اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

بلاها دستور


Recommended Posts

تأييدا لما كتبه الأستاذ جمال سلطان بأنه لو حلت التأسيسية من أجل أخرى جديدة، فلن يكتب الدستور قبل عشرات السنين، لأن الاتفاق على التأسيسية الجديدة سيستغرق وقتا طويلا وبعدها صياغة الدستور، فإننى أزيد وأقول: لماذا لا نفضها سيرة ونحقق لهم رغبتهم ونقول للجمعية الحالية "فركش" وبلاها دستور من أصله، ونتركه للزمن والأجيال القادمة؟!

ماذا سيحدث لو فعلنا ذلك؟!.. دعهم يتمتعون بما يضمرون.. والواقع أنهم سيأتون بعد زمن قليل صارخين: دستور يا أسيادنا.. أعطونا دستور.. حتة دستور ولو "قطمة".. حسنة قليلة تشيل بلاوى كثيرة!!

من غير دستور ستظل هوية مصر إسلامية بالعرف وبالتاريخ والناس. من غير دستور لن يصدر أى قانون يخالف الإسلام الذى يغلف قلوب الأكثرية المطلقة وستصدر القوانين تباعا لتحقق للأغلبية الحاكمة التطبيق العرفى للشريعة بلا حاجة لوثيقة دستورية لإثبات ذلك. وسأضرب لكم مثالا.. الخط الهمايونى قانون عثمانى لكنه بقى إلى يومنا هذا من غير أن يشار إليه ولو بحرف فى كل تراث مصر الدستوري!

الدستور سيكون لفائدتهم هم وليس للتيار الحاكم حاليا الذى سيكون بمقدوره أن يصدر ما يشاء من قوانين تحقق برنامجه طوال فترة حكمه، وأما المعارضون الذين سيأتون يوما ما حكاما لهذا البلد.. فقل "مين يعيش".. يعنى بعد مئات السنين عدداً إذا ظللنا نحتكم للصناديق!

بلاها دستور ووجع دماغ، وليعلن الرئيس مرسى البيان التالي... (بعد أن تبين لنا صعوبة صياغة دستور جديد قررنا تأجيله للأجيال القادمة ولننصرف الآن إلى العمل وإدارة شئوننا بما يتناسب مع مصر كدولة دينها الرسمى الإسلام).

صدقونى إذا حدث هذا سيكون الحكم للشريعة تلقائيا بواسطة القوانين التى سيصدرها المجلس التشريعى (مجلس النواب) لتتوافق مع طبيعة الدولة، ولا يخفى أن له حق سن القوانين المناسبة وإلغاء غير المناسبة بقوة الأغلبية.

ودعونا نحتكم إلى الأغلبية فى كل زمان من غير دستور، فإذا جاء اليساريون أو العلمانيون فلهم الحق حينها بسن قوانين تتوافق مع مزاجهم، لكن "يبقى يقابلوني" لو وصلوا يوما إلى الحكم فى بلد كمصر عن طريق الانتخابات!

يعنى ال هيرفض الدستور هتظل مصر من غير دستور عشرات السنين

فزاعه جديده

يا أما الشعب يطلب بنفسه بقى دستور 71 فى الاخر يعنى ومن ثم عوده النظام بالمرة بقى

http://www.almesryoon.com/permalink/50276.html

رابط المشاركه
شارك

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • محاورات مشابهه

    • دستور يا سيادنا

      فيه كلام كدا و ( العياذ بالله ) عن تغيير مواد في بنود الدستور    انت مع أو ضد التغيير و التعديل في الدستور و ليه ؟

      في سياسة داخلية

    • حاجات منسية في دستور المصراوية ....

      - الو... استاذ عتريس؟ - أيوة يافندم ..مين؟ - أنا حنان من شركة (الحونكلولو المتحدة) ... حضرتك عرفت العروض اللي إحنا مقدمينها؟ - لا و الله أنا. حنان: إحنا عندنا 140 عرض ... أكيد واحد منهم حيناسب حضرتك... - معل.... حنان: ده غير إن فيه 24 واحد من أسرتك حيستفادوا بالعروض دي... - يا حنا..... حنان: ده غير الخصومات و الدعاوي المجانية و على فكرة كل منتجاتنا حاصلة على شهادة الجودة الأوروبية و بنبعتها لحضرتك لحد البيت.. - و الله أنا مش... حنان : على فكرة أنا عملت لحضرتك خصم و كمان التوصيل مجاني

      في دعوة للأبتسام

    • بلاها مرسي ..... إختار شفيق

      عنوان غريب، مش كده؟ أولا أنا لا أؤيد شفيق ورأيي فيه انه لايصلح للرئاسة تماما مثل رأيي في محمد مرسي، ولكن عند إختيار السيئ والأسوء، أجد انه هو السيئ وان محمد مرسي والتنظيم من وراءه هو الأسوء وتجربة 15 شهر هي عمر الثورة تشهد على تنظيمه بذلك. وقبل ان تتهموني بالفلولية او بالجنون أو معادة الإسلام، تعالوا نفكر بالعقل وبالمنطق. ليه شفيق مش مرسي؟ لان شفيق من السهل علينا اننا نشيله ومفيش حد حيتهمنا بأننا ضد الإسلام او اننا بنكره الإسلام. لان شفيق لو حبينا نشيله الاخوان حيتعاونوا معانا إلا إذا عملو

      في الإنتخابات الرئاسية المصرية

    • النص الكامل للتعديلات المقترحة على دستور 2012

      ملاحظة سريعة على التعديلات المقترحة على دستور مصر 2012 لماذا لم تتم الاشارة الى منصب نائب رئيس الجمهورية؟ يجب ان يكون هناك نائبا للرئيس يتم انتخابه مع الرئيس ومن ثم يكمل مدة الرئاسة في حال عدم تمكن الرئيس من اداء مهام منصبه.

      في القوانين والقضايا

    • طالبان والقاعدة يضعون دستور مصر (داخل الكواليس)

      هكذا وضعت القاعدة وطالبان دستور مصر هنا تورابورا http://www.youtube.com/watch?v=tGbOM_4TJh4

      في سياسة داخلية

×
×
  • اضف...