اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماذا تفعل لو كنت مكانى- ترجع مصر ولا لا

Recommended Posts

الاخ الكريم

الموضوع اللى لازم تاخد بالك منه ويكون احد عناصر التقييم هى الشركة اللى هتنزل عليها .

الشركة لو ملتى ناشيونال (فرع وليس توكيل )ساعتها ممكن تفكر و لو قطاع خاص يراس المجموعة صاحبها رجل اعمال فيجب ان تفكر عشرات المرات قبل اتخاد القرار

والله العظيم اعرف شركات كان روساء قطاعات يسيبوا شغلوهم فى الخليج وينزلوا هم واسرهم ويطمعهم اصحاب الشركات بمرتب ضعف او اكثر من مرتبهم فى الخليخ

بس منهم من مشيوا قبل الثلاث اشهر وغيرهم كثير لم يكمل السنة وكان مشى قبل تجديد العقد دة لو اخد عقد من الاول

الرجاء الحرص الشديد والسوال فالشركات الخاصة اصبحت فى مصر مستنقع غي مأمون الجانب والكل يبحث عن الهروب

والله الموفق

رابط هذا التعليق

• الردود 82
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اوعى ترجع

لانك فى اقل من شهرين هتلاقى كل الفلوس اللى انت محوشها راحت

لان الناس هنا عندها اعتقاد ان اى حد جاى من برة محوش قرشين هما اولى بيها منة

وهتلاقى الناس هنا على الراحة والجاية عايزة تنهب منك الفلوس او اى مصلحة يطلعوا بيها منك

اما بالنسبة للشغل فمحدش عندة ضمير ولا حدبيتقى الله فى حد وكلة بيدوس على كلة

ولو انت قرفان هناك قيراط واحد هنا هايخلوك تكفر فى خلال ست شهور على الاكثر

وعلشان عيالك بلاش ترجع خليهم برة احسن

خليك برة احسن لك ولعيالك دى نصيحة لوجة الله

لان انا شوفت بعينى اللى يخلينى اقولك بلاش

وانت حر

رابط هذا التعليق

يا egyptawy يا أخويا القرار قرارك ..

كل آراء الزملاء هنا برغم أنها محل تقدير ولكنها تظل في النهاية محصلة تجربة شخصية ورؤية ذاتية ..

ممكن شخص عنده مشاكل مع عائلته أو جيرانه أو أصحابه في العمل أو تعرضه لحادث ما ، تكدّر صفو حياته في مصر ويشعر أن الغربة هي خياره الأفضل حيث الإنكفاء على الأولاد والأسرة بأمن وأريحية ولا شئ آخر ..

القرار قرارك وحدك ، نعم تستأنس بمشاركات الأعضاء الأفاضل هنا وتستفيد منها ولكن لا تبني عليها قرارك ..

قرارك يدعمه الوقوف على حالتك المادية ، والعرض المطروح في مصر ، وتربية الأولاد وتعليمهم ، وترابطك العائلي مع إخوانك وأمك وأبيك ، أصدقائك في مصر ، ومكان سكنك في مصر ، وإحتمالية إحتكاكك بالمشاكل المصرية المتوقعة مثل الإجراءات والمرور والمسافة بين مكان العمل والسكن وغير ذلك ..

ومع كل هذا تستخير مولاك ، ثم تتخذ القرار الأقرب لقلبك ، ثم تتأكد من صحته وثبات دوافعه من خلال مشورة الثقات من الأهل والأصدقاء وتذكرلهم كل التفاصيل ليقدموا لك النصيحة السديدة ، وبعد كل هذا تتوكل على الله

تحياتي وتمنياتي بالتوفيق

رابط هذا التعليق

شوف انا لسة راجع من اجازة

بس النزول حاليا صعب اوي اوي في مصر مش علشان الفلوس

علشان الشعب بلا ثقافة تعامل

في مصر لو جيت تكلم حد فبيكون الهدف الاساسي للي بيتكلم معاك انه يتخانق معاك حتي لو انتا بتتكلم براحة ومش فدماغك اي حاجة تلاقية بيكلمك وعايز يشد معاك ويتخانق وخلاص وللاسف كل النااااااااااس كدا

الطرق زبالة

المدارس زبالة

التعليم زبالة

المصاريف غالية

الزبالة مالية الشوارع

الناس كلها بتضحك علي بعضها

مفيش غير حاجة واحدة حلوة بس هي اهلك وانا عن نفسي هجبهم هنا

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا باجماعة

واضح انى بلدنا ما بئتش لينا

ملخص كلامكم وانا اسف فى تعبيراتى

مصر غير صالحة للحياة الادمية

جمهورية مصر العربية اصبحت خرابة مصر العربية

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم

الموضوع اللى لازم تاخد بالك منه ويكون احد عناصر التقييم هى الشركة اللى هتنزل عليها .

