اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فليكن شعارنا " أنا مش نازل أنتخب مُرسي .. أنا نازل أسقط شفيق "

Recommended Posts

" أنا مش نازل أنتخب مُرسي .. أنا نازل أسقط شفيق "

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 41
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هذا هو الشعار الصح

احنا مش عارفين مرسى هيعمل ايه لو نجح

لكن اكيد عارفين شفيق هيعمل ايه

تم تعديل بواسطة good person
رابط هذا التعليق

أنا شعاري مختلف يا سي السيد .. الشعار ده أحسن ..

"أنا مش قصير قزعة ... أنا طويـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل و أهبل"

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

هذا هو الشعار الصح

احنا مش عارفين مرسى هيعمل ايه لو نجح

لكن اكيد عارفين شفيق هيعمل ايه

شفيق مجرد طرطور في إيد العسكر

كفايه الفضايح اللي بيعملها لو إتكلم كلمتين على بعض

ده دول العسكر اللي بيدافعوا عن سبوبتهم

ما بالنا باللي كبرياءهم أتمرمخ في الطين ؟ مين فاكر مدير أمن دمنهور

إسمع واتمزج وأسف على الألفاظ القذرة

ده بعد الثورة .. واخدين بال سعادتكم

ما بالنا لو رجع شفيق ؟

http://www.youtube.com/watch?v=5t-p6pycgVE

رابط هذا التعليق

معاك يا سين سين

يا ريت نقولها دايما ونقولها للي قرر يقاطع الانتخابات علشان محدش عاجبه

نفسي يعرفوا انهم كدا بيضروا انفسهم وبيضرونا

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

الناس في اسكندرية عملت كده في انتخابات مجلس الشعب، انتخبوا الاخوانيين ضد السلفيين،

طلعوا الاتنين شبه بعض

علشان كده كانوا مصحصحين في انتخابات الرئاسة.

وقد يكون ذلك قد حدث في انحاء مصر أيضا

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

إنما جعلت الانتخابات لنختار الأفضل ليعبر بالبلاد إلى بر الأمان ويقودها نحو الخير .... الخير اللي بيدفع الناس للذهاب بحب هل يمكننا أن نقنعهم بأن يذهبوا للانتخابات يكون بدافع الكراهية والغل والانتقام .....

أترى يا أبو عمر أن هذا الأسلوب يكون وقعه طيبا في نفوس الناس هل سيتقبلون هذا الشعار بصدر رحب ويحمدونك عليه .. وخاصة الذين لا يرون أن شفيق لم يثبت عليه شيء مما يلفق له صباح مساء ... والعبرة عندهم بصدور أحكام قضائية نهائية ......

يا أخي العزيز ..( وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى ) ... أنا مش معاك ... وباين عليه مش هروح خالص

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

إنما جعلت الانتخابات لنختار الأفضل ليعبر بالبلاد إلى بر الأمان ويقودها نحو الخير ....

هل يمكننا أن نقنع الناس بأن ذهابنا للانتخابات يكون بدافع الكراهية والغل والانتقام .....

أترى يا أبو عمر أن هذا الأسلوب يكون وقعه طيبا في نفوس الناس هل سيتقبلون هذا الشعار بصدر رحب ويحمدونك عليه .. وخاصة الذين لا يرون أن شفيق لم يثبت عليه شيء مما يلفق له صباح مساء ... والعبرة عندهم بصدور أحكام قضائية نهائية ......

يا أخي العزيز ..( وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى ) ... أنا مش معاك ... وباين عليه مش هروح خالص

القضاء والقانون مش كل حاجه

ليه وهو عبد الناصر بجبروته وطاغوته .. أتثبت عليه حاجه ؟

والإعتقالات والقتل أيامها .. أتثبت عليه حاجه ؟

يبقى على كده كلنا نطلع في الميادين ونقول لمبارك إحنا أسفين يا مخلوع لو ما أتثبتش عليه حاجه ونطلع إحنا اللي غلطانين ولم نعدل ولم نقترب من التقوى

وبالمرة نروح نحب على راس الحيزبون سوزان ونقول لها حقك علينا عشان ما أتثبتش عليكي حاجه ...

أه على فكرة يا طارق ... محمد إبراهيم سليمان أيام مبارك لم يثبت عليه حاجه .. تخيل الحرامي الفاسد ده .. ما أثبتوش عليه حاجه ؟

وبنفس الورق والمستندات اللي اتحركت بعد الثورة لا زادت ورقة ولا نقصت ورقة .. إتسجن وأتحبس ؟

كفايه حكم الناس على كلامه وتهديدة ووعيده وهو لسه عالبر .. ما بالك لا قدر الله لو أترستق ؟....

