اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما بقيتش من اللي عصروا ليمون

pink rose

Recommended Posts

ما بقيتش من اللي عصروا ليمون خلاااااااااااااص

كنت شايلة على قلبي حمل تقيل اوي اوي

بس كنت مكتومة و مش باتكلم

كنت بادعي ربنا كتير يسامحني و يغفرلي لاني كنت حاسة اني عملت مصيبة في حق مصر

مش عشان الاعلام الفاسد اكل عقلي و لا عشان انا باكره الاخوان من الاصل

اطلاقا انا عمري في حياتي ما اتعاملت مع حد من الاخوان خالص فعلا

و الحمدلله التليفزيون عندي عامل زي حتة الانتيكة اللي بانضفها من التراب لكن مقفولة مش بتتفتح

و النت خرجت نفسي من كل الصفحات الاخبارية و السياسية من زمااااااااااااان

كده الحمدلله في غلطة اتشالت من فوق كتفي

غلطة عصر الليمون و انتخاب مرسي عشان شفيق ما يكسبش

باقي بقى غلطة مشاركتي الوجدانية لاني ما نزلتش بنفسي في وكسة يناير .. انما كنت معاها بقلبي و كنت متحمسة ليها لحد ما بدأت مناحة سوريا و فهمت الليلة و بالتالي عرفت اد ايه حجم الكارثة اللي احنا فيها و من يومها اعتزلت السياسة نهائي و لحد دلوقتي و لحد ما اموت ان شاء الله هاعتزل الفتن كلها و ربنا يقدرني و يسامحني على جهلي

عارفين حاسة بايه

لما حد يكون حل في الامتحان وحش اوي اوي و ندمان ندم عمره انه ما ذاكرش كويس و فجأة حد تاني جه حرق ورق الاجابات

اهو دا اللي حصل انا لا شاركت في تمرد و لا اي حاجه من الفاعليات الاخيرة دي خالص و هما مسحوا غلطتي في انتخاب مرسي

شكرا ليهم بصراحة شالوا هم من على قلبي

كنت كل يوم باصحى لو جت سيرة الراجل دا باتعكنن انا انتخبته بجد فعلا غصب عني

بس اتعلمت الدرس كويس

عمري ما هاعصر على نفسي ليمون تاني ابدا ابدا ان شاء الله

كنت بازعل اوي اوي لما ساعات ادخل هنا و الاقي استاذ ايجيبتاوي و استاذ محمد و دكتور شرف بيقولوا منكم لله يا بتوع الليمون

كانت عيني بتدمع و قلبي بيوجعني اوي بجد

و اقول في نفسي يا رب ارحمني من عذاب الضمير دا

و الحمدلله ربنا كريم اوي

زاح من عليا الاحساس المقيت دا

رابط هذا التعليق

و الحمدلله التليفزيون عندي عامل زي حتة الانتيكة اللي بانضفها من التراب لكن مقفولة مش بتتفتح

باقي بقى غلطة مشاركتي الوجدانية لاني ما نزلتش بنفسي في وكسة يناير .. انما كنت معاها بقلبي و كنت متحمسة ليها لحد ما بدأت مناحة سوريا و فهمت الليلة و بالتالي عرفت اد ايه حجم الكارثة اللي احنا فيها و من يومها اعتزلت السياسة نهائي و لحد دلوقتي و لحد ما اموت ان شاء الله هاعتزل الفتن كلها و ربنا يقدرني و يسامحني على جهلي

عارفين حاسة بايه

لما حد يكون حل في الامتحان وحش اوي اوي و ندمان ندم عمره انه ما ذاكرش كويس و فجأة حد تاني جه حرق ورق الاجابات

اهو دا اللي حصل انا لا شاركت في تمرد و لا اي حاجه من الفاعليات الاخيرة دي خالص و هما مسحوا غلطتي في انتخاب مرسي

بس اتعلمت الدرس كويس

كنت بازعل اوي اوي لما ساعات ادخل هنا و الاقي استاذ ايجيبتاوي و استاذ محمد و دكتور شرف بيقولوا منكم لله يا بتوع الليمون

و الحمدلله ربنا كريم اوي

الرجوع للحق فضيلة

مبرووووووووووووووووووووك

بس المهم

مضيتي تمرد والا لأ؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

عارفين حاسة بايه

بس اتعلمت الدرس كويس

و الحمدلله ربنا كريم اوي

بالعكس يا بينك

كل مصر لازم تشكر عاصرى الليمون

أقول لك هذا وأنا كنت ضد كل من عصر الليمون وانتخب مرسى

كنت أقول لشباب العائلة لقد ظهرت لكم عينة من أدائهم فى مجلس الشعب الباطل

لا تعتقدوا أن مرسى سيكون مختلفا .. كلهم "فورمة" واحدة

وعندما أصروا على عصر الليمون اتهمتهم بالغباء (آسف)

ولكن ربما أنسانى شيطان غضبى آنذاك قوله تعالى :

وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ

وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ

وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

فالملك فاروق حكم 16 سنة .. عبد الناصر حكم 16سنة

السادات حكم 11 سنة .. مبارك حكم 30 سنة

يعنى على مدار 73 سنة

أربع حكام كانوا بيحاولوا يظهروا مساوئ "الأخوان المذنبين" وفشلوا

جاء مرسى وقدم لنا المطلوب إثباته على طبق من ذهب

فأكلناه .. وهضمناه فى سنة واحدة

والحمد لله من قبل ومن بعد

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ..