الشركة لو ملتى ناشيونال (فرع وليس توكيل )ساعتها ممكن تفكر و لو قطاع خاص يراس المجموعة صاحبها رجل اعمال فيجب ان تفكر عشرات المرات قبل اتخاد القرار

والله العظيم اعرف شركات كان روساء قطاعات يسيبوا شغلوهم فى الخليج وينزلوا هم واسرهم ويطمعهم اصحاب الشركات بمرتب ضعف او اكثر من مرتبهم فى الخليخ

بس منهم من مشيوا قبل الثلاث اشهر وغيرهم كثير لم يكمل السنة وكان مشى قبل تجديد العقد دة لو اخد عقد من الاول

الرجاء الحرص الشديد والسوال فالشركات الخاصة اصبحت فى مصر مستنقع غي مأمون الجانب والكل يبحث عن الهروب

والله الموفق

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم

والله الموفق

المشكلة ان الناس يتفكر ان هدا الخراب والدمار وحجم الفساد الشامل من النظام السابق فقط ولكنى اعتقد ان الانهيار على جميع المستويات والافراد واصبح يحتاج عمل ضخم لاجيال لنرى فقط بدايات الاصلاح

يكفى ان تعلم اخى الكريم ان شباب من 13-16 عام يحثون ابائهم على الخروج بهم من مصر ليس فقط من اجل حياة مادية افضل ولكن من اجل حياة نظيفة صحية امنة ولو فى نفس المستوى المادى

رابط هذا التعليق

استاذى العزيز

جميع اراء الاعضاء ناتجة عن تجارب شخصية وظروف معنية بكل واحد منهم

بس كلهم سواء قبل معرفتهم بالغربة كان غرض سفرهم الاساسى هو المادة

وانا منهم وحضرتك كمان كلنا كان هدف سفرنا بداية حياتنا هو المال

بس احب اقول فى حاجات لا يمكن انكارها

وهى ان للغربة ضريبة وكل مغترب يقوم بدفعها ولكن الفرق بين كل مغترب هل مقابل الغربة اعلى من ضريبتها ام لا

ومن وجهة نظرى ان هناك ضريبة لايمكن ان يعوضها المال ابدا

فكما قال بعض الاخوة احسبها كويس وشوف يهمك فلوس ولا يهمك الى مبيتعوضش بفلوس

يهمك فلوس ولا ان اولادك يتزرع جواهم روح الاهل والعزوة

يهمك فلوس وانك تيجى بعد عمر طويل تحب تنزل بلدك وتلاقى زوجتك واولادك رافضين النزول معاك وهاجرينك

يهمك فلوس وتلاقى ان ابنك الولد الكبير مثل البنت

يهمك فلوس وتلاقى نفسك عبارة عن حصالة لاهلك فقط

يهمك فلوس ولو حصلك مشكلة فى الغربة تبص تلاقى نفسك لوحدك بطولك

بص يا اخى انا شفت فى الغربة كل الامثال الى ذكرتها اعلاه وتقريبا كلنا مر علينا المشاهد دى

المشكلة ان الواحد فينا بينزل مصر اجازة بيشوف زمايله واهله والناس راكبين قطر بيلف بيهم وعايشين وبيبص هو على القطر الى بيلف ده وبيسال نفسه هيركب القطر ده امتى وازاى وساعتها بيستسهل ويقول ياعم انا الغربة اكرملى دى بلد فيها وفيها وفيها

استخير ربك وشوف هتقدر على الضريبة ولا لا

وشكرا...

