اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أوكل القوات المسلحة لإدارة شئون البلاد

tarek hassan

Recommended Posts

للاسف هذه المطالب هدفها توريط الجيش فى مستنقع الفوضى التى تعيشه مصر. الجيش هو المؤسسة الوحيدة الباقية بخير و هدف ادخاله هو بهدف بدء تدميره فيما بعد. و أنا اتوقع ان الجيش لن يلتفت لمثل تلك المطالب.

فعلا من المضحك ان من طالبوا بااسقاطه هم من يطالبوا برجعوه الان.

ربنا يهدى النفوس و يصلح الحال.

رابط هذا التعليق

الانقلاب على الشرعيه ام الانقلاب على المطابع الاميريه

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=4hcIf7vxizE

يا مشير خاين وعميل ..

يسقط يسقط حكم العسكر ..

دول عاملين علينا رجالة ..

وبيرمونا في الزبالة ..

الزبالة للمشير ..

والشرعية من التحرير ..

اعمل راجل في الصينية ..

وعالحدود اعمل ولية ..

قتلوا اخواتهم عالحدود ..

وهما بيحموا في اليهود ..

اللى بيقتل أهله وناسه يبقى خسيس من ساسه لراسه ..

وبعد .....

سبحان مغير الأحوال ...

تلك كانت هتافاتهم ضد العسكر منذ أشهر قليلة , والآن وبقدرة قادر أصبح العسكر هم الملاذ الأمن و المخلص من حكم الاخوان !!!

وبالطبع لو حدث وعاد العسكر الى الحكم يعودون الى سيرتهم الاولى وينادون بسقوطهم ثانية !!!

فتلك هي طريقتهم التى لا يجيدون غيرها ..

عموما ..

أحلاما سعيدة ..

مطلوب منكوا انكوا تغلطو مرة واحده فقط وتحترموا عقليه البشر وتكفوا عن قلب الحقائق ولو لمرة واحده

ماذ كان المطلوب من نوارة نجم بعد مقتل عالم ازهرى على ايدى المشير ورجالته ومكتبه العسكرى ؟

هل مطلوب منها تقليده بأوسمه عده . أم مطلوب منها التكريم له ولزبانيته بعد تحديه للثورة بقوة السلاح ؟

أم مطلوب منها انها تهتف له . يامشير يامشير انته الامير . ويامشير يامشير ولادك اهم فى التحرير !!!!!!

وهل الهتاف كان ضد الجيش المصرى ام ضد المجلس العسكرى واصراره على عسكرة الجيش له ولحساب صهيونيته ؟ !!!!

والتى ايضا قلد من اجلها واعطته الاخوان وزبانيتهم النياشيين والاوسمه على قتله للسلميه بالاسلحه المحرمه دوليا

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

الفخ الذي يتم نصبه للجيش في بور سعيد يرتكز على ما يلي ..

ترك بور سعيد وإداراتها تماما للجيش ليصبح مسؤولا عنها أمنيا وسياسيا .. وحينها ..

1- إما أن يتم احتواء غضب أهل المدينة وتعود للهدوء وهذا في صالح النظام الإخواني ..

2- وإما أن تظل المدينة غاضبة .. وهنا حالاتان ..

أ - أن يضطر الجيش للتعامل المباشر مع الغاضبين .. وحينها سهتف الهتافون .. انظروا الجيش يضرب الشعب ..

ب - أن يظل الجيش على مبدئه بعدم التعامل العنيف .. وفي هذه الحالة سيهتف الهتافون .. انظروا حتى بلطجية بور سعيد .. لم يحترموا الجيش .. ولم يستطع الجيش السيطرة عليهم ..

فالهدف من اللعبة في جميع الأحوال هو توريط الجيش ..

النهاية .. على السيسي وكل رجاله أن يعلموا تماما أنه لن يتم الخلاص من الإخوان إلا عبر دخول مواجهة سياسية عنيفة مع أميركا ..