والله أنا كنت داخل أفتح موضوع مخصوص عشان أخص فيه بالشكر طرفين ساهما جذريا فيما تمخضت عليه مصر الحبيبة .. لكني بعد ما قرأت هذا الموضوع للفاضلة أم مريم وجدت أن أضيف مداخلتي فيه لأنها ذات صله ..

الطرفين اللي عايز أخصهم بالشكر ساهما كلاهما بشكل جذري في إزاحة هم وغم وطائفية وغدر وخيانة تلك الجماعة المزعومة عن كاهل مصر الحبيبة نهائيا وللأبد الحمد لله .. هذان الطرفان كان لهما الفضل بعد المولى عز وجل في شيء كان في نظري هو رابع المستحيلات بعينه .. ولزم عليَّ الآن أن أشكر هذين الطرفين على شيء لم أكن أبدا أتصور أن يكونا هم سببا فيه ..

الطرف الاول اللي حقيقة أدين له وتدين له مصر كلها بجل الفضل بعد المولى عز وجل في التخلص من هم وغدر وخيانة هذه الجماعة هو بلا أدنى شك الرئيس المخلوع محمد مرسي .. فلولا الله تعالى ثم قيادة الرئيس المخلوع للبلاد خلال عام واحد لكانت مصر الحبيبة حتى الآن فيما كانت فيه لعقود عدة دون أن تبرأ منه .. لم يستطع الملك فاروق ولا أي ممن خلفوه أن يقوموا رغم كل مساعيهم بما قام به الرئيس المخلوع محمد مرسي في زمن يتضائل كثيرا أمام عقود كانت تئن فيها بلدي الحبيبة تحت وطأة غدر وخيانة هذه الجماعة لهذا الوطن الحبيب .. لم يستطيع أيا ممن حكموا مصر لعقود مضت أن يُظهر لشعب مصر الكريم حقيقة هذه الجماعة الخائنة لتراب الوطن والغادرة بكل عهودها لشعبه الكريم وحقيقة نهضتم التي كانوا يزعمون .. ولكن المكر السيء لا يحيق إلا بأهله .. لهذا كتب الله لمصر أن تتكشف الغمامة على يد الرئيس المخلوع محمد مرسي .. فيري شعب مصر أخيرا الغمة التي بركت عليه وعلى وطنه ويعلم كنهها وينتفض غاضبا لينفضها عنه وعن وطنه للأبد .. إن التاريخ سيخلد اسم الرئيس المخلوع محمد مرسي .. ربما في إحدى الصفحات الداكنة سيُخلد .. لكنه بكل تأكيد لن يُنسى .. فلن تنسى مصر أبدا ما استطاع أن يقدمه الرئيس المخلوع محمد مرسي لها بل وكيف كان في مقدوره أن يقدمه في زمن مر كلحظات أمام عقود طويلة عجز كل من سلفه فيها أن يتم ولو بعضا قليلا مما أتم هو .. بكل إخلاص أوجه للرئيس المخلوع محمد مرسي كل الشكر على ما قدم لوطني الحبيب .. وبكل إخلاص أتعهد ألا أنسى فضله هذا على بلدي ما حييت ..