رابط هذا التعليق

استاذى العزيز

وهى ان للغربة ضريبة وكل مغترب يقوم بدفعها ولكن الفرق بين كل مغترب هل مقابل الغربة اعلى من ضريبتها ام لا

يهمك فلوس وانك تيجى بعد عمر طويل تحب تنزل بلدك وتلاقى زوجتك واولادك رافضين النزول معاك وهاجرينك

بص يا اخى انا شفت فى الغربة كل الامثال الى ذكرتها اعلاه وتقريبا كلنا مر علينا المشاهد دى

المشكلة ان الواحد فينا بينزل مصر اجازة بيشوف زمايله واهله والناس راكبين قطر بيلف بيهم وعايشين وبيبص هو على القطر الى بيلف ده وبيسال نفسه هيركب القطر ده امتى وازاى وساعتها بيستسهل ويقول ياعم انا الغربة اكرملى دى بلد فيها وفيها وفيها

وشكرا...

شكرا يافندم

حضرتك اوجعتنى بكلامك

طيب هل ياترى حضرتك مرن بنفس المشكلة

يعنى هل كنت مغترب ورجعت وباترى ايه اهم المشاكل الا قابلت حضرتك

رابط هذا التعليق

استاذى العزيز

وشكرا...

شكرا يافندم

حضرتك اوجعتنى بكلامك

طيب هل ياترى حضرتك مرن بنفس المشكلة

يعنى هل كنت مغترب ورجعت وباترى ايه اهم المشاكل الا قابلت حضرتك

فعلا كنت مغترب ورجعت بس انا فى اول غربتى لما اتضح ليا يعنى ايه غربة وشفت قدامى ضريبة الغربة قررت انى احدد هدف معين من الغربة وفى اسرع وقت ارجع والحمد لله اتحديت الغربة ورجعت مصر بعد 4 سنوات غربة واشتغلت فى مصر بخمس مرتبى فى الغربة والحمد لله عايش وتعبت كتير علشان احاول اركب قطر الحياة زى كل المصريين ودلوقتى عايش زيهم والحمد لله عدت مرحلة التعود والحمد لله انى رجعت بمزاجى وبتحدى لنفسى وده احسن كتير من انى ارجع زى الى رجعوا من ليبيا مجبورين بعد سنين او زى الى رجعوا من العراق مجبورين بعد سنين وان سهل جدا تتغير موازين الخليج وممكن فى اى لحظة كل المغتربيين المصريين فى دولة معينة ينزلوا مصر مجبورين بس ساعتها هيبقلى صعب عليهم جدا تقبل الوضع

بالتوفيق بإذن الله فى اختيارك ونصيحة منى فكر فى الى مبيعوضهوش فلوس

رابط هذا التعليق

عمر ما مشكلة مصر كانت الفلووووووووووس وده معروف من زمان

واللي يعيش ف مصر يشوف مدى الفلوس الموجودة مع فئات كثيرة من الناس وشوفوا المصاريف ومستوى المعيشة بقى مرتفع لدرجه اني شايفه أعلى من بلد زي السعودية واللي عاوز يشوف مصر ثانية يروح التجمعات الجديدة والهايبرات ويبص ع محلات الجملة والسوبر ماركت

طب مشكلة مصر ايه ؟؟؟؟ف نظرتي المتواضعه ان ما نعانيه في مصر هو نتيجه ثقافة الزحام

وبالتالي هنلاقي سلوكيات بايخه اللي كان متعايش معاها ومتكيف اعتاد عليها رغم انكاره لها وعدم رضاه عنها

اما لو حصل وبعدت فترة عنها فلما بتيجي بتحتاج وقت للتكيف عليها مرة أخرى

ومازلت مصر ان كل مانعانيه هو ناتج من ثقافة الزحااااااااااااام اللي رسخت مبدأ النتش او الخطف او اللي تلحقه خده واجرى وبقى ده اسلوب الحياة

اللي يقدر يتكيف وما يبقاش مركز ع السلبيات ده ويركز ع ايجابيات كثير هيبقى مرتاح جدااااااااااف مصر وموضوع الماديات ده موضوع نسبي وكل انسان بيحاول يكيف نفسه لكن انا شايف المشكلة الكبيرة التغاضي عن السلبيات والتعامل معها

رابط هذا التعليق

ياجماعة انا فى حيرة جامدة

انا شغال فى الخليج الحمد لله بقالى 5 سنين وشغل كويس ومرتب كويس وشركة محترمة

دلوقتى جالى عرض فى مصر شركة كبيرة ومرتب محترم

ياترى تعمل ايه لو كنت مكانى

فيه ناس بتقولى ظروف البلد مهببة وخليك احسن وناس بتقولى تعالى عشان ده فرصة ما تتعوضش

ياترى اعمل ايه

خليك حتى تتحسن الأوضاع .عن قريب إن شاء الله وأهم شىء صلاة الإستخارة .

