اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

زلزال بقوة 12 الف حاله زواج سوريه يضرب عرش المراة المصريه فى مقتل

متعب

Recommended Posts

إني ارى رؤوسا قد اينعت وحان وقت طيرانها .

هلموا ياشباب حان وقت الخلاص من الاحتلال النسائى المصرى .

زلزال بقوة 12 الف حاله زواج سوريه يضرب عرش المراة المصريه فى مقتل .

بعد ان احتلت البلاد والعباد . وعثوا فى الارض فسادا قرونا من الزمان .

وقلبوا حياه الرجال الى جحيم . وافسدوا المجتمعات ورموا الاطفال فى الشوارع ليلقوا مصيرهم المجهول .

وهدفهم الاول والاخير فقط هو الانتقام من الرجال . وإلا ان يسيطروا عليهم

بعد ان قالوا . المحاكم غايتنا . وقوانين الهانم دستورنا . والموت فى سبيل النكد هو اسمى امانينا .

فقط عليك البحث فى محرك جوجل على اى مواقع للزواج من السوريات وستجد ما يسرك .

وللمزيد من المعلومات . اتصل بى الان على الخاص لاعطاء رقم التليفون لك ..

الحريه تدق ابوابك فلا تتردد واتصل فورا

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

أنت بتتكلم جد و لا بتهزر؟؟؟

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

رابط هذا التعليق

جد طبعا . ومصر كلها عارفه ده . يعنى ال بقوله ده مش جديد . واعتقد ان دى فرصه هايله انك تخلص من كل القيود ال بتوضعها المراة المصريه لحفلات التأمر على الرجل

احنا لحد امته هنوضع راسنا فى الرمال . وايه المميزات ال ممكن تقدمها المرأة المصريه مقابل نظيرتها السوريه . ولا حاجه غير حما بتدخل فى الصغيرة والكبيره وبتعلمها مش ازاى تكون زوجه ترضى جوزها وربها . دى بتعلمها ازاى تتامر على الزوج وتنكد على ال جابه . لان الرجاله مبيجوش غير بالسك . ومبدءالسك ده اصبح غايه ووسيله عندهم

وطول الوقت اهلها بيتأمروا عليك قبل الزوجه كمان

واذا اختلفت وعملت دكر . تعالى بقى نشحطط امه فى المحاكم ونوديه من شرقها لغربها ونرفع عليه خمس ست قضايا ونوريه النجوم فى عز الظهر

ومش بس كده . دى هتتحالف مع الد اعدائك عليك ده غير اسرار البيت ال هتكون على النواصى وفى النوادى وتجيب من ليله الدخله

خلينا بس نكون واقعيين لان دى بالفعل ثقافه المصريه ال اتربت وترعرعت عليها فى ظل قوانين الهانم ال هى اصلا رمتها فى الشارع واصبحت مطلقه بسببها وخلتها رمت اولادها كمان للزوج

قوانين بالفعل دمرت الاسرة المصريه ومازالت قائمه الى الان هذه القوانين

يبقى ليه بقى . مابلاهم من الاصل . واذا مش عجبك السوريه هناك السفارات موجوده وبيتمنوا كمان . من اول الصومال للصينيه الى الى

وكل سفارات اروبا مفتوحه ده غير السفارات العربيه

الحكايه عاوزة تقريرمصير وقتى والقدره على اتخاذ القرار السليم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

جد طبعا . ومصر كلها عارفه ده . يعنى ال بقوله ده مش جديد . واعتقد ان دى فرصه هايله انك تخلص من كل القيود ال بتوضعها المراة المصريه لحفلات التأمر على الرجل

احنا لحد امته هنوضع راسنا فى الرمال . وايه المميزات ال ممكن تقدمها المرأة المصريه مقابل نظيرتها السوريه . ولا حاجه غير حما بتدخل فى الصغيرة والكبيره وبتعلمها مش ازاى تكون زوجه ترضى جوزها وربها . دى بتعلمها ازاى تتامر على الزوج وتنكد على ال جابه . لان الرجاله مبيجوش غير بالسك . ومبدءالسك ده اصبح غايه ووسيله عندهم

وطول الوقت اهلها بيتأمروا عليك قبل الزوجه كمان

واذا اختلفت وعملت دكر . تعالى بقى نشحطط امه فى المحاكم ونوديه من شرقها لغربها ونرفع عليه خمس ست قضايا ونوريه النجوم فى عز الظهر

ومش بس كده . دى هتتحالف مع الد اعدائك عليك ده غير اسرار البيت ال هتكون على النواصى وفى النوادى وتجيب من ليله الدخله

خلينا بس نكون واقعيين لان دى بالفعل ثقافه المصريه ال اتربت وترعرعت عليها فى ظل قوانين الهانم ال هى اصلا رمتها فى الشارع واصبحت مطلقه بسببها وخلتها رمت اولادها كمان للزوج

قوانين بالفعل دمرت الاسرة المصريه ومازالت قائمه الى الان هذه القوانين

يبقى ليه بقى . مابلاهم من الاصل . واذا مش عجبك السوريه هناك السفارات موجوده وبيتمنوا كمان . من اول الصومال للصينيه الى الى

وكل سفارات اروبا مفتوحه ده غير السفارات العربيه

الحكايه عاوزة تقريرمصير وقتى والقدره على اتخاذ القرار السليم

معاك حق 1000 فى الالف فى كل كلمه قولتها

استاذ متعب انا متابع ردودك و بحب جدا طريقتك فى تحليل الامور

و كان فى موضوع بيتكلم عن السجاير المهربه و ردودك عجبتنى جدا فى ذلك الموضوع

وانا كتبت كده هناك و بالمناسبه الكلام ده كان فى شهر يناير اللى فات و كانت اول مشاركه ليا فى المنتدى ودى ثالث مشاركه ليا هنا (بس انا متابع فى صمت)

انا عندى 27 سنه وبحمد ربنا انى عرفت الحاجات دى قبل ما اتدبس و اروح فى داهية اقصد اتدبس و اتجوز مصرية <<< (بعد الشر عليا) :)