الطرف الآخر اللي يستحق مني شكر واجب هم في واقع الأمر عدة ملايين من شعب مصر الكريم .. ملايين قاموا كل بدافعه الخاص بعصر ليمون على نفسه حتى يأتوا لنا منذ عام سبق بالرئيس المخلوع محمد مرسي لقيادة البلاد .. منهم من عصر لمونة وسلكت معاه .. ومنهم من عصر اثنتين قبل أن تسلك .. ومنهم من اضطر ان يعصر شوال ليمون كامل قبل أن يقدم على فعلته تلك .. لكنهم في نهاية المطاف تساوا في أنهم قرروا استخدام الليمون بدلا من استخدام عقولهم لتحديد مصير وطنهم .. هكذا كنت أراهم بل ربما هكذا هو حقيقة مافعلوا .. وكنت كلما أذكر فعلتهم أشعر بيأس شديد وأتذكر قول الله تعالى في كتابه الكريم "وما كان ربك ليهلك القرى بظلم وأهلها مصلحون" .. صدق الله العظيم .. كان الحزن يعتصر قلبي ليس على وطني الحبيب الذي كنت على يقين أنه حتى مع كل أنينه لن يموت .. لكن الحزن كان على شعب وطني الكريم .. أهلي وعشيرتي .. أراهم بأم عيني يحددون مصير وطنهم بناء على بضع قطرات من بعض ليمون عصروه على أنفسهم .. أليست هذه بلدكم وبلد أهليكم .. ألستم أنتم من سيحصد ثمرة ما تعصروه الآن .. كنت أتفهم دوافع الآخرين الذين قرروا انتخاب الرئيس المخلوع محمد مرسي لأنهم إما من مناصري جماعته أو من المتعاطفين مع مناصري جماعته أو ممن غررت بهم جماعته .. هؤلاء استخدموا عقولهم أو حتى قلوبهم في اتخاذ قرارهم .. إلا أني لم أستطع أن أتفهم دافع عاصري الليمون ممن خالفوا عقولهم بل وقلوبهم واستخدموا ليمونة لتحدد لهم خياراتهم .. لكن الله تعالى كان بعباده غفورا رحيما .. فجعل الخير يأتي فيمن كان قلبي يعتصر حزنا أن يكون شعب وطني الكريم فيه منهم .. والله غالب على أمره .. ولأن الله تعالى جعل الخير على أياديهم التي عصرت .. فإني أقول لهم سلمت أياديكم يا من عصرتم الليمون على أنفسكم .. جعل الله الخير فيكم ربما رحمة ورأفة بكم وبنا أجمعين .. فخروا لله ساجدين شاكرين على رحماه .. ولله تعالى أسجد وأشكر على رحمته .. كنتم سببا من الله تعالى في خلاص مصر من جماعة غادرة للمواثيق والعهود خائنة لتراب وطننا ودماء أبنائه الطاهرة .. كل الشكر لكم والشكر لله العلي العظيم ..

رابط هذا التعليق

بالعكس يا بينك

كل مصر لازم تشكر عاصرى الليمون

أقول لك هذا وأنا كنت ضد كل من عصر الليمون وانتخب مرسى

كنت أقول لشباب العائلة لقد ظهرت لكم عينة من أدائهم فى مجلس الشعب الباطل

لا تعتقدوا أن مرسى سيكون مختلفا .. كلهم "فورمة" واحدة

وعندما أصروا على عصر الليمون اتهمتهم بالغباء (آسف)

ولكن ربما أنسانى شيطان غضبى آنذاك قوله تعالى :

وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ

وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ

وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

فالملك فاروق حكم 16 سنة .. عبد الناصر حكم 16سنة

السادات حكم 11 سنة .. مبارك حكم 30 سنة

يعنى على مدار 73 سنة

أربع حكام كانوا بيحاولوا يظهروا مساوئ "الأخوان المذنبين" وفشلوا

جاء مرسى وقدم لنا المطلوب إثباته على طبق من ذهب

فأكلناه .. وهضمناه فى سنة واحدة

والحمد لله من قبل ومن بعد

طيب يا ابو محمد أعد عقارب الساعه للوراء و اعتبرني انا واحد رايح انتخب محمد مرسي هتنصحني بأيه

تم تعديل بواسطة مصري أصيل

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ..

والله أنا كنت داخل أفتح موضوع مخصوص عشان أخص فيه بالشكر طرفين ساهما جذريا فيما تمخضت عليه مصر الحبيبة .. لكني بعد ما قرأت هذا الموضوع للفاضلة أم مريم وجدت أن أضيف مداخلتي فيه لأنها ذات صله ..

الطرفين اللي عايز أخصهم بالشكر ساهما كلاهما بشكل جذري في إزاحة هم وغم وطائفية وغدر وخيانة تلك الجماعة المزعومة عن كاهل مصر الحبيبة نهائيا وللأبد الحمد لله .. هذان الطرفان كان لهما الفضل بعد المولى عز وجل في شيء كان في نظري هو رابع المستحيلات بعينه .. ولزم عليَّ الآن أن أشكر هذين الطرفين على شيء لم أكن أبدا أتصور أن يكونا هم سببا فيه ..

