اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هزيمة ساحقة للاخوان فى انتخابات البيطريين

ذهبية

Recommended Posts

للناس اللى مش مصدقة ان الاخوان فقدت مصدقيتها فى الشارع المصرى

لااقت جماعة الإخوان المسلمين والمناصرون لهم، هزيمة ساحقة في انتخابات نقابة البيطريين في محافظتي القاهرة والجيزة.

وفاز التيار الوطنى بجميع مقاعد النقابتين في المحافظتين، حيث فازت د. سعاد الخولى، بمنصب نقيب البيطريين بالقاهرة، وفاز د. سيد جاد المولى، بمنصب نقيب الجيزة.

وكانت الانتخابات، أجريت أمس لأول مرة منذ سنوات وفاز التيار الوطنى بفارق شاسع من الأصوات ويستعد التيار الوطنى لانتخابات التجديد النصفى للنقابة العامة والتى ستجرى في نهاية العام الجارى.

ويذكر أن د. محمد بديع، المرشد العام لجماعة الإخوان، كان وكيلا للنقابة وتولى الإشراف بنفسه على إعداد القوائم في انتخابات النقابة العامة.

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية الوفد - هزيمة ساحقة للإخوان فى انتخابات البيطريين

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

ماتخلوا الاحزاب تشتغل انا ف نقابة المهندسين لم ارى غير الاخوان من زماااااااااااااان وبالتالي هل شايفين منافسة

عموما لسه : المهندسين -الصيادلة-الاطباء

ده النقابات الغنية

وفاضل اهمهم الصحفيين

اما الشارع فلا يفرق معاه نقابات المهم الناس تنزل للمواطن الشارع وزعوا زي الاخوان سكر زيت شاي صابون

ولا هو ساويرس ولا غيره فقير "لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون "

اللي بيعارضوا الاخوان الملعب مفتووووووووووووووووح فليتنافس المتنافسون واعملوا زيهم ف الارض

متغاظ مني اعمل زي tongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.gif

رابط هذا التعليق

هذه فعلا بداية مطمءنه ذهبية وخاصة من المتعلمين

لكن يظل اعتمادهم على الصناديق حيث يستطيعون حشد ملايين محتاجون لجنيهات قليلة

للفاضل هيرو

لا أظن أن المقصود بالبر بالآية الكريمة استغلال العوز لملىء الصناديق

كما أن غالبية الجمعيات الخيرية كانت تحت قيادة إخوان لكن هل اغالبية المتبرعون كانوا إخوان

بالطبع لا

أنا شخصيا لم اعد ألجأ لهذه الجمعيات لتوزيع الزكاة

كما أن ساويرس بتعينه الكثير من المصريين بشركاته قدم خدمة أعظم مما يقدمه الإخوان أمام الصناديق

كل الخوف فقط من الياس والخنوع

رابط هذا التعليق

ماتخلوا الاحزاب تشتغل انا ف نقابة المهندسين لم ارى غير الاخوان من زماااااااااااااان وبالتالي هل شايفين منافسة

ده النقابات الغنية

وفاضل اهمهم الصحفيين

اما الشارع فلا يفرق معاه نقابات المهم الناس تنزل للمواطن الشارع وزعوا زي الاخوان سكر زيت شاي صابون

اللي بيعارضوا الاخوان الملعب مفتووووووووووووووووح فليتنافس المتنافسون واعملوا زيهم ف الارض

متغاظ مني اعمل زي

اذن فانت لاترى اي غضاضة في استخدام واعتماد الرشاوى الانتخابية وسيلة لحصد الاصوات،

بل وتدعوا المنافسين لاستخدام نفس السلاح الغير شرعي لتحقيق اهداف انتخابية

اي توع من الديموقراطية تلك؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

ده النقابات الغنية

وفاضل اهمهم الصحفيين

متغاظ مني اعمل زي

اذن فانت لاترى اي غضاضة في استخدام واعتماد الرشاوى الانتخابية وسيلة لحصد الاصوات،

بل وتدعوا المنافسين لاستخدام نفس السلاح الغير شرعي لتحقيق اهداف انتخابية

اي توع من الديموقراطية تلك؟

لا تتعجب ياعزيزى

انها ديمقراطية المرشد وخيرت الشاطر

ومش بعيد بعد فترة نلاقى من يدعى ان التزوير حلال ان كان لصالح الاخوان

تم تعديل بواسطة egyptawy

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

عموما لسه : المهندسين -الصيادلة-الاطباء ده النقابات الغنية ... وفاضل أهمهم الصحفيين