اما من ناحية الإقناع .. فهاينفع بإذن الله .. لأننا لا نريد إلا الإصلاح .. ولا نريد إعادة النظام الفاسد بكامل هيئتة مرة أخرى .... ومش عاوزين إلا مصلحة الناس .. وبنفهم اللي فاكر إنها ما تنفعش الا بالعسكر وبالحديد والنار ...

رابط هذا التعليق

وكالعادة لازم الشعب هو اللى يضحي

لماذا لا يتنازل مرسي و شفيق او احدهما

لماذا لا يثبت الاخوان مرة واحدة انهم مع الشعب ومصالحه

لعلنا فعلا نغير وجهة نظرنا تجاههم

تم تعديل بواسطة نورالعين

رابط هذا التعليق

إنما جعلت الانتخابات لنختار الأفضل ليعبر بالبلاد إلى بر الأمان ويقودها نحو الخير .... الخير اللي بيدفع الناس للذهاب بحب هل يمكننا أن نقنعهم بأن يذهبوا للانتخابات يكون بدافع الكراهية والغل والانتقام .....

القضاء والقانون مش كل حاجه

ليه وهو عبد الناصر بجبروته وطاغوته .. أتثبت عليه حاجه ؟

والإعتقالات والقتل أيامها .. أتثبت عليه حاجه ؟

يبقى على كده كلنا نطلع في الميادين ونقول لمبارك إحنا أسفين يا مخلوع لو ما أتثبتش عليه حاجه ونطلع إحنا اللي غلطانين ولم نعدل ولم نقترب من التقوى

وبالمرة نروح نحب على راس الحيزبون سوزان ونقول لها حقك علينا عشان ما أتثبتش عليكي حاجه ...

أه على فكرة يا طارق ... محمد إبراهيم سليمان أيام مبارك لم يثبت عليه حاجه .. تخيل الحرامي الفاسد ده .. ما أثبتوش عليه حاجه ؟

وبنفس الورق والمستندات اللي اتحركت بعد الثورة لا زادت ورقة ولا نقصت ورقة .. إتسجن وأتحبس ؟

كفايه حكم الناس على كلامه وتهديدة ووعيده وهو لسه عالبر .. ما بالك لا قدر الله لو أترستق ؟....

اما من ناحية الإقناع .. فهاينفع بإذن الله .. لأننا لا نريد إلا الإصلاح .. ولا نريد إعادة النظام الفاسد بكامل هيئتة مرة أخرى .... ومش عاوزين إلا مصلحة الناس .. وبنفهم اللي فاكر إنها ما تنفعش الا بالعسكر وبالحديد والنار ...

إحنا لنا الظاهر .. وإحنا مش قضاة علشان هنحاكم الناس ... ولا نستطيع أن نحاكمهم بهوانا وتفكيرنا واجتهادنا .....وكل واحد بيقول زيك أنا عايز الإصلاح .. وأنا كمان عايز الإصلاح من وجهة نظري .... ولكن قد ينتابني الضلال من حيث أردث الإصلاح ولذلك لابد وأن نحكم بناء على يقين لا يحتمل الشك .. وأصل الإنسان البراءة ..... على كده لو أصبحت حضرتك رئيس جمهورية هتعتقل الناس بناء على ظنك وعلى نظريتك أعلاه .... ( القضاء والقانون مش كل حاجه )

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

أنا شعاري مختلف يا سي السيد .. الشعار ده أحسن ..

"أنا مش قصير قزعة ... أنا طويـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل و أهبل"

معاك حق

الحل عند دكتور خشبة

http://www.youtube.com/watch?v=kf5weqlTKHw

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

على كده لو أصبحت حضرتك رئيس جمهورية هتعتقل الناس بناء على ظنك وعلى نظريتك أعلاه

مين قال لك كده ؟

بس جاوب بس على الأسئلة وأنت هاتعرف كل حاجه

هل لو مبارك خرج براءة ... يبقى مالناس إلا الظاهر .. والراجل يطلع طاهر وطول عمره طاهر حتى بالامارة حلف بالطلاق إنه ما عندوش ولا مليم في أي بنك ... وسويسرا وأنجلترا عملوا معانا الواجب وهايبعتوا لنا أرصدتة المتلتلة هناك .. ده غير جرائم اخرى بشعة خلال 30 سنة ؟