الطرف الاول اللي حقيقة أدين له وتدين له مصر كلها بجل الفضل بعد المولى عز وجل في التخلص من هم وغدر وخيانة هذه الجماعة هو بلا أدنى شك الرئيس المخلوع محمد مرسي .. فلولا الله تعالى ثم قيادة الرئيس المخلوع للبلاد خلال عام واحد لكانت مصر الحبيبة حتى الآن فيما كانت فيه لعقود عدة دون أن تبرأ منه .. لم يستطع الملك فاروق ولا أي ممن خلفوه أن يقوموا رغم كل مساعيهم بما قام به الرئيس المخلوع محمد مرسي في زمن يتضائل كثيرا أمام عقود كانت تئن فيها بلدي الحبيبة تحت وطأة غدر وخيانة هذه الجماعة لهذا الوطن الحبيب .. لم يستطيع أيا ممن حكموا مصر لعقود مضت أن يُظهر لشعب مصر الكريم حقيقة هذه الجماعة الخائنة لتراب الوطن والغادرة بكل عهودها لشعبه الكريم وحقيقة نهضتم التي كانوا يزعمون .. ولكن المكر السيء لا يحيق إلا بأهله .. لهذا كتب الله لمصر أن تتكشف الغمامة على يد الرئيس المخلوع محمد مرسي .. فيري شعب مصر أخيرا الغمة التي بركت عليه وعلى وطنه ويعلم كنهها وينتفض غاضبا لينفضها عنه وعن وطنه للأبد .. إن التاريخ سيخلد اسم الرئيس المخلوع محمد مرسي .. ربما في إحدى الصفحات الداكنة سيُخلد .. لكنه بكل تأكيد لن يُنسى .. فلن تنسى مصر أبدا ما استطاع أن يقدمه الرئيس المخلوع محمد مرسي لها بل وكيف كان في مقدوره أن يقدمه في زمن مر كلحظات أمام عقود طويلة عجز كل من سلفه فيها أن يتم ولو بعضا قليلا مما أتم هو .. بكل إخلاص أوجه للرئيس المخلوع محمد مرسي كل الشكر على ما قدم لوطني الحبيب .. وبكل إخلاص أتعهد ألا أنسى فضله هذا على بلدي ما حييت ..

الطرف الآخر اللي يستحق مني شكر واجب هم في واقع الأمر عدة ملايين من شعب مصر الكريم .. ملايين قاموا كل بدافعه الخاص بعصر ليمون على نفسه حتى يأتوا لنا منذ عام سبق بالرئيس المخلوع محمد مرسي لقيادة البلاد .. منهم من عصر لمونة وسلكت معاه .. ومنهم من عصر اثنتين قبل أن تسلك .. ومنهم من اضطر ان يعصر شوال ليمون كامل قبل أن يقدم على فعلته تلك .. لكنهم في نهاية المطاف تساوا في أنهم قرروا استخدام الليمون بدلا من استخدام عقولهم لتحديد مصير وطنهم .. هكذا كنت أراهم بل ربما هكذا هو حقيقة مافعلوا .. وكنت كلما أذكر فعلتهم أشعر بيأس شديد وأتذكر قول الله تعالى في كتابه الكريم "وما كان ربك ليهلك القرى بظلم وأهلها مصلحون" .. صدق الله العظيم .. كان الحزن يعتصر قلبي ليس على وطني الحبيب الذي كنت على يقين أنه حتى مع كل أنينه لن يموت .. لكن الحزن كان على شعب وطني الكريم .. أهلي وعشيرتي .. أراهم بأم عيني يحددون مصير وطنهم بناء على بضع قطرات من بعض ليمون عصروه على أنفسهم .. أليست هذه بلدكم وبلد أهليكم .. ألستم أنتم من سيحصد ثمرة ما تعصروه الآن .. كنت أتفهم دوافع الآخرين الذين قرروا انتخاب الرئيس المخلوع محمد مرسي لأنهم إما من مناصري جماعته أو من المتعاطفين مع مناصري جماعته أو ممن غررت بهم جماعته .. هؤلاء استخدموا عقولهم أو حتى قلوبهم في اتخاذ قرارهم .. إلا أني لم أستطع أن أتفهم دافع عاصري الليمون ممن خالفوا عقولهم بل وقلوبهم واستخدموا ليمونة لتحدد لهم خياراتهم .. لكن الله تعالى كان بعباده غفورا رحيما .. فجعل الخير يأتي فيمن كان قلبي يعتصر حزنا أن يكون شعب وطني الكريم فيه منهم .. والله غالب على أمره .. ولأن الله تعالى جعل الخير على أياديهم التي عصرت .. فإني أقول لهم سلمت أياديكم يا من عصرتم الليمون على أنفسكم .. جعل الله الخير فيكم ربما رحمة ورأفة بكم وبنا أجمعين .. فخروا لله ساجدين شاكرين على رحماه .. ولله تعالى أسجد وأشكر على رحمته .. كنتم سببا من الله تعالى في خلاص مصر من جماعة غادرة للمواثيق والعهود خائنة لتراب وطننا ودماء أبنائه الطاهرة .. كل الشكر لكم والشكر لله العلي العظيم ..