متغاظ مني اعمل زي tongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.giftongue.gif

أنت فاهم غلط يا هيرو ..... ما علينا من النية في تلك النفقات ..... ولكنها لا تسمن ولا تغني من جوع ولا تنفع أي فقير ..... حينما أذهب إلى بعض البلاد وأجد على باب المسجد لافتة مكتوب عليها يوجد علب سمنة وزيت وسكر سعر الكيلو مثلا أقل من السوق ربع جنيه أو بسعر الجملة مع تحيات جماعة الإخوان أو حزب الحرية والعدالة ...

أو الرجل الطويل العريض اللي يهز طوله ويعطي للفقير زجاجة زيت أو كيس سكر في الزمن ده .....

ليس هناك إنفاق ولكنه باب من أبواب النصب على الفقراء .....

يا سيدي هؤلاء أعرفهم جيدا بحكم العشرة الطويلة وأعرف الفقراء الذين يعطونهم لم يتقدموا أبدا وظلوا على فقرهم من سنين ولم يغنهم عطاء هو فقط ثمن وجبة طعام أو ما شابه تذهب .....

أي هو عطاء يبقي الفقير على فقره والمحتاج على حاجته ...

ولو كانوا فعلا يريدون الخير للفقراء وليس إخضاعهم لكانوا التزموا منهج الرسول في العطاء ..... لعلك تعلم موقف الرسول صلى الله عليه وسلم حينما جاءه رجل يسأله فأعطاه وقال:

اشترِ طعاماً وانبذه لأهلك، واشترِ بالثاني قدّوماً
أطعمه وأوجد له العمل الذي يغنيه ولا يجعله يسأل الناس أو يحتاج إليهم ... كفانا متاجرة بالفقراء بالقليل الذي يضرهم ثم تكون الوظائف لهم ولأولادهم بالبدلات والحوافز وغيره

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ياسادة انتم تتحدثون عن بلد سابت الديموقراطية واللعبة السياسية منذ سنيييييييييييين

ووضوع الرشاوي الانتخابية موجود وع فكرة موجود ف بلد زي الكويت وكان الصوت بيصل ل1000دينار ومن اقام هناك يعلم مايعرف باسم نواب الخدمات وده شئ موجود ف أماكن كثيرة

لم أقل ان الاخوان اسلوبهم صح لكن هل يناسب الفقير او الانسان اللي الحكومة سابته ونسيته ان اانا اجي اكلمه عن الكلام الحلو ف السياسة وكدة ولا اقدم له خدمات قوافل طبيه دروس تعليمية توزيع ملابس او أكل

ياسادة لكل مكان اسلوب متبع وجدنا مثلا عمرو حمزاوي عن مصر الجديدة هل عمرو حمزاوي كان ينفع يمسك ف منشية ناصر مثلا او اي قرية ف الريف او ف الصعيد

انا بتكلم عن واقع واشياء قابلة للتنفيذ وع فكرة حزب الدستور بقى يعمل كدة ن الغباء السياسي ان لا استخدم نفس اسلحة الخصم ف هذه المعركة

انا بتكلم عملي وكلام قابل للتنفذ الفقير وكمان اللي مش متعلم مش هيستوعب الكلام ده عاوز يشوف حاجه ع الارض وهتشوفوا طول ما الاحزاب الاخرى بعيده عن الناس وبتتكلم كلام كتب مش هتحقق شعبية الا ان الناس لو اختارتهم فعندا ف الاخوان

العبة الانتخابية كدة معركة ولها اسلحتها بتتغير بتغير المكان غير كدة يبقى كلام نظري

أنا عاوز الكل يوزع زيت وسكر ويعمل قوافل طبية من المستفيد مش المواطن البسيط اللي الحكومة ناسياه ياجماعه انزلوا الشارع وانتوا تعرفوا هو عاوز ايه السياسة لاتمارس ع الكراسي المريحه وعبر التويتر والفيس بوك العمل الانتخابي محتاج احتكاك بالشارع وحل مشاكله ع الاقل ف دول العالم الثالث