هل لما كلفتوها لسوزان وطلعت للشعب لسانها .. هل سوزان شريفة عفيفة وكانت بتخاف على مصلحة البلد زي ما بتخاف على مجوهراتها ؟

المثال بتاع محمد إبراهيم سليمان ومن قبلة يوسف والي ... هل بالنسبة لك دول كانوا أيام ما حفظوا التحقيق معاهم .. حل دول ناس مالناس إلا الظاهر وفوق مستوى الشبهات ؟

هناك المعايير الأخلاقية والإجتماعية يا عزيزي اللي أقوى من مليون قانونومليون قضاء ..

وإلا كمان أقنعني إن بوش الأب والأبن ما بيفارقوش السجادة هما كمان عشان ما أثبتناش عليهم دبح الملايين من البشر ...

على فكرة ... فريد الضبع وشلة أكلي الجيف اللي معاه بيلعبوا على النقطة دي .. والقانون والقضاء لعبتهم .. وبيطلعوا الواحد من أي مصيبة زي الشعرة من الضفيرة

رابط هذا التعليق

انا اخترت مرسي من البداية

ولذا فشعارى مختلف بعض الشئ

( أنا نازل انتخب مرسي لأنه الأفضل .. وسأحاول إسقاط شفيق لأنه الأسوء )

.................................

الى الذين يطالبون مرسي بالانسحاب وهو فائز !!!

هل هذا هو الحل الأمثل في وجهة نظركم ؟؟!!

أن ينسحب الأفضل لمصلحة المفضول ؟؟؟

فضلا لا تزرعوا بذور الفتنة اكثر من ذلك ,, واضغطوا لسحب شفيق الذى دخل السباق رغم

عزله وعليه قضايا فساد بالجملة لم يبت فيها .. وبدلا من توجيه جهودكم لتشويه الاخوان

وجهوا جهودكم لمن هو مشوه بالفعل ..

تم تعديل بواسطة الدكتور ياسر

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

الشعار الامثل((ياللى حتنتخب شفيق .. ما نرجعلك مبارك أحسن))

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

61585761sdf3391.jpgالقص مرقس عزيز

انتشر فيديو على مواقع "الإنترنت"، للقمص مرقس عزيز-نائب رئيس المجمع المقدس- وصاحب برنامج بقناة الحقيقة، يدعو فيه الأقباط إلى انتخاب المرشح أحمد شفيق وعدم انتخاب د. محمد مرسي المرشح الإخواني حال وصول كليهما لجولة الإعادة، لان شفيق سيقضي على التيار الاسلامي والدولة الاسلامية.

هل هذا الكلام يصح يا شركاء الوطن

كتبت – رنا يسرى:منذ 2 ساعة 18 دقيقة

رابط هذا التعليق

انا نازل انتخب شفيق عشان اسقط مرسى

ده شعار الشارع الان

وحتى لو الشارع عاوز مرسى فى المشمش انه ينجح ومحدش هيدى للمنظومه الارهابيه دى اى مجال نهائى

امال ليه كانوا دائما بيعتقلوهم . اولا التعاطف معاهم جريمه فى حق الشرق الاوسط كله مش فى حق مصر

دول عاوزين يقيموا دوله امبراطوريه اخوانيه على مستوى الشرق الاوسط ولو وصلوا للحكم مش هيتركوه نهائى وهيدبحوا فى الخلق حسب المزاج ويحللوا قتلهم لانهم خارجين على الشريعه مش عليهم

اذا كانوا اعطوا الحق للمجلس العسكرى انه يدبح الشباب فى كل مواقع الثورة بل واصبحت اراقه الدم لهم متعه ما بعدها متعه . بل وبيتشفوا فيهم كمان وهما لم يصلوا الى الحكم بعد وطلعوا الشهداء قتله ولا يستحقوا حتى اخذ العزاء فيهم . وهما برده لم يصلوا الى الحكم

دول فرق ارهابيه بتعشق الباطل عشق ومعاهم تيارات اخرى هتساندهم زى القاعده والسلفيين وكل الارهابين من التيارات الاسلاميه الاخرى