الأولوية هى لتطهير الساحة من المجرمين

سواء العناصر الخارجية التى تعتلى أسطح عمارات بورسعيد

أو مساعدى الشرطة من خريجى السجون المحكوم عليهم بالإعدام

وأطلقهم النظام بعد العفو عنهم

ولكل فعل رد فعل

فقد بدأت تظهر تنظيمات موازية لتنظيم الأخوان

وتستعد ليوم المواجهة الآتى .. ولا ريب فيه .. صدقنى يا أستاذ شرف

http://www.youtube.com/watch?v=IEiFmGer5x0

بعد أن شاهدت هذا الفيديو .. وجدت على صفحات اليوتيوب

بيانات عديدة لما يسمى "ضباط مصر الأحرار" و "القيادة الشعبية - المخابرات الشعبية"

الوضع أصبح خطيرا .. فقد رأيت أحد الضباط المتقاعدين على شاشة التليفزيون

فى مؤتمر صحفى لتدشين حزب جديد

كان تهديده واضحا

إن كانت جماعة الأخوان لديها ميليشيات .. فنحن محترفو قتال .. ونقدر نلمهم فى ساعة

أخرجوا من صندوق التعصب الأسود .. وافهموا ما يحدث

ما زلت مقتنعا بأن الجيش لن يتدخل إلا بعد أن تنزلق إحدى قدمى مصر

نحو الهاوية

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

خاميس فجلة : من يطالب بتفويض الجيش يهودي

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انا عن نفسي نفسي الجيش بجد يدير وانا مقتنع ان الادارة العسكرية فاشلة بس انا عاوز الجيش ينزل ويلم الكل يعني عاوز حكم عسكري بالحديد والنار ونفسي بقى اسمع حد يقول يسقط حكم العسكر يعني بجد أتمنى حكم عسكري من اللي هو ولما نشوف بقى باسم يوسف ولا غيره هيعرف ينتقده ازاي !!!!!!!!

وطبعا مش هقبل بان يكون ف حياة برلمانية عاوزه حكم عسكري من ع ابوه مش زي بتاع الفترة الانتقالية

أوكل القوات المسلحه لادارة شئون البلاد والعباد بالحديد والنار

رابط هذا التعليق

انا عن نفسي نفسي الجيش بجد يدير وانا مقتنع ان الادارة العسكرية فاشلة بس انا عاوز الجيش ينزل ويلم الكل يعني عاوز حكم عسكري بالحديد والنار ونفسي بقى اسمع حد يقول يسقط حكم العسكر يعني بجد أتمنى حكم عسكري من اللي هو ولما نشوف بقى باسم يوسف ولا غيره هيعرف ينتقده ازاي !!!!!!!!

وطبعا مش هقبل بان يكون ف حياة برلمانية عاوزه حكم عسكري من ع ابوه مش زي بتاع الفترة الانتقالية

أوكل القوات المسلحه لادارة شئون البلاد والعباد بالحديد والنار

بلاش الفزاعة ده ياستاذ هيرو عشان خلاص فهمنا واتعلمنا ولا اعتقد انه يوجد اسوء من حكم الاخوان

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

ياعزيزي مش فزاعة ده الواجب للاسف احنا غير جاهزين للحرية والديموقراطية صدق عمر سليمان ومن قبله احمد نظيف

عزيزي عملت انتخابات وكسب مرشح ليبرالي هتلاقي الاسلاميين عاملين اعتراضات ومشاكل

عملت انتخابات وكسب مرشح اسلامي هتلاقي الليبراليين عاملين مشاكل

يبقى الحل حكم عسكري ولا انتخابات ولا وش ووجع دماغ انما شوية عيال عاملين ليا هيصة ف البلد والتراس ومش عارف ايه ده تهريج انا نفسي الجيش ينزل ومعاه ف انه يتعامل بكل حزم وقوة وعارف ان الادارة العسكرية فاشلة بس احنا لا نستحق الا كده التعامل بالقسوة

---------------

مشكلتي ان مش هلاقي برامج زي لموسة ولا عمورة ولا باسم يوسف لان كله هيخيط بقه

رابط هذا التعليق

ياعزيزي مش فزاعة ده الواجب للاسف احنا غير جاهزين للحرية والديموقراطية صدق عمر سليمان ومن قبله احمد نظيف