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

لا تتعجب ياعزيزى

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

لا تتعجب ياعزيزى

هو حضرتك مش عاجبك مداخلات الافاضل السابقة ولا ايه

على مااظن الاستاذ الغريب كفى واوفى ووضحلك منهج الشيخ اللى انت جايبه

طيب عايزنا نقول ايه تانى --والله العظيم حاجة غريبة بس مش غريبة

حاجة كده شبه هشام قتديل معرفش بس انا متاكدtongue.gif

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق

لما الاخوان فازو فى انتخابات النقابات اختنا عطر الجنه فضلت تقول انهم بيكوشو على كل حاجه وهما ملهمش شعبيه بس بيعرفو يحشدو وينظمو غير كده عمرهم ما هيكسبو

لما خسرو فى الانتخابات بتاعه البيطرين قلتو شعبيتهم انهارت وبداية مطمئنه خاصه من المتعلمين

(مع ان النقابات اللى كانو بيفوزو فيها متعلمين برضه )

لما بيحاولو يساعدو الناس الغلابه بتوزيع مواد غذائيه وعينيه ومعونات شهريه للارامل والايتام طول السنه تعملو نفسكم ميتين ولا كأنكم شفتو حاجه

ولما تفضل مساعدتهم للناس حتى فى ايام الانتخابات تبقى رشاوى انتخابيه ومتاجره بالدين وديمقراطيه المرشد

انفصام عجيب فى الشخصيه مش موجود فى اى معارضه فى الدنيا غير عندنا احنا بس

لما الاخ هيروو بيقول لو زعلان منى اعمل زيى واضح من كلام الراجل انه بيقول لو زعلان من شعبيه الاخوان اللى انتو شايفنها بقت صفر انزلو الشارع وتفاعلو مع الناس وساعدوهم ومدو اديكم ليهم بزيت بسكر بفلوس باى حاجه تفنع الناس الغلابه دى وانتو تاخدو شعبيه اكبر من شعبيه الاخوان بين الناس

انما شغل عوازل الفرح دى ميجيش من وراه غير الخراب اللى احنا شيفينه من المعارضه دلوقتى

رابط هذا التعليق

لما الاخوان فازو فى انتخابات النقابات اختنا عطر الجنه فضلت تقول انهم بيكوشو على كل حاجه وهما ملهمش شعبيه بس بيعرفو يحشدو وينظمو غير كده عمرهم ما هيكسبو

لما خسرو فى الانتخابات بتاعه البيطرين قلتو شعبيتهم انهارت وبداية مطمئنه خاصه من المتعلمين

(مع ان النقابات اللى كانو بيفوزو فيها متعلمين برضه )

لما بيحاولو يساعدو الناس الغلابه بتوزيع مواد غذائيه وعينيه ومعونات شهريه للارامل والايتام طول السنه تعملو نفسكم ميتين ولا كأنكم شفتو حاجه

ولما تفضل مساعدتهم للناس حتى فى ايام الانتخابات تبقى رشاوى انتخابيه ومتاجره بالدين وديمقراطيه المرشد

انفصام عجيب فى الشخصيه مش موجود فى اى معارضه فى الدنيا غير عندنا احنا بس

لما الاخ هيروو بيقول لو زعلان منى اعمل زيى واضح من كلام الراجل انه بيقول لو زعلان من شعبيه الاخوان اللى انتو شايفنها بقت صفر انزلو الشارع وتفاعلو مع الناس وساعدوهم ومدو اديكم ليهم بزيت بسكر بفلوس باى حاجه تفنع الناس الغلابه دى وانتو تاخدو شعبيه اكبر من شعبيه الاخوان بين الناس

انما شغل عوازل الفرح دى ميجيش من وراه غير الخراب اللى احنا شيفينه من المعارضه دلوقتى

يا اخى الفاضل لا يوجد انفصال فى الشخصية و لا شىء الفكرة انها حقيقة لكن تراها من جانب اخر غيرنا بحكم المدافعين عن الاخوان لا ينظرون الا من جانب واحد فقط

نعم الاخوان قادرين فقط على الحشد نعم الاخوان لمن عارف حضرتك لية

لانها تشتغل الدين شعار لها و هذا اسهل ارخص وسيلة و احقرها على الاطلاق تقدر تحشد بيها

عندما وصلوا الى المراكز اى كانت سبب وصولهم ؟؟؟ ماهى انجازاتهم ؟؟؟؟ ماهى خططهم ؟؟؟ ما هو ادائهم ؟؟؟