يا إخوانى أى تغيير بيحتاج وقت حتى تجنى ثمرتة

وثورة 25 يناير غيرت مصر للأحسن ولكن نحتاج وقت حتى تعود مصر أحسن من الأول

أقوي كورس عربى لتعلم قيادة السيارات

https://www.youtube.com/sewakah

http://sewakah.blogspot.com

رابط هذا التعليق

العزيز ايجبتاوي

باختصار

طالما انك ممن لا ينوي الهجره ولا تفكر فيها و تعلم يقينا ان مردك الي الوطن فاعلم ان كل يوم خارجه يخصم من رصيدك ... لا يضيف اليك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

العزيز ايجبتاوي

باختصار

طالما انك ممن لا ينوي الهجره ولا تفكر فيها و تعلم يقينا ان مردك الي الوطن فاعلم ان كل يوم خارجه يخصم من رصيدك ... لا يضيف اليك

شكرا ياباشمهندس على النصيحة جزاك الله خير

تم تعديل بواسطة Salwa

رابط هذا التعليق

العزيز ايجبتاوي

باختصار

حتى الهجرة يا باشمهندس ياسر أصبحت شروطها معقدة ومش سهل زى زمان إن الواحد يهاجر لأى بلد أجنبى

أنا مشيت فى الطريق ده من فترة .والله إتعقدت مع إنى مهندس معمارى واللغة الإنجليزية عندى ممتازة

ولكن تعقيدات وبنود وشروط الهجرة وكأنك رايح الجنة خلتنى أتكاسل عنها . :closedeyes:

أكيد الموضوع نسبى وكل إنسان له وجة نظر ورأى

يعنى ممكن الواحد يرجع بلدة وهى مش قويه ومحتاجة وقت لتكون أحسن من الأول ولكن هو يجدها أجمل

البلدان .

اننا كلنا نحب أمهاتنا ليس لانهن جميلات فهناك من هن أجمل منهن وهن عندنا أفضل نساء الكون مهما حدث كذلك ايضاً أوطاننا حتى وان كان هناك ما يفوقها جمالاً وازدهاراً وتقدماً فهى عندنا أجمل الأماكن ويؤمن العاقل بذلك يقيناً لا يداخله شك ناهيك عن أن وطنى مصر أصلاً وباعتراف الجميع من أجمل الاماكن فعلاً ،مهما حدث ومهما قيل غير ذلك فستظل مصر فى قلبى أجمل من أجمل ما فى الارض حفظكى الله مصر ودمتى أمناً وأماناً للجميع أبد الدهر أمى. :give_rose:

رابط هذا التعليق

اهلا باشمهندس يس

انا لا ادعوا اظلاقا للهحره بل انا من المعسكر المضاد و كم حدثت مشكلات هنا بيني و بين الداعيين اليها وفت ان كان المنتدي منبرا للهجره

اما عن مصر ... لو لم نبنيها نحن ,,, فمن...؟

تعالي بقي نتكلم ع المستوي الشخصي

انت ك انسان .. هتسافر تعمل لنفسك مصلحة بسرعه كده ... جوازتك او سيارتك او قرشين يسندوك

ماشي يا سيدي ... معقول جدا و منطقي

انما هتروح و تركن شويه عشان تظبط امورك شويتين تلاته , يبقي اسمحلي

خسايرك اكتر من ارباحك

و برده مش هتغمل الفلوس اللي انت متصورها

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اهلا باشمهندس يس

انا لا ادعوا اظلاقا للهحره بل انا من المعسكر المضاد و كم حدثت مشكلات هنا بيني و بين الداعيين اليها وفت ان كان المنتدي منبرا للهجره

انت ك انسان .. هتسافر تعمل لنفسك مصلحة بسرعه كده ... جوازتك او سيارتك او قرشين يسندوك

خسايرك اكتر من ارباحك

:aslam:السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أهلا وسهلاً باشمهندس ياسر ..كلام موزون 100% bv:- وتستحق وردة :clappingrose:

والله يا أخى أنا لى صديق دكتور أسنان سافر إنجلترا أكتر من سنة ورجع مصر وسافر تانى ألمانيا سنة

ونصف ورجع مصر فتح عياده وما شاء الله ربنا كرمه كتير .الحمد لله ولما سألتة أنت ما كملتش حياتك فى

ألمانيا أو إنجلترا ليه ؟وسبحان الله كان رده مثل رد حضرتك !