ألف حمد لله على سلامة العودة يا أستاذ "محمد يوسف"

وحشتنا ووحشتنا مداخلاتك

:give_rose:

ما تحرمناش من وجودك معانا

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

طيب يا ابو محمد أعد عقارب الساعه للوراء و اعتبرني انا واحد رايح انتخب محمد مرسي هتنصحني بأيه

فى المرحلة الأولى للانتخابات رفضت أن أفصح عن مرشحى المفضل

حتى لأبنائى

وبعد انتهاء المرحلة أعلنت - حتى هنا - أننى انتخبت عمرو موسى

أما فى المرحلة الثانية ، وللاجابة على سؤالك يابو كريم

فلم أجد ما أنصح به أحدا أفضل مما فعلت أنا

لقد أبطلت صوتى

وذكرت هذا هنا فى المحاورات

وفى مرحلة من عام الرمادة .. قصدى عام الرئاسة

لمت نفسى فى أحد المداخلات .. وقلت إننى ندمت على أنى لم أختر شفيق

وذلك لأننى وصلت للاقتناع بأنه لا يمكن أن يكون هناك أسوأ من مرسى

مرسى الذى قبلت - رغم رفضى المسبق له - بنتيجة فوزه

وظللت على هذا الحال - قابلا له - حتى يوم 21 نوفمبر 2011

وقتها علمت أن أى مرشح حتى ولو كان "باكوس" كان من الممكن احتماله

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ..

وعليكم السلام

حمدا لله على السلامة وعودا حميدا

نتمنى ان نستمتع بكتاباتك

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

أنصحك بالتالي:

--

رابط

رابط هذا التعليق

فى المرحلة الأولى للانتخابات رفضت أن أفصح عن مرشحى المفضل

حتى لأبنائى

وبعد انتهاء المرحلة أعلنت - حتى هنا - أننى انتخبت عمرو موسى

أما فى المرحلة الثانية ، وللاجابة على سؤالك يابو كريم

فلم أجد ما أنصح به أحدا أفضل مما فعلت أنا

لقد أبطلت صوتى

وذكرت هذا هنا فى المحاورات

وفى مرحلة من عام الرمادة .. قصدى عام الرئاسة

لمت نفسى فى أحد المداخلات .. وقلت إننى ندمت على أنى لم أختر شفيق

وذلك لأننى وصلت للاقتناع بأنه لا يمكن أن يكون هناك أسوأ من مرسى

مرسى الذى قبلت - رغم رفضى المسبق له - بنتيجة فوزه

وظللت على هذا الحال - قابلا له - حتى يوم 21 نوفمبر 2011

وقتها علمت أن أى مرشح حتى ولو كان "باكوس" كان من الممكن احتماله

طيب جميل حضرتك لو كان شفيق نجح و ركب الشرطه علي كتافنا من تاني و رجع امن الدولة من تاني و رجعت الممارسات القذره من تاني و رجع النهب و سرقة مقدرات البلد من تاني و حبيت بعدها تثور عليه كنت هتقدر تخلعه بعد سنه زيما حصل مع مرسي

معلش انا هجاوب حضرتك

ما كنتش هتقدر لأن شفيق كان هيكون معاه الشرطه و الجيش و الاعلام وكل ده

بلاش كده كنت هتكون سعيد و انت بتنتخب واحد في رقبته الكثيرمن دم الشهدا

دم الشهدا ده اللي نسيناه و اصبح من الزكريات دم الناس اللي ماتت عشان ترجعلنا كرامتنا

يا ابو محمد الناس اللي ماتت دي ما كانتش بتموت عشان واحد زي شفيق يجي يمسك البلد

الاطفال اللي اتيتمت والنساء اللي اصبحوا ارامل و الامهات يا ابومحمد الامهات اللي فضلت تربي و في الاخر تشوف اولادها جثث

كنت هتكون مرتاح؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

طيب جميل حضرتك لو كان شفيق نجح و ركب الشرطه علي كتافنا من تاني و رجع امن الدولة من تاني و رجعت الممارسات القذره من تاني و رجع النهب و سرقة مقدرات البلد من تاني و حبيت بعدها تثور عليه كنت هتقدر تخلعه بعد سنه زيما حصل مع مرسي

معلش انا هجاوب حضرتك

ما كنتش هتقدر لأن شفيق كان هيكون معاه الشرطه و الجيش و الاعلام وكل ده

بلاش كده كنت هتكون سعيد و انت بتنتخب واحد في رقبته الكثيرمن دم الشهدا

دم الشهدا ده اللي نسيناه و اصبح من الزكريات دم الناس اللي ماتت عشان ترجعلنا كرامتنا

يا ابو محمد الناس اللي ماتت دي ما كانتش بتموت عشان واحد زي شفيق يجي يمسك البلد

الاطفال اللي اتيتمت والنساء اللي اصبحوا ارامل و الامهات يا ابومحمد الامهات اللي فضلت تربي و في الاخر تشوف اولادها جثث