لسه و الله من يومين بالظبط كنت كاتب موضوع عن الزواج من سوريه بس فى منتدى تانى وهقولك بعض ردود الاعضاء هناك :)

لو عملت بحث فى المنتدى على هذا الموضوع

هاتعرف ان فى ناس عاوزه تتجوز كهله سوريه مش امرأه

و ثلاث اربع الباقى نفسهم و خايفين يقولوا :)

واحدة سورية ؟ الشرع حلل اربعة يا عم
طيب هى فين وأنا موافق ع اي حاجة المهم الثواب ،،وكمان التعدد وغض البصر ،،وحل مشكلة العنوسة
آه لو الحكومه شمت خبر بالموضوع ده .. من بكره الصبح هتطلع جمارك علي دخول السوريين زي السيارات كده و الحجه طبعا معروفه و هي دعم الانتاج المحلي

و كان ردى عليه :

ما هو المجلس القومى لحقوق المرأة شغالين الله ينور يكرّهوا الناس فى الموضوع ده و يقولولك ده استغلال باسم الدين وحاجات عبيطه كده فى محاوله فاشله منهم لتغيير فكر الناس عن المنتج المحلى واقناعهم انه حمال للاسية و انه و انه و انه .

و ما يعرفوش ان المنتج المحلى مفضوح اقصد مشهور عالميا بانه المنتج الاول بس فى.........

عاوز تعرف ايه مكان النقط ؟؟؟

ادخل على جوجل و اكتب كده : (المرأة المصرية الاولى عالميا) وشوف ايه اللى هيطلعلك و ابقى تعالى قولى هنا هما اوائل فى ايه هههههههههههههههه

وده واحد كمان زى حالاتى لسه على البر و بيدور شوف قال ايه :

انا بشجع على الزواج من السوريه بعيدا عن الستره وما الى ذالك علشان نسبه العنوسه تزيد وبنات مصر ياخدوا درس كويس مش هينسوه طول عمرهم ودا اقل واجب نعمله معاهم

انا بسعى اهو على واحده ومش عارف اوصلهم

وبصرااااااحه انا بعاتب الاخوه اللي ساكنين في اكتوبر ومش سائلين فينا والمفروض هما اللي يساعدونا ويسألوا على النظام ويقولولنا لان اغلب الاسر السوريه قاطنين هناك وانا محرج ادب مشوار ع الفاضي وفي الاخر يصدوني او اتوه هناك وما اعرفش اتصرف ازاي قصدي على موضوع الزواج من السوريه ازاي هدور على عروسه مع ناس ما اعرفهاش وهما ما يعرفونيش

رجاااااءا من الاخوه اللي قاعدين في اكتوبر يسألولنا ويبحثولنا في الموضوع علشان اما نروح نبقى على نور

وجزاكم الله خيرا

وده اخر رد هنقله :

عادى جدااا حاجة تراجعلك لو انت مش هيهمك النسب والكلام دا يبقى اتوكل على الله

بس دا مش معناه ان المصريات وحشين كل واحده ليها جنسية ليها مميزاتها

و طبعا كان فى ردود معارضه و مثبطه كتير بس عادى كل واحد حر فى تفكيره.

و كويس انك كتبت موضوعك ده دلوقتى

دا انت ربنا بعتك ليا نجده من السما

ابعتلى التفاصيل على الخاص الله يكرمك لأن مش ينفع ابعت رسايل خاصه علشان انا اقل من 30 مشاركه

تم تعديل بواسطة Prince Amir
رابط هذا التعليق

اهلا بيك الاول فى المحاورات ياعم امير . ده مبدئيا

واضح ان الموضوع تفشى جدا وريحته فاحت بشكل غريب . انا طبعا بتكلم على المصريه ال وصلت الدنيا كلها لكده . ووصلت نفسها كمان لده

وده مش غلطتها لوحدها . دى غلطه رب الاسرة ال سلم بنته او ولاده لزوجه تربيهم وتوظف فيهم التوظيف ده . انها تتأمر على طول الخط بدون هدنه

عموما هى دفعت التمن لوحدها واصبحت مسار تسائلات دون غيرها من البلدان العربيه

طيب لو انته جاد فى طلبك دى فرصه هايله ليك الحقيقه لانك لسه على اول الطريق . واوعى تندب وتاخد واحده مصريه تحت اى مسمى . لان المسميات كلها عبيطه وكلها نصب

وانا هوصلك بكل سهوله وهتختار وتنقى ال على كيف كيفك وانته حاطط رجل على رجل ولازم يكون عندك النيه فى الارتباط الجاد بينك وبين نفسك

لازم تتقى الله فيها لانك بمفردك ال هتحاسب عليها امام ربنا وتكون نيه خالصه لله سبحانه وتعالى انك عاوزها بالفعل زوجه وربنا يكرمك وتجيب منها اسرة تشرفك وتتشرف بولادها منها

انته قدامك مشكله بسيطه وهى انك تكمل المشاركات عشان الرسائل الخاصه ودى سهله جدا انك تكمل المشاركات لانها بسيطه برده لان حتى لو انا ارسلت ليك رساله برده مش هيكون عندك امكانيه انك تراها عشان نفس السبب

فكمل المشاركات وادينى رنه قصدى رساله هيكون عندك كل الخيارات فى الحال مع تمنياتى ليك بالتوفيق

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

طب ودى ايه النظام :D

قصدى يعنى ايه المطلوب و الليله تخلص على كام

ليله المصريه بتوصل ربع ارنب

السوريه كام بقى :D

الموضوع بيتكلم عن زواج و استقرار و نية خالصه لله

مش بيتكلم عن سلعه رايحين نشتريها من السوبر مركت و دى غالية لأ دى ارخص لأ دى مستورده

و لو احنا بنفكر بالطريقة دى ؛ يبقى حلال فينا اللى بتعمله البنت المصريه. ومبروك عليكم العنوسه مقدما

رابط هذا التعليق

انت فاكر المصرية هتخاف من الحجات دي , هتكسر وراك قلة , ايه يعني لما يتجوزو 12 الف ولا 100 الف ؟ ربنا يسعدهم خد اللي انت عايزها بدون ماتعيب فبنات بلدك