تعرف ان سقوط الاخوان بيعد من اكبر مكاسب الثورة مقارنه بسقوط مبارك . وبكده انتهوا من مصر نهائى وبلا رجعه ولا مكان لهم مطلقا فيها وهيثبتوا فشلهم فى البلاد الاخرى لانهم اغبى ناس فى الدنيا . بيعتمدوا على ان اهانه الشعوب شرف للشعوب نفسها باعتبارها شعوب عشقت الالهانات والعبوديه وعشقت التنكيل وده وتر دايما بيلعبوا عليه . وكل ما يزيدوا فى التنكيل هيكون ليهم شعبيه اكتر

منطق غريب جدا متناسيين ان الشباب الان رافض المنطق ده من اساسه واذا كان ال قبلهم رئوا فى الظلم والعبوديه الجنه وامشى جنب الحيط يحتار عدوك فيك الشبياب ضرب عرض الحائط بالمثل ده

وفى المقابل

شفيق بيعتبر كبش فداء للمرحله الانتقاليه . لانها صعبه جدا ونسب الفشل فيها بسبب الاوضاع المتراكمه كبيرة جدا

يعنى مش هيقدر يعمل شىء فيها لاهو ولا غيره الا بعد كده ممكن اه

وشفيق مقدور عليه يلا ياض من هنا هيمشى . طالما اثبت فشل واى رئيس مش بس شفيق هيكون تحت المكرسكوب خارجيا وداخليا

يعنى سهل طلوعه . لكن الاخوان استحاله حد يطلعهم او يتحتهم من مكانهم هيعملوا جبهه خارجيه ليهم خارج الاجهزة الامنيه الخامسه مسانده ليهم بعد السيطرة على كل الاجهزة الامنيه فى مصر لتكون كلها اخوان وتسيس كل دوائر الدوله ليهم والجبهه الخارجيه هتكون اقل شىء 15 مليون اخوانى خارج المنظومه نفسها وبيختاروهم بعنايه فائقه . الحب فى رقابته زى الخروف . يمين يمين شمال شمال

وطبعا التزوير معروف انه حلال ثم حلال ليهم برده تحت ستار المشروع الاسلامى ال محدش هيشوفه اصلا ولا هشمه اصلا بدليل انهم حاليا تخلوا عن المشروع الاسلامى وقالوا انهم مشروع ثورى . عشان انكسروا فى الشارع والموجه ال شغاله ثوريه . مع العايمه يعنى

عاوزين اى مكاسب ومش مهم اى تضحيات ايا ان كانت . من قبل تخلوا عن شعار الاسلام هو الحل بعدج 84 سنه رموه فى الزباله فاذا كانوا رموا مبدئهم فى الزباله مقابل مكاسب على الارض

ومن قبل برده قالوا مش هيقيموا حكم اسلامى بل دوله مدنيه بمرجعيه اسلاميه . يعنى كفايه قوى عليها الماده التانيه تسجل فيها ان اللغه الرسميه للبلاد هى العربيه والديانه هى الاسلام . زى البطاقه كده وخلاص

اما مشروع النهضه ال بيتكلم عنه المحروس . طيب ما يقدمه وهو رئيس حزب الحريه والعداله باعتباره مشروع قومى وخدمه للبلاد زى ما بيقول

ولا لازم يكون هو رئيس جمهوريه عشان يطبقه . مش بيقولوا الهدف هو الوطن . ابقوا قابلونى لو حتى اتكلم فيه تانى بعد ان شاء الله مايسقط

الخلاصه شفيق مقدور عليه وهنمشيه كده كده وهيبقى كده ضربنا عصفورين بحجر واحد

اسقطنا شفيق ال سرق مصر واسقطنا الاخوان ال سرقوا ثورة مصر

مشاركه غلسه صح

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

انا نازل انتخب شفيق عشان اسقط مرسى

ده شعار الشارع الان

وحتى لو الشارع عاوز مرسى فى المشمش انه ينجح ومحدش هيدى للمنظومه الارهابيه دى اى مجال نهائى

امال ليه كانوا دائما بيعتقلوهم . اولا التعاطف معاهم جريمه فى حق الشرق الاوسط كله مش فى حق مصر

دول عاوزين يقيموا دوله امبراطوريه اخوانيه على مستوى الشرق الاوسط ولو وصلوا للحكم مش هيتركوه نهائى وهيدبحوا فى الخلق حسب المزاج ويحللوا قتلهم لانهم خارجين على الشريعه مش عليهم

اذا كانوا اعطوا الحق للمجلس العسكرى انه يدبح الشباب فى كل مواقع الثورة بل واصبحت اراقه الدم لهم متعه ما بعدها متعه . بل وبيتشفوا فيهم كمان وهما لم يصلوا الى الحكم بعد وطلعوا الشهداء قتله ولا يستحقوا حتى اخذ العزاء فيهم . وهما برده لم يصلوا الى الحكم