لو لم نرجع ونبنى البلد مين حيبنيها !! إحنا لا نقول للشباب الطموح ما تسافر ولكن بنقولهم سافروا وجربوا وإنجحوا ولكن ما تنسوا حق البلد اللى شربتوا من نيلها وحقها إنك تساعد فى بنائها بإى شكل .إنما تسافر وتنسى البلد وكل ما حد يذكر أسم مصر فى الغربة تنتقض بلدك أمام الغريب والقريب مش صح

رابط هذا التعليق

اهلا باشمهندس يس

خسايرك اكتر من ارباحك

:aslam:السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أهلا وسهلاً باشمهندس ياسر ..كلام موزون 100% bv:- وتستحق وردة :clappingrose:

والله يا أخى أنا لى صديق دكتور أسنان سافر إنجلترا أكتر من سنة ورجع مصر وسافر تانى ألمانيا سنة

ونصف ورجع مصر فتح عياده وما شاء الله ربنا كرمه كتير .الحمد لله ولما سألتة أنت ما كملتش حياتك فى

ألمانيا أو إنجلترا ليه ؟وسبحان الله كان رده مثل رد حضرتك !

لو لم نرجع ونبنى البلد مين حيبنيها !! إحنا لا نقول للشباب الطموح ما تسافر ولكن بنقولهم سافروا وجربوا وإنجحوا ولكن ما تنسوا حق البلد اللى شربتوا من نيلها وحقها إنك تساعد فى بنائها بإى شكل .إنما تسافر وتنسى البلد وكل ما حد يذكر أسم مصر فى الغربة تنتقض بلدك أمام الغريب والقريب مش صح

يا هندسة .. الاصل محدش بيشتريه دي حاحة ف الجينات

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

على فكرة انا تقريبا مش بحب ارد على

حد في موضوع واحوله لموضوع شخصي

لكن يا ريت يا جماعة محدش يزايد على حد افتكر

اللي عايز يبني البلد ما يخالفش في المباني ويبني من

غير تراخيص ويرجع يقولك سلو بلدنا كده

واللي عاوز يرجع للموضوع ازمة سيولة

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=96531&st=30&p=574585&hl= ￯¿

Posted 26 February 2010 - 10:18 PM

snapback.pngالباشمهندس ياسر, on Feb 26 2010, 09:16 PM, said:

متشكر جدا يا ايهاب ع الاضافة المفيدة جدا

يا باشمهندس مش حضرتك خلاص حلتها ... يعني مش محتاج إضافات مفيده من حد

عندي سؤال محرج شويه

لما حضرتك بتبني برج مخالف لعرض الشارع بدون ترخيص و بتبيعه و بتقول ده سلو البلد و حضرتك قبضت فلوسك و مشيت

الناس اللي إشترت منك الأدوار المخالفه هيعملوا أيه لو الحي طلع في دماغه يزيلها

ده إنت يا راجل مطلعتش رخصه أصلا عشان تخالفها

يعني البرج كله مخالف

إنت بنيت أدوار مخالفه أعلى من المسموح به لعرض الشارع و إنت عارف عشان تكسب زياده و تتحرق الناس اللي هتشتري بعد كده

متقوليش سلو البلد .... ده مش مبرر

أيه اللي يضمن للمشتري إلتزامك بمواصفات البناء ... ده مفيش رخصه أساسا ... و فين مهندسين الحي اللي واقع فيه كل الأبراج دي و بتتبني أمام عنيهم و الا قابضين عشان يسكتوا

أيه يا جماعه الفوضى دي و عمالين نتكلم عن الإصلاح و نتكلم في الدين و في الجد مفيش إلتزام بأي حاجه

This post has been edited by ايهاب سالم: 26 February 2010 - 10:39 PM

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...