محسسني انهم بيجرو وراك ويترجوك تتجوزهم , ماتجوز ياعم حد ماسكك ؟ خدلك بدل الوحده اربعه والسوريه ست محترمه بس ماتتكلمش عن بناتنا كدا اذا انت عرفت بنات مش متربيين وواخدين على قلة الادب وانها تتكلم حتى فليلة الدخله في النادي فالبيوت المصريه المحترمه بتطلع ستات بيوت زي الفل وستات رغم الفقر والقرف والحاجة والعوز بتسند جوزها وبتعيشله تخدمه وتخدم ولادها وبتصبر وبتتحمله على فقره ومرضه وبتتغرب معاه وبيطلعو ولادهم اطباء ومهندسين وناس تشرف اذا شوفت ناس تانيه ومجتمع منحط زي اللي بتوصفه فدا لايدل على انك شوفت المجتمع المصري مع الاسف انت شوفت فئة وحده هي الي تعاملت معاها واخدت عنها الفكرة دي عندنا مشكلة غلاء مهور وطلبات كتير دي مشكلة حقيقة بنعاني منها لكن ماتوصلش انك تتكلم في ادبها وتربيتها بالشكل دا

الست المصرية بتطلع تشتغل وبترجع تشتغل وبتنام اخر انسانه في البيت وبتصحى اول وحده في البيت وبتذاكر لولادها وحريصه على تعليمهم وبتشيل هم كل واحد فيهم وعمرها بيضيع وهي بتجري على راحتهم وبتربي بناتها على طاعة جوزها وخدمته والصبر عليه انا شوفت امي وشوفت اخواتي فاتحين بيوت وشوفت بنات عمي وقريباتي وكلهم شايلين بيوتهم وحافظين ازواجهم واسرارهم متتكلمش تاني فبناتنا عايز سوريا اتكل على الله شوف سكتك ومحدش حايشك لانت ولا غيرك واي حد بيفكر بالطريقة دي احنا نتمنى انه ياخد من برا ويسيب بناتنا دي بركة ياراجل

رابط هذا التعليق

انت فاكر المصرية هتخاف من الحجات دي , هتكسر وراك قلة , ايه يعني لما يتجوزو 12 الف ولا 100 الف ؟ ربنا يسعدهم خد اللي انت عايزها بدون ماتعيب فبنات بلدك

محسسني انهم بيجرو وراك ويترجوك تتجوزهم , ماتجوز ياعم حد ماسكك ؟ خدلك بدل الوحده اربعه والسوريه ست محترمه بس ماتتكلمش عن بناتنا كدا اذا انت عرفت بنات مش متربيين وواخدين على قلة الادب وانها تتكلم حتى فليلة الدخله في النادي فالبيوت المصريه المحترمه بتطلع ستات بيوت زي الفل وستات رغم الفقر والقرف والحاجة والعوز بتسند جوزها وبتعيشله تخدمه وتخدم ولادها وبتصبر وبتتحمله على فقره ومرضه وبتتغرب معاه وبيطلعو ولادهم اطباء ومهندسين وناس تشرف اذا شوفت ناس تانيه ومجتمع منحط زي اللي بتوصفه فدا لايدل على انك شوفت المجتمع المصري مع الاسف انت شوفت فئة وحده هي الي تعاملت معاها واخدت عنها الفكرة دي عندنا مشكلة غلاء مهور وطلبات كتير دي مشكلة حقيقة بنعاني منها لكن ماتوصلش انك تتكلم في ادبها وتربيتها بالشكل دا

الست المصرية بتطلع تشتغل وبترجع تشتغل وبتنام اخر انسانه في البيت وبتصحى اول وحده في البيت وبتذاكر لولادها وحريصه على تعليمهم وبتشيل هم كل واحد فيهم وعمرها بيضيع وهي بتجري على راحتهم وبتربي بناتها على طاعة جوزها وخدمته والصبر عليه انا شوفت امي وشوفت اخواتي فاتحين بيوت وشوفت بنات عمي وقريباتي وكلهم شايلين بيوتهم وحافظين ازواجهم واسرارهم متتكلمش تاني فبناتنا عايز سوريا اتكل على الله شوف سكتك ومحدش حايشك لانت ولا غيرك واي حد بيفكر بالطريقة دي احنا نتمنى انه ياخد من برا ويسيب بناتنا دي بركة ياراجل

كلام نظرى فى الهوا ولا يمت للواقع بصلة.

و محاوله للإصطياد فى الماء العكر و الظهور بمظهر المناضل و المدافع عن المصرية حتى لو بكلام مزيف لايسمن و لا يغنى من جوع.

طب لو المرأه المصريه بالمواصفات الجامده اللى انت كاتبها دى ؛

1: ليه الشباب المصرى بيسبها و يدور على الاحسن والأرق والاطيب منها ؟!!

2: ليه نسبة الطلاق في سنة أولى زواج 42% وماسمعناش عن التحمل و الصبر اللى انت كاتبه

و الدليل على الرابط ده (من موقع د.راغب السرجانى الاخوانى)

http://islamstory.com/ar/node/10248

3: ليه المرأة المصرية الأولى عالميا في ضرب الزوج و برده ما شفناش حاجه بتدل على التربية على طاعة الزوج وخدمته والصبر عليه زى ما انت كاتب فى ردك

اختار الرابط اللى يعجبك لحسن الروابط للموضوع ده كتييييييييير اوى ومعرفتش اجيب ايه ولا ايه ولا ايه

http://www.albaladeyes.com/jonews/koktil/37544.html

http://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2012/06/15/287494.html

http://www.alarabiya.net/articles/2010/07/01/112774.html

4:ليه مافيش شباب سورى او مغربى بيتجوز مصرية؟ والعكس دايما هو اللى بيحصل بمعنى ان الشباب المصرى بيتجوزو مغربيات و سوريات بكثرة.

و بعدين احنا مش بنعيب فى بنات بلدنا ولا حاجه.

احنا بنوصف بنات بلدنا بس بدون مجاملات باهته و كلام مرسَل صعب على العقل تصديقه.