دول فرق ارهابيه بتعشق الباطل عشق ومعاهم تيارات اخرى هتساندهم زى القاعده والسلفيين وكل الارهابين من التيارات الاسلاميه الاخرى

تعرف ان سقوط الاخوان بيعد من اكبر مكاسب الثورة مقارنه بسقوط مبارك . وبكده انتهوا من مصر نهائى وبلا رجعه ولا مكان لهم مطلقا فيها وهيثبتوا فشلهم فى البلاد الاخرى لانهم اغبى ناس فى الدنيا . بيعتمدوا على ان اهانه الشعوب شرف للشعوب نفسها باعتبارها شعوب عشقت الالهانات والعبوديه وعشقت التنكيل وده وتر دايما بيلعبوا عليه . وكل ما يزيدوا فى التنكيل هيكون ليهم شعبيه اكتر

منطق غريب جدا متناسيين ان الشباب الان رافض المنطق ده من اساسه واذا كان ال قبلهم رئوا فى الظلم والعبوديه الجنه وامشى جنب الحيط يحتار عدوك فيك الشبياب ضرب عرض الحائط بالمثل ده

وفى المقابل

شفيق بيعتبر كبش فداء للمرحله الانتقاليه . لانها صعبه جدا ونسب الفشل فيها بسبب الاوضاع المتراكمه كبيرة جدا

يعنى مش هيقدر يعمل شىء فيها لاهو ولا غيره الا بعد كده ممكن اه

وشفيق مقدور عليه يلا ياض من هنا هيمشى . طالما اثبت فشل واى رئيس مش بس شفيق هيكون تحت المكرسكوب خارجيا وداخليا

يعنى سهل طلوعه . لكن الاخوان استحاله حد يطلعهم او يتحتهم من مكانهم هيعملوا جبهه خارجيه ليهم خارج الاجهزة الامنيه الخامسه مسانده ليهم بعد السيطرة على كل الاجهزة الامنيه فى مصر لتكون كلها اخوان وتسيس كل دوائر الدوله ليهم والجبهه الخارجيه هتكون اقل شىء 15 مليون اخوانى خارج المنظومه نفسها وبيختاروهم بعنايه فائقه . الحب فى رقابته زى الخروف . يمين يمين شمال شمال

وطبعا التزوير معروف انه حلال ثم حلال ليهم برده تحت ستار المشروع الاسلامى ال محدش هيشوفه اصلا ولا هشمه اصلا بدليل انهم حاليا تخلوا عن المشروع الاسلامى وقالوا انهم مشروع ثورى . عشان انكسروا فى الشارع والموجه ال شغاله ثوريه . مع العايمه يعنى

عاوزين اى مكاسب ومش مهم اى تضحيات ايا ان كانت . من قبل تخلوا عن شعار الاسلام هو الحل بعدج 84 سنه رموه فى الزباله فاذا كانوا رموا مبدئهم فى الزباله مقابل مكاسب على الارض

ومن قبل برده قالوا مش هيقيموا حكم اسلامى بل دوله مدنيه بمرجعيه اسلاميه . يعنى كفايه قوى عليها الماده التانيه تسجل فيها ان اللغه الرسميه للبلاد هى العربيه والديانه هى الاسلام . زى البطاقه كده وخلاص

اما مشروع النهضه ال بيتكلم عنه المحروس . طيب ما يقدمه وهو رئيس حزب الحريه والعداله باعتباره مشروع قومى وخدمه للبلاد زى ما بيقول

ولا لازم يكون هو رئيس جمهوريه عشان يطبقه . مش بيقولوا الهدف هو الوطن . ابقوا قابلونى لو حتى اتكلم فيه تانى بعد ان شاء الله مايسقط

الخلاصه شفيق مقدور عليه وهنمشيه كده كده وهيبقى كده ضربنا عصفورين بحجر واحد

اسقطنا شفيق ال سرق مصر واسقطنا الاخوان ال سرقوا ثورة مصر

مشاركه غلسه صح

أيوة مشاركة غلسة ..

وخسارة ان مفيش تقييمات سلبية والا كنت حققت الرقم القياسي ..

على العموم انا سعيد انك هتختار شفيق ..

بصراحة لن أسعد بفوز الاخوان بصوت من تفننوا في الافتراءات عليهم ..

عشان ما نسمعش كلمة احنا اللى جبناهم ..