كنت هتكون مرتاح؟؟؟؟؟

ليس دفاعا عن شفيق .. فالأستاذ محمد قال ما يمكن قوله "وقتها"

ولكن شفيق ليس مسؤولا عن شهداء 25 يناير

موقعة الجمل حدثت بعد توليه الوزارة بيوم واحد

فى حين أن مرسى مسؤول عن مئات الشهداء

وصبرك شوية عندما تتأكد المعلومات عن القتلة الحقيقيين لشهداء 25 يناير

ولكى أعطيك مؤشرا يجعلك تفكر .. مؤشر كنت وضعته فى موضوع سابق لى

المؤشر هو استخدام القناصة لقتل شهداء 25 يناير

هل سألت نفسك لماذا قناصة إذا كانت الشرطة هى من أرادت القتل ؟

هل سألت نفسك مَن من شهداء 25 يناير كان من قادة الثورة ؟

لو سألت نفسك هذا السؤال فالإجابة بالقطع هى (لا أحد من قادة 25 يناير)

إذن لماذا قناصة وأى عسكرى ببندقية نصف آلية أو ببندقية لى أنفيلد 303

كان سيفى بالغرض ويقتل العدد المطلوب من مئات الآلاف الموجودين فى الميدان

لم تكن القناصة تطلق النيران لانتقاء أناس بعينهم

بل لتفادى إصابة أناس بعينهم كانوا من قادة يوم 2 و 3 فبراير فى الميدان

فكر على مهلك إلى أن تنتهى تحقيقات قضية وادى النطرون

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم / مصري أصيل

اسألك لو تفضلت ببيان انتمائك السياسي او عقيدتك أو ما تؤمن به

سبب سؤالي انني اراك من وجهة نظري ممن ترى الاسلام الذي شرعه الله لنا

ممثل في الدكتور محمد مرسي او الاخوان او السلفيين او الجماعة الاسلامية ..الخ

مدنية مصر معناها بدون فذلكة ( من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر )

مصــــــــر تســـــــع الجميـــع

الدين الاسلامي دين الدولة الرسمي والشريعة الاسلامية مصدرها الرئيسي

يعني ببساطة ميجيش كلب يشتم في الدين نقول ما شئت فافعل

اي رئيس لمصر سيأتي يعلم ذلك جيدا

نحن مثلك حريصون على تمجيد ديننا ورسولنا

تم تعديل بواسطة حسين امبابي

ألا كل شئ ما خلا الله باطلا

رابط هذا التعليق

بما أنني واحد من هؤلاء الذين لاموا كثيرا عاصري الليمون ..

فأنا أقول لهم اليوم " حصل خير " .. وعذرا إن كنت قد قسوت عليكم بعض الشيء ..

وللعلم صحيح أن رأيي في عاصري الليمون لم يتغير بأنهم كانوا أحد أسباب البلاء الذي مر بمصر خلال هذا العام ..

كنت دائما أقع بين اختيارين .. ( هذا قبل إسقاط الدكتور مرسي ) ..

1- هل نجاح مرسي كان أمرا جيدا لأنه كشف طبيعة جماعة الإخوان ومنسوبيها وكل من يدور في فلكها للشعب .. وبهذا فإن عاضري الليمون يجب أن يشكروا

2- أم أنه أمر سيء لأن ما حدث لمصر من كوارث خلال هذا العام لا يمكن مقارنته بالنقطة الأولى .. وبهذا فإن عاصري الليمون يجب أن يلاموا

وفي النهاية .. كنت أنحاز دائما لرقم 2 .. لأنني عندما كنت أتذكر أحداث رفح وقتلاها .. وأحداث بور سعيد وقتلاها .. وأحداث السويس وقتلاها .. وغيرها كثير كثير ..

كنت دائما أقول .. أنه لا شيء يجب الدماء .. وخصوصا دماء المرابطين أمثال شهداء رفح ..

وبهذا كنت دائما ألوم عاصري الليمون ..

ولكن اليوم وبعد انتهاء هذه المرحلة من عمر مصر ..

نقول لعاصري الليمون " قدر الله وما شاء الله " ..