يعنى انت لما يكون قدامك واحد قزم وتقوله انت قزم. هل انت كده شتمته و لا عيبت فيه؟؟

لأ. انت واجهته بحقيقته المره اللى هو بيكابر انو يعرفها.

و للاسف بيساعده بعض الناس انه يصدق نفسه و يفتكر نفسه انه اطول راجل فى العالم و ان ما فيش حد فى قوته ولا جماله وان الواحد لو لف العالم مش هيلاقى فى رشاقته ولا لياقته التى سلبت العقول و الالباب.

و الله انا خايف عليك بعد ما تعبت نفسك وانفعلت وكتبت الكلام ده كله؛ ليطلع كلامك عن المرأة المصرية زى كلامك عن إيــــــنااااااااار الحـــــلم الذى تحــــــقققققققق :yahoo: :yahoo: و فى الاخر طلع مجرد تجميع و مصر يادوب بتلحم الاجزاء فى بعضها و تعبيه فى كرتونه مكتوب عليها صنع فى مصر.

لأ و كمان طلعت إمكانياته متخلفه جدا عن الحاجات المتطوره اللى بتنزل كل يوم. يا اخى بلا خيبه

رابط هذا التعليق

و محاوله للإصطياد فى الماء العكر و الظهور بمظهر المناضل و المدافع عن المصرية حتى لو بكلام مزيف لايسمن و لا يغنى من جوع.

2: ليه نسبة الطلاق في سنة أولى زواج 42% وماسمعناش عن التحمل و الصبر اللى انت كاتبه

3: ليه المرأة المصرية الأولى عالميا في ضرب الزوج و برده ما شفناش حاجه بتدل على التربية على طاعة الزوج وخدمته والصبر عليه زى ما انت كاتب فى ردك

اختار الرابط اللى يعجبك لحسن الروابط للموضوع ده كتييييييييير اوى ومعرفتش اجيب ايه ولا ايه ولا ايه

4:ليه مافيش شباب سورى او مغربى بيتجوز مصرية؟ والعكس دايما هو اللى بيحصل بمعنى ان الشباب المصرى بيتجوزو مغربيات و سوريات بكثرة.

يعنى انت لما يكون قدامك واحد قزم وتقوله انت قزم. هل انت كده شتمته و لا عيبت فيه؟؟

و للاسف بيساعده بعض الناس انه يصدق نفسه و يفتكر نفسه انه اطول راجل فى العالم و ان ما فيش حد فى قوته ولا جماله وان الواحد لو لف العالم مش هيلاقى فى رشاقته ولا لياقته التى سلبت العقول و الالباب.

و الله انا خايف عليك بعد ما تعبت نفسك وانفعلت وكتبت الكلام ده كله؛ ليطلع كلامك عن المرأة المصرية زى كلامك عن إيــــــنااااااااار الحـــــلم الذى تحــــــقققققققق :yahoo: :yahoo: و فى الاخر طلع مجرد تجميع و مصر يادوب بتلحم الاجزاء فى بعضها و تعبيه فى كرتونه مكتوب عليها صنع فى مصر.

لأ و كمان طلعت إمكانياته متخلفه جدا عن الحاجات المتطوره اللى بتنزل كل يوم. يا اخى بلا خيبه

لا يامعلم دانت بتوصف بنات ملهمش راجل يحكمهم الي بناته بيدورو على النواصي والنوادي ويكشفو اسرار ليلة الدخلة يروح يلمهم ويربيهم دول ملهمش مثيل فلا تتخيل ان مصر كلها كدا و مش مرسل كل واحد بيوصف بيئته انا شايف دا وانت شايف الي بتوصفه في اللي حوليك ادي الحكايه كلها إنت شوفت بعينك حد تعرفه ضربت جوزها ؟ ضرب الازواج بصراحة المراة اللي تضرب جوزها ويروح يعمل محضر ويينشرها في الجرايد محدش عملها الا معدومي الرجولة اساسا يعني مش هي السبب السبب مفيش راجل من الاساس ودا هيتضرب على ايد المغربية والسورية والنوع دا لو اتجوز من بنات اي بلد هيفضحهم ويشهر بيهم كمان و انا لحد النهردة مشوفتش وحدة ضربت جوزها بعيني في محيطي اسمع في وسائل الاعلام مش اكثر ومعروفه وسائل اعلامنا الاولى عالميا في تشويه صورة الشعب والبنت السورية جميلة ودي خلقة ربنا مع ان فيه بنات مصريات اجمل انا هنا في السعودية بشوف المصرية في المولات وبشوف المغربيات المصرية احلى بكتير واذكى بكتير من المغربية واذكى من السورية انا زميلاتي في الشغل سوريات وجمال جدا لكن دمهم تقيل ومع ذلك بالنسبالنا احنا المصريين مهرها اقل من المصرية بكتير والمغربية ناعمة جدا انا عارف الموضوع دا ودا سبب مش بسيط للفت الانظار ليهم لكن دي هتسيب ابن بلدها وتتجوزك انت ليه اجمل من السوري مثلا ؟ ماهي شايفة الي احلى منك في شباب بلدها لكن قلنالك عايز تتجوز اتفضل محدش حايشك بس بدون ماتعيب فاخلاق بنات بلدك وتتكلم عن انها بتتكلم في ليلة الدخلة على النواصي وفي النوادي معلش الي بتوصفه دا مجتمعك مش مجتمعنا لكن مش رجوله لما ماطولش وحده تيجي تعيب في اخلاقها والغريب لما تكون الوحده دي بنت بلدك قول مهر غالي قول عنيدة قول اي شيء لكن اللي بيتكلم في اخلاق المصرية يستاهل الضرب ويستحق المعاملة الدونية الي بيتعامل بيها منها,غير ان نسبة العنوسة في الشباب اعلى وفيه بنات مصريات كتير بتاخد من دول تانية ماتخفش عليهم بس انت متفكرش تتجوز من مصرية انصحك يعني عشان ماتعملش محضر وتتكلف محاكم ومحاميين ويمكن مستشفيات ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

تم تعديل بواسطة إمحوتب
رابط هذا التعليق

البت بسم الله ماشاء الله باين عليها انها بريئه و أموره

علشان كده الناس صدقت انها سورية

لكن لو كان شكلها مفترية و مسترجله

كانت الناس كدّبت الخبر ده وقالو انها مصرية أبا عن جد

اولا يااستاذ امير .ارسى لك على بر..