يبقى الحل حكم عسكري ولا انتخابات ولا وش ووجع دماغ انما شوية عيال عاملين ليا هيصة ف البلد والتراس ومش عارف ايه ده تهريج انا نفسي الجيش ينزل ومعاه ف انه يتعامل بكل حزم وقوة وعارف ان الادارة العسكرية فاشلة بس احنا لا نستحق الا كده التعامل بالقسوة

---------------

لا تقلق ياعزيى فديكتاتورية العسكر لن تكون اسوء من ديكتاتورية الاخوان

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

يا استاذ ايجابتاوي

انا منتظر حكم العسكر بفارغ الصبر ويارب يكون من امبارح المهم انه يجي هو مش عاوز يجي ليه

بس ياريت محدش يعيط بعد كدة

رابط هذا التعليق

يا أستاذ ايجبتاوي

انا منتظر حكم العسكر بفارغ الصبر ويارب يكون من امبارح المهم انه يجي هو مش عاوز يجي ليه بس ياريت محدش يعيط بعد كده

..... أكثر ناس شتموا العسكر وخونوهم وحاربوهم حربا شرسه هم الإخوان وخاصة حازئ أبو سماعيل الكذاب وهرتلته للمشير طنطاوي والفريق عنان بأن يركبوا الطيارة ومهلة الاربع ساعات وذهاب أنصاره للعباسية ..... يعني العياط ( بكسر العين ) كان من العياط ( بفتح العين ) وأنصاره ومعاهم المهابيل اللي فتح لهم الجاكته في التحرير علشان عصروا الليمون .....

الحمد لله إننا لسنا من المتوريطين في انتخاب مرسي ولكننا نرد اعتبار الجيش المصري البطل .... اللي واقف ضد سقوط الدولة ..... وبنفوضه ونوكله وإحنا عارفين إنه مش هيقبل يمسك الحكم تاني لأنها مش مهمته ولكن رسالتنا لها دلالتها تجاه الجيش وتجاه مرسي

وأخيرا : ليس هناك أسوا من مرسي صاحب الرقم القياسي في القرارات الخطأ أو القرارات اللي بيرجع فيها ....

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

---------------

لا تقلق ياعزيى فديكتاتورية العسكر لن تكون اسوء من ديكتاتورية الاخوان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخوة الافاضل

عزيزى ايجيبتاوى

راجع موقف العسكر من الشيوعيون فى الحقبة الناصرية وسيبك من اللى عمله فى الاخوان دول ولاد تيت انتوا بتكرهوهم

شوف كده العسكر عاملوا ايه فى الشيوعيون اذا كانوا الاخوان مسلمين وموحدين والشيوعيون كفرة وملحدين طيب توجه الدولة " العسكر "ايه ؟؟

اكيد اللى هيفتح بقه حتى لو كان اخوه زى عبد الحكيم عامر هننفخ امه ؟؟ ولا ايه

هذا هو حكم العسكر ------ باختصار

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق

الكلام بسيط جدااااااااااااا

اللي عاوز حكم العسكر ما يجيش يشتكي القصه بسيطة جدا

وانا نفسي في حكم العسكر ف اقرب وقت وان شاء الله أتمنى ان ربنا يجمعنا ف المنتدى هنا ونشوف أراء الاعضاء وياسلام ع الاعلام هيبقى حاجه لووووووووووووووز

والله العظيم انا بدعي كل يوم ان ده يحصل

"ماتعرفش خيري الا لما تشوف غيري "

رابط هذا التعليق

مطلوب منكوا انكوا تغلطو مرة واحده فقط وتحترموا عقليه البشر وتكفوا عن قلب الحقائق ولو لمرة واحده

ماذ كان المطلوب من نوارة نجم بعد مقتل عالم ازهرى على ايدى المشير ورجالته ومكتبه العسكرى ؟

نفس الطلب أطلبه منك يا متعب ..

هل عندك دليل ان من قتل العالم الأزهرى هو المشير ورجالته ؟؟!!!

ولا هى بالمفهومية وبالعقل كدة ؟؟؟

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

واخرتها طلعتوا يهـــــــود

http://www.youtube.com/watch?v=Iqmpg3nnzV0

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...