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

إزيك يا ريم

سعيدة انك سعيدة انك خلاص شلتي العبء النفسي عن كتافك

و سعيدة انك متصالحة مع نفسك في قرارتك و اللي بتشوفي ان ده الانسب من وجهة نظرك في ضوء معطياتك

بس لو تسمحيلي انا لفت نظري حاجة

انتي بتشكري تمرد انهم شالوا من عليكي العبء النفسي بتاع عصر اللمون مع انك مشاركتيش حتي بمجرد الامضاء للحملة

عارفة يا ريم

انا مش زعلانة و لا انا بحاول ابستف حد اطلاقا

بس و تمرد بتلف في الشوارع و البيوت...ناس كتير اوي ضحكوا عليهم و قالولهم بقي انتو فاكرين هتسقطوا الرئيس المنتخب بورقة إيه فور....ايون اتقالت كدوت خبط لزق

محدش هيستعبط و ينكر دور الجيش بس دوت ممكن نحكي فيه في حتة تانية

بس اللي تسمحيلي اقوله

مش في كل وقت مسموح للناس انها تبقي علي الحياد

في اوقات مبيبقاش عندك رفاهية انك تكوني علي الحياد

او انك تقفي تتفرجي لغاية ما تحددي موقفك

هتفق معاكي ان المشهد بيكون ضبابي بشكل كبير انه ميكونيش واضح

اول حاجة بقولها لنفسي اني مينفعشي انسحب و لا ارجع لورا

لكن ينفع اقفل علي نفسي و ابتدي افكر بهدوء

انوع مصادري

اضيف جديد لمعطياتي

احاول اشوف موازين القوي

احاول اراجع اهدافي و توجهاتي و مش بعدي الاقي نفسي بتبني توجه تاني

ليه بقولك كدهوت

لان فعلا مش في كل وقت هيكون عندنا رفاهية الحياد

و الايام الجياة مش تخويف بس هتمر علينا اختبارات كتير

جميل نستفيد من التاريخ اللي احنا بنكتبه

مافيش حد بيقراه لينا و لا بيكتبه من وجهة نظره

احنا عايشينه

لحظة بلحظة و تحدي بتحدي

انتي ممكن تكوني شايفاه فتنة و انتي بتجتنبيها

و دايما بلاقي في وقت الازمات ناس بترفعلنا الحديث بتاع فيما معناه اقفل علي نفسك بيتك

بس انا شخصيا بشوف ان ده سلبية

لاني بنزع عن نفسي مسئوليتي الانسانية ان اقف مع المكان اللي انتمي ليه

و ممكن جدا اخطيء

لان المشهد ضبابي

و علشان كدهوت بنراجع نفسنا و مواقفناو بنتعلم منها

لكن مش هغفر لنفسي وقوفي علي الحياد في وقت الازمة

دي وجهة نظري

و تحياتي

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم / مصري أصيل

اسألك لو تفضلت ببيان انتمائك السياسي او عقيدتك أو ما تؤمن به

سبب سؤالي انني اراك من وجهة نظري ممن ترى الاسلام الذي شرعه الله لنا

ممثل في الدكتور محمد مرسي او الاخوان او السلفيين او الجماعة الاسلامية ..الخ

مدنية مصر معناها بدون فذلكة ( من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر )

مصــــــــر تســـــــع الجميـــع

الدين الاسلامي دين الدولة الرسمي والشريعة الاسلامية مصدرها الرئيسي

يعني ببساطة ميجيش كلب يشتم في الدين نقول ما شئت فافعل

اي رئيس لمصر سيأتي يعلم ذلك جيدا

نحن مثلك حريصون على تمجيد ديننا ورسولنا

وهوه حد كان سألك عن انتمائك السياسي ايه؟؟؟؟

اذا عندك ردعلي مشاركه شاركت فها رد غير كده مش من حقك تسأل سؤال زي كده

و اتعب نفسك شويه في المشاركات بتاع العضو و انت هتعرف انتمائه السياسي

و بعدين انا كل همي مصر و سبق اقسمت هنا علي صفحات المنتدي اني علي استعداد اني ادي صوتي لواحد يهودي لو كان هيصلح حال البلد

المشكله مش ان الرئيس يكون مسلم و لا مسيحي و لا حتي بوذي المهم هيعمل ايه للبلد

أتمني ان تكون من خلال كلامي استشفيت انتمائي السياسي

رابط هذا التعليق

شفيق في اكتر من لقاء اكد انه كان يعلم بموقعة الجمل بل حدوثها و بأن الجمال كانت رايحه تحتفل و ترقص في التحرير شكل حضرتك نسيت

اما بخوص انه غير مسؤل عن موقعة الجمل لأنه تولي رئاسة الوزراء قبل الموقعه بيوم طيب و الشهدا اللي سقطوا بعد الموقعه خلال تسعة ايام قضاها شفيق بعد الموقعه الا يحاسب عليها؟؟؟ حضرتك شايف كده؟؟؟؟

اما حديثك عن القناصه و ان كنت مش مستوعب حضرتك تقصد ايه بس استنتجت انك عايز تقول ان الاخوان هم من قتلوا الشهداء بما فيهم الأخوان كمان

و لو ان عقلي البسيط بالمقارنه بعقل حضرتك يأبي ذلك لأنه غير منطقي بالمره و بما انه تمت الاشاره لهذه الفريه كثيرا علي صفحات النت او في وسائل اعلام الفلول