المصرية بريئة وامورة والا مفترية ومسترجلة ( حسب كلامك ) ؟؟؟

طبعاااا.....منطق غريب جداا من شخص (( المفروض انه مصرى ووالدته مصرية ))...

الم ترى فى بيتك..كيف تتصرف المصرية ؟؟

وان كان (( هذا كذلك )) ..فلماذا تحكم على من هم خارج بيتك وعلى شاكلة ...من هن فى بيتك ..... بحكم آخر ؟؟

ياسيد امير...

الزواج قسمة ونصيب ...ولا توجد فروق بين النساء والرجال فى كل انحاء الدنيا الا تبعاااا للبيئة الاسرية ...فقط لاغير.

لايوجد شئ اسمه...منتج مغربى وآخر سعودى وآخر سورى وآخر مصرى .....كله كذب.

توجد اسرة ...تحتوى كل افرادها ...كل منهم يؤثر فى الآخر ..

تكون دائما بدايات لكل شئ .

لادخل للمكان بكل هذا..

ظروف (( المصرية )) القاسية ......حكمت عليها ان تعيش (( مضحية دائمااا )) وتكافح وتتحمل ..

سوف تجد نفس الشئ فى نساء الجبال فقط ..

حياة المصرية (( تميزت ..ان كان هذا تميز )) بأنها كانت ومنذ عصور بعيدة فى القدم..تتحمل مسئولية كبيرة ..

نساء المغرب العربى ونساء الخليج ...مرفهات .

المصرية لم تتعود على هذا الترفيه..المستورد ....المستحدث ..(( ده شئ جديد على كل هذه القبائل وهذه البلاد المحدودة المساحات ...المستأنسة !!))

ان كنت مصرى ....فهذا شئ غريب فعلا لأنى اول مرة ارى (( واحد مصرى )) يتحدث بهذه الطريقة عن بنات بلده..

وان كنت غير مصرى ...فلا لوم عليك (( مش جديد علينا كل ده ومش غريب على اسماعنا ))...ولا لوم علينا ان لم نستسغ حديثك..

اما حديثك للسيد (( متعب ))....واضح انه هو ايضا لديه تجربة مريرة ...وفقد الثقة فى اشياء كثيرة .

ولنعتبرها شئ لايصلح للتعميم..

عموما...

شووكران ..جزيلان...(( نيابة عن حريم مصر ).

خالص التحايا والاحترام للسيد امحوتب لكلمته الصادقة ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

السيد امحوتب المتحدث الرسمى باسم الجاليه المصريه النسائيه

من امته والمصريه ليها الاعتبار ده عندكوا . من امته ؟

مش هى دى المرأة المصريه ال ايه منزلها من اصله وهى دى ال دافع عنها البرادعى وقلتوا عليه ياواد يامؤمن

مش هى دى ال اغتصبت واتحرش بيها شباب التيارات الاسلاميه فى التحرير تحرش منظم وممنهج

مش هى دى ال نفس التيارات بيتاجروا بيها وعاوزين يحطوها فى سوق المتعه من تسع سنوات

فاى قيمه للمرأة المصريه واى حقوق بتنادوا بيها ليها

ده على الهامش للتذكره فقط

احنا مقلناش عليها داعرة ولا فاجرة ولا اى شىء من تضنيفات الجماعه لهم

احنا بنقول ان الزواج من المصريه تجربه فاشله بالدليل وبالاحصائيات وده كلام مش من عندنا . ده من الواقع على الارض . ولما نقول عليها فاشله ده مش بيعنى اننا بنغلط فيها . زى ما بنقول على مرسى فاشل فى ادارة البلاد . هل ده يعتبر سب لمرسى ولا تقليل من كرامته . احنا هنا بنتكلم عن ضعف الخبره وثقافه المرأة المصريه الهايله فى ده

ولو ثقافتها بتقول غير كده يبقى الاحصائيات الموجوده على الطبيعه كذابه . والاحصائيات دى بتقول ان كل ثلاث دقائق حاله طلاق فى مصر

اى نسبه لم يشهدها العالم اجمع دون كل دول العالم

ممكن تسميلى الاحصائيات دى ايه. وتجيبلى مسمى تانى ليها ؟؟؟

يبقى هنا جزئيه الاهانه للمصريه مش موجوده من اصله .

جضرتك شابف العكس . خلاص ربنا يملهالك بركه ويسعدك بيها . واعتقد ان دى برده حريه شخصيه سيان انا او غيرى مش عاوز التجربه المصريه

انته بتحكر على ارائنا ليه . وعلى اى اساس . احنا بنعطيك الحريه الكامله سيان تتجوز مصريه او غيرها . وبرده ال حابب التجربه الاخرى مش من حقك تحجر على اراءه

انا توقعت الحقيقه ردود غير دى خالص برده . ان المصريه دى امك واختك وعمتك وخالتك وكلام من هذا القبيل . اى كلام من المنشور على النت وخلاص

اما لو حضرتك شايف ان الجواز من غير المصريات دى اهانه ليهم . ده شىء يخصك انته وانته حر فى فهمك

لكن تقولى محسسنى انهم بيجروا وراك . ومين قالك اصلا ان انا او غيرى عاوزهم من الاساس ؟

انا من هنا من موقعى بببارك لكل ال شاركوا فى زواج السوريات وغيرهم من الدول الاخرى واتمنالهم بالطبع التوفيق

وال عاوز يقبل على الزواج من مصريه . يتفضل . وربنا يملهاله بركه . بس بعيد عننا . لاننا كرهنا ام البركه دى

ناس مش عاوزة بركه وغاويه قله البركه . هما احرار فى اختياراتهم

وهنجيب سوريات

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

دراسه : السوريات أذكى نساء العالم وأكثرهن أحتراماّ

نبأ نيوز -

أظهرت دراسة حديثة صادرة من مجموعة باحثي جامعة ميشيغان الأمريكية تشير إلى أن المرأة السورية هي أكثر نساء العالم ذكاءً ، وقد أوضحت رئيسة اللجنة البروفسورة كيتي برادفورد أنَّ "السبب وراء ذلك يعود للطعام الصحي الذي تتناوله المرأة السورية، من مثل زيت الزيتون الذي يغذي الدماغ ، والجوز البلدي الذي يحافظ على الدورة الدموية."