ماذا اضافت الاخوان فى اى نقابة كانت فيها ؟؟؟

ماذا تملك الاخوان لتقدمة الا الزيت والسكر

وصلت الاخوان و سوف تصل الى اكت رما تحلم بة

لكن يظل السؤال و ماذا بعد ؟؟

هل ليدهم الكفائة الكافية او الخبرة او الاخلاص الكافى انك تنظر الى مصر كوطن و ليس وسيلة لازدهار حزب يحلم بالسلطة

لا نريد من الاخوان زيت و سكر للغلابة نريد الاخوان ان تنهض بتعليم مجانى للفقير

لا تعطينى سمكة لكن عملنى كيف اصطادها

لكن هيهات ان يفعل الاخوان ذلك

لانهم ريدون شعب استهلاكى يمد ايدة علشان زجاجة زيت و يظل محتاجها كل شهر

حتى يظل هو على قمة الهرم و يظمن استمراراة

لو لدى حضرتك معلومة بانجازات الاخوان الفعلية لوطنا مصر

ارجو ان تنشرها للاستفادة

لو لديك اى انجازات غير السكر و الزيت و دفع كفالة للايتام و الارامل ارجو ان تذكرها

يا سيدى نحن لا نحتاج الى جمعية خيرية فما اكثرها فى بلادنا و فيتوفق عليها جمعية و رسالة بمراحل

نحن نريد حزب يعرف ماذا بعد ؟؟

ماذا بعد الوصول الى السلطة و الحكم ؟؟

ماذا بعد فى علاج مشاكلنا ؟؟

اتحدى حضرتك او اى اخوانى ان تكون ليدة اجابة ماذا بعد ؟؟

سوف تجد الف مبرر و مبرر للهروب من السؤال

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

السادة الافاضل فيه مهندسين هنا ؟؟؟؟

لما بيروحوا نقابة المهندسين شهادة حق ياترى الخدمات بتاعتها ؟؟؟ انا واحد ف نقابة المهندسين من 2001 ومستخدم مشروع العلاج الطبي ووالدي مستفيد منه النقابة ده ف حكم الاخوان من فترة عاوز حد يقارن بينها وبين نقابات أخرى انا بتكلم ع النقابة قبل 25 يناير !!!!!والكلام ده عن واقع عملي انا لسه مجدد لوالدي مشروع الرعاية الطبية ف 10 دقائق اقسم بالله كل الخدمات هناك بتم بيسر ياترى انا كعضو ف النقابة اقول ان ادارتهم فاشلة لاختلافي معاهم سياسيا ؟؟؟؟؟

ياسادة بلاش يبقى نبقى اذا خاصم فجر

الخليجيين بيقولوا هاك الميدان ياحميدان

المصريين بيقولوا المياه تكذب الغطاس

وأنا من عندي بقول اللي متغاظ مني يعمل زي !!!!!!! اه دلوقت انا بلعب انتخابات يبقى مهمتى جمع أصوات ماتجمعوا أصوات ف ايه واظن الاخوان ف أسوا ظرف حاليا ،انا لو حزب قوي وزي ما بنقول ناس بتاعت شغل مش ولولة ولطم خدود نشتغل وننزل الشارع بجد نلف امال هو العمل السياسي من وجهة نظر حضراتكم ؟؟؟؟برامج توك شو وندوات وكده

الامريكان ف الانتخابات بيلفوا ع البيوت ف ايه هو احنا مش شاطرين الا ف النقد فقد اشتغل وانزل الشارع وساعتها الناس تعرفك انام قاعد ف المكاتب المكيفة وبتقرف تمشيي ف الشوراع بتاعت الناس الفقراء ويااااااااااي ايه ده فقراء

يبقى عاوز أصواتهم ليه ؟؟؟؟

اعملوا قوافل طبية اتحركوا اشتغلوا انما انتخه وكلام لطم وعويل

يبقى ع رأي الهنود نفر مصر جرجر كثثثثثثثثثثثثثثييييييييييير مافي شغل

رابط هذا التعليق

لما بيروحوا نقابة المهندسين شهادة حق ياترى الخدمات بتاعتها ؟؟؟ انا واحد ف نقابة المهندسين من 2001 ومستخدم مشروع العلاج الطبي ووالدي مستفيد منه النقابة ده ف حكم الاخوان من فترة عاوز حد يقارن بينها وبين نقابات أخرى انا بتكلم ع النقابة قبل 25 يناير !!!!!والكلام ده عن واقع عملي انا لسه مجدد لوالدي مشروع الرعاية الطبية ف 10 دقائق اقسم بالله كل الخدمات هناك بتم بيسر ياترى انا كعضو ف النقابة اقول ان ادارتهم فاشلة لاختلافي معاهم سياسيا ؟؟؟؟؟

