان نشوف ىد ايه احنا هنقدر نعري روحنا و نتحمل خطايا المجتمع و آد ايه عندنا قدرة ان احنا ننقد ذاتنا علشان نكون احسن

الحملة اسمها قوة ضد التحرش و فيه خريطة للتحرش بتحدث بيانتها يوميا

اللي عايز يكون ايجابي

هيعرف يعمل ايه

و اللي عايز يتفرج علي الاخبار ديت و يمصمص في شفايفه و يوقل هي ايه الي وداها هناك مينفعشي يترد عليه

و اللي هيقول اوعي الناس الطاهرة الشرفية العفيفة....هنقوله يا ام المطره رشي الملح سبع مرات

و الل هيقولي و انتي بتعملي ايه....انا بوثق الحدث و في تفاعل مستمر مع قوة تحرش علي آد ما أقدر

و اللي هيقولي اتغيرتي يا لماضة و بقيتي عنيفة هقوله معلشي.....اتعلمنا كتير في السنة اللي فاتتت

و اللي هيقولي حمدلله ع السلامة هقوله

حمدلله علس لامة مصر لينا كلنا

بس كده

زمانكنت بقولكم فوتكم بعافية

دلوقتي هقولكم

فوتكم بثورة علي النفس تفضل مستمرة....علشان تطلع الحتة النضيفة اللي لسه بتعارف جوانا

وحشانى لماضته

لماضته وحشانى

حمد الله على السلامة يا لماضة

التحرش موجود من قبل 2011 بكتيييير

ومواضيع "المحاورات" تعج بمناقشات التحرش الجماعى

أما بقى البلكيمى وونيس .. فحضراتهم ما ظهروش إلا بعد بداية التمكين

وعمرنا ما بعنا الوهم - كما قالت لماضة - أن الثوار أطهار والشباب أطهار

إنما أنصار البلكيمى وونيس وعبد الله بدر وابو اسلام ومحمد العمدة

هم اللى كانوا بيبيعولنا الوهم أن الاسلام عائد عائد وكأنه كان مهاجرا

وأن القرآن حاكم حاكم وكأننا كنا حابسينه عند أمن الدولة

وظهرت البضاعة على عينك يا تاجر وهى إلى بوار بإذن الله

على فكرة

مرسى اتخلع والمآذن استمرت فى رفع الآذان

مرسى اتخلع والنهارده كلنا صلينا الجمعة الليبرالى جنب الاسلامى

مرسى اتخلع وربنا يبلغنا رمضان

وغصب عن التخين حنصلى التراويح جنب بعض الليبرالى والسلفى والاخوانى

شاء من شاء .. وأبى من أبى (مع الاعتذار لأصحاب الكليشيه)

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

وحشانى لماضته

انت متأكد من الكلا م ده ؟؟؟؟ انا أسف هصدمك بحقيقه غير كده تماماً

لاني ناوي اصدمك بحقيقه غير كده تماماً تابع الموضوع اللي هينزل بعد ثواني

رابط هذا التعليق

وحشانى لماضته

لماضته وحشانى

حمد الله على السلامة يا لماضة

وعمرنا ما بعنا الوهم - كما قالت لماضة - أن الثوار أطهار والشباب أطهار

إنما أنصار البلكيمى وونيس وعبد الله بدر وابو اسلام ومحمد العمدة

هم اللى كانوا بيبيعولنا الوهم أن الاسلام عائد عائد وكأنه كان مهاجرا

وأن القرآن حاكم حاكم وكأننا كنا حابسينه عند أمن الدولة

وظهرت البضاعة على عينك يا تاجر وهى إلى بوار بإذن الله

على فكرة

مرسى اتخلع والمآذن استمرت فى رفع الآذان

انا من باب الأدب مع الناس طلبت ان الموضوع يتلغي لما دخلت لماضه و رحبت بيها و طلبت الغاء الموضوع حتي لا اكون شاركت في نشر ما حدث لهؤلاء الفتيات و اكراماً

للماضه لكن لا لماضه قدرت و لا الاشراف قدر هذا الموقف

و من هذا المنطلق اتأسف بشده لكن هذه المره لانني طلبت اغلاق الموضوع

مكملين ان شاء الله

رابط هذا التعليق

موجود فين حضرتك هتقولي موجود في كل مكان لكن عندك اثبات ان ده حصل في ثورة 25 لو عندك اثبات اتمني اشوفه عشان بس نعرف اننا كلنا في الهم سواء ومفيش حد احسن من حد

تعج و لا ما تعجش حضرتك عندك موضوع عن التحرش في ثورة 25 لو عندك هاته و ما تبخلش علينا بيه

احنا دلوقتي بنقارن ما حدث في 25 يناير و ما حدث في 30 يونيه

و هنروح بعيد ليه خلينا نقارن ما حدث في نفس اليوم ما بين التحرير و رابعه العدويه

سمعت عن حالة تحرش واحده في ميدان رابعه العدويه

بلاش دي طيب سمعت عن لجان حمايه من التحرش زي اللي الاخت اتكلمت عنها

اظن بعد كلامي ده ما اظنش كلام حضرتك ده يكون منطقي او فيه حد عاقل حتي يصدقه

الثوار أطهار والشباب أطهار

بأمارة ايه بأمارة مائة بنت تم اغتصابهم و سحق ادميتهم و ضربهم بالسنج و المطاوي و الالات الاحاده زي ما التقرير بيقول

لكن حضرتك يمكن تكون معزور بس اللي شاف بعينه و راجع يقول ان فيه فرق حمايه للبنات من هجمات المتحرشبن و راجع يوصفهم بالثوار الاطهار كمان معزور؟؟