فليس من المستبعد ابدا ان يتم القبض علي العشرات من قادة الاخوان بتهمة قتل المتظاهرين

و لو ده حصل فعلا و كان فيه قضاء نزيه غير متأمر و حكم بأنهم فعلاُ هما اللي خلصوا علي بعض

فأنا اوعدك اني اكون اول واحد يطالب بأعدامهم في ميدان عام و ان كان هناك عقوبه اكثر لطالبت بتنفيذها فيهم

المهم انني استنتجت من كلام حضرتك و كلام الاستاذ محمد انه لم يكن عند اياً منكم اي غضاضه في ان يكون شفيق اول رئيس جمهوريه بعد الثورة

و بالتبعيه اكيد مش هيكون عن حد من حضراتكم اي غضاضه في انه يبقي رئيس بعد مرسي

و الا انا غلطان؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم / مصري اصيل

clappingrose.gifرمضان كريمclappingrose.gif

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم / مصري اصيل

clappingrose.gifرمضان كريمclappingrose.gif

الله اكرم يا استاذ حسين

و كل عام و انت و الجميع بخير

ابو كريم

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

.................................

حلوة والله ... رمضان كريم يا ابو كريم

سيدي الفاضل كما تعلمنا الاختلاف في الرأى لا يفسد للود قضية

ربنا يحفظك أخي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      منقول ‏" كتر الكلام اليومين دول عن سوء أداء وإدارة الاقتصاد المصري وقرب انهياره ، والكلام انحصر حوالين كذا نقطة 1-الديون المصرية ونسبتها إلى الدخل القومي والموازنة الحكومية 2-الإفراط في الإنفاق على البنية التحتية 3-المناخ الاستثماري في مصر ------------------------------------------------- هما دول أكتر 3 نقط الناس بتتكلم عليها  اولا : لازم نفهم الفرق بين الحقيقة،وبين الحقيقة الملونة،يعني انت ممكن تعرض حقيقة متجردة، وممكن تعرض نفس الحقيقة بس تلونها عشان تحقق هدفك من عرضها ---------
    • 2
      كتاب ابلة نظيرة حد فاكر الكتاب ده من اوائل كتب المطبخ في مصر حاولت احط رابط التحميل لكن المنتدي بيقولي غير مسموح لك باضافة رابط لموقع آخر
    • 1
      للاسف انا لغايه دلوقتي مش فاهمه سبب قلبته عليا بسبب اني روحت شقتي اجيب حاجات ليا ولا بسبب اني لم انتظر رده بالموافقه ومفهم الناس كلها ازاي تخرج من غير ما تستني ردي وغلط في والدي واتكلم عن الاصول بشده وبالرغم انه ولا اهله يعرفوا الاصول وناس حقيره وماديه جدا وبالذات مرات الاب وشخصيه بتغير لدرجه بتفرح لما جوزي يبقي مش موجود او موجود وهما كلهم موجودين وحتي اني اقعد معاه براحتنا مافيش ولما كنت بتكلم مافيش اي رد فعل غير هتمنعيني من اخواتي  لوقتي خلاص لينا فوق الست شهور مافيش اي كلام ولو حصل اي كل
    • 1
      هالة صدقي عن رجاء الجداوي : مش سريرها اللي عطل انقاذكم المفروض أن الاطباء من صفوة المجتمع وهم كذلك  لكن لا يمنع أن يكون هناك خارجون عن النص ... ولا يمنع وجود بعض المغرضين ومن لهم مطالب فئوية ........ومن هم ناقمين على الدولة .... ومن هم صانعوا الفتنة بالتعاون مع قناة الجزيره  نعم فقدنا اطباء والعالم كله فيه ضحايا من الاطباء اكتر مننا  الله يرحم الجميع  المطالب الفئوية في الوقت دا خيانة للامانة وللوطن الاتصال بالجزيرة والتحدث من خلالها خيانة  التلويح بالاستقالات
    • 2
      أضاعُوني وأيَّ فَتىً أضاعوا      ليومِ كريهةٍ  وسدادِ ثَغــرِ  وخـلوني  لمعترك المنايا        وقد شرعت أسنتها بنحري  كأني لم أكن فيهم وسيطا       ولم تكن نسبتي في آل عمرو  أجرر في الجوامع كل يوم       ألاَ لله مَظلَمَتِي وصَـــبري عسى الملك المجيب لمن دعاه     ينجّيني فيعلمَ كيف شكري  فأجزيَ بالكرامة أهل ودّي      وأورثَ بالضغائن أهلَ وترِي اكيد هذه الابيات تمثل لكل واحد منا مواقف في حياته  موقف خذلان تخلي ندم حسرة الم بؤس  اعيش هذه الحاله لا لشيء الا لتذكر امور فاتتني ك
  • أضف...