كما أن من أهم العوامل التي ساعدت على زيادة وعي النساء السوريات ونسبة ذكائهن انتسابهن للجامعات السورية، والانفتاح الاجتماعي، والمساواة بين الرجل والمرأة في سوريا.

هذا، وقد توصلت دراسة صادرة من مركز 'ستارش البريطاني للأبحاث العالمية' إلى أن السوريات هن الأكثر احتراما على مستوى العالم.

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

السيدة الفاضلة Salwa لاشكر على واجب المصرية ام واخت وقبل اي شيء انسانة محترمة واثبتت وقوفها جنب زوجها ونجاحها ومش محتاجة شهادة من حد ومفيش انسان سوي يغلط في بنات بلده

-------

ايوه تمام كدا يامتعب غير كلامك و حلوه هنجيب السوريات محسسني انك هتجيبهم من عند بشار هههههههههههههههههههههههههههه ولا هتلاقي المصريات بيلطموا عليك محدش دريان بيك اصلا ولا انت فارق مع حد ههههههههه موجودين مش هتتعب اضرب مشوار لحد اكتوبر وهتلاقيهم مستنيينك بالورود ايوا كدا ياعم متعب خليك في السوريات ومتتكلمش تاني عن المصريات وانت مش بتقول انها فاشلة كزوجة بس لا انت بتتكلم في تربيتها واخلاقها وكل كلامك موجود وانا معلقتش الا لما كلامك زاد سوء خليك ياعم في السوريات وامدحهم كدا انت شغال فالخط السليم وانا اساعدك كمان اتفضل خاطبه سوريه

http://www.youtube.com/watch?v=KE9jm5Bp3os

حاول توصل لها والسوريات في مصر وضعهم صعب جدا ومش محتاج تجيبهم هما موجودين وبكثرة وتعمل خير وربنا هيجازيك فيهم خير لانهم في امس الحاجة لانسان يحميهم من مصاعب الحياة الي بتواجهم والتسول والحاجة والله انا شايف ان تصرفك مفهوش اي اهانه للمراة المصرية بل على العكس هتحمي انسانة مسلمة وتسترها طالما مش بتغلط في بنات مصر الدنيا عندك والسوريات اولى من غيرهم في الوقت الحالي محدش هيقولك حاجة بالعكس هنشجعك رغم اني شايف انها هتوافق مضطرة عشان وضعها ودا شيء معرفش ازي تقبله على نفسك الي عايز يساعدهم يتبرع لهم لكن برضو الواقع بيقول الزواج افضل وهيكون فيه صيانة ومجدي اكتر من التبرع وفي النهاية مسلم ومسلمة جمعتهم الظروف فيا اخي مبارك لك مقدما على هذا الفعل الذي اعتبر فيه تضحيه ولكن اتمنى ان لايكون نكاية في المصرية فقط فالسورية انسانة ولها كامل الحقوق وافضل لها من التسول في شوارع مصر

http://www.youtube.com/watch?v=E4xPWyhvEr4

عامة انت بتعمل عمل لايخالف اي شيء خليك راسخ على مبدأك وربنا يباركلك لكن متتكلمش عن تربية وادب المصرية ودي نقطة الخلاف مش اكتر لكن السوريات فيهم الخير ويستحقو الاحترام والتقدير وربنا يرفع عنهم وينصرهم

تم تعديل بواسطة إمحوتب
رابط هذا التعليق

يعنى ايه غير كلامك

ممكن تجيبلى الكلام ال انا بقوله منافى للواقع او نوع من انواع الافتراء عليهم

يعنى كلام مش بيحصل مثلا وانا قلته ورجعت فيه ؟

هو اى كلام وخلاص .

كل ال انا قلته ده حقائق موثقه فى محاكم الهانم . عندك انته عاكسه هاته

اتكلمت عن ثقافه البنت المصريه ال اتربت عليها . الثقافه دى ممثله فى ايه

فى التأمر المستمر على الزوج واهله ولو الثقافه دى مش موجوده يبقى المحاكم كده بتشتغل على ضلال وكم القضايا المرفوعه فيها من وحى خيال القضاه

كلمه غيرت كلامك دى بتعنى ان انا بقول عليهم انهم عاهرات وحولتها لثقافه وده محصلشى ومش عارف جبت كلامك ده منين

والسوريه ال بتقبل على الزواج مش بتكون مرغمه على ده عشان تكون فى الصورة . ممكن لو هى مش موافقه بتسلك طرق اخرى زى فيديو التسول ال حضرتك جبته ده وبرده تعيش حياتها بطرق اخرى . وانا مش هرتبط لمجرد الارتباط لازم اكون مقتنع بيها تماما والاقتناع ده يكون متساوى منها هى كمان والا هنوصل لما وصلت ليها المصريه ويبقى كده مفيش فرق بينهم

يعنى ببساطه شديده جدا . ثقافه تنفيض البطاطين متناسبنيش وال قابل ده يبقى يروح ينفض البطاطيين وما يفرضتشى ده على الباقى

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

السوريات أذكى نساء العالم وأكثرهن أحتراماّ

مقلتليش رأيك فى الدراسه ال عملاها جامعة ميشيغان الأمريكية

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

أشعر بإستياء شديد بمجرد قرائتي لعنوان الموضوع بل و محتوى الموضوع التى أوردها الفاضل متعب

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

بصدق و أمانة أدعو الفاضل متعب لزيارة طبيب نفسي أو أخصائي إجتماعي

و أدعوه للبحث عن موضوع هنا عن السعادة الأسرية و فيه على ما أذكر دعوة للزوج و الزوجة أن يبذلوا جهدا مستمرا و أمينا لرعاية السعادة الأسرية فالسعادة الأسرية ليست من معطيات الطبيعة كالماء و الهواء و لكنها شيئ نصنعه بنفسنا و نتولاه بالرعاية المستمرة