طيب هما اطهار

طيب لو كانوا انجاس كان بقي فيه كام حالة اغتصاب

كانو البنات اللي في التحرير كلهم رجعوا حوامل

هيه المصداقيه انعدمت للدرجادي؟؟؟

انك تشوف الحقيقه رأي العين و تنكرها

حرام عليكم بجد

هيه الاسطوانه دي مش هنخلص منها بقي ما قولنا راجع معلوماتك و نيس اخد برائه و لا حضرتك مش بتعترف بالقضاء الشامخ بتاعنا و الا الاعتراف بيه وقت ما يخدمني بس

و الاوقات التانيه لأ

رابط هذا التعليق

احييك استاذ مصري اصيل على انصافك في وقت قل فيه المنصفين ما لاحظته في هذا المنتدى ان اغلب اعضائه يبغضون الاحزاب الاسلاميه بأكملها كأن اعضاء تلك الاحزاب شياطين تمشي على الارض وهذا شيء غير منصف ابدا (اعوذ بالله)

على سبيل المثال الدكتور مرسي له اخطاء سياسيه كثيرة نعترف بذالك ولكن للاسف اغلب الناس تجاهلت دور الاعلام الفاسد في عمليه غسيل المخ وتزييف الحقائق عن اعين الناس نسيوا هذا المثل (الزن على الودان امر من السحر) وهذا ما مارسه الاعلام الخبيث هجوم هجوم هجوم شرس على هؤلاء المساكين واصطياد اخطائهم ولم يذكر هؤلاء حسنه واحده لهم

اضف الى ذالك القضاء الشامخ وعداءه للاخوان وللدكتور مرسي اضف ايضا الداخليه والشرطه اضف جذور فساد 30 سنه ...... الخ

اتحدى اي حاكم في العالم ان يستطيع ادارة بلد كمصر في هذا الوقت وعن شرط فقدانه تلك الصلاحيات القضاء ,الاعلام, الشرطه

على كل حال فشل الرئيس مرسي في ادارة البلاد وسقط ولكن ما اريده هو قليل من الانصاف وذكر ان الرئيس مرسي كان حاكما عادلا لم يمارس اي ديكتاتوريه فترة حكمه والدليل على ذالك انه ترك الاعلاميين يسبونه ويقذفونه ولم يتخذ اي اجراءات ضد احدهم

هل رأينا تلك الحريه ايام مبارك ؟ وهل سنراها في الحاكم القادم ؟ لا اعتقد

اريد ان اعرف بأي ذنب يسجن عصام سلطان وحازم ابو اسماعيل ومحمد محسوب والعريان وغيرهم ولما تم غلق القنوات الدينيه ؟ رغم بعد بعضها عن السياسه تماما

أهي الحريه التي يتحدثون عنها ؟

نريد تصحيح المصطلحات رجاااااااء العدل ان نقول مرسي عادل امين لم يسرق ديمقراطي فاشل سياسيا رغم تحفظي على ذاك المصطلح لانه فاقدا لصلاحيات كثيرة فمن الصعب علينا تقييم ادائه كذب بعض اعضاء الحزب ببعض الوعود وليس هو

رجوعه عن قراراته وضعف شخصيته طيب وملتزم وعلى خلق

هذه صفات حاكمنا السابق

ولكن ما اراه في الواقع غير ذالك تماما سب وقذف واتهامات باطله وهذا الظلم بعينه

والله الكلام في هذا الموضوع يطول ويطول ويحتاج الى صفحات

رابط هذا التعليق

أستاذ مصرى أصيل

لا أنوى الاستمرار معك فى هذا الحوار حول التحرش الجنسى

يكفينى الوقت الذى أضعته فى موضوع ليس من اهتماماتى

خصوصا وأنا أرى رأى العين الآن ما حدث فى يناير وفبراير 2011

من قتل وحرق وتدمير

لعل من كانوا عميانا فى تلك الفترة من 2011 يعرفون كيف وقعت أحداثها

وكيف أن سيناريو جر الجيش إلى سيناريو العراق وسوريا الذى بدأ فى 2011

يجرى استئنافه الآن

فى الحقيقة هذا ما يشغل تفكيرى الآن

إستمر حضرتك فى عرض وجهة نظرك عن التحرش الجنسى كما يحلو لك

فهذا موضوع يروق للبعض .. وأنا لست منهم

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

أستاذ مصرى أصيل

لا أنوى الاستمرار معك فى هذا الحوار حول التحرش الجنسى

يكفينى الوقت الذى أضعته فى موضوع ليس من اهتماماتى

خصوصا وأنا أرى رأى العين الآن ما حدث فى يناير وفبراير 2011

من قتل وحرق وتدمير

لعل من كانوا عميانا فى تلك الفترة من 2011 يعرفون كيف وقعت أحداثها

وكيف أن سيناريو جر الجيش إلى سيناريو العراق وسوريا الذى بدأ فى 2011

يجرى استئنافه الآن

فى الحقيقة هذا ما يشغل تفكيرى الآن

إستمر حضرتك فى عرض وجهة نظرك عن التحرش الجنسى كما يحلو لك

فهذا موضوع يروق للبعض .. وأنا لست منهم

و الله لو كنت رديت و استأنفت الحوار وقلت مافي الخمر حتي انا اللي ما كنت هرد عليك

علي الاقل النهارده لأن فعلاً الموضع مش من اهتماماتي انا كمان حالياً لأنني في حالة من النشوي لا تسمح بان اعكر صفوها بحوارات مثل هذه

رابط هذا التعليق

شكرا

:)

بس انت أثبت فعلا إنك لا أخوانى ولا سلفى

:)

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...