انا اعترف انى لم اكن اتخيل ان البغض و الحقد يؤدى للنتيجة دى ..

على العموم كل من أعرفهم ( مش هنا طبعا ) ممن اختاروا ابو الفتوح و الصباحى هيصوتوا لمرسي في الاعادة

او على الاقل هيقاطعوا .. لكن بصراحة عمرى ما سمعت في الايام اللى فاتت ان اكبر مكاسب الثورة

هو اسقاط الاخوان !!!

على العموم انا في رايي ان اكبر مكاسب الثورة هو سقوط الاقنعة الزائفة ..

تحياتى ..

رد غلس مش كدة ؟!

تم تعديل بواسطة الدكتور ياسر

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

باسم يوسف : لن أنسى تصفيق الإخوان لبكري وهو بيشتم الثوار والبرادعي في البرلمان

أكد الإعلامي الساخر الدكتور باسم يوسف، استحالة تصويته لصالح المرشح الرئاسي الفريق أحمد شفيق، بأي حال من الأحوال، كما

أنه لا يمكن أن ينسى موقف جماعة الإخوان المسلمين ممثلة في ذراعها السياسي حزب "الحرية والعدالة" عندما صفقوا للنائب مصطفى بكري، بعدما "شتم الثوار والبرادعي" داخل البرلمان.

وقال باسم يوسف، من خلال صفحته على موقع التواصل الاجتماعي (فيس بوك)،

"مش ممكن انتخب شفيق بس مش حنسى لما هتف الإخوان للمشير في جمعة الشريعة،

ومش ممكن انتخب شفيق بس مش حنسى صفوت وشقة العجوزة وزحف العمائم وانتخاب مرسي جهاد، ومنال أبو الحسن بتقول عليه مدعوم من الله". قاصدًا تصريحات الداعية الإسلامي صفوت حجازي والتي قال فيها: إن 6 من شباب الثورة تركوا ميدان التحرير ليلة موقعة الجمل ولجؤوا إلى شقة في العجوزة ليقضوا ليلة (خمر ونساء)، بعد أن أصابهم اليأس وفقدوا الأمل في إسقاط النظام، حسب ما قاله الداعية الإسلامي في مؤتمر "مصر الانتصار" الذي عقده حزب الحرية والعدالة مساء 7 أكتوبر الماضي في الإسكندرية، للاحتفال بمناسبة نصر أكتوبر.

وأضاف في تعليقه على ما آلت إليه النتيجة الأولية لانتخابات الرئاسة، بمقارنتها مع ما مرت به مصر من أحداث وخلافات بين القوى السياسية المختلفة طوال الفترة الماضية:

"مش ممكن انتخب شفيق بس مش حنسى مسمى جمعة القطيعة وبانديتا، ولما باعوا الألتراس بعد مذبحة بورسعيد، وميليشياتهم اللي وقفت قدام مجلس الشعب، مش ممكن انتخب شفيق بس مش حنسى النائب اللي عيط على ابنه وطلع مع يسري يكرر نفس نظريات المؤامرة بتاعة عكاشة".

وتابع باسم يوسف في كلمته التي نشرها على صفحته على الانترنت،

"مش ممكن انتخب شفيق بس مش حنسى لما استعملوا الدين لشيطنة أي حد وقف ضدهم وسكتوا كل اللي أتكلم ضد الجيش والداخلية في البرلمان، ومش ممكن انتخب شفيق بس مش حنسى لما سابوا الناس تموت في محمد محمود عشان يجروا على الانتخابات".

واختتم كلمته بقوله:

"مش ممكن انتخب شفيق بس مش حانسى تعاليهم وغرورهم واستحواذهم على التأسيسية، واحتياجهم للقلة المنحلة اللي زيينا لما يتزنقوا بس، كام مرة نقول نوصل لبر الأمان وبعدين نتحاسب وبرضه بيببعونا قبل ما نوصل. مفيش غير رهن مقر المقطم ويمضوا على قايمة العفش"

الصوفيين بالكامل اعلنوا عدم ترشيح مرسى فى الكلوب

ابو اسماعيل اعلن انه خارج حسابات مرسى فى الكلوب

ابو الفتوح يعلن عدم مساندتهم ويتخلى عنهم وصباحى كذالك

المسيحيين عن بكرة ابيهم ضد الاخوان

السلفيين يبقى بيحلموا ان شموها

الثورة منقسمه بين المقاطعه وبين المقاطعه الا القليل منهم

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...