و ليتك تنظر حولك بأمانة و قم بحصر الأسر الغير سعيدة و الأسر السعيدة و راجع موقفك الشخصي من الزواج و أخيرا لا يتزوج أحد إلا نصيبه و "ما حدش بيتجوز مرات حد"

أتمنى لك كل التوفق

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

شوف ياسيد عادل

التعميم فى اى مسئله اى ان كانت خطأ مبرح . وخطأ يؤدى الى صاحبه بالفعل ان يؤهل للعلاج النفسى

ولو نظرنا الى الامور بنظره عدل وانصاف ونظرنا الى كم الاسر السعيده هتلاقيها موجوده ومفيش عاقل ينكر ده

وبرده السلبيات موجوده

احنا بنتكلم على ظاهرة انتشرت وهى هروب الشباب من الزواج من مصريات لارتفاع نسبه السلبيات عن الايجابيات او هما يروها كذالك

بالطبع هنا هما احرار ومفيش حد يقدر يحكر على تصرفاتهم لان دى فى الاول وفى الاخر حريه شخصيه

السلبيات ال لحقت بالمرأة المصريه فى مرحله قوانين الهانم اضرت بيها وقلبتها 180 درجه

فى ناس من حقها انها تتخاوف من السلبيات واعتقد ده حقها وفى ال بيدور على الايجابيات

يعنى الموضوع هنا مش فرض على حد كل واحد حر فى ارائه واختياره

والموضوع مش مفتوح لمهاجمه احد او تفضيل احد على احد . المفترض ان هناك ظاهرة انتشرت بنتكلم فيها لا اكثر ولا اقل

فى موجود المؤيد للفكرة وعانى من سلبيات المصريه وفى ال متمسك بيها . وكلاالطرفين لهم مطلق الحريه

يبقى فين الاختلاف ؟؟؟

تم تعديل بواسطة متعب

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

المحترم امحوتب كلامك باللون الاسود وكلامى باللون الاخضر لعدم التمكن من اضافة اقتباسات كثيرة.

لا يامعلم دانت بتوصف بنات ملهمش راجل يحكمهم الي بناته بيدورو على النواصي والنوادي ويكشفو اسرار ليلة الدخلة يروح يلمهم ويربيهم دول ملهمش مثيل فلا تتخيل ان مصر كلها كدا و مش مرسل كل واحد بيوصف بيئته انا شايف دا وانت شايف الي بتوصفه في اللي حوليك ادي الحكايه كلها

بص يا ريس مبدأيا كده لما تتحاور مع حد و تكون مختلف معاه فى الرأى لازم تكون محترم فى كلامك و تعرف انك ليك حدود فى ردك مع الاخرين علشان الاخرين برده يحترموك.

ثانيا انت اخر واحد يتكلم عن البيئة وتأثيرها فى فكر الناس لأن بيئتك وفكرك مفضوحين و معروفين لكل الناس.

كل الناس بتسب و تلعن فيكم وفى بيئتكم. كل الناس المثقف والجاهل الغنى والفقير المتدين(تدين حقيقى) وغير المتدين

واظن انك متأكد من كلامى ده ومش محتاج اجيبلك دليل عليه.

إنت شوفت بعينك حد تعرفه ضربت جوزها ؟ ضرب الازواج بصراحة المراة اللي تضرب جوزها ويروح يعمل محضر ويينشرها في الجرايد محدش عملها الا معدومي الرجولة اساسا يعني مش هي السبب السبب مفيش راجل من الاساس

محاوله تانية للاصطياد فى الماء العكر والظهور بمظهر المُدافع الشجاع حتى لو بالتزييف وقلب الحق باطل والباطل حق.

هل علشان الرجل شخصيته ضعيفة ؛ ده مبرر للمرأه انها تعلى صوتها و تمد ايدها عليه؟؟

فين بقى اخلاقها و فين تربيتها من ده كله ؟؟

الحكايه مش حكاية رجل مالوش شخصية. الحكاية حكاية نساء عندها استعداد نفسى للتعامل بهذه الطريقة المشينه مع الرجل.

و بعدين طالما هم (النساء) وجدت من يبرر لها افعالها الغير سوية ؛ يبقى حقها تعمل كده و اكتر من كده.

ودا هيتضرب على ايد المغربية والسورية والنوع دا لو اتجوز من بنات اي بلد هيفضحهم ويشهر بيهم كمان

هضرب لك مثال افتراضى وانت هتفهم منه ايه المقصود.

كان فى محل دهب فى شارع ما وصاحب هذا المحل كان متهاون بدرجه كبيرة فى تأمين ذاك المحل (بالابواب الحديدية والاقفال و ما شابه).

و كان الناس يمرون ليلا من امام هذا المحل.

فكل فرد تعامل مع هذا الموقف بما قد تربى عليه من قبل.

فمثلا الذى تربى تربية غير سوية كان من الناس التى عكفت على السرقه من ذاك المحل والادهى من ذلك انه وجد من يبرر له فعلته القبيحة تلك ويقول الحرامية مش هما السبب.السبب ان ما فيش تأمين للمحل من الاساس.

اما الذى تربى على الاخلاق الحميده فقد مر مرور الكرام من امام المحل ولم يفكر ولو للحظه فى السرقه لأن اخلاقه هى التى تتحكم فيه.

و انا لحد النهردة مشوفتش وحدة ضربت جوزها بعيني في محيطي اسمع في وسائل الاعلام مش اكثر ومعروفه وسائل اعلامنا الاولى عالميا في تشويه صورة الشعب

ما احنا قولنا بقى بلاش تتكلم عن المحيط بتاعكم ده علشان الناس كلها عرفتكم على حقيقتكم

وبعدين لما وسائل الاعلام تقول ان مصرة فيها فقر وتخلف وزباله وتلوث وعشوائيات وانحطاط اخلاقى وادمان مخدرات ؛يبقى بتشوه صورة الشعب ولا بتوصف حقيقته المره.