وأنا من عندي بقول اللي متغاظ مني يعمل زي !!!!!!! اه دلوقت انا بلعب انتخابات يبقى مهمتى جمع أصوات ماتجمعوا أصوات ف ايه واظن الاخوان ف أسوا ظرف حاليا ،انا لو حزب قوي وزي ما بنقول ناس بتاعت شغل مش ولولة ولطم خدود نشتغل وننزل الشارع بجد نلف امال هو العمل السياسي من وجهة نظر حضراتكم ؟؟؟؟برامج توك شو وندوات وكده

الامريكان ف الانتخابات بيلفوا ع البيوت ف ايه هو احنا مش شاطرين الا ف النقد فقد اشتغل وانزل الشارع وساعتها الناس تعرفك انام قاعد ف المكاتب المكيفة وبتقرف تمشيي ف الشوراع بتاعت الناس الفقراء ويااااااااااي ايه ده فقراء

نفس منطق المحامى الفاسد الا بيلعب بالبيضة والحجر ويلوم على المحامى الشريق قلة قضاياه وعدد مويديه

لا والله لن نقبل ان يدنسونا وتعم قيمهم

بل سننظف مصر منهم ونمنع شرورهم

رابط هذا التعليق

نفس منطق المحامى الفاسد الا بيلعب بالبيضة والحجر ويلوم على المحامى الشريق قلة قضاياه وعدد مويديه

مساعده الفقراء والايتام طول السنه واللى المعارضه مبتشفهاش غير ايام الانتخابات بس والقوافل الطبيه والتواصل مع الناس الغلابه

دى كلها حاجات فعلا تدنس النخبه والمعارضه ولازم ننظف مصر منهم

التواصل مع الناس وكسب قاعده شعبيه كبيره تقدر تكتسح بيها اى انتخابات قصاد معارضه مترهله متعرفش غير برامج التوك شو من الوسائل القذره فى السياسه ولازم نتخلص من كل اللى بيعمل كده وننظف مصر منهم ونمنع شرورهم عن الناس

تصدق انا اقتنعت

رابط هذا التعليق

مساعده الفقراء والايتام طول السنه واللى المعارضه مبتشفهاش غير ايام الانتخابات بس والقوافل الطبيه والتواصل مع الناس الغلابه

دى كلها حاجات فعلا تدنس النخبه والمعارضه ولازم ننظف مصر منهم

التواصل مع الناس وكسب قاعده شعبيه كبيره تقدر تكتسح بيها اى انتخابات قصاد معارضه مترهله متعرفش غير برامج التوك شو من الوسائل القذره فى السياسه ولازم نتخلص من كل اللى بيعمل كده وننظف مصر منهم ونمنع شرورهم عن الناس

تصدق انا اقتنعت

شعبية كبيرة تصدق انا الا اقتنعت

فعلا شعبية الاخوان بتزيد جدا يوم عن يوم بدءا من سواق الميكروباص وحتى الدكتور والمهندس

لعنة الله على تجار الدين وخادعى البسطاء

بس برضه لن يهنئوا بحكم مصر وسيعودوا لجحورهم مرة اخرى

رابط هذا التعليق

استاذ ايجابتاوي هل انا ف مرة قولت ان السياسة لعبة نزيهة ولعبة الحق والفضيلة ؟؟؟

يا اخي انا معترض ع اي شخص يقحم الدين ف السياسة او رجل دين يتكلم ف السياسة لان السياسة قذرة لو تكلم فيها رجل الدين فليتحمل بذائتها وقذارتها انت داخل لعبة وعارف قواعدها عاوز تلعب العب الملعب مفتوح مش عاوز انسحب

وانا احترمت الدكتور البرادعي لما رفض انتخابات الرئاسة لان قواعد اللعبة لاتعجبه ولا يحترمها وابتعد اما من لعبوها وبعدين لما خسروا قعدوا يلطموا الخدود فده معناه انك مش فاهم ومش حاسب حساباتك

اللعبة ده قواعدها عاجبك العبها مش عاجبك سيبها

Take It Or Leave It

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...