والبنت السورية جميلة ودي خلقة ربنا مع ان فيه بنات مصريات اجمل انا هنا في السعودية بشوف المصرية في المولات وبشوف المغربيات المصرية احلى بكتير واذكى بكتير من المغربية واذكى من السورية

ههههههههه ممكن تقولنا ايه هو السر الباتع اللى خلاك بمجرد ماشفت المصرية والمغربية فى المولات خلاك تتأكد ان المصرية اكثر ذكاء من باقى النساء؟؟

بمجرد النظر استنتجت الكلام ده ؟!!!جايز

انا زميلاتي في الشغل سوريات وجمال جدا لكن دمهم تقيل

دمها تقيل علشان مش بتعبرك وتديك وش؟؟

و لا دمها تقيل علشان شايفاك اجمل من السورى مثلا؟؟

و لا دمها تقيل علشان شايفاك مجرد زميل عمل و يوجد فى نفس العمل من هم اكثر منك ثراء وذكاء ورقيا؟؟

ومع ذلك بالنسبالنا احنا المصريين مهرها اقل من المصرية بكتير

مش مقياس ان اللى مهرها عالى تبقى كويسه او العكس.

لأن البنات دول بشر من لحم و دم ومشاعر .مهماش سلعة تُباع وتُشترى واللى يقدر على تمنها يشيلها.

والمغربية ناعمة جدا انا عارف الموضوع دا ودا سبب مش بسيط للفت الانظار ليهم لكن دي هتسيب ابن بلدها وتتجوزك انت ليه اجمل من السوري مثلا ؟ ماهي شايفة الي احلى منك في شباب بلدها

اولا لو بتتكلم عنى انا شخصيا؛ف أنا ماسمحلكش انك تتكلم معايا بالاسلوب ده.ولما تحب ترد عليا ترد بأدب.

و انا مستغرب ان الموضوع دخله 6 مشرفين و محدش نبه عليك ان من قوانين المنتدى و ادابه عدم شخصنة الامور.

ثانيا:انا و لله الحمد ربى عطانى من الوسامه الشىء الكثير الحمد لله.

بس مش دى لوحدها اللى بتجذب المرأه للرجل .لكن هناك اشياء اكثر اهمية تجذبها اليه زى الاخلاق,المعامله الحسنه,الكرم,الاحترام والحنان,اللباقه(الكلام الحلو),الشخصية القوية.

لكن قلنالك عايز تتجوز اتفضل محدش حايشك بس بدون ماتعيب فاخلاق بنات بلدك وتتكلم عن انها بتتكلم في ليلة الدخلة على النواصي وفي النوادي

انت ذكرت حتة ليلة الدخلة والنواصى والنوادى مرتين : مرة فى بداية مشاركتك ومره دلوقتى.

طب بزمتك و دينك انا جيبت سيرة ليلة الدخله فى كلامى؟!!!

يا راجل يا مؤمن عيب عليك تكذب و تقولّنى كلام مقلتوش.

معلش الي بتوصفه دا مجتمعك مش مجتمعنا

للمرة التانية بقولك رد بأدب و مش تشخصن الأمور.

و فين المشرفين من الكلام ده.

و اظن المفروض مجتمعك ده يكون علمك انك ماتكنش كذاااااااااب.

وانك تتعامل مع الناس بالحسنى.

لكن مش رجوله لما ماطولش وحده تيجي تعيب في اخلاقها والغريب لما تكون الوحده دي بنت بلدك قول مهر غالي قول عنيدة قول اي شيء لكن اللي بيتكلم في اخلاق المصرية يستاهل الضرب ويستحق المعاملة الدونية الي بيتعامل بيها منها

اللى ماطولهاش دى فى غيرها واحسن واجمل وارق منها بكتير.

يبقى ايه اللى يجبرنى عليها وفى بديل افضل؟!ا

احنا لما انتقدنا المصرية (انا ومتعب) انتقدناها من حيث سوء معاملتها للرجل واحتقاره والتكبر عليه ومحاولة السيطره عليه والتعامل معه بشده وعنف لا تتناسب مع طبيعتها الانثويه.

لكن ما قولناش انها عاهرة او فتاة ليل زى ما انت بتحاول توهمنا.

وقولنا ان الحاجات دى مش موجوده فى جنسية تانية.

وفيه بنات مصريات كتير بتاخد من دول تانية ماتخفش عليهم

يا أخ يا مسلم ياللى مجتمعك احسن من كل المجتمعات.

يا أخ يا مسلم ياللى بيئتك افضل من كل البيئات.

تحرى الصدق فى كلامك حتى تُكتب عند الله صديقا ولا تُكتب عند الله كذابا.

بطّل تعصب ومجاملات باهته بعيده كل البعد عن الواقع.

انا عمرى ما سمعت عن بنات مصرية كتير متجوزة فى دول تانية.

و اليك الاحصائيات بالدليل اللى لو جمعتها مش هتجيب 300 400 بنت:

400 بنت من بين 3 مليون عانس يبقى نسبتهم كام ياترى؟؟

ولما هما محبوبات اوى كده من البلاد التانية ؛ ليه مش بيتجوزو كلهم فى البلاد التانية دى ويحلو مشكلة عنوستهم ويخلصونا.

الاحصائية:

وقال مصدر أمني إن الوزارة وافقت على منح الجنسية لعدد 627 من أبناء المصريات المتزوجات من فلسطينيين ، و 13 متزوجات من سودانيين، و5 من المتزوجات من يمنيين، و5 متزوجات من سوريين، و7 متزوجات من ليبيين، و3 من المتزوجات من لبنانيين، و5 إيطاليين، وكنديين، وأمريكيين، وتونسي، وعراقي، وتشادي، ونمساوي، وبريطاني، ويوناني, وبرتغالي، وفرنسي، وهندي وأسترالي.

«الداخلية» توافق علي منح «الجنسية» لأبناء 685 مصريات متزوجات من أجانب

بس انت متفكرش تتجوز من مصرية انصحك يعني عشان ماتعملش محضر وتتكلف محاكم ومحاميين ويمكن مستشفيات ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

وفَّر نصايحك دى لنفسك.

واعتقد انك محتاج النصايح دى اكتر من اى حد تانى

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...